20200201 - Methos 4 - TEAM

Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door SpeedKing »

Lars schreef: wo 12 feb 2020, 15:42 Kortom: de jaren 2010 waren toch een stuk moeilijker, niet alleen voor de oude zakken (incl. mezelf) aan onze tafel maar voor het deelnemersveld als geheel. Misschien mede door de keuze voor soms monotone zweverige elektronische muziek, waarin een aantal (voor onze ploeg) onbekende namen opdoken ? (Maar los van deze quiz is er natuurlijk een totale versnippering van het muzikale landschap tegenwoordig ...)
Lars, mijn smaak cirkelt eerder rond de jouwe dan rond die van Filip, maar volgens mij ligt daar de verklaring niet van het verschil in scores per decennium. Die discussie is hier al uitvoerig gevoerd, ik herhaal ze met graagte eigenlijk nog eens, want ik vind het echt interessant en food for thought voor organisatoren voor de toekomst. Het gaat 'm volgens mij om de common ground die er pakweg voor 2000 meer was dan na 2000. Het radio- en medialandschap is niet alleen versnipperd, er is ook een gans streamingpanorama bijgekomen, dat bijna een 360°-kijk biedt op het muzikale landschap. Daarbinnen kan iedereen zich nu heel persoonlijk een eigen spietjes toe-eigenen. En dat doen de meesten.

De scores in recente muziek liggen altijd lager en zijn op bijna alle quizzen het heikele punt. En ze zullen dat imho blijven. Als je zou teruggrijpen naar de common ground (dat zou dan de Ultratop moeten zijn), dan zul je er je scores niet noodzakelijk mee de hoogte in jagen, en al zeker niet de luistertevredenheid. Je ziet ook dat sommige Ultratophits gewoon niet geraden worden door sterke teams. De common ground op radio is gewoon niet meer de meug van het gros van de circuitploegen. Het fenomeen doet zich ook voor op de MODquizzen

In mijn (ons) genre volg ik nog alles op de voet op vandaag. Die muziek is voor mij evenwaardig aan alles wat voor 2000 verscheen. Ikzelf hoor even graag Threshold als Yes, of Vandenplas als King Crimson of Flying Colors als Genesis (dat is persoonlijk he, ik weet ook dat die vroegere groepen veel groter zijn geworden in hun tijdsgewricht, maar betwijfel of ze dat vandaag nog zouden doen). Echter, als je daaruit plukt, dan rijg je de QMS'en aan elkaar, zelfs als je voor de 'relatief grotere' namen zou kiezen als pakweg een Rival Sons, Dream Theater of Joe Bonamassa. Filip scoorde er GEEN.

Ik denk dat bijna iedereen na 2000 een beetje zijn eigen nicheluisteraar is geworden - gewoon, omdat het nu kan - en als je dat loslaat op de anderen, dan zul je sowieso minder scoren.

Maar Lars, mijn classicrockquiz met video, van 1970 tot en met 2020, dus ook +2000, komt er nog wel eens aan hoor. Ik mocht je op mijn vroegere classicrockquizzen nooit begroeten, maar hoop je er dan toch wel eens bij te hebben, zodat je me van enkele QMS'en kunt behoeden :geek: !
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Lars
Rock Legend
Berichten: 1574
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door Lars »

Bedankt voor je interessante reactie, SpeedKing !

Los van onze persoonlijke smaak of zo, denk ik dat namen als SOHO DOLLS of EXECUTIVE SLACKS toch heel wat minder verkopen dan Dream Theater of Joe Bonamassa ? Niet dat dat op zich iets zegt over kwaliteit, maar misschien toch iets over de doenbaarheid als quizvraag.

Ik hoop zeker eens op een van je classic rock-quizzen te komen, als het niet samenvalt met een goede algemene quiz die ik graag speel, al moet je mijn kennis op dat recente classic rock-vlak niet gaan overschatten, hoor.

(Kom gerust eens langs op een of andere quiz, want ik zie soms achteraf dat je op een muziekquiz was waar ik ook was, maar ik kan geen gezicht op je nickname plakken, sorry ! )
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door Methos »

Lars schreef: di 18 feb 2020, 13:55 Los van onze persoonlijke smaak of zo, denk ik dat namen als SOHO DOLLS of EXECUTIVE SLACKS toch heel wat minder verkopen dan Dream Theater of Joe Bonamassa ? Niet dat dat op zich iets zegt over kwaliteit, maar misschien toch iets over de doenbaarheid als quizvraag.
Ik kom het nochtans wekelijks tegen dat ik een naam op een muziekquiz hoor die ik nog nooit hoorde. Vind ik dat erg? Neen, eerder logisch zelfs. Ik ga nooit mijn eigen kennis als maatstaf nemen en ben eigenlijk net heel tevreden dat ik dankzij deze hobby en dus dankzij de collega-organisatoren al zoveel leuke dingen heb leren kennen. Ook dat is voor mij een deel van het plezier van een muziekquiz.

Soho Dolls is in dit geval zeker en vast geen courante naam, maar dat was net daarom heel bewust als keuze. Elk jaar steek ik er zo 1 à 3 in en dat moet perfect kunnen. Een muziekquiz blijft voor mij een mogelijkheid om nieuwe dingen te leren kennen en als het dan net iets is wat past in mijn smaak, vind ik dat leuk om mee te nemen. Executive Slacks is echter toch wel een gekende en geliefde naam in het circuit. Meestal wordt echter 'The Bus' gevraagd. Niche? Absoluut! Minder verkopen/verkocht hebben? Absoluut! Het is zeker niet makkelijk maar wel vraagbaar op een quiz waar de kern van het circuit aanwezig is wat ook blijkt aan het aantal keer dat het opgelost werd.

Die aparte keuzes zullen zich bij mij nu eenmaal altijd in de eerder elektronische sferen liggen en dat zal ik nooit veranderen. Elke quiz heeft recht op zijn eigenheid. Zoals ik eerder als schreef: pro diversiteit (en dus anti eenheidsworst). Laat iedereen maar een quiz maken naar z'n eigen goeddunken met persoonlijke accenten dus. Het zou het huidige muziekquizlandschap alleen maar verrijken.
Greatest Tits
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door SpeedKing »

Lars schreef: di 18 feb 2020, 13:55 (Kom gerust eens langs op een of andere quiz, want ik zie soms achteraf dat je op een muziekquiz was waar ik ook was, maar ik kan geen gezicht op je nickname plakken, sorry ! )
Om mijn ploeggenoten voor te zijn die meelezen: dat wil je allicht zo houden. :mrgreen:

Verder volg ik je wel over de 'grootheid' van die namen, maar helaas is dat nu uitgerekend binnen het muziekquizlandschap net niet zo. De dwarsdoorsnede qua smaak neigt daar eerder weg van onze rayon, of wij dat nu 'kwalitatiever' (subjectief), 'groter', of 'relevanter' (valt nog enigszins te objectiveren) met cijfers vinden of niet. Waarmee ik nu ook weer niet zeg dat 'onze' namen NIET gevraagd mogen worden. Integendeel, ik zou niets liever hebben.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door Methos »

SpeedKing schreef: di 18 feb 2020, 14:52 Waarmee ik nu ook weer niet zeg dat 'onze' namen NIET gevraagd mogen worden. Integendeel, ik zou niets liever hebben.
Ewel, opperbevelhebber-loco, wanneer mogen we nog eens een worp vol gierende gitaren verwachten? Ik zal met plezier aanwezig zijn :music-rockout:
Greatest Tits
Lars
Rock Legend
Berichten: 1574
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door Lars »

Methos schreef: di 18 feb 2020, 14:37 Elke quiz heeft recht op zijn eigenheid. Zoals ik eerder als schreef: pro diversiteit (en dus anti eenheidsworst). Laat iedereen maar een quiz maken naar z'n eigen goeddunken met persoonlijke accenten dus. Het zou het huidige muziekquizlandschap alleen maar verrijken.
Terecht natuurlijk :handgestures-thumbupright:

Mijn bedenkingen waren dan ook geen kritiek op de quiz, maar eerder wat tegengas tegenover sommige commentaren die precies bijna vonden dat alles perfect in balans was. 8-)
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2220
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 20200201 - Methos 4 - TEAM

Bericht door Methos »

Lars schreef: do 20 feb 2020, 16:41
Methos schreef: di 18 feb 2020, 14:37 Elke quiz heeft recht op zijn eigenheid. Zoals ik eerder als schreef: pro diversiteit (en dus anti eenheidsworst). Laat iedereen maar een quiz maken naar z'n eigen goeddunken met persoonlijke accenten dus. Het zou het huidige muziekquizlandschap alleen maar verrijken.
Terecht natuurlijk :handgestures-thumbupright:

Mijn bedenkingen waren dan ook geen kritiek op de quiz, maar eerder wat tegengas tegenover sommige commentaren die precies bijna vonden dat alles perfect in balans was. 8-)
Perfectie is een utopie, Lars! We kunnen er wel naar streven natuurlijk, maar ik ga nooit iedereen kunnen plezieren, wat zelfs niet hoeft. Ik ga er wel altijd naar streven om mijn publiek een goed gevulde, creatieve, uitdagende maar speelbare quiz aan te bieden en dat was in orde. Laat ons het daarop houden :-)
Greatest Tits
Plaats reactie