21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Plaats reactie
woestijn007
Groupie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 15 apr 2022, 10:46

21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Bericht door woestijn007 »

Nr Naam Eindstand op 140

Met slechts 1 misser (Caribou) winnen Greatest tits de kwis.

1 Greatest Tits 139 99,3%
2 The Pale Riders From Philadelphia 138 98,6%
3 Los Locos 136 97,1%
4 Toni Servi Fanclub 125 89,3%
5 De Bende van Moeke Rita 123 87,9%
6 Zottegem Blues 117 83,6%
7 Brugse Puurte 4 life 111 79,3%
8 De Pingponghelden 100 71,4%
9 Superramp 91 65,0%
10 Lana Vega Fanclub 73 52,1%
11 De winnaars van vorig jaar 58 41,4%
12 The voice of Sybren 56 40,0%
13 Kat-a-strofe 55 39,3%
14 Jezus Kwistus 54 38,6%
15 De 4-kring 54 38,6%
16 Zeelien Dijon 50 35,7%
17 Please, niet laatste … 43 30,7%
18 De Tiffanies 42 30,0%
19 Arctic Donkeys 41 29,3%
20 Earth, Wind & Martini 34 24,3%
21 De Puppies 33 23,6%
22 De turbo's 29 20,7%

Moeilijke balans tussen ervaren topploegen en gelegenheidsploegen.
Mits accent verschuiving van moeilijk / gemakkelijk moet het haalbaar zijn om 15 ploegen over de helft te laten scoren en toch nog wat uitdaging aan de toppers te bieden.
Op naar volgend jaar en dan zonder geluid / powerpoint perikelen.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Bericht door SpeedKing »

Zoals het een eersteling betaamt, de nodige kinderziektes die de organisatie zelf al aanstipte. Belangrijkste is uiteraard het geluid op een muziekquiz. De boxen zelf leken me heel degelijk en het microgeluid kwam goed door. Wat dan de audiobron was van de fragmenten die de muziek er niet doorgestoomd kreeg op een acceptabel volume, is me een raadsel.

Full house voor de chiro, en dat is de bedoeling denk ik: ik zou inhoudelijk en qua moeilijkheidsgraad dus zeker niet te veel dieper gaan, anders ben je de staartploegen kwijt. Circuitploegen hebben op jaarbasis afspraken genoeg om zich eens te pijnigen.

De themaatjes en zo waren best leuk gevonden en boden houvast.

Maar eigenlijk: we hadden toch vooral het meest last van 'het putteke' daar in Velzeke ;).
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: 21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Bericht door Luk »

Deze eerste quiz van vzw Chirovrienden Velzeke deed denken aan de reeks Taborschoolquizzen in Bellem, uit de gouden denktank van het Testedoeneteam destijds, zij het zonder rode draad (oef!) en zonder afsluitende videoreeks (was leuk, maar hoeft niet overal).

En dat is een compliment, want zij vormden toen zowat een maatstaf voor een met links en thema’s gekruide quizuitdaging voor een breed publiek, mét behoud van de spanning aan de top.

De samensteller van deze Chiroquiz heeft duidelijk ervaring met het ineensteken van zo’n leidraadreeksen en puzzelstukjes die helpen om de juiste uitvoerders op het blad te krijgen. :clap:

Het zat allemaal zeer goed in mekaar, en de bewondering voor dit werkstuk is aan onze tafel dan ook meermaals luidop uitgesproken, reeds na een paar ronden...

De kloof tussen de muziekkennis van de circuitploegen en de gelegenheidsteams is echter zeer groot.
Dat bleek toen de presentator pas na enkele reeksen opgelucht liet vallen dat “de nul van het bord was”… :shock:
En dit terwijl er aan de top een nek-aan-nek-strijd woedde die pas in de laatste reeksen zou beslecht worden met één, twee en vier fouten voor de top 3.

Ik maakte de bedenking dat dit eigenlijk een quiz is die wat aarzelende of bijna afhakende circuitploegen weer een leuke avond kan bezorgen, met hernieuwde goesting om ook elders weer aan te treden.
Ik wil deze quiz dan ook echt wel aanbevelen als (her)instapquiz met een garantie op amusement; een knappe promotie voor onze hobby. :handgestures-thumbupright:

Anderzijds weet ik ook niet of de organisator dat wel beoogt, want mogelijk waren wij “party-crashers op een vriendenfeestje” :silent: :doh: . Dat hij het op het forum aankondigde, doet vermoeden dat wij toch welkom waren?

Nu nog de geluidstechnische mankementjes wegwerken…

Dank je wel voor de verder prima organisatie aan alle medewerkers (samensteller-presentator, jury, bediening…), Chirovrienden! :clap: :clap: :clap:
woestijn007
Groupie
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 15 apr 2022, 10:46

Re: 21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Bericht door woestijn007 »

Bedankt voor deze evaluatie.
Bij het opstellen van algemene kwissen is dit waar ik ook naar streef: iedereen een leuke avond bezorgen, waar het kan punten laten scoren, maar in the end zullen de toppers toch komen bovendrijven. Dit 1 op 1 overzetten naar enkel muziek blijkt inderdaad niet evident, dan vooral het 'punten laten scoren'. :mrgreen:
Een muziekquiz ploeg moet nu éénmaal goed in balans zitten, hetgeen bij een gelegenheidsploeg zelden het geval is.

Bij voorkeur kan ik dus een quiz opstellen waar de toppers zich niet gaan vervelen, hopelijk enkele keren diep moeten graven; de sporadische muziekkwissers of terug 'inhakende' ploegen met een voldaan gevoel naar huis kunnen en misschien bij sommige gelegenheidsploegen een drang naar meer ontluikt.
Als dat dan nog lukt met 20 ploegen in de zaal, dan vaart ons goede doel (de lokale chiro) er ook wel bij.
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 21 mei / muziekquiz Chiro velzeke

Bericht door Methos »

Net zoals m'n kapitein mooi omschrijft, hebben we ons geamuseerd bij Greatest Tits. De vraag is echter of de quizmaster 100% z'n doel heeft bereikt en dat durf ik op basis van de uitslag toch wel in twijfel trekken. Als organisator beoog je een quiz te maken op maat van je publiek met een bepaalde moeilijkheidsgraad voor ogen. Het probleem van deze conceptueel, zeer leuke en verzorgde quiz was net dat. Voor de 3 circuitteams aanwezig was het veel te gemakkelijk en voor de gelegenheidsteams vaak veel te moeilijk. In zo'n situatie zou ikzelf als samensteller eigenlijk niet tevreden zijn want beide doelgroepen zijn niet echt bereikt.

Vrijblijvende tip hierbij is om de moeilijkheidsgraad in de breedte -ja, echt- te verlagen zodat de gelegenheidsteams ook beter zullen scoren. Per ronde kan je dan 2-3 nummers erin steken die je echt als kuitenbijters ziet en waar de circuitteams zich kunnen op uitleven om al dan niet het verschil te maken. Bijkomend zou ik aanraden wel degelijk altijd de titels erbij te vragen want ook daar zit er vaak een mogelijkheid om verschil te maken. De titel van UK Subs was bij ons volgens mij niet op het blad geraakt maar mogelijk bij Los Locos en Pale Riders wel. Ook de gelegenheidsteams gaan beter scoren omdat ze titels kunnen vangen als die repetitief zijn of te linken aan een thema (wat jou als organisator ook wat meer ruimte geeft om te combineren).

Puur technisch zou ik je ook aanraden om altijd rechtstreeks van een mp3 zelf af te spelen en niet meer vanuit powerpoint. Been there, done that en ik heb er ook al soms miserie mee gehad. Op zich bood de powerpoint sowieso weinig extra ondersteuning/meerwaarde en als je echt visueel wil ondersteunen, is het vaak beter om de tips op het blad te plaatsen. Bij de openingsronde had je bijvoorbeeld perfect de te zoeken ontbijtzaken kunnen weergeven en zo kunnen gelegenheidsteams die ook wel gebruiken om punten te scoren, al dan niet door te gokken.

Eigenlijk vond ik het - wat niet abnormaal is voor een eersteling - een quiz die nog voor de volle 100% op zoek was naar z'n identiteit, maar wel het potentieel heeft om een aanwinst te zijn voor het circuit. Als quizmaster getuigde je wat ons betreft ook de volle 100% dat je voeling hebt met muziek, inclusief recente zaken wat voor mij een zeer grote plus is, o.i.v. de keuzes die je maakte en de achtergrondinfo die je er soms bij gaf.

Kortom, zeker voor een tweede poging gaan en ik ben zeker dat we terug komen!

PS Hier ten huize zal de quiz trouwens voor altijd herinnerd worden als de allereerste quiz waar mijn 15-jarige dochter er voor de eerste keer in slaagde iets op te lossen (TLC, Rembrandts, ELO, Armin Van Buuren) en daarvoor alleen al ben ik je dankbaar!

Bedankt voor de toffe avond!
/Methos
Greatest Tits
Plaats reactie