1° Muziekquiz ZVC Verloren Zoon - Grembergen - 31/08/07

Spider Murphy
Popstar
Berichten: 294
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 18:17
Locatie: Uitbergen/Diamond Dogs/Paris Hilton Look-a-likes

Bericht door Spider Murphy »

Ik wist de voornaam niet, ik was al blij dat ik op de achternaam kwam. (Als 21-jarige is het steeds leuk in een muziekquiz muziek van voor mijn tijd te kennen :D )

Dan schrijf je toch beter enkel de achternaam op in de hoop dat de jury het accepteert, ipv een foute voornaam te gokken.
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

(KUB) schreef:
Iron maiden met Phantom of the Opera dan. Titel 6 maal correct bij Zattegem Reloaded, Fab4, Rechte Bananen, Just an Illusion, Scary Monsters en Super creeps.
Tiens, ik dacht dat wij van De Orde van de Wetterse Strijkstok dit ook helemaal goed hadden...?

Klopt inderdaad, moet ik over gekeken hebben. Er waren dus 7 correcte titels :)
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

bart depauw schreef:
Lars schreef:
Spider Murphy schreef:Een grote merci ook aan Bart De Pauw! Bij de original van Let's stick together wist ik dat het ene Harrison of Morrison was. Heb uiteindelijk Harrison veranderd in Morrison, maar Bart heeft het gelukkig opnieuw veranderd. :D
En had je dan ook de juiste voornaam Wilbert? Dat moet wel op een muziekquiz, hé...
Vind ik ook, daar hebben we op de quiz vrijdag zelfs binnen onze ploeg over gediscussieerd.
Ik zou wel eens willen weten of enkel mijn 'Harrison' of 'Sakamoto' goedgekeurd geweest zijn, maar eigenlijk vind ik niet dat het juist is, wegens onvolledig.
(Toch niet als je een naam ziet als een artiestennaam, eerder dan als een eigennaam)

Tja, dit is inderdaad een discussiepunt. En ook aan de jurytafel is dat ter sprake gekomen en uiteindelijk hebben we de Harissons, Sakamoto's en Weissbergs & Mandells goedgekeurd, ja ook bij jullie Lars :D

Volgende keer zal daar meer duidelijkheid over zijn en zal dat vooraf aangekondigd worden in het reglement.


Wat de muziekkeuze betreft wist ik dat er "kritiek" ging komen ivm met keuzes die wij maakten, of dingen die in de quiz ontbraken zoals "Donna"-muziek, Anderstalig, Soul, Disco enz.

Daar wordt zeker rekening mee gehouden bij de volgende editie.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Vlassenbroek2000 schreef:
bart depauw schreef:
Lars schreef:En ook aan de jurytafel is dat ter sprake gekomen en uiteindelijk hebben we de Harissons, Sakamoto's en Weissbergs & Mandells goedgekeurd, ja ook bij jullie Lars :D
Weissberg & Mandell goedgekeurd? Hartelijk dank! Maar dan zal er iets anders in die reeks afgekeurd zijn wat wij goed dachten te hebben. Ik denk dat de jury misschien soms nogal streng was op de titels (wat haar goed recht is als ze consequent is) ?? Soit, op een puntje komt het niet aan.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

AleyPat schreef:
Vlassenbroek2000 schreef: Hier werden 2 solo's genoteerd:

(...)
- Cover van Crazy door RAY LAMONTAGNE was solo voor Pol & The Spoons
Welwel,

als absoluut geen muziekquizzer (dit moet zowat mijn 3de muziekquiz geweest zijn in mijn 15-jarige "carriere" als quizzer) doet het me deugd om een solo te scoren op zo'n zwaar bezette quiz :D . Dat het met Ray Lamontagne moest gebeuren, geeft misschien een aanwijzing dat dergelijk genre wat minder goed in de markt ligt bij de muziekquizzers.
Hartelijk proficiat met je solo, Patrick. :D

Je mag wel van geluk spreken dat Frans Joos van KGBV er niet was, want uit zijn reacties achteraf op de quiz blijkt dat hij dat wist. Maar ja, de afwezigen hebben natuurlijk ongelijk en brengen geen punten op. 8)
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Lars schreef:
eLMO schreef:
Lars schreef:
Spider Murphy schreef:Een grote merci ook aan Bart De Pauw! Bij de original van Let's stick together wist ik dat het ene Harrison of Morrison was. Heb uiteindelijk Harrison veranderd in Morrison, maar Bart heeft het gelukkig opnieuw veranderd. :D
En had je dan ook de juiste voornaam Wilbert? Dat moet wel op een muziekquiz, hé...
Ah, de voornamen moeten dus wel op een muziekquiz. Ik vind dat men daarover wel eens duidelijk mag zijn in het reglement. Ik ga er altijd vanuit dat zoals op een algemene quiz de familienaam voldoende is. (Al is het inderdaad de vraag of er bij een artiestennaam eigenlijk sprake is van een familienaam)
Bij mijn weten is het de gewoonte dat er op de muziekquizzen steeds de voornaam bij moet, maar voor wie algemene quizzen gewoon is is dat natuurlijk niet vanzelfsprekend. Maar uiteraard mag elke organisator daarvan afwijken als hij wil. Misschien best steeds te vermelden door de organisator?

Ik denk dat de reden ook is dat we bij muziek steeds de voornaam erbij zeggen, ook los van het quizzen. We spreken wel over een schilderij van Rubens of een theorie van Einstein, maar zullen toch zelden of nooit spreken over een LP/CD van Morrison of een song van Keyes; we spreken over een LP/CD van Van Morrison of een liedje van Alicia Keyes.
My point exactly, ook al omdat de echte naam van Alicia Keys 'Alicia Augello Cook' is. (Heb ik opgezocht hoor :wink: ) Een artiestennaam of groepsnaam kan eigenlijk vergeleken worden met om het wat oneerbiedig -alhoewel, wat is soms het verschil- te zeggen een merknaam, en moet dus op een quiz volgens mij volledig gevraagd en opgegeven worden.
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

bart depauw schreef:
Lars schreef:
eLMO schreef:
Lars schreef:
Spider Murphy schreef:Een grote merci ook aan Bart De Pauw! Bij de original van Let's stick together wist ik dat het ene Harrison of Morrison was. Heb uiteindelijk Harrison veranderd in Morrison, maar Bart heeft het gelukkig opnieuw veranderd. :D
En had je dan ook de juiste voornaam Wilbert? Dat moet wel op een muziekquiz, hé...
Ah, de voornamen moeten dus wel op een muziekquiz. Ik vind dat men daarover wel eens duidelijk mag zijn in het reglement. Ik ga er altijd vanuit dat zoals op een algemene quiz de familienaam voldoende is. (Al is het inderdaad de vraag of er bij een artiestennaam eigenlijk sprake is van een familienaam)
Bij mijn weten is het de gewoonte dat er op de muziekquizzen steeds de voornaam bij moet, maar voor wie algemene quizzen gewoon is is dat natuurlijk niet vanzelfsprekend. Maar uiteraard mag elke organisator daarvan afwijken als hij wil. Misschien best steeds te vermelden door de organisator?

Ik denk dat de reden ook is dat we bij muziek steeds de voornaam erbij zeggen, ook los van het quizzen. We spreken wel over een schilderij van Rubens of een theorie van Einstein, maar zullen toch zelden of nooit spreken over een LP/CD van Morrison of een song van Keyes; we spreken over een LP/CD van Van Morrison of een liedje van Alicia Keyes.
My point exactly, ook al omdat de echte naam van Alicia Keys 'Alicia Augello Cook' is. (Heb ik opgezocht hoor :wink: ) Een artiestennaam of groepsnaam kan eigenlijk vergeleken worden met om het wat oneerbiedig -alhoewel, wat is soms het verschil- te zeggen een merknaam, en moet dus op een quiz volgens mij volledig gevraagd en opgegeven worden.
Is dan familienaam voldoende en 'artiesten-familienaam' niet? Nie simpel als organisator om dat waterdicht te hanteren. Of toch steeds de volledige naam, ook al is het de echte naam?

Enfin, het is idd. belangrijk om dat dan op voorhand te melden. Als (voornamelijk) algemene quizzer volg ik de eerder aangehaalde redenering dat een familienaam op algemene quizzen steeds volstaat en ik zou bij twijfel ook, niets vermoedend, enkel een familienaam vermelden. Meestal ken je idd. ook de voornaam maar ik twijfel toch al eens...
AleyPat
Fan
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 16:33

Bericht door AleyPat »

Ik zou ook geen voornamen geven, gewoon vanuit mijn reflex van algemeen quizzer. De redenering van Lars ivm de "éénheid" van naam en voornaam in de muziekwereld, is natuurlijk wel correct. Ik veronderstel dat ik meermaals enkel de familienaam heb vermeld op het antwoordblad, zo ook bij bvb. Sakamoto. :oops: , maar dat was zeker niet met voorbedachte rade. Het is misschien best zoiets in het reglement te vermelden.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

AleyPat schreef:Ik zou ook geen voornamen geven, gewoon vanuit mijn reflex van algemeen quizzer. De redenering van Lars ivm de "éénheid" van naam en voornaam in de muziekwereld, is natuurlijk wel correct. Ik veronderstel dat ik meermaals enkel de familienaam heb vermeld op het antwoordblad, zo ook bij bvb. Sakamoto. :oops: , maar dat was zeker niet met voorbedachte rade. Het is misschien best zoiets in het reglement te vermelden.
Op een muziekquiz wordt steeds de volledige artiestennaam gevraagd en zo hoort het ook! Of anders gezegd: de artiestennaam die op de plaat/cd wordt vermeld....
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Vlassenbroek2000 schreef: Hier werden 2 solo's genoteerd:

- Origineel van Stop that train van KEITH & TEX was solo voor Sympathie vr Duvel
- Cover van Crazy door RAY LAMONTAGNE was solo voor Pol & The Spoons
Wat blijkt nu? De site van Rypens Originals blijkt aangepast te zijn ivm Stop That Train op 18/08/07. Dit hadden we misschien beter nog eens gecheckt vooraf. Blijkbaar was mijn document van voor 18 aug.

STOP THAT TRAIN - 18/08/2007
Winston Jones

o: Spanish Town Ska Beats (1965) - Blue Beat
> Jamaikaans trio rond auteur Winston Jones in productie van Prince Buster. Maakten het jaar daarop de overstap naar Rocksteady als The Spanishtonians.

c: Keith & Tex (1967)
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Wat nog maar eens aantoont hoe riskant originals vragen is in een quiz.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Vlassenbroek2000 schreef:
Vlassenbroek2000 schreef: Hier werden 2 solo's genoteerd:

- Origineel van Stop that train van KEITH & TEX was solo voor Sympathie vr Duvel
- Cover van Crazy door RAY LAMONTAGNE was solo voor Pol & The Spoons
Wat blijkt nu? De site van Rypens Originals blijkt aangepast te zijn ivm Stop That Train op 18/08/07. Dit hadden we misschien beter nog eens gecheckt vooraf. Blijkbaar was mijn document van voor 18 aug.

STOP THAT TRAIN - 18/08/2007
Winston Jones

o: Spanish Town Ska Beats (1965) - Blue Beat
> Jamaikaans trio rond auteur Winston Jones in productie van Prince Buster. Maakten het jaar daarop de overstap naar Rocksteady als The Spanishtonians.

c: Keith & Tex (1967)
Moraal van het verhaal: als het thuisfront van KGBV het niet "virtueel" doet :? (zie bericht van Lars even hierboven over Lamontagne), haalt Arnold Rypens de solo's achteraf wel naar beneden.

Voor ne keer dat ik iets "wist", wordt het weer uitgewist...

Rypens' boek is rijp voor de papiercontainer? :evil:
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Devil's answer schreef:
Rypens' boek is rijp voor de papiercontainer? :evil:
Dát zou ik nu ook weer niet zeggen, alhoewel ...
Dit staat denk ik toch al een jaar of drie op de originals.be website:

"...Het meest bepotelde muziekboek van de lage landen is nodig weer eens aan een update toe. ... Het jongste boek is nog net niet uitverkocht. Hoog tijd voor een vijfde editie. Iemand geïnteresseerd om die uit te geven?"

Ik raadpleeg sinds een paar jaar enkel de website, vind ik het daar niet grijp ik nog eens naar het boek. Maar eigenlijk, met dergelijke materie, en in deze tijd is een boek niet efficiënt. Arnold Rijpens steekt duidelijk nog steeds heel veel energie in zijn project, waarom dan niet de hele database op de website plaatsen, en ipv een boek uit te geven, website-abonementen verkopen, waardoor je dus mits betaling van een éénmalig bedrag toegang krijgt tot de continu up-to-date gehouden gegevens?

Just a thought ...
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Bericht door SepPuKu »

Voor de Nescio-quiz had ik hier ook een beetje schrik van. Heb er dan gewoon van gemaakt: "u hoort 2 fragmenten, geef telkens titel en uitvoerder - we laten in het midden of het om originals gaat of niet..." :wink:

Dit impliceert dan wel dat je 2 fragmenten moet spelen en de originals zijn niet altijd even gemakkelijk te vinden. Persoonlijk vind ik het alleszins leuker om een minder gekend (vermeend) origineel ook effectief eens te laten horen i.p.v. bij wijze van theorievraag op te nemen.
wolverine
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 23:49

Bericht door wolverine »

Vlassenbroek2000 schreef:De rest van de analyse is reeds gebeurd, hier de resultaten:

RONDE 7: ALFABETRONDE

De titel vh fragment van Flogging Molly - Drunken Lullabies werd door 3 ploegen geraden nl. Scary Monsters, Jartazi en Les Amuses Gueules.

REEKS 8:

Iron maiden met Phantom of the Opera dan. Titel 6 maal correct bij Zattegem Reloaded, Fab4, Rechte Bananen, Just an Illusion, Scary Monsters en Super creeps.

REEKS 9: MIDTRO's

REEKS 10:

Fire In The Canyon van Fountains Of Wayne was volledig correct enkel bij Polkaheer. Scary Monsters, Starbuk&Apollo, Vlassenbroek2000, Wetterse Strijkstok, Sticky Fingers en Afghan Pigs wisten wel de uitvoerder.

REEKS 11:

The Tragically Hip werd zeer vlot herkend maar de titel (Nautical Disaster) was wat anders. Slechts 5 maal juiste titel door Stimpy's, Scary Monsters, Sticky Fingers, JPJ&SG en Testedoene.

Ook bij de moeilijkere fragmenten hier Heroes Del Silencio met Entre Dos Tierras. Titel werd slechts 8 maal correct beantwoord.
ik ga straks nog fulltime muziekquizzer moeten worden :shock: Volgens mij hadden we de titel van Fountains Of Wayne zeker mis want ik kwam niet verder dan Traffic And Weather. De titel van Sepultura hadden we dan wel weer juist.
Plaats reactie