Detroit Breakdown (80's edition)

PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door PaulMcCartney »

Een nostalgisch avondje door de jaren 80 was ons beloofd - en dat hebben we ook gekregen.

Het blijft toch een fascinerend decennium met de gekende dans nummers, de onnozele new beat, maar toch nog genoeg andere gitaar en singer-songwriter toestanden om het boeiend te houden.

De quiz was een mix van dit alles met (naar de smaak van de Silent Dolphins) na de pauze een meer nadruk op de 'alternatieve' zijde van de 80's.

Toen was den Hollander met zijn ploeg al weg met een voorsprong van meer dan 15 punten (ongelooflijke prestatie!).

Het bleef wel spannend voor de tweede plaats.

Een vrij indrukwekkende prijzentafel, een uitstekende bediening en een box in mijn rechteroor - alles was in orde.

Uitslag en fragmenten zullen wel door de organizatie geplaatst worden.

En om de presentator toch een beetje te jennen - een stukje uit Wikipedia :

Wax was a 1980s pop group consisting of Andrew Gold and 10cc guitarist/bassist Graham Gouldman. The band is best known for the hit singles "Bridge to Your Heart" and "Right Between the Eyes".
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

En om de presentator toch een beetje te jennen - een stukje uit Wikipedia :

Wax was a 1980s pop group consisting of Andrew Gold and 10cc guitarist/bassist Graham Gouldman. The band is best known for the hit singles "Bridge to Your Heart" and "Right Between the Eyes".
Inderdaad, we hadden een hitboek mee en moesten al ter plaatse toegeven een foutje gemaakt te hebben. De eerste ronden was de jury ook nog niet volledig synchroon aan het draaien, waardoor we soms te streng verbeterden, met de - vaak terechte - klachten tot gevolg.
Tijdens de pauze hebben we de verbeterkoppen bij elkaar gestoken om milder te zijn en bij twijfel meteen te overleggen. We hadden de indruk dat er dan inderdaad meer rust bij de puntentelling was.

In ieder geval een ongelooflijke proficiat aan peegee en zijn superteam :app: . Absoluut verdiende winnaars met een topprestatie.
Ik post zo spoedig ik kan (mogelijk pas morgen) de volledige einduitslag en de antwoorden voor wie geïnteresseerd is.

Bedankt trouwens aan alle deelnemers! :thumb2:
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door Devils answer »

Alweer een knappe quiz van het Detroit Breakdown-team! Dit jaar een specialleke rond de eighties, dat ons tot onze eigen verwondering nog beter (3° plaats) lag dan de algemene edities. Met dank aan onze vierde man "Staaf" (Vlassenbroek 2000) die dit keer de lege stoel van onze André kwam warm houden (en duidelijk niet enkel dat: het positieve effect liet zich merken!)....

De overheersing van Polkaheer & zijn maats was echter verbluffend: zelden meegemaakt dat een ploeg eigenlijk de laatste ronde niet meer hoeft te spelen om toch nog te winnen (29 punten voorsprong op Sticky Fingers, 30 op ons)... :shock: :shock: :shock: Wow !!! :app: :app: :app: Het was na een paar ronden eigenlijk enkel nog spannend voor de tweede plaats...

Maar de quiz zat goed in elkaar en wisselde haalbare fragmenten met kuitenbijters.
De theorieronden (hoezen en vooral lyrics) waren een trapje moeilijker volgens mijn aanvoelen, maar daar trokken de toekomstige winnaars zich blijkbaar niks van aan met alwéér monsterscores om bij de torenhoge hoop verzamelde punten te gooien...

Organisatie was weer prima en voorbeeldig, enige (snel opgeloste) discussie over Wax (zie hierboven) buiten beschouwing gelaten.

Kortom: bevestiging van een van mijn favoriete quizzen! :thumb2:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door kasenco »

Kort en bondig: Ludwig come back !

Dat de quiz niet echt mijn ding ging zijn, had ik al voorspeld, maar meer dan 30 punten aan ons broek gelapt.....
Proficiat aan de verdiende winnaars.

PS: de bizarre deuntjes heb ik nu wel gehad :violent:
Gebruikersavatar
celtic601
Superstar
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 22:02

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door celtic601 »

iid een kuitenbijter met afwisselend genoeg bekende songs ..maakte een leuke jaren 80 editie van deze kwis...
had ook indruk dat na de pauze de fragmenten iets moeilijker werden .
en zoals steeds ons klein zeer .. de theorie ... véééél laten liggen hé .
toch aangename avond gehad .. 80's kunnen bij ons nooit stuk dus ...
proficiat aan de kaastoeterbraadpankippestropkolenkapper enz.. met hun BUITENAARDSE overwinning :amazed: ni gewoon !
breakdowners .. tot volgend jaar !
bOOmbastic editie 18 gaat door op ZATERDAG 8 APRIL 2017 !!!
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Bedankingsmailtje naar de deelnemers volgt, maar ik zet de woorden van opperhoofd Johan ook even hier:

André Hazes, Alphaville en Allez Allez? Go-Betweens en Geier Sturzflug? Kelly Family, Kreuners en Kinks? Magazine 60, The Motels en Mozes? Normaal en Nina Hagen? Peter Maffay en Prince? Wannes en Wax? Ze gaven allemaal present, bij Detroit Breakdown Volume 6. 'Een eighties quiz pas comme les autres', dat was ons stoutmoedig uitgangspunt, en hopelijk slaagden we daar toch enigszins in. De hoge moeilijkheidsgraad weerhield Polkaheer en zijn maten er niet van om aan het eind van de avond op het hoogste schavotje te staan - dan nog met een duizelingwekkende voorsprong op de rest. Du jamais vu, hoe de - toch erg scherpe - concurrentie hier van de mat werd geveegd. Hulde voor de winnaars!

Nog even inzoomen op de fragmenten? Twee ploegen wisten een zuivere solo te scoren. Gang of Four waren de enigen die "Telephone Bill" van Johnny Guitar Watson ontmaskerden, en The Tony Marie Experience wisten als enigen Julian Lennon te herkennen. Straf! Proficiat ook aan Traptwagat en De Rechte Bananen: zij vulden als enigen Rainbow in, evenwel zonder de titel (Midtown Tunnel Vision) mee te graaien. En Stephan Eicher werd slechts door 3 ploegen herkend (Tony Marie Experience, Pretty Paracetamol en Waterloo). Twee uitvoerders (Stanley Clarke en Hunters & Collectors) werden door geen enkele ploeg ontmaskerd.

Rest ons de bereidwillige sponsors uit de muziek- en uitgeverswereld te bedanken, alsook jullie, de enthousiaste deelnemers in de zaal, en jullie bijdrage aan de winst (toch weer zo'n 1000 euro), die we linea recta aan Artsen Zonder Grenzen overmaken. Reacties over de quiz mogen naar infoATdetroitbreakdown.be of hier natuurlijk.

Hans, Joris, Stefan, Johan - Detroit Breakdown.
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door straight banana »


...Proficiat ook aan Traptwagat en De Rechte Bananen: zij vulden als enigen Rainbow in, evenwel zonder de titel (Midtown Tunnel Vision) mee te graaien.

Als ik me niet vergis had Ed "Big Town Tunnel Vision" genoteerd en werd dit afgekeurd door de jury.

Iets waar onze Big Banana niet echt kon om lachen.
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

straight banana schreef:

...Proficiat ook aan Traptwagat en De Rechte Bananen: zij vulden als enigen Rainbow in, evenwel zonder de titel (Midtown Tunnel Vision) mee te graaien.

Als ik me niet vergis had Ed "Big Town Tunnel Vision" genoteerd en werd dit afgekeurd door de jury.

Iets waar onze Big Banana niet echt kon om lachen.
Begrijpelijk hoor, dat ongenoegen... Maar een aantal groepen had dat ook 'fonetisch' horen zingen en zo genoteerd. Bovendien was het een bonusfragment voor dubbele punten, waarvoor we strenger waren.
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door Tonyvdb »

Vierde keer dat ik naar Ruisbroek afzakte, ditmaal om met een joint venture Scary M/JPJ&SG mee te strijden, en alweer een goede quiz !
Proficiat aan de winnaars ( :amazed: ), de tweedes (Sticky Fingers met zijn drieën) en de organisatoren (hulde voor hun 'goed doel'-inzet, waar wij zelfs allemaal konden van mee profiteren -> :amazed: -prijzentafel)
Tot voor de voorlaatste ronde speelden wij mee voor de eerste plaats NA De Ongenaakbaren, maar over het algemeen lieten we wat te veel 'onnodige' punten liggen, wat ons, gezien de minieme verschillen, direct een plaats of drie-vier kostte, jammer ...
Zoals reeds aangehaald hier door sommigen, werd er wel wat te schoolmeesterachtig verbeterd, vooral in titels mag je gerust wat milder zijn; mild of streng zijn is voor iedereen gelijk maar met het eerste bespaar je een hoop gemor in je zaal mee uit ... Legio voorbeelden waar wij antwoorden voor één of half woordje in de titel afgekeurd zagen... spijtig.

En ik weet dat het een Detroit Breakdown-handelsmerk is, maar ik zou voor de volgende editie(s) de 'dubbele punten'-vraag laten vallen : ik vraag mij wat de meerwaarde is? Ook hier leidt het alleen maar naar frustratie : de enen vinden dat het gevraagde fr. een weggever was, andere rondes is het dan omgekeerd en vooral : je kan door 2 of 3 (half-)foute antwoordjes een goeie ronde verpesten : zo werd twee keer een net-niet juiste titel afgekeurd (waarom dan niet direct 1 puntje geven, als je toch met dubbele punten werkt?) en schreven we bij 'Hey Mambo' enkel Barry Manilow, ook hier had één puntje misschien gekund?
Nu : veel verschillen zou het in de eindafrekening niet gemaakt hebben, maar ik denk dat het systeempje door niemand zou gemist worden, integendeel ...
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Woorden van onze presentateur:
Sorry, maar net als de afsluitende How Bizarre reeks zijn de Bonus Tracks (BT's) net een trademark eigenschap van onze quiz, iets waar we ons mee onderscheiden van andere quizzen en wat we bijgevolg niet graag schrappen. Ook al beseffen we dat er voor- en tegenstanders zijn. Wat betreft de BT's: we hebben getracht hiervoor consequent streng te verbeteren, dus iedereen gelijk voor de wet - wat juist moest zijn, moest juist zijn. Dubbel fijn voor wie het juiste antwoord kan neerpennen en hiervoor beloond wordt met dubbele punten.

En, wat misschien niet opviel: we trachten in de keuze van de BT's ook zo divers mogelijk te zijn. Nu eens kregen liefhebbers van hardrock de kans om in de BT punten te pakken (Rainbow), dan weer liefhebbers van singer-songwriter stuff (Loudon Wainwright III), indie rock (Hüsker Dü) of synthpop (Yello, Video) of reggae (Linton Kwesi Johnson).

Dus mocht er volgend jaar opnieuw een Detroit Breakdown Quiz komen, is de kans groot dat er - koppigaards als we zijn - opnieuw BT's bij zullen zijn. Trouwens: twee logistieke ingrepen bewijzen dat het met onze koppigheid nog meevalt. Vorig jaar kwam op het forum de suggestie om het drankensysteem te veranderen en de luidsprekers op statief te zetten. Deze verbeteringen werden dit jaar doorgevoerd.

Tot zover onze presentator...

Nu voor hetzelfde geld smijten we de hele boel overhoop om met een 'nieuw' quizconcept naar buiten te komen. :mrgreen:
Na het opruimen hadden we alleszins plannen genoeg. :wink:
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door Tonyvdb »

jajaja, het geluid was zeer goed, schitterend zelf ... vreemd dat als het goed is, daar zelden of nooit iets over gezegd wordt :? :thumb1:

En ivm de extra punten-vragen : geen probleem hé, quizzers (ikzelf zeker) zijn een moeilijk volkje, weet je ondertussen wel al, vermoed ik : het is een persoonlijk aanvoelen, als je net dàt fragment niet kent (of net mist) is de 'jammerheid' ervan dubbel, terwijl de meerwaarde aan het scoren van zo'n dubbelpunter niet dubbel is ...
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Detroit Breakdown goes 80s zag er op het einde zo uit (op een maximum van 400):

01. Polkaheer en zijn maten 369 :app: :app: :app:
02. Sticky Fingers 341
03. Sympathie vur den Duvel 340
04. Gang Of Four 339
05. Silent Dolphins 336
06. Kas & Co 333
07. De rechte bananen 330
08. Scary Sam 329
09. De Vindikooks 326
10. The Tony Mary Experience 317
11. Fanfare Heilige Familie 315
12. Men In Black 305
13. Den Druugen Airing 284
14. Pretty Paracetamol 279
15. Koerier 269
16. Absolute Beginners 242
16. Hallo hallo 242
18. Silly Wommers 241
19. Ashbury Park 232
20. Gebird 231
21. Traptwagat 226
22. Dampkring 225
23. Tony the Funky Pony 217
24. De Brainstormers 212
25. Liesbeth & Co goes 80s 208
26. The Spiders with S/A/R/R/S 204
27. Waterloo 196
28. The Magnificent 4 195
29. 2 sletten, 1 slons en 1 sloerie 191
30. The Happy Groovers 190
31. 4 Simple Minds 180
32. Koojoogaga 179
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Reeks 1. Road To Nowhere
Beluisteren
1 - (Groep) Wannes Van De Velde - De brug van Willebroek (1989)
2 - Chris Rea - The Road To Hell (Part II) (1989)
3 - Fun Boy Three - Tunnel Of Love (1983)
4 - Kim Wilde - View From A Bridge (1982)
5 - The Jam - Going Underground (1980)
6 - Ward Brothers - Cross That Bridge (1987)
7 - Elvis Costello - Many Rivers To Cross (1986)
8 - David Bowie - Underground (1986)
9 - Boogie Down Productions (KRS One) - The Bridge Is Over (1987)
10 - Wax - Bridge To Your Heart (1987)
11 - Dire Straits - Tunnel Of Love (1980)
12 - Rainbow - Midtown Tunnel Vision (1981)
Laatst gewijzigd door DDay op ma 23 nov 2009, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Reeks 2. It's All In The Bible
Beluister
1 - Randy Crawford (feat. Eric Clapton & David Sanborn) - Knocking On Heaven's Door (1989)
2 - Pixies - River Euphrates (1988)
3 - Duran Duran - New Religion (1984)
4 - U2 - In God's Country (1987)
5 - Steely Dan - Babylon Sisters (1980)
6 - XTC - Dear God (1986)
7 - Simply Red - Jericho (1986)
8 - Joe Smooth - Promised Land (1988)
9 - Julian Lennon - Now You're In Heaven (1989)
10 - Kelly Family - David's Song (Who'll Come With Me) (1979)
11 - Genesis - Abacab (1981)
12 - The Rainmakers - Let My People Go-Go (1986)
13 - Moses - We Just (1985)
14 - Love and Money - Halleluiah Man (1988)
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Gebruikersavatar
DDay
Lead Singer
Berichten: 154
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 21:12
Locatie: Detroit Breakdown / Leuven
Contacteer:

Re: Detroit Breakdown (80's edition)

Bericht door DDay »

Reeks 3. Questionnaire
Beluister
1 - Howard Jones - What Is Love? (1983)
2 - Eddy Grant - Do You Feel My Love? (1980)
3 - Lori Spee - How Many Times? (1980)
4 - The Smiths - How Soon Is Now? (1984)
5 - The Scabs - Honey Are You Satisfied? (1988)
6 - Hot Chocolate - Are You Getting Enough Happiness? (1982)
7 - Chaka Khan - What Cha' Gonna Do For Me? (1981)
8 - Gilbert O'Sullivan - What's In A Kiss? (1980)
9 - Stephan Eicher - Combien de temps? (1987)
10 - Benny Neyman - Waarom fluister ik je naam nog? (1985)
11 - The Go-Betweens - Was There Anything I Could Do? (1988)
12 - The Cure - Why Can't I Be You? (1987)
13 - Kiss - Is That You? (1980)
14 - Hunters & Collectors - Is There Anybody In There? (1986)
Posted by DDay
Member of Detroit Breakdown
Official Homepage
Detroit Breakdown Blog
Plaats reactie