Stardust 30/05/09 Bissegem

Keiem
Rock Legend
Berichten: 5054
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Keiem »

Tonyvdb schreef: Maar dat maakt het net leuk quizzen. Ik speel persoonlijk veel liever quizzen met een link.
Dat is inderdaad zo. Sinds ik thema's in de clipkwis stop kan durf ik al regelmatig eens wat moeilijker opdrachten samenstellen (want alleen uit de overbekende clips putten hou je niet lang vol).

Edit: pagina 9 inmiddels :amazed:
Gebruikersavatar
Schalckske
Popstar
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 11:41
Locatie: Aalter / 4 Schelln Espe

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Schalckske »

Tonyvdb schreef:
Schalckske schreef: 't Is mooi rekenwerk, Peter en Tony, maar volgens mij vertelt het zeker niet alles.

Ik zou de moeilijkheidsgraad van een quiz niet alleen op de behaalde scores proberen evalueren, maar ook op herkenbaarheid van de fragmenten.

Ik zou er geen exact percentage kunnen op plakken, maar ik gok dat toch minstens een kwart van onze punten gekomen is uit beredeneerde gokken dankzij het thema. Het netto gevolg is dan wel dat we meer punten halen dankzij het thema (in combinatie met hoorbare titels), maar qua perceptie voelt het allesbehalve herkenbaar of gemakkelijk aan. Dan denk ik vooral aan een paar van die "Arabische en Zuid-Europese titels" die we goed hadden, ook al hadden we zelfs in de verste verte nog nooit gehoord van de betreffende artiest.

Daartegenover staan dan fragmenten zoals bv Brighton Rock, dat ik nooit zou gevonden hebben zonder het UK-thema. Bij dergelijke fragmenten, die je wel kent maar niet zo goed meer kan plaatsen, zorgt het thema volgens mij dan wel voor de perceptie dat de quiz gemakkelijker is. Dat vooral de mensen met grote achtergrondkennis daar voordeel uit halen, is natuurlijk niets nieuws.

Samengevat denk ik dat voor de meeste ploegen onderaan het klassement de quiz zeker niet als makkelijker aanvoelden, ondanks de hogere punten (vooral dan door een aantal wilde gokken op al dan niet hoorbare titels).

(Voor de duidelijkheid: ik vind het erg knap om een algemeen thema in de quiz te verwerken, en ik zou het graag ooit zelf kunnen voorschotelen op een 4 Schelln Espe quiz, dus ik wil hier zeker niet het idee of de opbouw van de quiz afschieten, integendeel !)
aan de ene kant heb je gelijk : het was trouwens aangekondigd (check maar eens je mailbox en dit forum) dat de quiz makkelijker zou zijn mede 'door de rode draad' : je geeft het zelf aan : Brighton Rock : dat is toch leuk quizzen zo, dat je zo'n extra 'laag' hebt en dan alsnog op deze titel kunt komen.
Je zal zeker gelijk hebben dat er wat meer gescoord is door gokken, maar dat was ook de bedoeling : nu hebben wel 15 ploegen of zo de foto van Ohio Players : vraag mij af hoeveel dat er nog zouden zijn zonder link?
Maar dat maakt het net leuk quizzen. Ik speel persoonlijk veel liever quizzen met een link.
Al eens een algemene quiz gespeeld?
Daar zijn zo'n links en dubbele lagen (soms nog veel gecompliceerder dan mijn 'wereldreis-link') schering en inslag.
Even voor de duidelijkheid want ik denk dat ik me slecht uitgedrukt heb: voor mij zijn spelplezier en moeilijkheidsgraad van een quiz niet van mekaar afhankelijk. Een makkelijke quiz is voor mij niet per se leuk, een leuke quiz hoeft voor mij niet per se gemakkelijk te zijn. Zoals gezegd, ik ben zelf fan van een algemeen thema, dus ik geef je zeker gelijk dat het leuker quizzen is. Maar daarom niet per se gemakkelijker... Da's de nuance die ik wilde aankaarten :wink:
Gebruikersavatar
Schalckske
Popstar
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 11:41
Locatie: Aalter / 4 Schelln Espe

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Schalckske »

Tonyvdb schreef: Het spijt me dat het de Espen niet goed lag, ik had het wel een beetje gevreesd ... de 90s+-quiz zal meer iets voor jullie zijn, logischerwijze.
Hier hoef je trouwens totaal niet mee in te zitten. Fridtjof en ikzelf bv. horen zelden meer dan tien fragmenten recht in onzen hof. Dat ligt eerlijkheidshalve vooral aan ons moeilijk karakter en onze aparte of beperkte muzieksmaak en slechts in mindere mate aan de quizorganisatoren te lande. We selecteren dan ook onze quizzen niet op het feit of ie ons al dan niet goed zal liggen, en wat mij betreft zijn we er dan ook zeker weer bij volgend jaar. Daarom hoeft er voor mij niets aan de gevraagde muziek te wijzigen :wink:
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door bart depauw »

Schalckske schreef:
Tonyvdb schreef: Het spijt me dat het de Espen niet goed lag, ik had het wel een beetje gevreesd ... de 90s+-quiz zal meer iets voor jullie zijn, logischerwijze.
Hier hoef je trouwens totaal niet mee in te zitten. Fridtjof en ikzelf bv. horen zelden meer dan tien fragmenten recht in onzen hof. Dat ligt eerlijkheidshalve vooral aan ons moeilijk karakter en onze aparte of beperkte muzieksmaak en slechts in mindere mate aan de quizorganisatoren te lande. We selecteren dan ook onze quizzen niet op het feit of ie ons al dan niet goed zal liggen, en wat mij betreft zijn we er dan ook zeker weer bij volgend jaar. Daarom hoeft er voor mij niets aan de gevraagde muziek te wijzigen :wink:
Hoe, selecteren? Gaan jullie niet gewoon naar élke quiz dan? :D
Swat
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 05 mei 2008, 17:34
Locatie: Scary Monsters/Super Creeps

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Swat »

Schalckske schreef:Daartegenover staan dan fragmenten zoals bv Brighton Rock, dat ik nooit zou gevonden hebben zonder het UK-thema. Bij dergelijke fragmenten, die je wel kent maar niet zo goed meer kan plaatsen, zorgt het thema volgens mij dan wel voor de perceptie dat de quiz gemakkelijker is. Dat vooral de mensen met grote achtergrondkennis daar voordeel uit halen, is natuurlijk niets nieuws.
Kijk, kijk, het begrip 'Matteüs-effect' doet ook op het muziekquizforum zijn intrede. :mrgreen:
Dat begrip is al enkele jaren 'big' op het Los Flippos forum, u weet wel, dat forum met al die nerds :wink:
Laatst gewijzigd door Swat op ma 01 jun 2009, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
If there's anything bigger than my ego around, I want it caught and shot on the spot!
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Devils answer »

Rushian schreef:
Tonyvdb schreef:dit was misschien de laatste Stardust muziekquiz, Als er toch nog één komt, dan zal het zeker zonder beloftes en garanties zijn en zal ik gewoon mijn 'ding' doen, als het moet voor 15 of 20 ploegen, maar zoals het er nu voor staat, heb ik HEEL weinig zin ...
Volksverlakkerij, onrespectvolle vragen als dat de perceptie is, dan zal ik in de toekomst de tientallen uren dat ik in het quizmaken steek, beter in belangrijker dingen steken ...
Ik dacht wel dat je dit compleet verkeerd zou interpreteren. Je kent mij dan ook nog niet genoeg hé Tony. De eerste 2 zinnen van mijn betoog waren IRONISCH bedoeld hoor! Ik was eigenlijk van in het begin overtuigd dat jouw quiz "te gepeperd" zou zijn voor de "domme" quizzers (zoals iemand anders het hier omschrijft) zoals ik. Dat ik een woord als "volksverlakkerij" gebruik, kan toch niet anders dan ludiek geïnterpreteerd worden. Politici, die doen aan volksverlakkerij. Dan kan en mag dat toch nooit serieus bedoeld zijn voor een muziekquiz. Tony, alsjeblieft!
Rushian, met alle respect, maar niemand kan dat anders dan compleet verkeerd interpreteren.
Ik citeer/kopieer de eerste regels uit jouw openingspost :
"Tony, Tony, Tony,
Dat is pure volksverlakkerij hé man. :protest: Zeggen dat de quiz zeker te doen is en qua moeilijkheidsgraad ongeveer op het niveau van Testedoene zal liggen. :nono: "


Voor ironie in cyberspace zijn de relativerende emoticons uitgevonden...
Degene die jij gebruikt, doen enkel olie op het vuur.
Rare vorm van humor, waarvan je achteraf beweert dat je wist dat de organisator die verkeerd zou begrijpen... :think:
Gebruikersavatar
Schalckske
Popstar
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 11:41
Locatie: Aalter / 4 Schelln Espe

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Schalckske »

bart depauw schreef:
Schalckske schreef:
Tonyvdb schreef: Het spijt me dat het de Espen niet goed lag, ik had het wel een beetje gevreesd ... de 90s+-quiz zal meer iets voor jullie zijn, logischerwijze.
Hier hoef je trouwens totaal niet mee in te zitten. Fridtjof en ikzelf bv. horen zelden meer dan tien fragmenten recht in onzen hof. Dat ligt eerlijkheidshalve vooral aan ons moeilijk karakter en onze aparte of beperkte muzieksmaak en slechts in mindere mate aan de quizorganisatoren te lande. We selecteren dan ook onze quizzen niet op het feit of ie ons al dan niet goed zal liggen, en wat mij betreft zijn we er dan ook zeker weer bij volgend jaar. Daarom hoeft er voor mij niets aan de gevraagde muziek te wijzigen :wink:
Hoe, selecteren? Gaan jullie niet gewoon naar élke quiz dan? :D
Ik zocht een excuus voor die tien weekends op een jaar waarin we niet quizzen :mrgreen:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

Vlassenbroek2000 schreef:
Tonyvdb schreef:sorry Patrick, had die zinsnedes blijkbaar niet goed ingeschat ... anyway : dit was de laatste keer dat ik beloftes gedaan heb ivm moeilijkheidsgraad en niveau ...

En Paul McCartney : ik kan wel degelijk een goede hitquiz maken, die maak ik elk jaar in de Kikker/Verdi tussen Kerst en Nieuw : als je mij niet gelooft, dan wil ik gerust die quiz(zen) eens doormailen.

Dat was dan toch nog maar één keer Tony.
Want ik herinner me een bepaalde Groene Kikkerquiz (2 jaar terug denk ik) dat er zelfs een fragment in zat die je niet durfde te vragen op de Stardustquiz wegens te moeilijk :shock: Maar op die "hitquiz" dan wel :think: Weet helaas niet meer exact wat het was...
dit bericht had ik gemist, toch even een reactietje : die ene quiz waar je van spreekt, twee jaar geleden, was inderdaad erover, zeker omdat het een 'fun'quiz moest zijn.
De vijf Kikkermuziekquizzen en de meest recente VerdiHitquiz waren echter wel wat ze moesten zijn.

Dat fragment waarover je het had was 'DCT Dreams' van Nick Nicely.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1579
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Lars »

Tonyvdb schreef: Je zal zeker gelijk hebben dat er wat meer gescoord is door gokken, maar dat was ook de bedoeling : nu hebben wel 15 ploegen of zo de foto van Ohio Players : vraag mij af hoeveel dat er nog zouden zijn zonder link?
Filip schreef zowat 40 staten van de USA op een kladblad, maar helaas zat Ohio er net niet bij... :violent: :wink:
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rushian »

PEKEBO schreef:Patrick,
De 4 Schelln Espe gaan ons zeker nog kloppen,vooral in (Aalter) en rond (Bellem) hun thuishaven zijn ze sterk,dus het is al verloren moeite voor ons zeker om te komen naar de kermisquiz.....! :D
Ik denk dat deze quiz juist een correcte graadmeter zal zijn. Enkel uitvoerders noteren. May the best team win.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door DVNO »

Lars schreef: Filip schreef zowat 40 staten van de USA op een kladblad, maar helaas zat Ohio er net niet bij... :violent: :wink:
Lol aan ons tafel was het zowaar ook uitpakken met enig aardrijkskundig talent ivm Amerikaanse staten. Enig minpunt, nog nooit van Ohio Players gehoord :lol:

Dat was idd wel een leuk aspect van de quiz, die linken leggen. Ik hou daar ook wel van, van die dubbele lagen. Wij probeerden op onze quiz ook een ronde vol 'car' te mijden in onze 'auto/snelheid ronde'. Er zaten, achteraf bekeken, leuke vondsten in. Ook dat vond ik dan wel weer leuk als 'organisator' om te doen, het zoeken naar originele fragmenten. Maar er kruipt wel enorm veel tijd in. Dus ook daar, prachtig werkstukje.
Tonyvdb schreef: Het spijt me dat het de Espen niet goed lag, ik had het wel een beetje gevreesd ... de 90s+-quiz zal meer iets voor jullie zijn, logischerwijze.
Daar moet je toch geen spijt voor hebben. Mochten we alle quizzen mijden die ons niet liggen, zouden we meer dan 10 weekends per jaar thuis zijn :thumb1: (of elders uiteraard) Na een aantal edities weten we ondertussen wel dat onze muziekstijlen niet echt schoon in elkaar vloeien. En dat is GEEN kritiek. Daarom ook:
Gerookt'espe schreef: Maar dit was toch wel weggelegd voor muziekveelweters (als dat dan ook kenners zijn, dat is nogal een vrij subjectief gegeven).
Ik had graag mijn opmerking over de 'kenners' teruggenomen. Ik heb ook niet graag dat ze commentaar hebben over mijn muzieksmaak.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1896
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door vinceluka »

Tonyvdb schreef: Trouwens, ik had een makkelijkere quiz beloofd en hij WAS makkelijker, al was de bedoeling dat het nog een stuk makkelijker zou zijn : nu 5%, bedoeling was eerder een 10%, om er maar eens een getal op te plakken ... dus zo'n inschattingsfout was het nu ook weer niet ...
Klopt bijna volledig met uw voorspelling dat winnaars 89% zouden halen (85%) en dat de 26ste ploeg, de laatste ploeg met meer dan de helft zou zijn (22ste).
Je zat er een 4% procent naast.
Zo slecht vind ik dat niet qua inschatting (ik heb me veel zwaarder misrekend :roll: ).

De quiz zat heel goed in elkaar en was erg leuk om te spelen. :thumb1:
Maw De Stardust-quiz blijft ook voor mij één van mijn favoriete quizzen.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door progres »

amper een dagje offline en wat een waterval aan reacties.
het is toch dat het leeft daar in Bissegem

Tony, je hebt er een heel mooi werkstuk van gemaakt en het werd een zalige avond.
het was echt genieten en dankzij de prima vondsten van Ludwig eindigden we nog onverhoopt tweedes. Doe vooral verder je ding en de zaal zal ook volgende keer wel vollopen.
we waren heel complementair en hebben eigenlijk weinig laten liggen, voor Kas was het een topquiz, wat zeg ik, een TOPQUIZ!!!
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door SepPuKu »

progres schreef:een topquiz, wat zeg ik, een TOPQUIZ!!!
Absoluut! Akkoord, een kleine inschattingsfout wat de aankondiging van het hitgehalte betreft maar verder toch goeie scores, neen :?: Of het je ding is, da's uiteraard een andere zaak...

Sprak Tony trouwens van meer hits of van een hitquiz? In het tweede geval was het echt misleidend :doh: , in het eerste geval hoogstens een beetje.

M.i. maakt Tony dezelfde redeneerfout die ik ook altijd maak: ‘ik stop in elke ronde enkele (bijna-)weggevers (Vienna van Ultravox bv., of Empire Of The Sun) en voor de rest kan ik me dan wat meer uitleven’. Het is me ondertussen ook duidelijk dat enkele hits per ronde niet volstaan om een hitquizzer te bekoren… evenmin volstaan enkele weggevers per ronde om gelegenheidsploegen over de 50% te helpen.

Verder toch toch even wat kritiek (dient het forum toch voor) op de perceptie die gecreëerd wordt dat deze quiz maar voor een select aantal ploegen bestemd is. Zeker van veelquizzers begrijp ik dat niet: zelf kan ik een tiental muziekquizzen opnoemen die ik voor geen geld wil missen, nog een vijftal die ik te pruimen vind maar er zijn dan nog een 35-tal weekends in een jaar :wink: En in die weekends neem ik ook al eens een oldiesquiz mee, een pure hitquiz of eentje waar de top-5 meer dan 95% scoort. Daar ga ik bij gelegenheid ook graag eens op mijn bek, het kan niet altijd 'recht in den hof' zijn.

Dat gelegenheidsquizzers kieskeurig zijn, daar kan ik inkomen. En als een quiz je totaal niet ligt, heb je er er als routinier ook niet veel aan maar als iedereen gericht begint te 'shoppen' en enkel opdaagt waar ze 'volgens hun ranking moeten eindigen', zal de opkomst overal naar beneden gaan. En het zijn duidelijk de pittiger quizzen die eerst zullen sneuvelen, weg diversiteit... :cry:
Neen: spuw gerust je gal uit :puke: , trek aan de organisator zijn oren als de aankondiging misleidend was :violent: :burn: of poneer hier een welgemeende fuck you :thefinger: ... en schrijf vervolgens gewoon in voor de volgende editie :twisted: . En geniet verder van het gevarieerde aanbod in muziekquizland, het is een luxe :headphones: :headbang:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

SepPuKu schreef: Sprak Tony trouwens van meer hits of van een hitquiz?
letterlijk : 'quiz zal een stuk(je) makkelijker zijn en meer hits bevatten.'

Twee keer niet 'gelogen' dus, turf maar de antwoorden, maar blijkbaar waren de verwachtingen bij sommige ploegen te veel daarop ingesteld ... het zal mij in ieder geval geen twee keer overkomen.
Jammer dat dit de quiz wat overschaduwt ...
Plaats reactie