N9 Muziekquiz Eeklo

(KUB)
One Hit Wonder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 09:23
Locatie: Brugge/Would-Be Monkees

Bericht door (KUB) »

Het forum! Dat was nog ’s lang geleden.

Vreemde, ja wat anarchistische quiz daar in Eeklo. Die meedogenloos gemakkelijke vierenhalf hitwonderronde, het YouTube-onderdeel dat bewees dat gevoel voor humor iets subjectiefs is, vijf door een vertaalprogramma gesleurde tekstopgaves, de reeds aangehaalde baslijntjes (al dan niet voorzien van live’zang’): je kon merken dat het aantal keer dat er tijdens de voorbereidingen in een deuk was gegaan nogal bepalend was voor de uiteindelijke quizsamenstelling.

Maar omdat anarchie nu eenmaal ook zijn leuke kanten heeft: de alfabetronde met acts die ooit op Torhout/Werchter hadden gespeeld, was mooi, ook al omdat de fragmenten niét alfabetisch werden afgespeeld. Waar ons jongste teamlid Xavier Rudd en Yann Tiersen vandaan haalde, I don’t wanna know, maar het leverde wel vier mooie punten op. Kostelijk moment: Dhr. Polka die, na het invullen van de naam Chubby Checker (in een ándere ronde, folks), plots besefte dat 3 oktober diens verjaardag is. Alsof het een toegenegen nonkel van hem betrof! Sterk, hoor.

Wat ik nog over onze gelegenheidsploeg kan zeggen: de complementariteit (niet zeker of dit goed Nederlands is, eigenlijk) was er in tegenstelling tot eerst gevreesd wel degelijk. Enkel de man van Kiekeboe kon naar zijn eigen gevoel wat te weinig uitpakken met zijn oldieskennis, maar hij heeft toch maar mooi Dave Dee, Dozy, Bicky Burger en hoe heten ze daar nog allemaal op foto herkend. Interne solo’s waren er inderdaad genoeg en dat is leuk, maar nog leuker zijn één-tweetjes, en zo hadden Marc en ik er wel enkele: Bill Laswell in de theorieronde, Simple Pleasure van Tindersticks in de albumronde, Yonderboi bij de baslijntjes. In short: aangename quiz, volgend jaar waarschijnlijk terug.

O ja, bijna vergeten: ik heb ‘Veedon Fleece/Van Morrison’ op een bierkaartje gekrabbeld. Al tijdens het fragment, dat we overigens niet konden benoemen, klonk het me als goeie Van in de oren. Als ik dan nog lees dat dit uit iemands favoriete platen komt, is mijn interesse helemáál gewekt. Ik zal je bij een volgende gelegenheid wel eens weten te zeggen wat ik ervan vond, Tonyvdb.

O ja bis: ben net terug van Built To Spill in de ABBox, alwaar de plaat Perfect From Now On nog eens werd nagespeeld. Vooral onthouden dat nostalgie een slechte raadgever is, want het was – enkele glanzende indiegitaarrock-opflakkeringen niet te na gesproken – toch een vrij matte bedoening. Dat we hier te maken hebben met een groep die het charisma van zes tuinarchitecten uitstraalt, deed er ook geen goed aan. Enfin, had ik er beroepshalve sterren tegenaan moeten gooien, dan zouden het er toch maar twee geweest zijn.

Hopelijk is Fleet Foxes (Plaat Van Het Jaar? EP Van Het Jaar alleszins wel) volgende maand beter. Ik zie u allen daar, ongetwijfeld.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Bericht door straight banana »

Tonyvdb schreef:
straight banana schreef:als bassist en fan van Madrugada is het leuk om een baslijntje van die groep te spelen, maar je moet je toch es afvragen of daar een quizvraag van te maken is. Veel goede antwoorden gezien?.
ja, die hadden wij :P

Straf! :shock:

Ok, ik neem alles terug. :wink:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Bericht door straight banana »

(KUB) schreef:
...

Waar ons jongste teamlid Xavier Rudd en Yann Tiersen vandaan haalde, I don’t wanna know, maar het leverde wel vier mooie punten op.

...

Hopelijk is Fleet Foxes (Plaat Van Het Jaar? EP Van Het Jaar alleszins wel) volgende maand beter. Ik zie u allen daar, ongetwijfeld.
Xavier Rudd had ik ook, maar dat was gewoon een kwestie van even na te denken welke artiesten hun naam met een "x" begint.


De EP "Sun Giant" is inderdaad geweldig, vooral "Mykonos" vind ik ontroerend mooi. De full- cd heb ik nog niet in huis.
phon
Rock Legend
Berichten: 1168
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 17:18
Locatie: Kortrijk

Bericht door phon »

straight banana schreef:
Tonyvdb schreef:
straight banana schreef:als bassist en fan van Madrugada is het leuk om een baslijntje van die groep te spelen, maar je moet je toch es afvragen of daar een quizvraag van te maken is. Veel goede antwoorden gezien?.
ja, die hadden wij :P

Straf! :shock:

Ok, ik neem alles terug. :wink:
Was het dat van "Hands Up, I Love You" ?
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Xavier Rudd hadden we ook, zonder titel weliswaar : we hadden nog een X in te vullen en hadden nog een singersongwriter over ... dus was de beredeneerde gok snel ingevuld.
Yann Tiersen hadden we niet, maar moest ik altijd gehad hebben : op een kleine(re) muziekquiz in een (avond-)school (!), waar een maat van mij les geeft (Phon was daar ook, op die quiz), in Roeselare had ik die nochtans juist een paar maanden geleden, nu zette ik onmiddellijk Les Négresses Vertes en dacht niet meer verder ... stom :cry:

En Phon : het was inderdaad 'Hands up, I love you', ik vond het heel herkenbaar gebasst, sorry Banana's ...
Laatst gewijzigd door Tonyvdb op ma 06 okt 2008, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

(KUB) schreef:Het forum! Dat was nog ’s lang geleden.

O ja, bijna vergeten: ik heb ‘Veedon Fleece/Van Morrison’ op een bierkaartje gekrabbeld. Al tijdens het fragment, dat we overigens niet konden benoemen, klonk het me als goeie Van in de oren. Als ik dan nog lees dat dit uit iemands favoriete platen komt, is mijn interesse helemáál gewekt. Ik zal je bij een volgende gelegenheid wel eens weten te zeggen wat ik ervan vond, Tonyvdb.

Hopelijk is Fleet Foxes (Plaat Van Het Jaar? EP Van Het Jaar alleszins wel) volgende maand beter. Ik zie u allen daar, ongetwijfeld.
moet je zeker doen, KUB, ik heb 'Veedon Fleece' eens op de kop getikt voor een belachelijk lage prijs op een platenbeurs, ik was toen net very 'into' 'Astral Weeks' en die plaat is snel één van mijn allerfavorietste platen ooit geworden : de albumcover ziet er niet uit maar wàt een fantastische muziek !
Het is al de tweede keer in een week tijd dat ik iemand deze plaat aanraad : :D
Check out oa 'Who was that masked man' en 'Linden Arden stole the highlights', maar alle andere songs zijn van een zeldzaam hoog niveau.
Zal daar toch eens een nummer moeten van vragen op de Stardustquiz in mei hé :twisted:
Na al mijn aanradingen, zal wel iemand dat juist hebben zeker :wink:

Afbeelding




Fleet Foxes vind ik voorlopig een beetje overschat, als ik mag eerlijk zijn, ik zou zelfs durven zeggen dat ik de laatste van My Morning Jacket (waarmee ze altijd vergeleken worden, of ze/we dat nu leuk vinden of niet) een stuk beter vind ...
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Bericht door Big Banana »

straight banana schreef:Dank ook aan reservespeler Bart die het uitstekend deed, waardoor we als trio (basisspelers Eddy en Paul hadden andere bezigheden) buiten onze verwachtingen nog het podium haalden.
Proficiat mannen, sterke prestatie. Ik kon er jammer genoeg niet bijzijn wegens een een etentje met mijn zeven (vrouwelijke) collegas... natuurlijk zeer tegen mijn zin :roll:.
Volgend jaar ben ik zeker van de partij, tenzij ik me weer moet opofferen. 8)
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Bericht door progres »

O ja bis: ben net terug van Built To Spill in de ABBox, alwaar de plaat Perfect From Now On nog eens werd nagespeeld. Vooral onthouden dat nostalgie een slechte raadgever is, want het was – enkele glanzende indiegitaarrock-opflakkeringen niet te na gesproken – toch een vrij matte bedoening. Dat we hier te maken hebben met een groep die het charisma van zes tuinarchitecten uitstraalt, deed er ook geen goed aan. Enfin, had ik er beroepshalve sterren tegenaan moeten gooien, dan zouden het er toch maar twee geweest zijn.

ik daarentegen heb volop genoten van dit pareltje, vooral live kwamen de laagjes in de nummers tot uiting
het is de enige cd die ik had van hen en die ik dus afgelopen week meerdere keren heb beluisterd en dat hielp wel want hapklare brokken serveren built to spill nu eenmaal niet. en je hoeft er helemaal niet blitz uit te zien om goede muziek te serveren. nouja ieder zijn mening.
Der Sjarel
Fan
Berichten: 4
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 09:30

Even evalueren

Bericht door Der Sjarel »

Tijd voor een kleine evaluatie van de N9 Quiz editie '08 door de quizmaster hemzelf, en geen betere plaats om dat te doen dan op dit forum...

Persoonlijk vond ik het dit jaar een iets mindere editie, inhoudelijk dan, want organisatorisch liep alles erg vlotjes (klank & projectie, bediening aan tafel, uitdelen, ophalen & verbeteren, etc.).
Dat we wat later gestart zijn kwam doordat ik zo vriendelijk ben geweest te wachten tot alle ploegen binnen waren (als zijnde werkzaam in de concertwereld is het trouwens vrijwel standaard een half uurtje marge te nemen). Te lang spelende fragmenten konden op eenvoudig verzoek worden ingekort, maar vreemd genoeg heeft niemand hierover iets gezegd de avond zelf. Jurylid bram raadde me aan ze toch +/- een minuut te laten spelen. Wat bedraagt de gemiddelde fragmentduur op een quiz trouwens?

Wat de inhoud betreft: bij het opstellen werd er gemikt op een niet al te hoge moeilijkheidsgraad, waardoor minder doorwinterde teams er ook nog iets aan hebben. Dan is het de kwestie van genoeg "discriminerende" vragen toe te voegen, die het verschil kunnen maken tussen de betere ploegen. Dat het niveau van de top 10 zo hoog zou zijn had ik eerlijk gezegd niet verwacht! Deze onderschatting zorgde voor 3 rondes die eigenlijk te gemakkelijk waren voor de grote jongens:
- ronde 1 (zgn. One Hit Wonders)
- ronde 3 (connections)
- ronde 5 (clips)
Bij deze ronde lagen de gemiddelde scores bijzonder hoog, nl. boven de 80%.

De vertalingen waren ook 'poepsimpel', maar dat is meer een gimmick dan een echte ronde. Toch blijf ik moeilijkheidsgraad iets moeilijks vinden om te voorspellen (zo had ik vb. echt niet verwacht dat "men without hats" zo algemeen bekend zou zijn). Volgende editie zullen de "discriminerende vragen" in ieder geval wat moeilijker (moeten) zijn. Qua research klopte het plaatje ook niet helemaal, zo was de 'one hit wonder' ronde nogal haastig opgesteld, dit door tijdgebrek (N9 heeft dit jaar een grote verbouwing achter de rug, en ik heb de quiz opgesteld tijdens de eindsprint van deze hectische periode).

Ook naar genres toe had ik het gevoel misschien iets te nauw te opereren. Naar volgend jaar zal ik eens een andere structuur moeten bedenken, die dan richting verbreding dwingt. En misschien meteen ook eens te rade gaan bij mensen die met andere genres bezig zijn dan ikzelf.

Een beetje waanzin stop ik graag in de quiz, en zal dat ook blijven doen, al is het maar omdat ik er wel van hou de serieuze mensen - die het muziekquizpubliek toch wel zijn - ook eens te doen lachen/schrikken. De ronde voor de postbus vond ik dan ook hilarish. Volgend jaar ga ik wel op zoek naar een betere "superprijs" :?

Over mijn stijl van presenteren valt te twisten, maar ik hoop dat u zich niet al te erg geërgerd heeft. Volgende editie zal ik het wat droger houden. Beloofd!

Verdere opmerkingen/tips zijn ook welkom. u kan me steeds bereiken via karel@n9.be, en ik blijf het forum hier ook wel volgen.

Hopelijk tot volgend jaar, dan waarschijnlijk in het vers verbouwde pand van N9, wat plaats zal bieden aan heel wat meer teams!
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Uitslag van deze quiz is ingegeven en verwerkt. Meest opvallende punt: Ik denk dat het sinds het bestaan van het klassement de eerste keer is dat een tot ervoor onbestaande ploeg een quiz wint... :grin: Verder: Guess Who zakt ferm, terecht na hun zwakke prestatie, en JPJ&SG komen opnieuw in de top 10...
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Ronde 1 - One Hit Wonders

Bericht door bart depauw »

1 Met without hats Safety dance
2 Tim Curry Working on my tan
3 Men at work Land down under
4 Lips inc. Funkytown
5 Wild cherry Play that funky music (white boy)
6 Gary Numan (In) Cars
7 Gala Freed from desire
8 Whirlpool productions From disco to disco
9 Snap Rhythm is a dancer
10 De Confetti's The sound of C
11 Touch and go Would you? (go to bed with me)
12 Edison Lighthouse Love grows (where my Rosemary Goes)
13 Los Del Rio Macarena
14 America A horse with no name
15 Baha Men Who let the dogs out
16 Edwin Collins A girl like you
17 Semisonic Closing time
18 Chumbawamba Tubthumping
19 Fastball The way
20 Bran van 3000 drinking in LA
21 Guano Apes Lords of the boards
22 New Radicals You get what you give
23 Crash test dummies mmm mmm mmm mmm
24 OMC How bizarre
25 Meredith Brooks Bitch
26 The Tokens The lion sleeps tonight
27 Norman Greenbaum Spirit in the sky
28 Carl Douglas Kung Fu Fighting
29 The Surfaris Wipe Out
30 Chubby Checker Let's twist again
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Ronde 2 - on the 'tube

Bericht door bart depauw »

1 Speak (the Hungarian Rapper) Stop the war
2 Zlad Elektronik Supersonik
3 Ok Go Here it goes again
4 Charlie parker Celebrity
5 John Lee Hooker Hobo Blues
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Ronde 3 - connections

Bericht door bart depauw »

1 Tim Hardin (How can we) hang on to a dream
2 Gary Pucket (& the Union Gap) Young girl
3 Muddy Waters Mannish Boy
Link: Tour of Duty (4) / tip: we zoeken een CD

4 Raymond van het Groenewoud Twee meisjes
5 TC Matic (arno) Putain putain
6 Urban Dance Squad Grand Black Citizen
Link: Jean-Marie Aerts / tip: we zoeken een persoon

7 Captain Beefheart Big eyed beans from Venus
8 Ry Cooder Little sister
9 Herman's Hermits No milk today
Link: Safe as milk (Captain Beefheart) / we zoeken een album

10 Pointer Sisters Fire
11 Patti Smith Because The Night
12 Manfred Mann Blinded by the light
Link: Bruce Springsteen / we zoeken een persoon

13 The Cure M
14 Joy Division Isolation
15 Siouxi and the Banshees Happy House
Link: 1980 / een jaartal
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Ronde 4 - Alfabet

Bericht door bart depauw »

A Athlete Wires
B Ben Harper Fight outta you
C Colplay Fix you
D Deus 7 days 7 weeks
E Erykah Badu On & On
F Faith no More Epic
G Goose British Mode
H The Housemartins Caravan of Love
I Iggy Pop Passenger
J Joe Jackson Is she really going out with him
K Kosheen Hide u
L Lais t Zoutvat
M Midnight Oil Beds are burning
N Nightwish I wish i had an angel
O Ozark Henry Sweet instigator
P Postmen U wait
Q Queens of the stone age do it again
R Red hot Chili peppers Californication
S Senser Age of panic
T Tanita Tikaram Twist in my sobriety
U Urban Dance Squad Fast lane
V Vitalic La Rock
W Wolfmother Pyramid
X Xavier Rudd Better People
Y Yann Tiersen La valse d'amelie
Z Zita Swoon Thinking about you all the time
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Ronde 5 - Clips

Bericht door bart depauw »

1 Foo Fighters DOA
2 Faithless God is a DJ
3 Madonna La isla bonita
4 Gorillaz Feel good inc.
5 Muse Knights of Cydonia
6 Nirvana Come as you are
7 Rammstein Die Sonne
8 Peter Gabriel Sledge hammer
9 REM Man on the moon
10 Portishead Wandering Stars
Plaats reactie