GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Plaats reactie
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door arx7100 »

Evaluatie van de quizmaster.

Misschien ben ik af en toe wat te ver gegaan. De winnaar had ongeveer 65 % en er was één ploeg dat niet de helft behaalde. Maar deze ploeg deed mee uit sympathie. Enkele technische problemen tijdens de quiz, er stond letterlijk water in de kelder, en missschien terechte kritiek: het duurde wat te lang. Ik voelde dat tijdens de finaleronde de aandacht wat verslapte, daarvoor mijn excuses. Ik hoop dat de kandidaten een goede gevarieerde verzameling van muziekfragmenten hebben gehoord, al zeg ik het zelf, de going underground quiz is een quiz out of the box dat alle mainstream probeert te negeren en zoekt naar de bekende onbekenden. Velen durven niet deel te nemen uit schrik voor het onbekende, maar ik stel vast dat er toch een select publiek steeds terug komt om plaats te nemen in de underground van de deugniet. Ik neem aan dat dit allemaal muziekliefhebbers zijn die zich eens willen meten met de rest op gebied van hun kennis van lugubere, niet-commerciële alternatieve muziek.

Later zal ik nog de quiz evalueren. maar nu wat rusten want vanavond moet ik de Harder than Hell quiz presenteren.
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door arx7100 »

De uitslag op 540 punten

Wag team : 350,5
Los Locos: 335,5
Tequila Overdrive: 333
Toni servi Big band : 311
Courtrai tonight: 297
Les Quizerables: 117


De moeilijkste rondes waren:
underground unheared: 19,9% dit was te verwachten, de oplossingen schrijf ik hieronder.
de finale ronde met korte nummers: 43,1%
de finale ronde met korte nummers : 47,1%

de gemakkelijkste rondes waren:
Back to the Steeple : wakka wakka : 76,7%
Get Spanish : 69%
Brexit: 66,7%

De antwoorden van de ronde Unheared
1 Monolith Disco Buddha
2 Berurier Noir Salut a toi
3 In slaughter Natives Death, just only death
4 VON Satanic Blood
5 Goethes Erben Das Ende
6 Ana Curra Quiero ser Santa
7 Scorn Blackout
8 Sopor Aeternus Hades ‘Pluton’
9 The eternal afflict Song of faith
10 Sara Noxx Society
11 Apotygma Berzerk Love never dies
12 Calva y Nada Der sturm
13 Kaelan Mikla Kalt

Winnaars
ronde A first underground Album : Wag Team : 22,5/29
ronde B: Brexit Los Locos 17/22
ronde C: Circles Los Locos 19/29
ronde D: Trio's Toni Servi Big Band 20/22
ronde E: Featuring Wag team 21/29
ronde F: Unheared : Los Locos: 11/28
ronde G: Get spanish Los Locos 28/29
ronde H: Undanceable Tequilla Overdrive 16/22
ronde I: Back to the Steeple : Metalyssee : Los Locos 15/20 met mijn excuses aan Wag team want ze waren niet zo'n fan van deze ronde :music-rockout:
ronde J: Back to the steeple : Wakka Wakka Courtrai tonight 19/20
ronde K: Back to the Steeple the black Cave Wag Team 10/20
ronde L: Last album : Wag team 23/29
ronde M: Covers Wag team 20/29
ronde N: let's dance on Joy Division : Tequilla Overdrive 6/11
ronde O: Digitale ronde (Joy Division) : Wag Team 14/20
ronde P: finaleronde Korte liedjes : Wag Team 34,5/60
ronde Q : finaleronde Lange nummers : Tequilla Overdrive 41/60
ronde R: tafelronde eerste deel: Wag team 30/40
ronde S: tafelronde tweede deel: Wag team en toni servi big band 35/40


Het scoreverloop bleef bijna constant in dezelfde lijn liggen. Namelijk Wag team op 1, Los Locos op twee en Tequilla Overdrive op 3. Met 9 rondeoverwinningen voor Wag team kan besloten worden dat ze de verdiende winnaars waren. Op twee ook logisch met 5 rondeoverwinningen Los Locos.

De quizmastersolo's zal ik niet vermelden, in een quiz als deze is dit ook logisch.
maar de tafelsolo's waren de volgende:

Cubanate - oxyacetalene voor Wag team


Six Feet under - Bringer of blood voor Los Locos


Napalm Death - Suffer the Children voor Los Locos


Partisans - Killing Machine voor Courtai tonight


Aphex Twin - Ageispolis voor Toni servi Big band


Underworld - Moaner voor tequilla Overdrive


Moby - Thousand voor Tequilla Overdrive


Kaelan Mikla - Kalt voor Los Locos


Apotygma Berzerk - Love never dies voor Los locos


Brutus - Cemetery voor Wag Team


Velvet Underground - the Murder mystery voor Courtrai Tonight


Het meeste plezier beleef ik aan het opstellen van de Going Underground quiz. Morgen kan ik weer aan de volgende editie beginnen. Vermoedelijke datum voor de vierde editie zal begin Maart 2021 worden opnieuw in onze hopelijk droge kelder. tot volgend jaar.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door SpeedKing »

Je ziet het eigenlijk al in de scores, maar de ervaringen binnen een ploeg kunnen nog anders zijn, dus ik zal vooral voor mezelf spreken: deze quiz ging van niet eens zo kwaad naar erger.

Deel 1 was een hele leuke vrij reguliere quiz met de gebruikelijke donkerder noten. Zeer goed speelbaar, 'relatief relevante' nummerkeuzes. Na de pauze vond ik dat de concepten richting zottere albumtracks neigden: het werd toch steeds moeilijker die op te dissen. En de twee grote rondes kwamen vervolgens wel zeer laat op de avond (nacht), én je was bijna kansloos als je niet het meeste van je luistertijd aan de bevraagde niche besteed. Om dan met nummers van -1 minuut of +20 minuten te gaan spelen. Daar moest ik echt de rol lossen en ik vond geen motivatie meer om me er op te storten.

Tot en met deel 2 had ik alles nog met de mantel der liefde kunnen bedekken, maar met deel 3 erbij slaat mijn oordeel toch eerder richting niet voor herhaling vatbaar uit. Ik begrijp Eddy wel dat hij zich amuseert bij het maken, maar denk toch dat je moet (1) dimmen en (2) verspreiden. Mixrondes kunnen daar soelaas bieden. Zo'n spervuur van persoonlijke favo's na elkaar: wordt zelfden gesmaakt (bezondigde ik me ook al aan als organisator, daar niet van).

Er moet nu natuurlijk niet helemaal ingebonden worden qua smoelwerk, maar wat sleutelwerk aan deze quiz lijkt me toch aangewezen. Of anders gezegd: de winnaars tikten hier af op 65%, de avond erna op 75%. Denk dat die scores van de tweede avond ook het streefdoel van de eerste avond zouden moeten worden.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door Keiem »

zal de playlist hier nog gepost worden? Ben uiteraard benieuwd...
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 633
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door straight banana »

Nog een late reactie...
Ik vind het prima dat er diep in de underground gedoken wordt.
Maar misschien is het een idee om de wat minder voor de hand liggende artiesten in een alfabetronde te stoppen of er wat informatie bij te geven.
Soms weet je wel in welke richting je moet zoeken maar is het toch wel moeilijk om enkel op basis van een muziekfragment en soms een vage foto of clip er de juiste naam op te plakken. Je kan je ook de vraag stellen of het altijd wel nodig is om de titel te vragen, bij acts die louter instrumentale muziek maken bvb kun je zo al voorspellen dat je niet veel juiste antwoorden te zien zult krijgen.
De kritiek dat de quiz overvol zat en te lang duurde is mijns inziens terecht, nog 10 minuten langer en we waren niet meer uit die parkeergarage geraakt. Maar toch wel respect voor het vele werk dat hier moet ingekropen zijn. :handgestures-thumbupright:
Ik kom graag terug, hopelijk krijg ik m'n quizmaatjes volgend jaar ook nog mee. ;)
Ik schrijf dit overigens terwijl ik die plaat van Monolith aan het downloaden ben, want die Disco Buddha klonk wel erg lekker en er zijn nog wel een paar dingen die ik es verder ga uitchecken.
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door arx7100 »

Beste muziekliefhebbers,

Wat ik begrepen heb uit de kritiek (soms terecht en soms onterecht)

de quiz duurde te lang, dus ofwel minder pauze, kortere fragmenten en/of minder rondes. Op dit forum zijn het meestal negatieve opmerkingen die in het oog springen. Maar na de quiz kreeg ik ook de opmerking dat het geen probleem was dat het lang duurde. Maar ok, ik begrijp iedereen.

Meer info geven ,lijkt me een goed idee: bvb jaartallen - andere bekende liedjes van hen, een foto, video ... maar wees eerlijk, was dit nu al niet zo? Wanneer mogelijk, dan speel ik een video of ik projecteer een foto van de band of van hun album, en ik kies 'zeer grotendeels' de belangrijke clubhits, de echte bekende alternatieve liedjes die 'betekenis' hebben, het zijn niet mijn persoonlijke voorkeuren. En bij de bekende groepen bvb the Cure, bvb Exploited, bvb Dead Kennedys... kies ik een wat minder bekend lied, of ik kies een a-typisch lied, of ik kies een fragment waarbij we de titel niet horen.

Wat jullie misschien niet opgevallen is, is dat de tafelrondes gelinkt kon worden aan de quiz. Alle groepen op het A3-blad werden gevraagd tijdens de quiz. Ook tijdens de Harder than Hell quiz heb ik veel tips op een onopvallende manier gegeven.

Ik zal jullie een anekdote vertellen. Ik was van plan Front 242 te spelen in de ronde Get Spanish met Agressiva. Maar ik deed dit niet omdat iedereen het dan wel juist zou hebben gehad. Dan besloot ik hem te spelen in de ronde met trio's. Wat bleek, niemand herkende de titel, ik had een fragment gekozen waar nooit het woord 'agressiva' was te horen. Ook 'kiss me , kiss me, kiss' me had niemand gevonden. Was deze quiz dan te moeilijk? Ik vind (zeker volgens de kennis dat jullie hebben) van niet, MAAR, je moet er op dat moment wel opkomen en noteren en dat lukt niet altijd. Bekijk nog een keer de vragen die ik heb gesteld. Misschien met uitzondering van de puzzelronde met lange en korte nummers, kan je wel besluiten, dat, het niet gemakkelijk was, maar eigenlijk wel ook te doen. Zeker met de video's, foto's ...

Toegegeven, de ronde unheared was moeilijk. Maar na meer dan tien jaar, nog nooit in een muziekquiz te zijn voorgekomen als Sopor Aeternus, VON , Scorn, Apotygma Berzerk... Deze groepen hebben geschiedenis geschreven in de underground en het was een ode aan hen. En het was een mix van jong en oud. Herinner je Kaelan Mikla!!

En dan begrijp ik dat niet iedereen al deze groepen kent of herkent, maar het doet mij plezier te horen dat iemand fan geworden is van Monolith.
De Going Underground Quiz is misschien net iets moeilijker dan een popquiz, maar wanneer je de crème de la crème van de underground wil beleven, dan moeten jullie terugkomen, want op dit moment kan je nergens zo'n avond beleven. En vanaf twee ploegen kunnen we beginnen quizzen. We mikken niet op een zaal van 60 ploegen, we doen het uitsluitend voor het plezier en proberen om kwaliteit te leveren.

Deze quiz (ook de harder than hell quiz) heeft inderdaad veel energie gekost om hem samen te stellen. Een gans jaar lang selecteer ik de fragmenten en steek ik dit in thema's.

Vorig jaar was er te weinig metal, dit jaar waren er andere opmerkingen en volgend jaar zullen het opnieuw andere opmerkingen zijn. Maar niets is perfect, een quiz wordt niet à la carte gemaakt. Een verkeerd gestemde gitaar is ook niet perfect maar toch vind ik dit geluid fantastisch.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wWTkb1xV ... VQ&index=2[/youtube]
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door SepPuKu »

Ik voeg nog even mijn :twocents-02cents: toe...

Ten eerste fijn om te lezen dat er alvast plannen zijn voor een volgende editie :handgestures-thumbupright:

En mijn tweede cent is daar ook aan gekoppeld. Mijn boodschap is vooral: maak gerust quizzen zoals je zelf wil maar gedenk hoe dieper je in niches kruipt, hoe minder teams/spelers daarop zitten te wachten. De vraag is m.i. hoeveel toegevingen je er als organisator voor over hebt om ietwat safe te zitten wat interesse van je publiek betreft. Met voldoende uitstapjes naar een brede waaier van genres kom je al heel ver.

Om een voorbeeld te geven: in de ronde waar je 2 van 3 thema’s moest kiezen, kon gerust een thema zitten dat een breder publiek aanspreekt dan enkel liefhebbers van gitaren en donkere electro. Ruimte zat om je als organisator uit te leven én je publiek blijft betrokken.

Verder treed ik Mario wel bij, ik heb al veel plezier beleefd aan de albums van Monolith maar bij rhythmic noise heb je geen lyrics die je op weg helpen en o.b.v. de stijl kan het net zo goed om bv. Imminent Starvation of Synapscape gaan (of bij uitbreiding een kleine helft van de bands op Ant-Zen of Hands Productions). Zo ging ik ook de mist in bij Scorn, de titel van In Slaughter Natives, noem maar op. In dat straatje is het zelfs voor een liefhebber krabben om wat punten bij elkaar te sprokkelen.

Aggressiva van Front 242 is dan een ander voorbeeld, de band is gekend dus ik denk dat niemand vindt dat dat een brug te ver is (zelf vond ik het vooral pijnlijk om dat punt te laten liggen :roll:).
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: GOING UNDERGROUND 3 te Kortrijk 06 maart 2020

Bericht door SepPuKu »

En los daarvan respect voor het vele werk Eddy (beeld- en fotomateriaal :shock: )
Plaats reactie