Silent Dolphin schreef:Luk schreef:
Dus terug naar de vraag van aLEEcE in Chains (mijn stokpaardje van een paar jaar geleden als doemdenker op dit forum): waarom slinkt de interesse? Moeten we daar niet meer mee bezig zijn?
Wil je daar echt een antwoord op ?
Gewoon eventjes heel goed nadenken en dan weet je dat zelf wel.
Ga anders eens horen bij de "gemiddelde" jongere... wedden dat zij nog nooit gehoord hebben van de bands waar op de meeste quizzen mee gedweept wordt ? Neen, zij zijn wel bezig met de hitartiesten die "not done" zijn. Waarom zouden zij naar een quiz komen ? Daar wordt toch alleen maar muziek gevraagd die ze niet kennen. Tot vier keer toe heb ik de dochter van m'n zus (toen ze 19/20 was) meegenomen naar een quiz (en dan nog naar quizzen met het predikaat "hitquiz"). Ondanks het feit dat zij meer met muziek bezig is dan ik ooit was liet ze weten dat ik haar echt niet meer moest vragen, want dat er geen "bekende" muziek voorbijkomt. Zelfde verhaal trouwens binnen ons team waar ook mensen inzitten die voornamelijk van "hitmuziek" houden. Minder en minder quizzen kan hen interesseren om aan te schuiven aan onze tafel.
Ik weet dat we weer aan het afdwalen zijn van het oorspronkelijk topic, maar dit is volgens mij ook een belangrijker issue dan die prijzentafel.
Ik kan niet akkoord gaan met het zoeken van de oorzaak bij het 'genre'. Quizzen als die van vorige zaterdag, die van Goedkoop Zat In 't Halve Maantje,... kunnen bezwaarlijk hitquizzen genoemd worden. Dit zijn quizzen door (en waarschijnlijk ook voornamelijk voor) jongeren opgesteld. Er zijn nog talrijke voorbeelden van meer gevestigde waarden als Respons, Wasoeties, Nijdrop-quiz, (de vroegere uitstekende quiz in Berlare) die stuk voor stuk niet steeds de hitpaden bewandelen maar die wel jaar na jaar een jong publiek blijven trekken.
Dit maar om te staven dat er misschien toch eens iets meer moet nagedacht worden over de eigenlijke oorzaak.
Ik ga er wel mee akkoord dat de trend om steeds moeilijkere quizzen te maken, afgebot moet worden. Versta mij niet verkeerd, ik vind dat die bestaansrecht hebben, maar daar moeten er inderdaad geen zieltjes gewonnen worden. Nu, ik vermoed dat die trend ook te maken heeft met het feit dat het moeilijk is om je 'in te houden' en ikzelf heb mij daar ook al toe laten verleiden. Mijn solo-worp was bewust ook moeilijker omdat je zelf ook al eens wil 'doorvragen', vooral om mensen misschien te overtuigen van bepaalde eigen voorkeuren (het befaamde kill your darlings-syndroom). Het vlees is zwak niet waar?
Toch heb ik de indruk dat we iets teruggekomen zijn van die aartsmoeilijke quizzen en dat het terug wat de andere richting uitgaat.
Wat betreft de idee om achterstevoren naar de prijzentafel te gaan: in de beginjaren van de 4 schelln espe hebben wij daar ook al eens aan gedacht maar in het toenmalige 'klimaat' was dat echt not done, dus hebben we het maar wijselijk achterwege gelaten. Persoonlijk vind ik het wel leuk om een prijs mee te nemen naar huis, hoe 'klein' ook (zo neem ik steevast elk jaar douchegel mee van de quizzen in Bellem en daar ben ik ferm content mee).
Zelf vond ik het ook niet zo heel moeilijk om dergelijke tafel samen te stellen. Akkoord er kruipt wel wat tijd in.
Ook financieel vind ik het niet zo moeilijk. Bij mij (ons van de 4 schelln espe) was de regel altijd: het inschrijvingsgeld gaat integraal naar de prijzentafel. Tis dan kwestie om wat 'creatief' om te springen met die inkomsten. Zo kan je bv bonnen kopen voor mediawinkels die meer waard zijn dan je ervoor betaalt: bv €100 geven = €110 waardebon. Dat is al 10% gewonnen.
De overige inkomsten van drank (die meestal ruim genoeg zijn, quizzers zijn goeie drinkers
) dekken meestal ruimschoots de andere kosten. Medewerkers mogen van mij ook de avond zelf zo veel eten en drinken als ze willen en meestal koop ik hen nog iets achteraf.
Het worst case scenario hierin is uiteraard een zaal moeten huren en bovenop geen drankinkomsten hebben, al vermoed ik wel dat dit minderheden zijn.
Ik wil hier zeker niet iemand anders zijn rekening maken, maar ik wil maar aangeven dat er mogelijkheden zijn.
Wat ik vooral wil besluiten: doe gewoon uw goesting als organisator! Dat hoeft voor mij zelfs niet aangekondigd worden. Maar als er een mooie prijzentafel op een quiz is, dan ben ik daar niet rouwig om en dan heb ik daar ook respect voor. Doe je het niet, dan is het ook zo.