5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Rock Monsieur »

Vooraleer ik aan de bespreking van deze quiz begon, ben ik nog snel even gaan kijken naar de bespreking van de quiz van vorig jaar. De commentaren waren toen beperkt (enkel Vlassenbroek 2000). En dat had op zich misschien al een waarschuwing moeten zijn.

Eerst en vooral veel lof voor de omkadering van de quiz.
De naam 'parochiezaal' is eigenlijk veel te min voor de prachtige en gezellige locatie waar deze quiz plaatsvond. De organisatoren hadden er bovendien ook alles aan gedaan om de 5e editie (jubileum-editie) aangenaam te laten verlopen.

- Zo stond op elke tafel (32 ploegen) zomaar gratis en voor niets een gekoelde fles schuimwijn en 5 glazen (5 personen/ploeg). Aangezien mijn ploegmaten (Michel, Danny en Roberto) geheelonthouders bleken te zijn, mochten Dieter en ik deze fles zowat met z'n tweeën soldaat maken.
- Tijdens de quiz stonden er nootjes op tafel en werd er 2x rondgegaan met een goed gevuld bordje reebok ... euh salami. Waarschijnlijk hoopte men op deze manier het drankverbruik ietwat op te krikken. Maar het moet gezegd ... het smaakte wel.
- Er stond een reuzegroot scherm op het podium opgesteld. Helaas was dat vanaf de plaats waar wij zaten niet altijd even goed zichtbaar omdat paar een leden van de live-band in ons beeld zaten.
- 2 presentatoren liepen rond met een draadloze microfoon. Helaas was de geluidskwaliteit van deze 'draadloze verbinding' nogal erbarmelijk. Voor het afspelen van de geluidsfragmenten bleek de muziekinstallatie ook niet echt te voldoen.

De quiz zelf dan maar:- Aanvangsuur was aangekondigd om 20u, maar zoals gebruikelijk op de meeste quizzen werd dit niet gehaald. Toch duurde het hier (blijkbaar net als vorig jaar) nogal lang vooraleer de quiz effectief van start ging (omstreeks 20u40). Zo was er onduidelijkheid over een ploeg die eerst kwam opdagen (Careful with that Sex Eugene) maar die nog voor de quiz van start ging, blijkbaar weer verdwenen was.
- Uitleg van het reglement was te uitvoerig en door het rumoer in de zaal en de slechte klank heel onduidelijk. Tip: als de organisatie dit nodig vindt, volgend jaar misschien een gedrukte versie van het reglement op elke tafel leggen. Het bespaart tijd en is voor iedereen veel duidelijker.
- Er kon tijdens de eerste 2 ronden ook gekozen worden om een joker in te zetten op een bepaald thema. Na de 2e ronde kon men de keuze van het thema niet meer veranderen. Ook hier was de uitleg verwarrend en duurde het eventjes voor het voor iedereen duidelijk was.
- De quiz bestond uit 7 rondes en 1 fotoronde. Elke ronde bestond uit 15 vragen met telkens dezelfde thema's (pop, disco, musical, new wave, hardrock, klassiek, ...)
- Elke vraag werd geprojecteerd op het scherm en voorgelezen door de presentatoren, al dan niet gevolgd door een muziek- of beeldfragment.
- Tijdens de pauze speelde er een live-band ... jammer genoeg was dat iets te luid, waardoor een gesprek voeren met de teamgenoten eigenlijk niet echt mogelijk was.
- De 'fragmenten' bij het thema 'klassiek' werden live gespeeld door een uitstekende violiste.
- In tegenstelling tot de meeste muziekquizzen vroeg men meestal niet naar titel of uitvoerder, maar stelde men een andere (onbeduidende) vraag. Enkele voorbeelden:
» Waar (zaal + stad) trad Tina Turner donderdag ll. op.
» Onder welke naam trad ABBA vroeger (1970) op?
»»» Het antwoord bleek hier niet Bjorn, Benny, Agnetha en Frida te zijn, maar de onbekende naam 'Folkfest' (of iets in die aard). Ik zou het leuk vinden mochten de organisatoren hun bronnen in deze eens bekend maken. Ik heb er op het internet voorlopig toch niks van terug gevonden.
» Wie was de moordenaar van John Lennon
»»» Hier konden we dan kiezen uit 3 antwoorden: (Mark Chapman, Lee Harvey Oswald, ...)
» In welk jaar werd voor het eerst het woord 'DISCO' gebruikt in één of ander muziekmagazine.
»»» Opnieuw meerkeuzevraag
» In welk jaar organiseerde Paul Ambach een concert van Frank Sinatra in Vorst Nationaal.
»»» Ietwat vreemd, maar hier geen meerkeuzevraag ... dus een pure gokvraag ... en zo volgden er nog veel ... veel te veel
» Aanvullen van de tekst van een fragment dat plots werd stopgezet
...
- Er werd slechts 1 tussenstand meegegeven (projectie) na de pauze. De scores per ronde werden niet meegedeeld. Controle was dus ook zo goed als onmogelijk.

Conclusie:
- Alle teamleden van Rock Monsieur waren aanvankelijk onder de indruk van de aangename omkadering. De slechte klank en het vele tijdverlies namen we er voor de pauze gerust bij.
- Na de pauze begonnen we ons echter snel te vervelen omwille van het trage tempo tussen de vragen en de afwezigheid van echte muziekfragmenten.
- De quiz bevatte te veel gokvragen (jaartallen, onbekende fragmenten die moesten worden aangevuld, ...) en te weinig muziek.
- De moeilijkheidsgraad van de reeksen was niet gelijk verdeeld (zo scoorden we soms 14/15 en ronde later slechts 8 op 15).
- Voor de vele gelegenheidsploegen (de overgrote meerderheid) was deze quiz waarschijnlijk wel aangenaam, maar volgens mij iets te moeilijk. Maar ik denk wel dat zij zich geamuseerd hebben.
- Voor de circuitploegen (slechts 3-4 aanwezig) denk ik dat deze quiz niet aan de verwachtingen voldeed. Ik hoop hier in ieder geval nog een paar andere reacties te lezen.

Tenslotte:
Laat ons niet vergeten dat deze quiz door de oud-leiding van een jeugdbeweging georganiseerd werd en dat zij hun publiek waarschijnlijk wel bereikt hebben.
Deze quiz heeft duidelijk zijn eigen karakter en dat hoeft men voor de enkele circuitploegen zeker en vast niet overboord te gooien.
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Rock Monsieur »

Amai, ben een beetje verschoten van de omvang van mijn vorig bericht.
Toch nog een kleine aanvulling:

- Iedereen kon deelnemen aan een gratis tombola (elke speler had 1 gratis lotje) met toch wel mooie prijzen (o.a. een fiets). Ik vraag me af of de quiz van gisteren financieel wel iets opbrengt?
- De prijzentafel was dan wel eerder aan de magere kant.

De gedeeltelijke einduitslag (op 125).

1. HOL (winnaars van vorig jaar) - 100 :app:
2. Hijsberen - 95
3. Barfly - 92
4. Rock Monsieur - 90
5. Parkstraat 130 - 88
6. Thila Coloma - 88
7. Spetzmaz - 88
8. Outpost - 84
9. Bedtime for Bonzo (met O.a. Spider Murphy) - 84
10. Koerier - 83
Piper
Lead Singer
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 22:12
Locatie: At The Gates Of Dawn

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Piper »

Rock Monsieur schreef:Zo was er onduidelijkheid over een ploeg die eerst kwam opdagen (Careful with that Sex Eugene) maar die nog voor de quiz van start ging, blijkbaar weer verdwenen was.
Laat me alvast deze onduidelijkheid voor je wegnemen:
Ons team was wel degelijk correct ingeschreven (d.m.v. gevraagde overschrijving)
Bij aankomst te Lippelo werd ons echter gemeld dat er geen plaats meer was.
Er werden nog extra tafels bijgezet, maar deze werden blijkbaar voorzien voor ploegen
die alsnog op de avond zelf konden inschrijven...
We werden uiteindelijk vriendelijk huiswaarts gestuurd met een fles schuimwijn & de mededeling
dat ons inschrijvingsgeld zal worden teruggestort.
Spijtig voorval & wat ons betreft niet voor herhaling vatbaar...
Afbeelding
Gebruikersavatar
dendaffe
Superstar
Berichten: 719
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 07:57
Locatie: Aartselaar
Contacteer:

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door dendaffe »

Omdat de vragen voorgelezen werden en er weinig fragmenten waren (wij hebben onze muziekquizzen graag vol deuntjes en geen gezeik tussendoor, zoals de meeste muziekquizzers denk ik) vonden wij de quiz zelf vrij vervelend. Wij zullen daarom volgend jaar deze quiz aan ons voorbij laten gaan. Iets sneller een tussenstand had ook leuk geweest, al bleek bij de tussenstand en eindstand die we wel kregen dat de jury correct verbeterde. De quiz lag ons ook niet echt (een tiende plaats) wegens te veel musical, klassiek, kleinkunst en theorie- en gokvragen.
Onzen 'Bob' vond het ook spijtig dat er geen warme dranken waren.

:app: voor de locatie, drank aan democratische prijzen (gratis flesje bubbels en zoutjes inclusief) en het tombolasysteem!!
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Rock Monsieur »

Piper schreef:
Rock Monsieur schreef:Zo was er onduidelijkheid over een ploeg die eerst kwam opdagen (Careful with that Sex Eugene) maar die nog voor de quiz van start ging, blijkbaar weer verdwenen was.
Laat me alvast deze onduidelijkheid voor je wegnemen:
Ons team was wel degelijk correct ingeschreven (d.m.v. gevraagde overschrijving)
Bij aankomst te Lippelo werd ons echter gemeld dat er geen plaats meer was.
Er werden nog extra tafels bijgezet, maar deze werden blijkbaar voorzien voor ploegen
die alsnog op de avond zelf konden inschrijven...
We werden uiteindelijk vriendelijk huiswaarts gestuurd met een fles schuimwijn & de mededeling
dat ons inschrijvingsgeld zal worden teruggestort.
Spijtig voorval & wat ons betreft niet voor herhaling vatbaar...
:nono: :nono: :nono: NOT DONE als je 't mij vraagt en toch wel een blaam voor de organisatie. :nono: :nono: :nono:
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2209
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door One good reason »

De mannen van "Careful with ..." zijn ook bij mij ingeschreven op 14 maart. Zij hoeven echter niet te vrezen dat ik hen terug naar huis stuur :wink:
Wat de quiz in Lippelo zelf betreft, denk ik dat Filip (Rock Monsieur) hier alles heeft gezegd en dat dit allemaal wel klopt.
Het was een zeer mooi aangeklede Powerpoint presentatie, maar het had teveel weg van een algemene quiz met uitgesponnen muziekthema's.
Er zat geen ritme in deze quiz (letterlijk en figuurlijk), teveel onduidelijkheid, teveel theorie etc ...
Al bij al denk ik dat het vooral lokaal bedoeld was, want iedereen kende daar iedereen.
Tof was wel de violiste die de klassieke fragmenten vooraan op het podium live speelde.
De oplossingen werden ook onmiddellijk na elke ronde geprojecteerd. Helaas zat een bandlid continu een deel van ons zichtveld te verstoren.
De gratis worst en nootjes, om de drankconsumpties te stimuleren, waren ook welkom.
Wat ik en de meesten onder ons hier misten, was de muziek zelf.
Ik denk dat het live-bandje (tijdens de pauze) meer muziek heeft voortgebracht dan de quiz zelf.
Op het eind van de quiz, mochten de deelnemers naast het podium de prijzen gaan ophalen.
Ik waande me even bij de "Prijskraker" :wink: maar het mag eens anders zijn, dus :thumb2:
Als men volgend jaar evenveel tijd steekt in de muziekfragmenten ipv de Powerpoint presentatie, dan verdient dit ooit nog de titel van "Muziekquiz".
Ik ging in ieder geval met een "hongerig" en dus onvoldaan gevoel terug naar huis.
bicky
Backing Vocal
Berichten: 54
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 11:17

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door bicky »

is het mogelijk dat iemand van de organisatie, of wie dan ook mij de oplossingen eens doormaild. Ik moest normaal gezien met gebird meedoen maar door mijn werk heb ik woensdag moeten afzeggen. bernie.cresens@skynet.be
dank u.
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Rock Monsieur »

bicky schreef:is het mogelijk dat iemand van de organisatie, of wie dan ook mij de oplossingen eens doormaild. Ik moest normaal gezien met gebird meedoen maar door mijn werk heb ik woensdag moeten afzeggen. bernie.cresens@skynet.be
dank u.
Ik vrees dat de organisatoren niet echt actief zijn op dit forum. Misschien kan je eens contact opnemen met hen op volgend email-adres: lol.chiro@gmail.com
En als je wil mag je de oplossingen ook hier posten.

De volledige uitslag kan je hier bekijken:
http://3.bp.blogspot.com/_8W2Vv4ZSz_4/S ... rebord.jpg
Wouter
Popstar
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 24 sep 2007, 21:20
Locatie: Willebroek / De Beerliners

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door Wouter »

dendaffe schreef:Omdat de vragen voorgelezen werden en er weinig fragmenten waren (wij hebben onze muziekquizzen graag vol deuntjes en geen gezeik tussendoor, zoals de meeste muziekquizzers denk ik) vonden wij de quiz zelf vrij vervelend. Wij zullen daarom volgend jaar deze quiz aan ons voorbij laten gaan. Iets sneller een tussenstand had ook leuk geweest, al bleek bij de tussenstand en eindstand die we wel kregen dat de jury correct verbeterde. De quiz lag ons ook niet echt (een tiende plaats) wegens te veel musical, klassiek, kleinkunst en theorie- en gokvragen.
Onzen 'Bob' vond het ook spijtig dat er geen warme dranken waren.

:app: voor de locatie, drank aan democratische prijzen (gratis flesje bubbels en zoutjes inclusief) en het tombolasysteem!!
Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Me zelden zo verveeld op een muziekquiz.
Toch wil ik niet volledig negatief zijn. In de quiz was duidelijk veel werk, tijd en energie gestoken.
bicky
Backing Vocal
Berichten: 54
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 11:17

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door bicky »

dank u wel rock monsieur
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: 5e Muziekquiz Lippelo Oud-Leiding - 13/02/2009

Bericht door boo-lee »

Ik kan mij enkel aansluiten bij de commentaren hierboven. De quiz zat vol goede ideeën en voor mij hoeft het ook niet elke keer een quiz te zijn met enkel luisterfragmenten waar je titel/uitvoerder moet raden.

De uitwerking was daarentegen op vele punten voor verbetering vatbaar. Als ik de organisatoren één tip mag geven: doe zelf eens een paar keer aan een muziekquiz mee. Zo zal je al snel merken what de do's en don'ts zijn. De eerste vier edities van de popquiz die ikzelf ineen stak waren ook vooral op lokale gelegenheidsploegen gericht, maar door mijn licht op te steken bij andere quizzen heb ik veel bijgeleerd over hoe je een vlotte en aangename quiz organiseert.

Het potentieel was er in elk geval bij jullie en er straalde duidelijk heel wat plezier uit van jullie vereniging.

Over de prijzentafel heb ik geen klagen: ik heb een doos met 6 Duvelglazen gewonnen. Als je ziet hoeveel zo'n glas kost in de supermarkt ben ik toch heel tevreden met deze mooie en praktische prijs. 8)

Wat die vraag over Abba betreft, dit vond ik op Wikipedia:
Wikipedia.org schreef:First live performance and the start of "Festfolk"

An attempt at combining their talents occurred in April 1970 when the two couples went on holiday together to the island of Cyprus. What started as singing for fun on the beach ended up as an improvised live performance in front of the United Nations soldiers stationed on the island. Andersson and Ulvaeus were at this time recording their first album together, "Lycka", which was to be released in September 1970. Fältskog and Lyngstad added backing vocals on several tracks during June, and the idea of them all working together saw them launch their own stage act, "Festfolk", which translates from Swedish to mean both "Party People" and "Engaged Couples", on 1 November 1970 in Gothenburg. The cabaret show attracted positive reviews. The foursome performed the Andersson and Ulvaeus hit "Hej, gamle man" ("Hi, Old Man"); the first recording credited to all four – and solo numbers from respective albums, but the foursome did not feel like working together, and soon concentrated on individual projects again.
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
Plaats reactie