negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Plaats reactie
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Snerinckx »

Nu het muziekquizjaar 2016-2017 nagenoeg ten einde loopt, willen wij van KIPZ graag eens een knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok gooien.

Wij spelen nu ongeveer anderhalf jaar mee aan tal van muziekquizzen ( ca. 1 quiz om de 3 weken) en daarbij komen wij telkens tot de vaststelling dat uitvoerders van remixes volkomen genegeerd worden.

Gisteren kregen we op de muziekquiz van Zootje Ongeregeld ( ter illustratie) opnieuw 2 remixes te horen. De eerste, is een gepimpte versie van het origineel ( Lillywood & the prick in de Robin Schulz Remix). Terwijl het tweede fragment een volledige metamorfose heeft ondergaan ten opzichte van het origineel ( Tori Amos - Proffesional Widow in de Armand Van Helden remix). Toch werd bij beide fragmenten tijdens het overlopen van de antwoorden, enkel gerefereerd naar de orginele uitvoerders (die we eigenlijk niet te horen kregen). Terwijl naar onze bescheiden mening "Prayer in C" nooit enige bekendheid zou verworven hebben, zonder het toedoen van Robin Schulz.

Anno 2017 verwerven de remixes vaak meer bekendheid dan het origineel. Op muziekquizzen krijgen we dan ook vaak remixes te horen. Toch moeten we de originele uitvoerders invullen op ons blad om punten te kunnen behalen.

Hieronder volgen enkele voorbeelden van remixes die wij reeds te horen kregen op muziekquizzen waarbij we telkens de originele uitvoerders moesten noteren om punten te kunnen behalen:

Omi - Cheerleader ( Felix Jaehn remix)
Yelle - A Cause des garcons ( Tepr Remix)
Mike Posner - i took a pill in Ibiza ( SEEB remix)
Imany - Don't be so shy ( Filatov & Karas remix)
Asaf Avidan - One Day/reckoning song ( Wankelmut remix)

Na dit alles willen we graag tot een pointe komen! Als jonge twintigers zouden we het appreciëren moesten remixes gelijkgesteld worden aan covers, aangezien er vaak meer verschillen zijn tussen een remix en het origineel dan tussen een cover en het origineel.

Daarom onze suggesties :
- Vraag het origineel , dan is er geen discussie
- Vraag een remix en reken zeker de uitvoerder van de remix goed of reken beide uitvoerders goed
- Vraag een remix en vermeld duidelijk of je de uitvoerder van het origineel/remix op het blad wil zien staan
- Vraag zowel originele uitvoerder als uitvoerder van de remix ( fragment op 3 punten)

Collega's muziekquizzers!! Graag jullie mening !!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door kasenco »

Kort en bondig: een remixer is zelden de uitvoerder, meestal staat het tussen haakjes vermeld bij de titel en wat tussen haakjes staat moet niet op het antwoordblad komen tenzij er specifiek om gevraagd wordt. Dit is nooit anders geweest in de meer dan 30 jaar dat ik aan muziekquizzen deelneem.
Je schrijft dit zelf zo in je voorbeelden. Indien bv. Prayer In C zou uitgebracht zijn als Robin Schulz feat. Lily & The Prick dan wordt de remixer als uitvoerder gezien, maar dat is hier niet het geval.
Remixen zijn van alle tijden, ook in de stokoude jaren 80 scoorde, om maar een voorbeeld te geven, Nacht Und Nebel een hit met Beats Of Love pas nadat John Tilly het remixte. Hierover hoor ik nooit een opmerking ;-)
Er is dus wel degelijk een verschil tussen een uitvoerder, een remixer en een producer ;-)
Allen zijn ze bepalend, maar als de uitvoerder wordt gevraagd noteer je de uitvoerder en niemand anders en dat kan in sommige gevallen de remixer zijn. Alles hangt ervan af hoe het nummer werd uitgebracht....
Laatst gewijzigd door kasenco op zo 25 jun 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Jorgen VG »

De remixer is eigenlijk de moderne versie van de producer.
Deze bepaalt hoe het uiteindelijk klinkt, maar is niet de uitvoerder.

Als je de remixer als uitvoerder (of deel van de uitvoerder) verwacht, dan zou je dat in principe ook moeten toepassen op de producers uit "de oudheid". Stel je voor dat we voortaan niet meer tevreden zouden zijn met Beatles als antwoord bij "Strawberry Fields Forever", maar zouden verwachten dat je bij de uitvoerder "Beatles produced by George Martin" of Peter Gabriel Vs Daniel Lanois als uitvoerder bij "Sledge Hammer". En dan hebben we het nog niet over de nummers waarop je een gast hoort meezingen... "Ride Like The Wind" van Christopher Cross Ft. Michael McDonald of "Money For Nothing" van Dire Straits Ft. Sting.

In de voorbeelden die je aanhaalt (Lilywood & The Prick / Tori Amos) hoor je volgens mij wel degelijk de artiest zingen hoor. Ik hoor nergens de stem van Robin Schulz of Armand Van Helden ;)

Het staat een organisator uiteraard vrij om dit wel te vragen, maar ik zou aanbevelen om dat dan eerder als bonus- theorie vraag te doen.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Keiem »

Wij noteerden bv Tori Amos/Armand Van Helden gisteren maar in principe is het Tori Amos. Ik sluit met dus aan bij Kas. We hebben wel ooit een volledige ronde remixen gekregen met een derde invulvakje voor de remixer. Of het kan ook als het specifiek gevraagd wordt... Maar dat is uiteraard mijn mening hierover.
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Luk »

Ik steun de visie dat het antwoord voor de uitvoerder moet zijn zoals het officieel is uitgebracht (zie ook collega's hierboven, te beginnen met Kasenco).

Een voorbeeld waar de remixer echter die eer wel kreeg (en krijgt op quizzen) omdat hij het zelf zo heeft uitgebracht:

Wankelmut & Emma Louise - "My head is a jungle" (2013).

Origineel uit 2011 en duidelijk verschillend qua onderliggende beats: Emma Louise - "Jungle" (kortere titel).

Meestal werd of wordt op quizzen de bekendere (?) Wankelmut-versie gevraagd, en als er geen & bij staat, zou de eerstgenoemde, Wankelmut, het juiste antwoord moeten zijn dan.

Ik denk wel dat dit een uitzondering is...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door peegee »

En wat doen de jonkies dan met "A little less conversation"??? ;-)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door kasenco »

peegee schreef:En wat doen de jonkies dan met "A little less conversation"??? ;-)
Dit is uitgebracht als 'Elvis Vs JXL'. Duidelijk toch? Beide namen zijn dan nodig. 'Vs' of 'X' of welk ander grafisch teken wordt aanzien als de vervanger voor de gedateerde '&'.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Jorgen VG »

kasenco schreef:
peegee schreef:En wat doen de jonkies dan met "A little less conversation"??? ;-)
Dit is uitgebracht als 'Elvis Vs JXL'. Duidelijk toch? Beide namen zijn dan nodig. 'Vs' of 'X' of welk ander grafisch teken wordt aanzien als de vervanger voor de gedateerde '&'.
"Rubberneckin'" daarentegen...
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Snerinckx »

Bedankt voor jullie reacties!!! Ik ga voor een stuk mee in jullie argumenten, maar sta mij toe om er nog enkele andere nummers bij te halen die misschien niet direct uit jullie winkel zullen komen.

AC-DC - Thunderstruck ( Crookers Remix)
https://www.youtube.com/watch?v=VXhryz5DAzg

Prodigy - Voodoo People ( Pendulum Remix)
https://www.youtube.com/watch?v=XQEBzauVIlA

Kid Cudi - Pursuit of Happiness ( Steve Aoki Remix)
https://www.youtube.com/watch?v=6HhzIn8I4ak

Eminem - Without Me ( Dimitri Vegas & Like Mike Remix)
https://www.youtube.com/watch?v=2S0ZpbgxGqo

Inna - Hot ( Blastjerjaxx remix)
https://www.youtube.com/watch?v=IihqGPeanUU

Plan B - Love goes down ( Doctor P remix)
https://www.youtube.com/watch?v=WAjt5wPJVqM

Dit zijn 6 voorbeelden waarin nog een ( klein) gedeelte van het origineel is overgebleven . Soms een stukje tekst, soms een stukje melodie. Voor het overige is de sound van de uitvoerder van de remix duidelijk te horen en na de climax is er zelfs geen sprake meer van de originele uitvoerder. Om nu het eerste ( AC DC ) als uitganspunt te nemen. Bij het horen van bovenstaand fragment kan men toch onmogelijk AC/DC noteren en dit juist rekenen. De sound van Crookers zit duidelijk in het fragment vervat.
Wanneer je AC DC hier als uitvoerder wil, speel dan gewoon het origineel ( klinkt toch wel redelijk anders).

Wanneer men hier AC/DC zou juist rekenen, maakt men in mijn ogen de elektronische muziek meteen met de grond gelijk. Elektronische muziek is nu eenmaal vaak iets doen met het origineel en er" nen beat" opzetten. Hetzelfde geldt voor de andere voorbeelden hierboven en eigenlijk ook voor de andere voorbeelden uit mijn eerste post, al snap ik dat het verschil daar een stuk kleiner is.

En het is niet omdat we iets als 30 jaar doen, dat we het niet in vraag kunnen stellen ? Toch ?
Graag opnieuw jullie meningen ;) We waren al goed bezig.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door kasenco »

Mijn mening blijft hetzelfde: de uitvoerder is degene die als uitvoerder vermeld staat. Je mag hier nog 3000 voorbeelden aanhalen ;-)
Het staat elke organisator vrij om als extra vraag naar de remixer te vragen ;-)
Nog wat voorbeelden uit de 80's en dan worden de wenkbrauwen gefronst....
John Tilly - Beats Of Love
Nile Rodgers - The Reflex
Francois Kevorkian - Situation
Arthur Baker - Blue Monday
Jimmy Jam & Terry Lewis - What Have You Done For Me Lately

De muziekgeschiedenis wordt herschreven.... :shock:

Neem nu het nummer Vrolijke Vrienden van Nonkel Bob dat wordt geremixt door Snerinckx.
Dit kan op verschillende manieren uitgebracht worden....
Nonkel Bob - Vrolijke Vrienden (Snerinckx Bass Dub Remix)
Snerinckx Vs Nonkel Bob - Vrolijke Vrienden (Bass Dub Remix)
Snerinckx - Vrolijke Vrienden (Nonkel Bob Goes Bass Dub Remix)
Snerinckx feat. Nonkel Bob - Vrolijke Vrienden (Bass Dub Remix)

Afhankelijk van hoe het wordt uitgebracht zal de uitvoerder verschillend zijn :music-listening:
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Luk »

Toch wel interessante discussie van collega's - die ik alvast alvast niet als "jonkies" begroet, maar als welgekomen nieuwe krachten - die me vandaag deed nadenken over wat nu goedgekeurd moet worden bij nummers waar bijvoorbeeld Timbaland (het verschil tussen producer en remixer is een quizvraag op zich?) bij vermeld kan worden:

- Give it to me (Timbaland uitvoerder, featuring Nelly Furtado (en Justin Timberlake)

- Promiscuous (Nelly Furtado featuring Timbaland).

Ik denk dat daar nooit discussie over geweest is bij de jury op quizzen...
Eerste moest Timbaland zijn, tweede Nelly Furtado...

Maar Timbaland maakte ook een remix van de doorbraakhit van OneRepublic "Apologize", die hier véél bekender werd dan het origineel (dat we zelden op quizzen voorgeschoteld kregen).


Op quizzen was meestal ook het verschil in die voorbeelden duidelijk.

Ik begrijp wel dat een volgende generatie quizzers kijkt naar Youtube- of Spotify-hits, maar dat wordt echt wel erg tricky voor een quizjury, want in het geval van Thunderstruck-voorbeeld (Crooker-remix) zie ik ook nog bijna een half miljoen YT-hits voor een remix van een "Mr. Peculiar"... Stel dat iemand die opschrijft (de vervelende regenintro in het begin negerend): gaan jullie dat ook goedkeuren, of het verschil merken?

Mijn punt is: alles evolueert, ook in muziek, muziekbeleving en in de ok, ietwat vreemde maar heerlijke hobby hierover, maar als het een wedstrijdje blijft met wat regels, moet er een ontegensprekelijke "houvast" zijn om de punten toe te kennen, liefst vanuit een onafhankelijke bron.

En dat blijft volgens mij ook hoe het nummer officieel is uitgebracht.

Daarbij geldt uiteraard dat organisatoren nog steeds hun quiz persoonlijk mogen kruiden met theorievragen als " wie is de producer of de remixer van dit nummer?".
Zoals soms gebeurt... En dan knarsetanden de oldieskenners maar kunnen de jongere quizzers scoren, niet?
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door DVNO »

Ik beschouw mezelf als semi-jonkie dus ik voel mij ook aangesproken in deze discussie. :lol:

Ik snap de insteek van Snerinckx. Het heeft volgens mij vooral te maken met de oneer die remixers dikwijls aangedaan wordt aangezien hun dikwijls toch wel essentiële bijdrage aan het nummer schromelijk over het hoofd gezien wordt. De lijst voorbeelden is eindeloos.

Echter we zitten hier met een spelelement waar de regels bij voorkeur zoveel mogelijk vast liggen. Dus ik volg wel in het verhaal dat als een geremixte versie te horen is, je de uitvoerder moet geven zoals deze is uitgebracht. Het is hierbij dan vrij om eventueel nog een extra theorievraag te stellen: wie is de remixer? Ook het voorstel dat je doet ivm covers lijkt me wel leuk. Waarom niet een paar remixen verwerken in een cover-ronde en dan ipv de 'coverende artiest' de remixer te vragen?
Daarnaast is het volgens mij ook belangrijk dat je als organisator duidelijk aangeeft hoeveel namen je verwacht bij de uitvoerder.

En om nu maar eens je voorbeeld van de voorbije quiz te geven. Het nummer 'Prayer in C' dat vooral bekendheid verworven heeft (de dansbare versie dus) is eigenlijk uitgebracht als: "Lilywood & The Prick and Robin Schulz". En dat is dus in feite ook het enige juiste antwoord.
Persoonlijk zou ik dit geval het fragment gewoon helemaal niet vragen, om problemen te vermijden of gewoon erbij vermelden hoeveel namen ik verwacht.

Ik vind dit een zeer leuke discussie. Zeker in deze tijden waar iedereen er maar op los 'featured', remixt ...

btw. vraag maar voldoende remixers bij je volgende quiz Snerinckx. Ik kom zeker :D
Larsken
Roadie
Berichten: 25
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 15:38

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Larsken »

DVNO schreef:Ik beschouw mezelf als semi-jonkie dus ik voel mij ook aangesproken in deze discussie. :lol:

btw. vraag maar voldoende remixers bij je volgende quiz Snerinckx. Ik kom zeker :D
+1
Snerinckx
Popstar
Berichten: 429
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: negeren van uitvoerders van remixes op muziekquizzen

Bericht door Snerinckx »

btw. vraag maar voldoende remixers bij je volgende quiz Snerinckx. Ik kom zeker :D[/quote]


Zet 23 september dan maar in jullie agenda ! Eind deze week volgt er meer info !!!
Plaats reactie