Popquiz VTM voor duo's

peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Popquiz VTM voor duo's

Bericht door peegee »

Hallo,

Graag even laten weten wie van jullie ook meegedaan hebben aan deze popquiz (de voorrondes) en wie door is....

Ons verhaal: Marc Buysse en ik melden ons aan afgelopen zaterdag om 16u20, perfect op tijd, zoals ze ons gevraagd hadden...

Er werd duidelijk gemaakt, dat we minstens 15 op 30 moesten hebben om erdoor te geraken.

Vraag als "welke nederlandstalige rapper heeft een hit met 'steentje' " en "welke groep kent ge van 'Le Freak' " en zo nog minstens 15 makkelijke vragen doet vermoeden dat alle duo's geslaagd waren.

Niets was minder waar; op de acht duo's in onze sessie waren enkel Marc en ik erdoor. We kregen van de jury het compliment, dat Marc de beste score ooit gehaald had. Bij het wachten op het persoonlijk interview liet de jury ook nog weten, dat Matthijs van Nieuwkerk vond, dat de quiz moeilijker was dan zijn popquiz a gogo van indertijd.... Dat was toen al met "popprofessoren", zoals hij het zelf noemde. Ludwig en ik hebben die quiz in 2004 gewonnen, als enige team uit België

Wat schetst onze verbazing, 3 dagen na onze deelname aan de preselectie ligt volgende mail in mijn mailbox:

Beste Peter en Marc,


We willen jullie enorm graag bedanken voor jullie deelname aan de preselectie van De Popquiz.
We moeten leeftijden, provincies en profielen zorgvuldig verdelen en tot onze grote spijt moeten we melden dat jullie niet bij de selectie zijn.


We zien meer dan 1000 mensen en mogen daar maar 14 duo's van overhouden.
Jullie zijn er helaas niet bij maar we willen jullie enorm bedanken voor jullie deelname en bereikbaarheid in deze Corona-tijden.


Hopelijk hebben we jullie niet te zeer ontgoocheld,


Met vriendelijke groeten,


de redactie van Panenka


Ik ben beginnen rondvragen onder enkele popquizzers uit ons circuit, en begrijp, dat NIEMAND geselecteerd is...

Waar zijn ze naar op zoek??? Domme blondjes met een popkennis van min .... % ???

Zijn er van jullie mensen, die WEL geselecteerd zijn?

In de gangen waar wij zaten te wachten passeerden toch een pak duo's, die erdoor waren, en op één na allemaal mensen uit het quizcircuit....

Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het woord "popquizcircuit" een criterium is om NIET te mogen meedoen...

Ja, het is VTM, en daar moet VTM-volk meedoen en niet de betere quizzers, blijkbaar.

Nu, als dat zo is, moeten we eigenlijk een compensatie vragen voor het feit, dat ze ons VOOR NIETS hebben laten komen. Als ze géén popquizzers in hun popquiz wensen, dan hadden ze toch op voorhand al een selectie kunnen maken, niet?

Ik vind het trouwens je reinste DISCRIMINATIE; en dat kunnen we aanvechten...

Ik wacht op reactie van jullie,

Peter
Gebruikersavatar
Cz-2mX
Lead Singer
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 17:58
Locatie: Where The Wild Things Are: Scary Monsters

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Cz-2mX »

Quizzen moeten tegenwoordig meegespeeld kunnen worden door het publiek voor het scherm. Zie ‘Blokken’ en op NPO ‘Met het Mes op Tafel’, de ‘Max Pubquiz’ en in mindere mate ‘2 voor 12’. Een op zich verdedigbare invalshoek.

Wat muziekquizzen op tv betreft: de bekende Nederlanders in de voorbije Top 2000 muziekquizjes met Van Nieuwkerk en Blokhuis op NPO (met ook mensen uit de muziekwereld) deden het meestal niet zo best. Het niveau mag zeker niet te hoog liggen (dus liever geen theorievragen). Laten we ons vooral niet blindstaren op de moeilijkheidsgraad van een aantal zaalquizzen hier te lande.

Wat Van Nieuwkerk bij VTM komt zoeken? Hij zal een en ander wel besproken hebben met zijn BNNVARA-confrater Paul de Leeuw, die hem bij VTM voorgegaan is.

Wat jullie deelname aan de preselectie betreft: ik vrees dat jullie aaibaarheidsfactor nu eenmaal ontoereikend is voor dit soort programma’s. Je moet ook kunnen opgevoerd worden in de promotie / reacties in de periferie van het programma (pers, sociale media...).

Dat ze maar 14 van de 500 duo’s nodig hebben en rekening moeten houden met o.a. leeftijden en provincies klopt uiteraard. Vermits je ook op de spreiding inzake tijd en genres moet letten, lijkt het me zelfs niet onlogisch om min of meer matchende duo’s tegenover elkaar te zetten (of net niet, natuurlijk)!). En met ‘profielen’ bedoelen ze in dit geval bv. een slechte maar heel sympathieke ploeg, een overenthousiaste ploeg (die meedanst met elk fragment (cf. ‘De Hitquiz’ vorig jaar op NPO)), een onsympathieke ploeg (die de kijkers met plezier het onderspit zien delven) enz. Remember ‘De Pappenheimers’ en weldra weer ‘Twee tot de zesde macht’.

En laten we vooral niet naïef zijn: het zijn de programmamakers die tijdens de opname bepalen wie wint / mag winnen. En het is natuurlijk ook nooit een goed idee om op een preselectie de allerbeste score te halen...
"Scary monsters, super creeps / Keeps me running, running scared" D. Bowie
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Keiem »

Zoiets was te verwachten. Dit zoeken ze:
- geen te hoge scores. Niemand mag uitblinken of het andere team vernederen
- variatie in de koppels: twee vrienden zullen minder kans maken dan bijv vader/dochter.
- zeer vlot ter taal. En het zou me niet verwonderen als ze ook selecteren op uiterlijk.

Ik was van plan om mee te doen met mijn dochter maar ik wacht minstens dit seizoen af.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door peegee »

Het grote probleem voor zulke "gevarieerde" teams is dat beide personen uit het team moeten geslaagd zijn; dus als iemand zijn zoon/dochter meevraagt, moet die ook minstens 15 op 30 halen, of het duo mag terug naar huis.... Kent zoon/dochter de artiesten van albums Goodbye Yellow Brick Road, Blonde on Blonde, weet hij/zij van welke artiest "Le Freak" is, of "Jump (for my love)", bij welke groep Robert Plant de zanger is, of Matthew Bellamy, etc etc....
Danick B.
Fan
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 18 okt 2020, 17:18

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Danick B. »

Ook hier hetzelfde verhaal. Nog voor er sprake was van Mathijs Van Nieuwkerk hadden mijn copain en ik al deelgenomen aan de preselectie bij hun vorige oproep. Bedoeling was dat er minstens 20 op 30 werd gehaald, wat ons lukte. Een "WhatsApp interview later kregen we dezelfde opmerking. "Helaas moeten we keuzes maken, jullie zijn er niet bij". Toen ik tijdens de eerste preselectie al opmerkingen had bij de theorievragen: "Regi is totaal buiten mijn comfortzone", "Sorry, ik ken amper 1 nummer van Boef", " dergelijke vragen krijg je dus niet op een normale muziekkwis" werd er al eens scheef gekeken. Het zal dus inderdaad zo zijn dat ze niet geïnteresseerd zijn in spelers weten wie Noel Redding is, hoe de intro van Werewolves of London klinkt of wie Pink Moon zingt, maar echt wel op het commerciële mikken. Wat natuurlijk hun volste recht is. Misschien volgende keer duidelijker vermelden...?
Gebruikersavatar
gekookte espe
Superstar
Berichten: 552
Lid geworden op: di 18 dec 2007, 18:05
Locatie: Geraardsbergen /Los Locos / 4 schelln espe

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door gekookte espe »

Hallo Peter,

Dimitri en ik hadden ons daarvoor ook ingeschreven.

Bij ons eigenlijk ook exact hetzelfde verhaal.

Je diende minstens 20/30 te halen om erdoor te zijn, waar we met vlam en wimpel voor geslaagd waren (ik 28/30, Dimitri 22 of 23/30)

Bij ons ook slechts 3 van de 9 of 10 duo's er door.

We hadden beiden een erg goed gevoel na het gesprek achteraf, maar toch teleurgesteld dat we er niet bij zijn.

Schrik dat we net zoals jullie inderdaad ook té goed zouden zijn in vergelijking met andere kandidaten? Moeten we daarvoor dan expres een lagere score halen tijdens de proeven :-?

Geen idee op basis van welke criteria er dan geselecteerd wordt echter. Er dient gekeken te worden naar de band tussen de kandidaten. Zo zullen een vader en dochter die sympathiek overkomen mogelijks meer kans hebben om door te stoten gezien ze dan door de Vlaamse huiskamers sympathiek zullen bevonden worden maar dan vraag ik me af in welke mate zoals jij al aangaf ze door de selectieprocedure geraken. Voor een geoefende quizzer was het niveau erg haalbaar, maar vraag me af in welke mate het dat ook was voor iemand die gewoon graag naar muziek luistert, maar dan minder weet welke zangeres samen met Bon Iver vorig jaar in de hit "Exiles" te horen was

Nu goed, ik wel geen steen werpen naar de organisatie hoor, ze zullen inderdaad wel zelf goed weten welke kandidaten er op tv beter zullen overkomen en welke niet. Enige wat me wel een beetje tegen de ondertussen minder afgetrainde borst stootte was dat we elk apart op gesprek moesten gaan. Dan is het toch onmogelijk om te zien hoe we met elkaar omgaan en hoe we inspelen op elkaar?

Vlaanderen zal helaas dus geen kennis kunnen maken met deze Ariana Grande liefhebber :cry:
weedee
Roadie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 12:18
Locatie: Evergem/Family of the year

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door weedee »

Peter,
Mijn vrouw en ik hebben ook deelgenomen , en werden op zaterdag 13/02 verwacht in Vilvoorde om deel te nemen
aan de preselecties.Wij behoren niet tot het kruim van muziekkwissend Vlaanderen , maar aangezien we samen met vrienden een 7 - tal kwissen per jaar meespelen dachten we onze streng te kunnen trekken.
Dat bleek ook tijdens de preselectie.Allebei relatief makkelijk geslaagd.In onze groep 7 van de 10 duo’s gebuisd.
Wat mij , net als gekookte espe stoorde , het gesprek achteraf.Individueel en niet als duo heeft geen zin.
Waar ik me echter het meest aan stoorde : het lauwe toontje en de totale desinteresse van de 2 interviewers. Dit kwam echt over als een soort ‘pro forma gesprek’.Zoiets als : we zullen het interview maar doen omdat het zo beschreven staat.
Naar mijn idee waren de geselecteerde duo’s op dat moment reeds gekend , een andere verklaring kan ik niet verzinnen.
We kregen dan ook afgelopen zondag de standaardmail van niet - selectie in de mailbox.
Ben echt benieuwd wie we op televisie te zien gaan krijgen...
Werner D.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Jorgen VG »

Zoals voor elke tv quiz doe je niet echt een voorronde, maar eerder auditie.
En ja, daar is aaibaarheidsfactor, tv smoeleke en zatte nonkel gehalte belangrijker dan echte kennis.
Ik vermoed dat het eerder de teams gaan zijn die er net door waren, maar ongelooflijk geestige (in hun oren) antwoorden gaven op vragen waarop ze het antwoord moesten schuldig blijven.

Oh ja, mijn neef en ik zijn er ook niet bij trouwens ;-)
Kohoutek
Popstar
Berichten: 316
Lid geworden op: za 07 mei 2016, 15:52
Locatie: Desselgem - KOHOUTEK

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Kohoutek »

Ook hier eenzelfde verhaal.

Slechts 3 duo's van de 15 geslaagd (onze score was 25/30 en 21/30).
Vaag cliché-gesprekje over hobby's, beroep, ...
Week daarna cliché-mail dat we helaas niet geselecteerd zijn.

Hadden we ons maar verkleed ... :banana-dance: :banana-dance: :banana-dance:

Ik wens jullie allemaal in de nabije toekomst ECHTE muziekquizzen toe!

Greetz
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door peegee »

Als die mensen van Panenka op voorhand al wisten, dat ze toch géén échte popquizzers gingen aannemen, dan vind ik het SCHANDALIG dat ze ons zelf maar hebben laten komen. Ik begrijp uit de vele reacties (ook buiten deze die hierboven zijn opgepend) dat er NIEMAND uit het circuit mag meedoen.
Dan vind ik (wat vinden jullie??) dat ze ons moeten vergoeden voor de nutteloze verplaatsing en tijdverspilling (we waren toch een halve dag kwijt) !!!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door kasenco »

De aap komt uit de mouw.....(art. HLN)

Selecties gebeurden volgens popkennis, joie de vivre en winnaarsmentaliteit.....

Dat ontbreekt blijkbaar bij quizzers uit het circuit 😂😂😂
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door kasenco »

Ik hoop dat iedereen blij is om niet in dit gedrocht op te draven? Wat een schertsvertoning was me dat!
Bellembrug
Popstar
Berichten: 358
Lid geworden op: do 22 jun 2017, 10:23

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door Bellembrug »

Peter, jammer dat jullie er niet bij zijn.
Had jou en Marc toch graag eens horen zingen op tv :D
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door vinceluka »

Even getwijfeld om me in te schrijven voor deze tv quiz maar toch wijselijk geopteerd om even de kat uit de boom te kijken. Mijn inschrijving met de zangeres van de Vunzige Vagina's voor volgend seizoen komt er nu wel aan natuurlijk, nadat ik mijn zanglessen bij TouristleMC voltooid heb en alle afleveringen van het swingpaleis herbekeken heb. :mrgreen:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Popquiz VTM voor duo's

Bericht door kasenco »

Er zou toch een quizzer de preselecties hebben doorstaan. Volgende week doet er iemand mee van de Floppy’s, een zekere Gert Verdijck. Ikzelf ken hem niet, maar ben het te weten gekomen via 1 van zijn ploegmakkers...
Plaats reactie