Niche / relevantie / keuze van nummers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SpeedKing »

Voor de liefhebbers, en om de thread van De Mooie Molen zijn 'relevantie' te laten behouden, aansluitend over Seppuku's opmerking over relevantie / nummerkeuze / niche:

Het argument dat je 101 argumenten kan aanhalen om een fragment te kiezen: dat is het 'm nu juist. Ik vind niet dat er 101 zouden mogen zijn. Dat je persoonlijke smaak de voorkeur geeft, ok, maar: er moet een 'externe', 'subjectieve' filter op. De nummers die in 2013 in mijn quiz zaten, werden allemaal uit de setlists geplukt, en dan nog uit de encores of uit de Most Played Live tracks anno +2000. Kan je allemaal keurig uitzoeken.

Ik heb de avond voor de Mooie Molen een nummer van Journey laten liggen in de metalquiz in Aalst. Dat in geen honderd jaar nog live wordt gespeeld, van een plaat die anno 2013 volledig wordt verguisd en genegeerd. Daar lig ik dus niet wakker van, dát is er gewoon over. Dat nummer zou ik zelf ook nooit in mijn quiz draaien, hoe favoriet die band ook is.

Maar: ik steek jaarlijks inderdaad een 5 à 10 sottisekes in mijn quiz, waarbij alle filters afgaan - dat klopt. Daar zijn al mooie zaken uitgevloeid als Joe Bonamassa indertijd, die nu toch maar mooi Koninklijke Circussen uitverkoopt in Brussel aan 80-100 euro / ticket (mij ziet hij niet meer hoor tegen die prijs). Wie Gary Moore kan verdragen in een muziekquiz, die mag niet klagen over Joe Bonamassa vind ik. Dat iemand die zich muziekliefhebber noemt pakweg Gary Moore kent en Joe Bonamassa niet, dat is echt iets wat die persoon dan maar moet verhelpen. Ik bind daarvoor niet in. Zelfs Adele vroeg ik voor de feiten, nog niet de helft haalde haar zelfs toen als uitvoerder niet op. Maar: die artiesten waren toch leuke toekomsttips. Oude onvindbare parels, daar zit weinig toekomst in, daar kan ik niet veel mee. Maar ook dat is misschien weer geen juist criterium om een nummer te kiezen voor muziekquizzende goegemeente.

Overigens, heb ik toen ook gepost, kwam ik een week na mijn quiz meer dan 30 artiesten tegen in de Fab 4 Quiz de week er na. Nou moe, dat is al bijna een vierde van mijn totaal aantal fragmenten. Niche in Hoboken en in Bavegem wordt blijkbaar anders ervaren.

Maar, zoals je zegt: het is ook een feit: de liefhebbers van het genre zitten niet in de muziekquizzalen, dat is wel duidelijk. Ik vermoed dat ze betere dingen te doen hebben en op een concert aanwezig zijn.

Veel verder discussiëren heeft eigenlijk niet zin. Echt interessant zou het worden mocht deze discussie kunnen leiden tot een soort voorafinschattingssysteem van een quiz. Maar dit zal het petje te boven gaan van de meeste organisatoren denk ik. Punten of een playlist zijn er al te veel aan vaak.

Ik vind quizzen als Lier en De Mooi Molen even 'niche' als de mijne. In grote lijnen hoor je de hele avond toch muziek uit dezelfde windrichting (rock). Het waait toch zelden helemaal van de andere kant. Het zijn ook juist die die ik er zelf uit zoek, van andere windrichtingen krijg ik een snotvalling (ik hé, ze mogen er gerust zijn, maar eigenlijk zou ik het graag vooraf weten). Ik ben er dus zelf wel fan van, van die 'cleane' rockquizzen, en zou mijn eigen quiz ook zelf graag spelen!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door Jorgen VG »

Dit is een discussie die al meerdere keren gevoerd is. Telkens weer komen we uiteindelijk tot hetzelfde besluit. Een besluit waar ik me trouwens volledig in kan vinden: Iedere organisator vraagt in zijn/haar quiz wat hij/zij wil vragen. Wie het menu niet lust wordt niet verplicht het (nogmaals) te eten. Sommige organisatoren maken graag hun (eigenzinnige) quiz voor een select publiek. Anderen maken net graag een quiz voor een groot publiek. Wanneer we dit allemaal gaan onderwerpen aan metingen en parameters krijgen we op den duur altijd weer dezelfde schotel te eten.

Om het menu te kennen is de menukaart (bespreking van een vorige quiz) handig, maar ik laat me net zo graag verrassen door de chef. Wanneer een mij onbekende chef me iets voorschotelt wat ik niet lekker vond is de kans wel kleiner dat ik terugkeer. En toch is het perfect mogelijk dat anderen dezelfde schotel net geweldig vonden. “De gustibus et coloribus non disputandum est”

Zo weten wij bij Fab4 dat onze quiz niet de quiz is om veertig teams of meer voor warm te maken. Onze huidige locatie laat ook niet meer dan 22 ploegen toe. Met dit aantal zijn wij tevreden en kunnen we het type quiz maken waar we als samenstellers 100% achter staan. Dit alles zonder doof (of blind) te zijn voor de commentaren van ons publiek. Het heeft ook weinig zin om iets te maken wat niemand lust.

Ik denk dat we blij moeten zijn met wat we hier hebben… Een mooie waaier aan zeer diverse muziekquizzen. Dit is uniek in Vlaanderen… Enkel in Nederland kent men het fenomeen muziekquizzen ook, maar is het toch niet vergelijkbaar.

Voila, vrijdag gaan we nog eens puur hitquizzen om dan zaterdag ‘and now for something completely different’ het andere spectrum te ontdekken bij Vlassenbroek 2000. Wat zij in hun nieuwe quiz serveren is tot zaterdag ook een suprise.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SpeedKing »

Allemaal waar, Flipper ;)!

Maar zelf mik ik op een quiz per maand en dan kies ik er graag de juiste uit. Meer zit er niet in, met 3 kids en 3 bedrijfjes te runnen ;). O ja, en nog een teerbeminde echtgenote ook!

Als dan blijkt dat ik de verkeerde keuze maakt, vloek ik des te harder.... vandaar mijn sterkere hang naar houvast vooraf allicht.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
Maledictus I
Rock Legend
Berichten: 1658
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 15:40

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door Maledictus I »

SpeedKing schreef:Ik heb de avond voor de Mooie Molen een nummer van Journey laten liggen in de metalquiz in Aalst. Dat in geen honderd jaar nog live wordt gespeeld, van een plaat die anno 2013 volledig wordt verguisd en genegeerd. Daar lig ik dus niet wakker van, dát is er gewoon over. Dat nummer zou ik zelf ook nooit in mijn quiz draaien, hoe favoriet die band ook is!
Dat was nu net een van de weinige nummers die wij wel juist hadden zaterdag.
Het was een top 20-hit in de VS, een van de vier trouwens uit dat dubbel platina album. In 1986 stond het op de setlist. Toen zijn ze gestopt. De heropgerichte Journey negeert het album omdat Steve Perry er teveel zijn stempel op gedrukt had. Ik ga akkoord met je focus op optredens in positieve zin: nummers die vaak live gespeeld worden behoren tot de canon. Maar er zijn nog andere criteria om de bekendheid in te schatten en ik denk dat chartsucces bij de meeste quizzers hoger ingeschat wordt dan livebekendheid.
Beatus vir qui suffert tentationem
Quoniam cum probatus fuerit accipiet coronam vitae
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SepPuKu »

Silent Dolphin schreef:Dit is een discussie die al meerdere keren gevoerd is. Telkens weer komen we uiteindelijk tot hetzelfde besluit...
Ik vermoed dat velen zich in je beschrijving kunnen vinden, Jörgen :handgestures-thumbupright:

En als we nog eens vrezen dat een opmerking dit principe lijkt te ondergraven, kunnen we misschien naar deze thread verwijzen. Is toch weer wat tikwerk gespaard om allerlei uitspraken genuanceerd te krijgen :techie-ebay: :D

Anderzijds: de nadruk lag hier in de eerste plaats op de invulling van de quiz van zondag (i.c. de mixronden) vs. de werkwijze die Ludo hanteert... leidt deze of gene al dan niet naar een nichequiz. En indien wel: op zich geen problemen mee (zie viewtopic.php?f=2&t=2844 :mrgreen: )

Heeft op zich ook geen belang hoe we het allemaal benoemen maar sommigen discussiëren nu eenmaal graag over vanalles en nog wat :shifty: ;)
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SpeedKing »

SepPuKu schreef:
Silent Dolphin schreef:Dit is een discussie die al meerdere keren gevoerd is. Telkens weer komen we uiteindelijk tot hetzelfde besluit...
Heeft op zich ook geen belang hoe we het allemaal benoemen maar sommigen discussiëren nu eenmaal graag over vanalles en nog wat :shifty: ;)
Zoals jij Johan, die me ooit eens hebt aangesproken op mijn keuze voor Move That Body van Technotronic in mijn quiz, met als argument: "Je merkt dat je niet thuis ben in het dansbaar genre gezien de nummers die je kiest. Je kan blijkbaar niet inschatten wat relevant is."

Ik ben inderdaad helemaal niet thuis in het dansbaar genre: maar Move That Body van Technotronic, dat kende ik zelfs vooraf. toegegeven: blind gekozen. Ging dan twijfelen aan mijn keuze en heb dat toen opgesnord. Bleek toch echt wel een single / hit van hen geweest te zijn.
Echt nooit die opmerking, en al zeker de motivatie, niet begrepen.
Laatst gewijzigd door SpeedKing op wo 11 dec 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door kasenco »

SpeedKing schreef:
SepPuKu schreef:
Silent Dolphin schreef:Dit is een discussie die al meerdere keren gevoerd is. Telkens weer komen we uiteindelijk tot hetzelfde besluit...
Heeft op zich ook geen belang hoe we het allemaal benoemen maar sommigen discussiëren nu eenmaal graag over vanalles en nog wat :shifty: ;)
Zoals jij Johan, die me ooit eens hebt aangesproken op mijn keuze voor Move That Body van Technotronic in mijn quiz, met als argument: "Je merkt dat je niet thuis ben in het dansbaar genre gezien de nummers die je kiest. Je kan blijkbaar niet inschatten wat relevant is."

Ik ben inderdaad helemaal niet thuis in het dansbaar genre: maar Move That Body van Technotronic, dat kende ik zelfs vooraf. toegegeven: blink gekozen. Ging dan twijfelen aan mijn keuze en heb dat toen opgesnord. Bleek toch echt wel een single / hit van hen geweest te zijn.
Echt nooit die opmerking, en al zeker de motivatie, niet begrepen.
Was zelfs een hit in de UK
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SpeedKing »

Maledictus I schreef:
SpeedKing schreef:Ik heb de avond voor de Mooie Molen een nummer van Journey laten liggen in de metalquiz in Aalst. Dat in geen honderd jaar nog live wordt gespeeld, van een plaat die anno 2013 volledig wordt verguisd en genegeerd. Daar lig ik dus niet wakker van, dát is er gewoon over. Dat nummer zou ik zelf ook nooit in mijn quiz draaien, hoe favoriet die band ook is!
Dat was nu net een van de weinige nummers die wij wel juist hadden zaterdag.
Het was een top 20-hit in de VS, een van de vier trouwens uit dat dubbel platina album. In 1986 stond het op de setlist. Toen zijn ze gestopt. De heropgerichte Journey negeert het album omdat Steve Perry er teveel zijn stempel op gedrukt had. Ik ga akkoord met je focus op optredens in positieve zin: nummers die vaak live gespeeld worden behoren tot de canon. Maar er zijn nog andere criteria om de bekendheid in te schatten en ik denk dat chartsucces bij de meeste quizzers hoger ingeschat wordt dan livebekendheid.
True Chris, ik mag niet zeggen dat het er over was. Het was een hit - muziekquizfahig materiaal dus.

Alleen zou ik dat dus zelf niet kiezen maar wel een van die 44 andere meer gespeelde live nummers in hun geschiedenis. Maar vandaar allicht dat we ook maar subtoppers zijn: mijn smaak, en daarbinnen dan nog eens luistercriteria staan spijtig genoeg haaks op die van de meeste muziekquizzers. We blijven ons echter weren als duivels in een wijwatervat! Zou nog geen slechte ploegnaam zijn overigens!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: Niche / relevantie / keuze van nummers

Bericht door SepPuKu »

SpeedKing schreef:
SepPuKu schreef:
Silent Dolphin schreef:Dit is een discussie die al meerdere keren gevoerd is. Telkens weer komen we uiteindelijk tot hetzelfde besluit...
Heeft op zich ook geen belang hoe we het allemaal benoemen maar sommigen discussiëren nu eenmaal graag over vanalles en nog wat :shifty: ;)
Zoals jij Johan, die me ooit eens hebt aangesproken op mijn keuze voor Move That Body van Technotronic in mijn quiz, met als argument: "Je merkt dat je niet thuis ben in het dansbaar genre gezien de nummers die je kiest. Je kan blijkbaar niet inschatten wat relevant is."

Ik ben inderdaad helemaal niet thuis in het dansbaar genre: maar Move That Body van Technotronic, dat kende ik zelfs vooraf. toegegeven: blind gekozen. Ging dan twijfelen aan mijn keuze en heb dat toen opgesnord. Bleek toch echt wel een single / hit van hen geweest te zijn.
Echt nooit die opmerking, en al zeker de motivatie, niet begrepen.
Cf. het :shifty:-icoontje -> bedoeld als "ik ben zelf onderwerp"

Die opm. omtrent Technotronic is flauw, was een onderdeeltje uit een breder (en genuanceerder) gesprek waardoor het nu helemaal anders klinkt. Als ik dat hier moet beginnen kaderen, glijden we echt af naar banaal bekvechten.
Plaats reactie