1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Plaats reactie
Pierre
Groupie
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 08:24

1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Pierre »

Hier alvast de uitslag van de quiz. Verdere info volgt.
Alle commentaar, suggesties, kritiek,... zijn natuurlijk al zeer welkom...
Pierre
Groupie
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 08:24

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Pierre »

1 De Rechte Bananen 187 89 %
2 Sticky Fingers 181 86.2
3 Fanfare Heilige Familie 177 84.3
4 Willy Jr & De Knelpuntklup 175 83.3
5 Toni Servi Big Band 173 82.4
6 De Spartaanse Inquisitie 128 61.0
7 Bouffe ton Etoile 115 54.8
8 Quizzers of the Stone Age 115 54.8
9 Natalie & Co. 109 51.9
10 Friedrich Boys 73 34.8
11 Double Trouble 62 29.5
12 Mix-o-Matose 58 27.6
13 De Anti-Alliteratie Activisten 57 27.1
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door straight banana »

Pierre schreef: ...

Alle commentaar, suggesties, kritiek,... zijn natuurlijk al zeer welkom...


Welaan dan...

Er was nogal wat concurrentie die avond, maar wij kozen uiteindelijk voor deze quiz omdat hij aangekondigd was als een moeilijke quiz voor gevorderden waar nogal wat alternatief spul in zou zitten. Sorry, maar dat klopte toch niet echt helemaal hoor jongens.
Volgens mij was dit voor meer dan driekwart een eerder makkelijke hitquiz. Nini Rosso, Deep Blue Something, Lou Bega, Afroman, Wild Cherry, Musical Youth... ze zaten er weer es allemaal in.
Uitzonderingen waren de "waar komt de naam vandaan?"- ronde, waar zowaar the Misfits en Death from above 1979 inzaten (en die ik overigens allebei miste :banghead: ) en de tweede helft van de laatste ronde, die volgens mij uit favorieten van de samenstellers bestond. Hier waren dingen te horen als We are Scientists, Mc Lusky, 50 foot combo en meer prima spul.

Ergernisje van mij: de samenstellers die per se het cliché wilden bevestigen dat er in de jaren 80 enkel slechte muziek gemaakt werd. Alsof er niet in elk decennium zowel goede als slechte muziek gemaakt wordt. In de jaren 80 had je toch ook Prince, the Pogues, the Triffids en the Smiths? Er was toch ook uitstekende new wave (the Sound, the Psychedelic Furs, Fad Gadget...), britpop (Stone Roses, Jesus and Marychain...) en er waren toch hopen goeie gitaarbands (Replacements, Gun Club, Nomads...)?
Dit is uiteraard subjectief en er zullen zeker mensen zijn die het meer hebben voor de cleane eightiespop die in de quiz te horen was, maar de presentator liet zelf de hele tijd horen dat hij het maar niks vond (...ja de jaren 80, 't is erg maar we moeten er door...nog even en we zijn er vanaf...).

Soit, ik hoop dat dit niet te negatief overkomt want, voor alle duidelijkheid: toch leuke avond beleefd (en m'n kids vinden het een mooie beker :mrgreen: )
't Is vooral bedoeld als opbouwende kritiek met het oog op een eventuele volgende editie. Als je je richt op "gevorderde quizzers", zoals aangekondigd, trek je gedegen ploegen aan als Fanfare de Heilige Familie, Sticky Fingers, Willy jr. en de Tony Servi Big Band. En dan mag er toch wat meer van de platgetreden paden afgeweken worden.
patrick
Lead Singer
Berichten: 107
Lid geworden op: do 15 nov 2007, 18:35

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door patrick »

Voor een eerste poging viel het best mee.
D'er waren inderdaad wat minpuntjes, maar toch ook originele vondsten (oorsprong van de groepsnamen bvb.); de samensteller had er duidelijk veel tijd en moeite ingestoken, maar wat de meerwaarde was van de bijgevoegde lijsten is mij niet geheel duidelijk, voor dezelfde moeite kan je een foto-, hoezen- of theorieronde samenstellen.
De geluidsinstallatie en de prijzentafel lieten wat te wensen over, het verbeteren daarentegen gebeurde supersnel (evenals de bediening) en de presentatie kon ik ook best pruimen.
Ik had wel de indruk dat de meerderheid van de aanwezigen het een leuke avond vonden.
Volgend jaar terug?
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Big Banana »

patrick schreef:Voor een eerste poging viel het best mee.
...
Ik had wel de indruk dat de meerderheid van de aanwezigen het een leuke avond vonden.
Volgend jaar terug?
Bwah, waarom niet, achteraf bekeken wast het wel gezellig. En de "straight banana" moet zijn beker terug inleveren (of was dat niet de bedoeling?) Als de sympathieke organisator (inclusief de zeer efficiënte bediening :D ) nog een poging wagen, komen we terug !
Pierre
Groupie
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 08:24

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Pierre »

Eerst even de theorie :

Er waren in totaal 10 solo's :

4 voor de jury : Niemand wist :

- "Carousel", de musical van Rodgers & Hammerstein waarin "You'll never Walk Alone" kwam.
- "Rock Around The Clock" (Bill Haley and his Comets) en meer bepaald dat dit werd gebruikt als tune van "Happy Days" in de eerste twee seizoenen.
- Gary Portnoy : zanger van "Theme from Cheers".
- "Death From Above 1979" : De groepsnaam werd samengesteld uit het geboortejaar van de groepsleden en de opschriften op de helikopters uit "Apocalypse Now".

1 voor De Rechte Bananen :

- UFO als uitvoerder van "Prince Kajuku"


1 voor Sticky Fingers :

- "The Mighty Diamonds" : originele uitvoerder van "Pass the Dutchie" (Musical Youth).


1 voor Fanfare Heilige Familie :

- "Ten Years After" : De groepsnaam komt van 10 jaar na (het doorbraakjaar van) Elvis Presley (1956). Na enig opzoekwerk trouwens nog gevonden dat er ook een andere verklaring is. Er zou nl. een radiostation in London geweest zijn met de naam Ten Years After (the end of the draft in the UK).


1 voor de Rechte Bananen :

- "Skid Row" : uitvoerder van "Youth Gone Wild".


2 voor Quizzers of the Stone Age :

- "Hawksley Workman : uitvoerder van "It Shall Be".
- "Drive Like Maria" : uitvoerder van "Fistful of Bananas".
Pierre
Groupie
Berichten: 18
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 08:24

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Pierre »

Om te beginnen even bedanken voor de commentaren hierboven. Ook de negatieve waren toch leerrijk.

Wat betreft de prijzentafel : Deze was inderdaad lang niet zo rijkelijk gevuld als die van bv. Fanfare Heilige Familie. Mijn eerste doelstelling was echter om mijn broek niet te scheuren aan de gehele organisatie (wat mij overigens net niet is gelukt). Voor een volgende editie weet ik nu beter welke kanalen aan te boren...

Wat betreft de moeilijkheidsgraad : De "profs" vonden de quiz veel te gemakkelijk en de "anderen" veel te moeilijk. Mijn doel was om beiden te amuseren, wat achteraf gezien blijkbaar een redelijk onmogelijke opdracht bleek. Volgend jaar ga ik mij richten op de "profs". Of twee verschillende quizzen met verschillende moeilijkheidsgraad organiseren...

Wat betreft de eighties : Ik wou duidelijk maken dat mijn persoonlijke smaak absoluut niet overeenstemde met de gekozen fragmenten van de eighties. Misschien iets te dikwijls. En ik ben mij er inderdaad wel degelijk van bewust dat er in de 80's ook goede muziek werd gemaakt. Misschien juist daarom de distantiering van de "rommel" uit de 80's op de Quiz...

In ieder geval toch blij te horen dat toch vele mensen zich goed geamuseerd hadden...

Tot volgend jaar...
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door straight banana »

Pierre schreef:
Er waren in totaal 10 solo's :

...

1 voor de Rechte Bananen :

- "Skid Row" : uitvoerder van "Youth Gone Wild".



Een solo met een hairmetalgroep godbetert, daar gaat m'n reputatie. :banghead: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: 1e MuziekQuiz Antwerpen 2008

Bericht door Big Banana »

straight banana schreef:
Pierre schreef:
Er waren in totaal 10 solo's :

...

1 voor de Rechte Bananen :

- "Skid Row" : uitvoerder van "Youth Gone Wild".



Een solo met een hairmetalgroep godbetert, daar gaat m'n reputatie. :banghead: :mrgreen:
Reputatie ??? Iedereen weet toch dat ge een "Hairmetalfreak" :headbang: zijt !!! :laughing:
Plaats reactie