Stardust 30/05/09 Bissegem

Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rushian »

Tony, Tony, Tony,

Dat is pure volksverlakkerij hé man. :protest: Zeggen dat de quiz zeker te doen is en qua moeilijkheidsgraad ongeveer op het niveau van Testedoene zal liggen. :nono:

Iedereen was het er over eens: de quiz was even moeilijk als vorig jaar en dus een pak moeilijker dan die van Testedoene (zij zullen er wellicht ook zo over denken).
Maar, hij stak uitstekend in elkaar en hij was leuk om te spelen. :app: :app: Dat komt zeer zeker omdat ik een team kon vervoegen die een zeer uitgebreide kennis heeft en nog eens complementair is. Starbuk en Apollo werd dan ook mooi 8ste (bedankt Rino en co om mij te laten meedoen :bow: ).

De quiz was opgevat als een reis rond de wereld: zo begonnen we in BE en NL om vervolgens over FR, UK en de rest van Europa de plas over te steken naar USA (staten en steden), vervolgens Zuid-Amerika, Afrika, Midden Oosten en Azië en Oceanië aan te doen. De laatste ronde maakten we kennis met Utopia en andere fantasielanden.

Bij een aantal fragmenten waren theorievragen voorzien en die waren voor mij althans vrij lastig :doh: (OK, dat ik weet dat Neil Peart (of oneerbiediger "nijlpaard") de drummer van Rush is, zou er nog aan mankeren: ben niet voor niets Rushian), maar bij heel wat andere vragen bleef ik toch met vraagtekens zitten. :banghead:

Gezien de moeilijkheidsgraad van de quiz is er een dikke proficiat weggelegd voor Scary Monsters die vanaf ronde 2 of 3 de quiz naar hun hand zetten en de leiding niet meer afgaven. Voor de rest van het klassement zal Tony wel zorgen.

Conclusie: een even moeilijke quiz als vorig jaar, maar zeer leuk om te doen. De tendens naar "moeilijke" quizzen blijft verder gaan. De "hitkwisjes" verhuizen naar Utopia. Ik vind dit jammer. tss
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Keiem »

Zowat rechtstreeks van op het strand naar de kwiszaal gisteren en dat zorgde voor wat last van oververhitting in den beginne. Na de eerste pauze geraakte ik wat meer op dreef, al was het toen al duidelijk dat een nieuwe overwinning er niet zat aan te komen. Scary Monsters waren outstanding. Dat Kas en Co ons nog voorbijstaken was sterk (want ze waren met 3!) maar lag ook gedeeltelijk aan ons. We lieten hier en daar wat liggen (Guillemots, verdoeme toch) en overruleden weer heel wat dingen verkeerd. Wel begin ik ook eens hier en daar een punt te halen op ouder werk en dat geeft me nog meer voldoening (The The, Bobby Womack, 'Zimbabwe'...). Kwissen zorgt er zeker voor dat ik mijn grenzen wat verleg buiten de Stubru lijntjes. Ook hier zaten weer enkele fragmenten die ik zal opzoeken.

De kwis was inderdaad wel aan de moeilijke kant, Tony. Altijd opletten met uitspraken over de moeilijkheidsgraad... Maar zeer goed in elkaar gestoken en fun to play. Toch een beetje met een wrang gevoel naar huis gegaan toen bleek dat mijn gekozen prijs (DJ Shadow) geen cd bevatte... Uiteraard mocht ik opnieuw kiezen, maar de betere prijzen waren reeds weg toen. Maar soit, no harm done. Let's never mention it again. :)

En een vraagje nog: is Armageddon eigenlijk een land/plaats? Dat is toch een gebeurtenis (het einde der dagen)... Maar ik kan verkeerd zijn.
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Big Banana »

Keiem schreef:En een vraagje nog: is Armageddon eigenlijk een land/plaats? Dat is toch een gebeurtenis (het einde der dagen)... Maar ik kan verkeerd zijn.
Onlangs op History channel een docu gezien... 't belangrijkste kan je hier nalezen.

http://ldolphin.org/kingdom/ch13.html
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rubby »

Rushian schreef:Tony, Tony, Tony,

Dat is pure volksverlakkerij hé man. :protest: Zeggen dat de quiz zeker te doen is en qua moeilijkheidsgraad ongeveer op het niveau van Testedoene zal liggen. :nono:

Iedereen was het er over eens: de quiz was even moeilijk als vorig jaar en dus een pak moeilijker dan die van Testedoene (zij zullen er wellicht ook zo over denken).

Conclusie: een even moeilijke quiz als vorig jaar, maar zeer leuk om te doen. De tendens naar "moeilijke" quizzen blijft verder gaan. De "hitkwisjes" verhuizen naar Utopia. Ik vind dit jammer. tss
Mooi verwoord Patrick , een aankondiging die zeker de lading niet dekte :violent: .
Dit was zeker geen quiz voor ons, jammer, want we hadden er totaal iets anders van verwacht. :?
Ik heb ons eindtotaal niet meer bijgehouden , maar ik dacht dat we net niet gebuisd waren :cry: :cry:
Het zal moeilijk worden om nog mensen te motiveren om naar Bissegem af te zakken :(
De trend van het dalende aantal ploegen zal zich met dit soort quizzen nog meer doorzetten (waarmee ik niet wil zeggen dat ze er niet mogen zijn, integendeel, ze zijn gewoon ons ding niet :( )
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

dit was misschien de laatste Stardust muziekquiz, want alle goede bedoelingen ten spijt, slaag ik er blijkbaar niet in mijn verwachtingen en beloftes in te lossen.
Als er toch nog één komt, dan zal het zeker zonder beloftes en garanties zijn en zal ik gewoon mijn 'ding' doen, als het moet voor 15 of 20 ploegen, maar zoals het er nu voor staat, heb ik HEEL weinig zin ...
Ik was ervan overtuigd dat de quiz gemakkelijker en leuker zou zijn (door de wereldreis-link oa maar ook door het soort fragmenten : is dat het probleem? kleur ik te ver uit de 'Stubru'-lijntjes? Kan Belle & Sebastian niet naast Will Tura? Bingo naast The Virgin Prunes? Scott Walker naast Pieter Embrechts? De outro van Cold Turkey en Alec Eiffel : mag niet?)

Volksverlakkerij, onrespectvolle vragen en andere :violent: -en : als dat de perceptie is, dan zal ik in de toekomst de tientallen uren dat ik in het quizmaken steek, beter in belangrijker dingen steken ...
Basman5150
Fan
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 13 mei 2009, 10:21

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Basman5150 »

Jammer dat "O, was ik maar bij moeder thuisgebleven" niet gevraagd werd. Het zou het perfecte themalied van de avond zijn geworden. Als het de bedoeling was om een gelegenheidsspeler op te zadelen met een totale degout voor muziekquizzen, dan is deze quiz met glans in z'n opzet geslaagd. Ik kijk uit naar de volgende Stardust-editie met evenveel enthousiasme waarmee Steve Hawkins uitkijkt naar een nieuwe fiets...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

Basman5150 schreef:Jammer dat "O, was ik maar bij moeder thuisgebleven" niet gevraagd werd. Het zou het perfecte themalied van de avond zijn geworden. Als het de bedoeling was om een gelegenheidsspeler op te zadelen met een totale degout voor muziekquizzen, dan is deze quiz met glans in z'n opzet geslaagd. Ik kijk uit naar de volgende Stardust-editie met evenveel enthousiasme waarmee Steve Hawkins uitkijkt naar een nieuwe fiets...
:thumb1:
welkom op het forum! ... met wie hebben de eer?
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Even plakken van de bespreking van vorig jaar
Tonyvdb schreef:
vinceluka schreef:Voorts denk ik dat Tony 2 opties heeft naar volgend jaar toe.
Ofwel zet hij de knip in het percentage moeilijke fragmenten en komt hij terug uit op een quiz die ook gelegenheidsploegen kunnen smaken.
Ofwel gaat hij verder op de ingeslagen weg en groeit deze quiz uit tot een krachtmeting met de geslaagden zijnde de 25 beste circuitploegen.
Het wordt iets tussen de twee, zoals hierboven en in de mail geponeerd : ik ben er zeker van dat het mogelijk is een 'perfecte' quiz af te leveren : waar zowel de 3e als de 35e tevreden huiswaarts trekt ...
Ik denk dat Tony geluk heeft dat de Espen de 35e waren en die gasten zijn steeds tevreden :evil: , maar tussen 3 en 35 zaten heel wat morrende ploegen die de verplaatsing gemaakt hadden, met het oog op het feit dat deze Stardustquiz werd aangekondigd als de makkelijkste der edities. Na 2 ronden bleek dit complete "bullocks" te zijn.

Maar de Stardustquiz ligt ons niet, net zoals de vorige edities reeds voldoende werd bewezen, en deze keer duidelijk ook niet. We zaten soms zelfs met enige verslagenheid aan tafel...

Nog enkele bemerkingen/bevindingen:
* Wij zaten, qua geluid, zowat op de slechtse plaats in gans de zaal vrees ik. Op de 4e rij in het midden vd zaal. De 2e boxenkolom stond pas na de 4e rij opgesteld, en van die vooraan hoorden we bijtijds slechts wat doffe klanken, en eventuele hoorbare titels eruit halen was dus quasi onmogelijk. Maar dit was vooraan wellicht anders.
* Geen pauzes tussen de nummers
* De theorievraagjes, tja, was er vorig niet ergens gezegd van die op een apart blad af te drukken voor de andere teamleden? Of was dat een andere quiz?
* Organisatie, bediening, jury :thumb1:

Kortom, niet ons beste/leukste avond beleefd gisteren :? :?
Proficiat aan de alweer outstanding winnaars Scary Monsters :app: :app: en zeker en vast aan Kas&Co met z'n drieën die strandden op een mooie 2e stek.
Laatst gewijzigd door Vlassenbroek2000 op ma 01 jun 2009, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dumbo
Roadie
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 sep 2008, 16:54
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Dumbo »

:headbang: SUPERKWIS !!!!

Het probleem was duidelijk niet dat de kwis te moeilijk was, maar eerder dat nogal wat zelfverklaarde straffe kwissers gewoon te dom zijn.

Tony, we zitten duidelijk op dezelfde golflengte :thumb2:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rubby »

Vlassenbroek2000 schreef: Nog enkele bemerkingen/bevindingen:
* Wij zaten, qua geluid, zowat op de slechtse plaats in gans de zaal vrees ik. Op de 4e rij in het midden vd zaal. De 2e boxenkolom stond pas na de 4e rij opgesteld, en van die vooraan hoorden we bijtijds slechts wat doffe klanken, en eventuele hoorbare titels eruit halen was dus quasi onmogelijk. Maar dit was vooraan wellicht anders.
Daar hadden wij gisteren ook wat last van :( , jammer, vroeger nooit problemen mee gehad in deze anders prima zaal.
Stiffmeister
Lead Singer
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 15:59

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Stiffmeister »

Tonyvdb schreef:dit was misschien de laatste Stardust muziekquiz, want alle goede bedoelingen ten spijt, slaag ik er blijkbaar niet in mijn verwachtingen en beloftes in te lossen.
Als er toch nog één komt, dan zal het zeker zonder beloftes en garanties zijn en zal ik gewoon mijn 'ding' doen, als het moet voor 15 of 20 ploegen, maar zoals het er nu voor staat, heb ik HEEL weinig zin ...
Ik was ervan overtuigd dat de quiz gemakkelijker en leuker zou zijn (door de wereldreis-link oa maar ook door het soort fragmenten : is dat het probleem? kleur ik te ver uit de 'Stubru'-lijntjes? Kan Belle & Sebastian niet naast Will Tura? Bingo naast The Virgin Prunes? Scott Walker naast Pieter Embrechts? De outro van Cold Turkey en Alec Eiffel : mag niet?)

Volksverlakkerij, onrespectvolle vragen en andere :violent: -en : als dat de perceptie is, dan zal ik in de toekomst de tientallen uren dat ik in het quizmaken steek, beter in belangrijker dingen steken ...
Tony,

eigenlijk sla je de nagel op de kop: blijf gewoon 'jouw' quiz maken, hoe keihard dan ook, kondig hem desnoods zo aan, met het eventuele gevolg dat je enkel de top naar Bissegem ziet afzakken. Met een absolute topquiz (want qua organisatie en evenwicht was alles af, als vanouds, daar lag dan ook het probleem niet) voor de crème de la crème is toch niets verkeerd, die heeft wel degelijk zijn bestaansrecht! - in het algemene circuit pleit ik daar overigens ook voor.

Tegelijkertijd hoop ik dat je - eens alles bezonken is - begrip kan opbrengen voor de commentaren van de ontgoochelde muziekquizzer (uit de middenmoot?) die gisteren een reeks fragmenten voorgeschoteld kreeg die niet gemakkelijker, maar wel een stuk moeilijker waren dan vorig jaar/voorgaande jaren. Met ons bescheiden ploegje Feds Gadget draaiden we continu rond de 15/30, daar waar we een gemiddelde score van om en bij de 18 à 19 gewend waren van vorige edities. Dat zegt veel, om niet te zeggen genoeg.

Als algemeen quizzer probeer ik 'hitlijsten' van MNM, Ultratop, Afrekening, Hotlist en Vox, aangevuld met een selectie van de betere platen op basis van recensies in Humo, Pitchfork, Goddeau e.d.m., zo nauwgezet mogelijk bij te houden. Ik moest gisteren tot de pijnlijke conclusie komen dat dat blijkbaar niet meer volstaat om bepaalde recente fragmenten zelfs maar te herkennen (en wat zou de gelegenheidsquizzer daar dan van moeten denken?). Nog steeds sprekend als algemeen quizzer vind ik namen als Guillemots, Decemberists of Scott Walker (noem er willekeurig drie op) moeilijk reproduceerbaar zonder extra uitleg. Stijl gekend, een beperkt aantal nummers gekend, maar in een snelle reeks van dertien fragmenten: pas. De conclusie lijkt dan ook gauw gemaakt: boeken dicht, dit is werk voor de échte muziekquizzer. Ook het hoogstwaarschijnlijk toevallig minder frequent voorkomen van nummers uit de periode voor en na mijn achttiende levensjaar (schijnen het best bij te blijven) maakten het tot een erg zware avond. (Maar wellicht keer ik volgend jaar toch weer terug hoor, en naar de 90+ kijk ik hoe dan ook erg uit.)

Wat de klank betreft: daar kan ik beamen dat enkele rijen (toch zeker de onze) zeer ongelukkig opgesteld waren. Van waar wij zaten was het erg moeilijk om de Engelse teksten te herkennen, zelfs stemgeluid en -timbre waren dikwijls maar vaag te ontwaren. Dat leidt dan tot jammerlijke missers. Een euveltje dat voor een volgende keer wellicht gemakkelijk op te lossen valt?

Ik sluit af met een proficiat voor je organisatie, hoop dat je de zaken in alle rust nog eens kan overschouwen en dat je Stardust-quiz niet zal verdwijnen.
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Big Banana »

Proficiat, Tony, voor het afleveren van een mooi werkstuk, waar je ongetwijfeld vele uren van je tijd hebt ingestoken. Wij hebben ons gisteren wel geamuseerd. De quiz ging vrij breed, met weinig weggevers, en lag een beetje in het verlengde van het soort quizzen die we het voorbije jaar voorgeschoteld kregen. Pittig dus. Voor een twintigtal ploegen is dat niet echt een probleem, wil je echter ook de hit-quizzers en/of de gelegenheidsploegen tevreden stellen, dan was dit er een beetje over. De negatieve ondertoon van de reacties was dus te verwachten... :( Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met de quiz zelf, maar vooral met de verwachtingen die je zelf gecreëerd had. :x Velen hadden een gemakkelijke (Hit)quiz verwacht, en dat was het dus niet.

Meer en meer dringt een opsplitsing tussen dit soort quizzen en een meer algemene hit-quiz zich op. Een juiste communicatie vooraf is dus belangrijk. Afhankelijk van de keuze die je maakt zal je bepaalde ploegen zien en andere niet meer. Jammer ? Misschien wel. Onvermijdelijk ? Misschien is dit gewoon een natuurlijke evolutie.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

Big Banana schreef: Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met de quiz zelf, maar vooral met de verwachtingen die je zelf gecreëerd had. :x Velen hadden een gemakkelijke (Hit)quiz verwacht, en dat was het dus niet.
klopt, eigen schuld dus.
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door PaulMcCartney »

Het verwachtingspatroon van ondergetekende lag heel heel laag en nog teleurgesteld geworden. Dit zegt al veel natuurlijk.

Dit is al de zoveelste quiz in Bissegem die het woord commercieel niet durft te gebruiken en dit dus volledig naast zich legt.

Ik had geen commerciele quiz verwacht (ik acht Tony niet in staat van zo'n quiz te kunnen samen stellen) maar had verwacht dat de fragmenten een '50% te doen gehalte' gingen hebben.

Waar wij zaten was de klank ook zeer slecht, maar mij zou dit niet veel geholpen hebben den ik :mrgreen:

De beslissing is voor mij reeds lang genomen - volgend seizoen een betere selectie in het uitkiezen van de quizzen.

En de kwissen waar we ons niet gaan amuseren (en dat heeft niets met de uitslag te maken) gaan we niet naar toe.

Toch nog even melden dat de bediening even charmant als vroeger was en dat de prijzentafel meer dan ok was.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rubby »

Tonyvdb schreef:
Big Banana schreef: Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met de quiz zelf, maar vooral met de verwachtingen die je zelf gecreëerd had. :x Velen hadden een gemakkelijke (Hit)quiz verwacht, en dat was het dus niet.
klopt, eigen schuld dus.
Mooi ,dat is het inderdaad :thumb1: , voor de rest no hard feelings , want het was inderdaad een heel knap werkstuk, waar heel wat tijd ingestoken is :app:
Plaats reactie