1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

Jongens toch, geen idee wat er gebeurd is met het duo Labiau - Premereur maar ze kwamen op een of andere manier vier keer te veel aan bod in de nabespreking :shock: . Alle opmerkingen waren terecht: een en ander is rechtgezet (en nu maar hopen dat ze niet nog eens of straks weer opduiken in de tweede helft). Ik had die steekpenningen nochtans niet aanvaard, dorpsgenoten of niet... :D

Sorry voor de foutjes, mogelijk te laat en te moe aan doorgewerkt gisteravond/-nacht :)

Ik doe vanavond een poging om de rest aan te vullen! :dance:

Johan
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Jorgen VG »

Sixtieskid schreef: wo 11 mei 2022, 18:41 Jongens toch, geen idee wat er gebeurd is met het duo Labiau - Premereur maar ze kwamen op een of andere manier vier keer te veel aan bod in de nabespreking :shock: . Alle opmerkingen waren terecht: een en ander is rechtgezet (en nu maar hopen dat ze niet nog eens of straks weer opduiken in de tweede helft). Ik had die steekpenningen nochtans niet aanvaard, dorpsgenoten of niet... :D

Sorry voor de foutjes, mogelijk te laat en te moe aan doorgewerkt gisteravond/-nacht :)

Ik doe vanavond een poging om de rest aan te vullen! :dance:

Johan
Geef gewoon toe dat je dit expres gedaan hebt om te zien of het wel de moeite loont om een nabespreking te doen ;)
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

RONDE 6 - LIVING BY NUMBERS

ONE MORE RIVER TO CROSS (8) - CANNED HEAT (1*)
TWO PEOPLE (17) - TINA TURNER (17)
THREE MINUTE HERO (15) - SELECTER (13)
FOUR LITTLE DIAMONDS (10) - ELECTRIC LIGHT ORCHESTRA / E.L.O. (11)
FIVE O'CLOCK WORLD (15) - VOGUES (13)
SIX WHITE HORSES (16) - TOMMY CASH (1*)
ZEVEN BRIEVEN (12) - ARNE JANSEN & LES CIGALES (7)
853-5937 (3*) - SQUEEZE (3*)
9 AM (THE COMFORT ZONE) (15) - LONDONBEAT (12)
TEN COMMANDMENTS (9) - PRINCE BUSTER (3*)
ELFSTEDENTOCHT (16) - DRS. P (15)
TWELVE THIRTY (14) - MAMA'S & PAPA'S (15)
13 QUESTIONS (7) - SEATRAIN (2*)
GOODBYE-EE (2*) - 14-18 (QMS)
15 JAAR (16) - CONNY VANDENBOS (14)
SIXTEEN REASONS (15) - CONNIE STEVENS (5)
7TEEN (16) - REGENTS (4)
EIGHTEEN YELLOW ROSES (16) - BOBBY DARIN (9)

* Canned Heat (One more river to cross) werd alleen gevonden door Claeys - Vandenbossche :clap: :clap: :clap:

* Six white horses is niet van Johnny Cash, wat velen dachten, wel van Tommy Cash, zoals enkel Lavaert - Vandezande wisten :clap: :clap: :clap:

* Squeeze hadden drie duo's goed: Eggermont - De Ceukelaire, Verhulst - Janssens en Van Mele - Vereecken :clap: . Voor de titel zijn we zeer mild geweest: wie de eerste drie cijfers correct had kreeg het punt, en dat was het geval voor (jawel ;) ) Labiau - Premereur, Cools - Verloy en Eggermont - De Ceukelaire :clap:

* Ten Commandments was van Prince Buster, dat wisten Plasmans - Van Broeck, Joos - De Rick en Verfaillie - Buysse :clap:

* Seatrain is de groep van de bescheiden, maar best wel knappe hit 13 questions: Van Oproy - Van Geffen en Verfaillie - Buysse :clap: :clap:

* Speciaal gevalletje was wel Goodbye-Ee uit een project rond muziek en de Eerste Wereldoorlog: de titel hadden twee duo's goed: Labiau - Premereur en Verstraaten - Warnant :clap: :clap: , maar het gelegenheidsgezelschap 14-18 was een QMS, de enige keer meteen dat het nummer (14) bij de uitvoerder te vinden was. Dat werd dan weer gecompenseerd door Two people van Tina Turner, want die opgave leverde een volle zaal op :)
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

RONDE 7 - MIXRONDE 3

A LITTLE BIT OF SOAP (13) - JARMELS (11)
DOCTOR KITCH (QMS) - LORD KITCHENER (QMS)
GIVE HIM A GREAT BIG KISS (6) - SHANGRI-LA'S (7)
IL MONDO (13) - JIMMY FONTANA (8)
BAD GIRL (6) - LEE MOSES (4)
IT'S A BEAUTIFUL DAY (15) - PENDULUM (15)
SUNRISE (13) - URIAH HEEP (11)
FULL MOON, HOT SUN (9) - CAPTAIN BEEFHEART (& HIS MAGIC BAND) (QMS)
NEW YORK GROOVE (11) - HELLO (10)
BEYOND THE FIELDS (5) - MARY HOPKIN (2*)
SUSPECT DEVICE (5) - STIFF LITTLE FINGERS (6)
LOOK BACK IN ANGER (1*) - DAVID BOWIE (10)
WILL YOU (11) - HAZEL O'CONNOR (10)
TRAIL OF TEARS (2*) - GUADALCANAL DIARY (2*)
GIRL'S GOT A BRAND NEW TOY (12) - T.X.T. (2*)
KIZMIAZ (2*) - CRAMPS (1*)
DON'T WALK AWAY (QMS) - JOHNNY CLEGG & SAVUKA (1*)
LUCRETIA, MY REFLECTION (7) - SISTERS OF MERCY (14)

* Twee duo's haalden de stem van Mary Hopkin (Beyond the fields) er uit: Van Mele - Vereecken en De Clercq - Vandorpe :clap: :clap:

* David Bowie vonden de meesten wel, maar de titel bleek een struikelblok: enkel Labiau -Premereur vonden Look back in anger :clap: :clap: :clap:

* Trail of Tears van Guadalcanal Diary was dubbel goed voor Plasmans - Van Broeck en Joos - De Rick :clap: :clap:

* Zaalsolo voor Labiau - Premereur voor de groep achter Girl's got a brand new toy: T.X.T. :clap: :clap: :clap:

* Van Mele - Vereecken hadden Kizmiaz juist :clap: :clap: , maar Verfaillie - Buysse hadden ook nog eens de uitvoerder goed: The Cramps :clap: :clap: :clap:

* Meteen daarna ook nog een zaalsolo voor Van Mele - Vereecken met Johnny Clegg & Savuka :clap: :clap: :clap: , uitvoerder van de vierde QMS in deze ronde: Don't walk away. Andere onvindbare opgaven waren Doctor Kitch van Lord Kitchener en Captain Beefheart.
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

RONDE 8 - EEN ECHTE COWBOY

COWBOY (14) - RANDY NEWMAN (10)
THRASH (7) - COWBOYS INTERNATIONAL (3*)
I WANNA BE A COWBOY (17) - BOYS DON'T CRY (5)
SWEET JANE (15) - COWBOY JUNKIES (14)
CHIEF OF THE APACHE (6) - OLD SHATTERHAND (2*)
GIDDY UP GO (10) - COWBOY GERARD (13)
MAMMAS DON'T LET YOUR BABIES GROW UP TO BE COWBOYS (12) - WILLIE NELSON & WAYLON JENNINGS (5)
SPACE COWBOY (12) - STEVE MILLER BAND (9)
DON'T COME THE COWBOY WITH ME, SONNY JIM! (5) - KIRSTY MACCOLL (8)
BONANZA (17) - AL CAIOLA (7)
SINCE I FOUND YOU (7) - SWEETHEARTS OF THE RODEO (QMS*)
A COWBOY'S WORK IS NEVER DONE (9) - SONNY & CHER (14)
COWBOYS TO GIRLS (11) - INTRUDERS (6)
THE COWBOY SONG (7) - THIN LIZZY (15)
MIDNIGHT COWBOY (9) - JOHN BARRY (3*)
IK WIL EEN COWBOY ALS MAN (3*) - GITTE (9)
RHINESTONE COWBOY (17) - GLEN CAMPBELL (17)
COWBOY (15) - BOW WOW WOW (7)

* 1 QMS in deze ronde: Sweethearts of the Rodeo, maar ook nog eens alles juist met Glen Campbell en zijn Rhinestone Cowboy.

* Cowboys International voor deze drie duo's: Eggermont - De Ceukelaire, Van Mele - Vereecken en Joos - De Rick :clap:

* Chief of the Apache van Old Shatterhand kon zowel bij de Indianen als de Cowboys terecht, maar de uitvoerder gaf de doorslag en was meteen ook een stuk moeilijker, behalve voor Vermeulen - Wijckmans en Verfaillie - Buysse :clap: :clap:

* Het thema uit Midnight Cowboy was van 1969, maar dook begin 1981 drie weken in de Veronica-Top-40 op in de versie van John Barry: Labiau - Premereur, Verhulst - Janssens en Verfaillie - Buysse :clap:

*Ja, Gitte zong het ooit ook in het Duits, maar wie goed geluisterd had, hoorde de Nederlandstalige versie: Ik wil een cowboy als man. Dat viel deze drie duo's op: Verhulst- Janssens, De Clercq - Vandorpe en Verstraaten - Warnant :clap:
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

RONDE 9 - A SONG FOR EUROPE

IF IT'S TUESDAY…THIS MUST BE BELGIUM (14) - BOJOURA (12)
A SUNNY DAY IN GREECE (13) - TEE SET (9)
THIS IS ENGLAND (13) - CLASH (12)
THE UNICORN (13) - IRISH ROVERS (5)
UM PORTUGUES (13) - LINDA DE SUZA (12)
L'ITALIANO (17) - TOTO COTUGNO (14)
FROM RUSSIA WITH LOVE (16) - MATT MONRO (13)
GIRL FROM GERMANY (2*) - SPARKS (9)
WALS IN ABC (QMS) - IJSLANDSUITE (QMS*)
COLD TURKEY (13) - PLASTIC ONO BAND (9) (eventueel John Lennon +..., hoewel niet nodig)
SWEDISH CHEF SONG (12) - MUPPETS / MUPPET SHOW (9)
MADE IN FRANCE (13) - MIREILLE MATHIEU (9)
NORWEGIAN WOOD (17) - BEATLES (17)
DENMARK STREET (QMS) - KINKS (8)
IN THE DUTCH MOUNTAINS (17) - NITS (17)
THE SWISS MAID (15) - DEL SHANNON (14)
ANDORRA (8) - COLIN BLUNSTONE (14)
SPANISH DANCER (7) - STEVE WINWOOD (12)
RADIOACTIVITY (15) - UKRAINIANS (3*)

* Ronde met 3 QMS, maar ook twee keer alles prijs (Beatles uiteraard met Norwegian Wood en The Nits met In the Dutch Mountains). De titel van het Kinks-nummer was een moeilijke (Denmark Street) en jammer dat het mooie project van de mensen van Rum (die naam werd wel genoemd) en Wannes Van De Velde (kwam ook enkele keren als antwoord binnen) en nog vele anderen niet (meer) gekend is: de Wals in ABC kwam uit de IJslandsuite...

* Girl from Germany was een, toch wel minder bekende, single van The Sparks uit 1974. Wel gekend door Labiau - Premereur en Decleir - Dekeyser :clap: :clap:

* De extra negentiende vraag was er duidelijk een vanuit een morele verplichting, vandaar die ene uitstap naar de jaren 90, die ons hopelijk vergeven is, want het was voor het goede doel: de cover van Radioactivity (Kraftwerk inderdaad) was van The Ukrainians en drie duo's legden de juiste link: Eggermont - De Ceukelaire, Verhulst - Janssens en Decleir - Dekeyser :clap:
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

RONDE 10 - MIXRONDE 4

PETER (14) - SWEET SIXTEEN (7)
THE LONELY SURFER (2*) - JACK NITZSCHE (2*)
THE QUIET EXPLOSION (2*) - UGLY'S (QMS*)
EPISTLE TO DIPPY (4) - DONOVAN (16)
LA BAMBOLA (10) - PATTY PRAVO (11)
FADO (QMS) - JESS & JAMES (1*)
IK MAAK GEEN MOOIE KOMPLIMENTEN (13) - RUDI ANTHONY (3*)
STRANGER IN BLUE SUEDE SHOES (6) - KEVIN AYERS (7)
CARRY ON (2*) - IRISH COFFEE (6)
CHANCE FOR A LIFETIME (5) - KAYAK (10)
CUPIDON S'EN FOUT (13) - GEORGES BRASSENS (7) (ook veel Georges Moustaki gelezen :) )
THE BIG COUNTRY (QMS) - TALKING HEADS (12)
RAISED EYEBROWS (QMS) - FEELIES (QMS)
A PROMISE (8) - ECHO & THE BUNNYMEN (14)
PEACE IN OUR TIME (4) - ELVIS COSTELLO (THE IMPOSTER had ook gekund) (15)
EARLY MORNING WAKE UP CALL (10) - FLASH & THE PAN (14)
THE BOY IN THE BUBBLE (11) - PAUL SIMON (17)
INTO TEMPTATION (13) - CROWDED HOUSE (16)

* Behoorlijk veel QMS in deze laatste ronde. The Ugly's, de single van Jess & James (Fado), instrumentaaltje van The Feelies (Raised eyebrows) en die raised eyebrows had ik zelf ook bij de leegte rond Talking Heads, want The Big Country zou wel gevonden worden, had ik (fout) gedacht... :?

* Een andere instrumentale persoonlijke favoriet werd gelukkig wel twee keer gevonden: The lonely surfer van Jack Nitzsche klonk bekend voor Joos - De Rick en Verstraaten - Warnant :clap: :clap:

* The Ugly's kwamen er dan misschien niet uit, de titel (The quiet explosion) wel twee keer: Labiau - Premereur en Van Mele - Vereecken :clap: :clap:

* Alleen Vermeulen - Wijckmans herkenden Jess & James (hun single Fado bleek iets te hoog gegrepen...) :clap: :clap: :clap:

* Ik maak geen mooie komplimenten, maar de stevige Vlaamse hit van Rudi Anthony is toch een compliment waard, net als de vondst door deze drie duo's: Van Oproy - Van Geffen, Van Mele - Vereecken en Vermeulen - Wijckmans :clap:

* Nog meer Belgisch werk met Irish Coffee, maar de single Carry on ligt iets moeilijker, tenzij voor Van Oproy - Van Geffen en Van Mele - Vereecken :clap: :clap:

And that completes the points of the Belgian jury.

Er volgt nu een tijd van bezinning. Als jullie nog zin hebben en wij ons van een wat quizvriendelijkere kant kunnen laten zien, doen we mogelijk volgend jaar een tweede poging. Graag tot de volgende...

:music-rockout:

Johan en Jan
Gebruikersavatar
Cz-2mX
Lead Singer
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 17:58
Locatie: Where The Wild Things Are: Scary Monsters

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Cz-2mX »

Mooie analyse! Nog wat voer voor statistici: de winnaars behaalden ruim 65,74585635359116 % (238/362); een verdienstelijke 47,05882352941176 % van de ploegen haalden meer dan de helft.

En de namiddag van zaterdag 6 mei 2023? Die houden we alvast voor 99,99999999999999 % vrij. :music-rockout:
"Scary monsters, super creeps / Keeps me running, running scared" D. Bowie
Gebruikersavatar
John Winston Lennon
Popstar
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 12 okt 2008, 15:24

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door John Winston Lennon »

>bekend gezegde< Er is niets zo makkelijk als een moeilijke kwis maken >bekend gezegde<
Dakota via Liverpool
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Luk »

Gemengde gevoelens over deze quiz…

Toch sluit ik me aan bij de gematigd/positieve commentaren, met appreciatie van mooie muziek die werd geserveerd, maar met hoop tot tempering van de moeilijkheidsgraad bij een volgende editie.

Je kan er niet omheen: een quiz met een zaal vol oldieskenners waarvan heel wat niet de helft haalden – dat spreekt voor zich. Da's écht niet OK…

Ik wens wel een lans te breken voor Johan, want het is zeker misplaatst zijn persoonlijke naam aan een “Horror Show “ te plakken zoals in de post van "PaulMcCartney "gebeurde.
Het was wel degelijk een quizorganisatie van twee personen.
Johan kaderde dit enkel in zijn inleiding mondeling op de quiz zelf, en verontschuldigde zijn compaan Jan Van Hoorickx, die de quiz mee samenstelde maar niet aanwezig kon zijn.
Geen idee wat het aandeel van moeilijker fragmenten van elk van beiden zou geweest zijn…

In de post van John Winston Lennon “Er is niets zo makkelijk als een moeilijke kwis maken” schuilt zeker een waarheid, maar die is hier wat misplaatst, omdat ik Johan en Jan ken.
Er zal heel wat aan gesleuteld zijn, het was geen willekeurig bij elkaar gegooid allegaartje. De keuzes zullen echt weldoordacht zijn geweest, daar ben ik zeker van.

Alleen misten ze hier en daar echt wel voeling met wat de doorsnee deelnemers ooit gekend hebben én zich nog kunnen herinneren, zeker te midden van een reeks van opgaven die weinig rustpunten boden… En daar misten ze in de eindredactie van beiden een bocht in het parcours tot een voor iedereen aanvaardbare quiz.

Persoonlijk kijk ik zeker ook uit naar een volgende editie (alweer deels om wat bij te leren), maar het mag dan zeker ook wel een tandje “toegankelijker” voor het spelplezier…
Gebruikersavatar
Maledictus I
Rock Legend
Berichten: 1658
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 15:40

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Maledictus I »

Ik was er niet maar ik zie een zeer mooie playlist met veel mij onbekende songs die ik eens ga opzoeken.
Als je het gemakkelijker wilt maken, zijn het onvermijdelijk de interessantste nummers die moeten sneuvelen. Waarom breng je dit niet als gewone ploegquiz? Vier mensen weten doorgaans meer dan twee dus zullen de punten sowieso hoger liggen.
Beatus vir qui suffert tentationem
Quoniam cum probatus fuerit accipiet coronam vitae
Gebruikersavatar
Cz-2mX
Lead Singer
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 17:58
Locatie: Where The Wild Things Are: Scary Monsters

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Cz-2mX »

Maledictus I schreef: za 14 mei 2022, 13:03 Ik was er niet maar ik zie een zeer mooie playlist met veel mij onbekende songs die ik eens ga opzoeken.
Als je het gemakkelijker wilt maken, zijn het onvermijdelijk de interessantste nummers die moeten sneuvelen. Waarom breng je dit niet als gewone ploegquiz? Vier mensen weten doorgaans meer dan twee dus zullen de punten sowieso hoger liggen.
Een mijns inziens zeker te overwegen voorstel en ook gehoord tijdens de pauzes vorige zaterdag. Er is immers niet meteen nog een overschot aan uitdagende ploegquizzen - aan duoquizzen is er dan weer geen gebrek. En zo zou deze quiz de eigen smoel - die hij onmiskenbaar toch al wat heeft :D - ook beter kunnen bewaren. Het zou onvermijdelijk wel een quiz zijn voor een redelijk beperkt aantal ploegen, maar ik denk niet dat de samenstellers daar meteen wakker van liggen ...
"Scary monsters, super creeps / Keeps me running, running scared" D. Bowie
Sixtieskid
One Hit Wonder
Berichten: 95
Lid geworden op: do 16 jan 2020, 17:38

Re: 1ste Yesterday Oldies Quiz 7 mei 2022

Bericht door Sixtieskid »

Alvast dank aan allen die een reactie plaatsten (of mogelijk nog zullen plaatsen ;) ), zeker omdat de overgrote meerderheid van die reacties opbouwende kritiek bevat én ook een flink stuk appreciatie voor het inderdaad vele werk en gesleutel die aan deze eerste Yesterday oldiesquiz zijn besteed. Ook de suggesties zijn welkom. Hoe dan ook de moeilijkheidsgraad wat naar beneden halen en ploegen van vier in plaats van duo's kan ook een goede piste zijn. We laten alles even bezinken en doen, zonder ongelukken, graag een tweede poging. Voor wie nu al interesse heeft: hou alvast zaterdag 6 mei 2023 vrij in de namiddag. :D

Tot binnenkort op een of andere quiz

Johan
Plaats reactie