Disorder (Zandvoorde) 18/04

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Rushian »

Zoals de vorige jaren, was de quiz van Disorder pittig. Het concept was wel goed gevonden: de "mixronden" waren samengesteld volgens een nieuw stramien. Er werd telkens gerefereerd naar een festival waar de uitvoerder in kwestie ooit al was opgetreden. Roskilde, Werchter, Dranouter en andere Pukkelpop waren uiteraard van de partij, maar zo werd ook een streepje blues (Rhythm & Blues festival), beetje wereldmuziek (Sfinx), en oudjes (Festival Express) ten berde gebracht.

Kortom een gevarieerde quiz, waar toch vrij veel nadruk op de harde gitaren werd gelegd (regelmatig toch 3 fragmenten per ronde). Wie gedacht had dat De Rechte Bananen hierdoor zouden winnen had zonder een Polkaheer... (zonder kaaskop want die was te gast bij Rock Monsieur) gerekend. Derde was Starbuk & Apollo en B-4s werd een beetje onverwacht 4de (met dank aan Alain) onmiddellijk gevolgd door Rock Monsieur.

De theorie was ook leuk. Geen vervelende CD Hoezen of biografieën, maar in deel 1 kryptische omschrijvingen van bands of artiesten. B-4s haalde 9/10. Alleen The Scabs werden niet geraden (deze verbannen koning lust korstjes of zoiets). Hierbij werd verwezen naar Royalty in Exile en scabs wat als korstjes vertaald werd. Schilfertjes zou beter geweest zijn, maar dan nog hadden we het waarschijnlijk niet gevonden. De beste vond ik toch wel "Nederlandstalige vamp zonder BTW". Dat was Zwarte Lola. Haja, zonder BTW is in 't zwart nietwaar?
De 2de theorieronde was ook niet van de poes: herkennen van festivalweiden. Als je er nog nooit een hebt bezocht, wordt het moeilijk natuurlijk.

Het is duidelijk welke muziekkeuzes de mensen van Disorder nauw aan het hart liggen en dan is het ook begrijpelijk hoe het komt dat ze in heel wat quizzen zowat in de middenmoot eindigen. Dat is jammer, want aan de hand van hun quiz bewijzen ze toch een eigenzinnige keuze te hebben.

B-4s heeft zich in ieder geval goed geamuseerd, ondanks het overaanbod van harde gitaren en andere blues en jazz toestanden.

Patrick.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Tonyvdb »

In extremis aangesloten bij de Rechte Bananen, speelde ik alsnog deze quiz mee.

Persoonlijk lag het mij dit jaar, in tegenstelling tot de twee vorige edities, niet zo (zoals Rushian zei : heeeeeeeeeeel veel hardrock, metal en aanverwanten), maar kon toch nog genoeg mijn ding doen om samen met mijn drie gelegenheidsploegmaats de 'new generation'-Polkaheer-equipe (waar kapitein Peter grootmoedig zijn plaats afstond aan de zich op deze quiz ongetwijfeld erg in zijn sas voelende 'Stinky Mark') tot de laatste ronde op de hielen te zitten : uiteindelijk scheidden ons drie puntjes van de overwinning. Het zat er nochtans in, maar buigen ootmoedig het hoofd :wink:

Deze quiz was tot in de puntjes voorbereid en perfect georganiseerd, tussenstanden, antwoorden, invulbladen, waarvoor hulde.
Eveneens hulde voor het erin slagen van drie jaar na één een goede quiz voor te schotelen, maar toch telkens met iets heel anders naar voren te komen : de eersteling had veel alternative, disco, wave en classic-rock, vorig jaar was het makkelijker met wat meer fungerichte rondes (heel geslaagde hilarische persiflages op videoclips bvb.), dit jaar dus veel zware gitaren.
Wat zullen we volgend jaar voorgeschoteld krijgen?
Want er naar toe ga ik zeker, met JPJ&SG of als gastspeler.

Nog even dit : Mario en ik kwamen haast tureluurs van de eigenzinnige crypto-opdrachten : bvb. Patricia Paay was de oplossing 'Hollandse allitererende taart' : en wij maar zoeken : cake, pie (!), flap, flens, gebak zelfs, passeerden de revue, om dan uiteindeljk uit te komen bij Corry Konings, toch ook een allitererende taart en ook uit Holland :P
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Rushian »

Tonyvdb schreef: Nog even dit : Mario en ik kwamen haast tureluurs van de eigenzinnige crypto-opdrachten : bvb. Patricia Paay was de oplossing 'Hollandse allitererende taart' : en wij maar zoeken : cake, pie (!), flap, flens, gebak zelfs, passeerden de revue, om dan uiteindeljk uit te komen bij Corry Konings, toch ook een allitererende taart en ook uit Holland :P
Na het vinden van deze alliteratie, moet je toch een "heel apart gevoel van binnen" gekregen hebben, niet Tony?
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Keiem »

Ha, ik vond de theorierondes wel origineel én ik heb er goed op kunnen bijdragen. Bij de muziekfragmenten was mijn inbreng iets beperkter, al kon ik er toch hier en daar één uitsleuren die mijn teamgenoten niet (direct) wisten. Maar het was niet echt volledig mijn genre. Ik vind trouwens dat ik opvallend veel kwissen uitkies waar de harde metalen goed vertegenwoordigd zijn. Ik zal eens de kwiskalender moeten bekijken om ook eens een paar typische stubrukwisjes te vinden.
Hoedanook, ik kwis graag en deze zat goed in elkaar. Over niets te klagen (al is dat iets wat ik toch niet graag en veel doe).
Leuke strijd met de Rechte Bananen trouwens.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door rino »

Ik vond de theorierondes dan weer niet zo geslaagd. Het herkennen van de weides was eerder gokwerk (wie herkent de weides van T In The Park of het Isle Of Wight festival?) en ook de crypto's vond ik verre van geslaagd (onze 4/10 was daar niet vreemd aan :wink: ), veel heeft dit niet met muziek te maken...

Voor het overige vond ik de quiz dan wel weer prima. :thumb1: Nogal moeilijk (zeker voor de vele gelegenheidsploegen, neem ik aan), maar er werd heel ruim gegaan qua genres en de organisatie was weer af. :app:
Onze oldieskenner bleef dan weer wat op zijn honger zitten (veel festivals waren er nu eenmaal niet in de sixties).
Ik miste ook wel de hilarische persiflages op clips van vorig jaar.

Heel even leken we te kunnen meespelen voor de zege maar na de pauze zakten we verder en verder weg om uiteindelijk als 3de 10 punten achterstand te hebben op nummer 2 (maar ook 13 punten voorsprong op nummer 4).

Dank ook dit keer weer aan supersub Vinceluka.

Oh, en ook dank aan Disorder voor de mail met statistieken die we vandaag al in onze mailbox konden vinden. :amazed:
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Keiem »

Killerr
Lead Singer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 02:01
Locatie: oostende / disorder
Contacteer:

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Killerr »

De eindstand en de oplossing van de 3de Disorder Pop- en Rockquiz zijn vanaf nu te bekijken op http://users.telenet.be/disorderquiz
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door straight banana »

rino schreef:Ik vond de theorierondes dan weer niet zo geslaagd. Het herkennen van de weides was eerder gokwerk (wie herkent de weides van T In The Park of het Isle Of Wight festival?) en ook de crypto's vond ik verre van geslaagd (onze 4/10 was daar niet vreemd aan :wink: ), veel heeft dit niet met muziek te maken...

Voor het overige vond ik de quiz dan wel weer prima. :thumb1: Nogal moeilijk (zeker voor de vele gelegenheidsploegen, neem ik aan), maar er werd heel ruim gegaan qua genres en de organisatie was weer af. :app:

Na heel veel denkwerk en redeneren hadden we de meeste festivals aan de juiste foto's kunnen koppelen: Rock am Ring is aan een autocircuit, T in the park is in Schotland, je moest naar de typisch Schotse heuvel kijken, op Man is het vlak, Glastonbury herkende ik van op tv (wordt elk jaar op BBC uitgezonden)...
Uiteindelijk wisselden we er slechts 2 om, en dat waren...
Pukkelpop en Werchter. :roll:

Tja, quizorganisatoren gaan het steeds verder zoeken om nog iets origineels te bedenken, zelf vond ik het wel kunnen. Over die cryptogrammen hebben wij serieus ons hoofd gebroken en bij een paar wou onze nikkel maar niet vallen, maar achteraf gezien moet ik toegeven dat sommige erg leuk gevonden waren (de allitererende Hollandse taart...).
Bij een paar fragmenten kon je op je klompen aanvoelen dat het een quizmastersolo ging worden: een onbekend nummer van the New Young Pony Club (volgens mij heeft enkel "Ice Cream" enige airplay gehad), een beeldfragment zonder geluid van the Crystals op latere leeftijd...

Maar dat is detailkritiek, want ik vond dit wel degelijk een uitstekende quiz. :thumb2: :app:
Mij zie je hier volgend jaar zeker terug.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door straight banana »

Rushian schreef:...

De theorie was ook leuk. Geen vervelende CD Hoezen of biografieën, maar in deel 1 kryptische omschrijvingen van bands of artiesten. B-4s haalde 9/10. Alleen The Scabs werden niet geraden (deze verbannen koning lust korstjes of zoiets). Hierbij werd verwezen naar Royalty in Exile en scabs wat als korstjes vertaald werd. Schilfertjes zou beter geweest zijn...

Volgens mij zijn scabs eerder korsten van gestold bloed dan schilfers.

Die naam heeft the Scabs overigens ook nog serieus in de weg gezeten bij hun pogingen om internationaal door te breken. Het is immers ook een scheldwoord voor stakingsbrekers, en die hoeven in Groot Brittanië niet op veel sympathie te rekenen.
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door berwt »

straight banana schreef:
Rushian schreef:...

De theorie was ook leuk. Geen vervelende CD Hoezen of biografieën, maar in deel 1 kryptische omschrijvingen van bands of artiesten. B-4s haalde 9/10. Alleen The Scabs werden niet geraden (deze verbannen koning lust korstjes of zoiets). Hierbij werd verwezen naar Royalty in Exile en scabs wat als korstjes vertaald werd. Schilfertjes zou beter geweest zijn...

Volgens mij zijn scabs eerder korsten van gestold bloed dan schilfers.

Die naam heeft the Scabs overigens ook nog serieus in de weg gezeten bij hun pogingen om internationaal door te breken. Het is immers ook een scheldwoord voor stakingsbrekers, en die hoeven in Groot Brittanië niet op veel sympathie te rekenen.
Kijk es aan! Prachtige randinformatie krijgen we hier! :app:
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door John Winston Lennon »

En 't is bovenal nog juist ook! :P


Eén van de beste Belgische groepen ooit trouwens.
De Stones én de Clash in één.
Dakota via Liverpool
FrancisGTH
Groupie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 20:23

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door FrancisGTH »

John Winston Lennon schreef:

Eén van de beste Belgische groepen ooit trouwens.
De Stones én de Clash in één.
Maar dan in een erbarmelijk Vlaams Engels...
:twisted:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Tonyvdb »

The Scabs zijn ok, maar The Clash en The Stones in één is een paar bruggen te ver ... 't is zoals je zou zeggen dat Natalia Tina Turner en Diana Ross in één is ... 8)
Chris M
Rock Legend
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 15:46

Re: Disorder (Zandvoorde) 18/04

Bericht door Chris M »

Tonyvdb schreef:The Scabs zijn ok, maar The Clash en The Stones in één is een paar bruggen te ver ... 't is zoals je zou zeggen dat Natalia Tina Turner en Diana Ross in één is ... 8)
Natalia haar gat is blijkbaar WEL Tina en Diana samen :headbang:
Plaats reactie