5° Stardust Popquiz - Kortrijk - 31/05/08

Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

5° Stardust Popquiz - Kortrijk - 31/05/08

Bericht door Devils answer »

Qua organisatie haast onberispelijke muziekquiz, op een paar te lange rookpauzes na, waardoor het zelf opgelegde streefuur van middernacht als eindmeet wel wat overschreden werd.

Inhoudelijk zeker ook een huzarenstukje, met veel zorg samengesteld, wellicht met een strenge formule van te behouden evenwichten.
Respect voor de organisatie en de samensteller is hier zeker op zijn plaats.
Er moet héél veel tijd in gekropen zijn om alles op zijn plaats te krijgen en bij te schaven tot het definitieve werkstuk.

Misschien was ik ook de enige die het geheel echter veel te moeilijk vond voor het doelpubliek. Ook wij hebben zitten zweten als waren we soms te gast op een staatsexamen over de “klassiekers” (nou ja) in de popmuziek, en ik vrees dat de pakwek 50 % van de ploegen die hierop gebuisd werden, er toch ook niet steeds een ontspanningsgevoel aan over hield.

Laat het duidelijk zijn, dit is/was géén quiz om gelegenheidsploegen de smaak van onze hobby te pakken te laten krijgen. Als dat echt de bedoeling was van de organisatie, werd zij daarin zelf gebuisd. Zelfs ervaren rankingploegen zag ik in de eindstand tegen of zelfs onder de 50%-grens crashen! Zie je die volgend jaar nog weer?

Bij het schrijven van deze lovende én deels toch wel harde kritiek, krijg ik plots een “(VUL IN): titel van een klassieke CD van Crosby, Stills, Nash & Young” over een andere quiz, waarvan een organisator in de winnende ploeg zat vanavond.

De zege van Clément + KGBV was overigens dik verdiend. :app: :app: :app:

Maar als dit een staalkaart moet zijn van de ideale (promotie voor een) popquiz, zijn we een uitstervende soort, Tonyrosaurus Rex (sorry, ik kon het niet laten).
Lees binnenkort wellicht de juiste antwoorden op dit forum, en oordeel zelf, forumbezoeker.

Toch bedankt voor de inzet om zo’n avond voor ons allen waar te maken, Tony, maar als je weet wat mijn bezorgdheid is voor de toekomst van het muziekquizzen, begrijp je mijn kritiek vast wel.
Eindstand:
1. Clément + KGBV
2. Scary Monsters (ft. Sepukku en Vinceluka)
3. Kasenco
4. Sympathie vur den Duvel
5. Jan, Piet, Joris & Sam Gooris (ft. Frank VanderLinden ipv Sam Gooris)
Gebruikersavatar
gekookte espe
Superstar
Berichten: 552
Lid geworden op: di 18 dec 2007, 18:05
Locatie: Geraardsbergen /Los Locos / 4 schelln espe

Bericht door gekookte espe »

Man, die twee serveuses :amazed: :amazed:

Deden mijn al rood aangeslagen gezicht nog roder uitslaan :oops:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Inhoudelijk toch twee foutjes te signaleren op het gladde pad der originalsvragen/vermeldingen:

- de originele versie van "Conquest" (White Stripes) is niet van Patti Page, zoals bij de antwoorden werd meegegeven (de gehoorde versie was wel van haar, dus hier geen discussie of puntenverlies). Het origineel zou volgens Arnold Rypens van Corky Robbins (with Johnny Bosworth) zijn.

- de originele versie van "Queen for tonight" is niet van Helen Shapiro, maar van Johnny Halliday (als "King for tonight") volgens Armold Rypens (echt waar! we kregen dit ooit op een andere quiz voorgeschoteld en geloofden het ook eerst niet --- Fab4-quiz 2007?).

Omdat het een quizavond was die voor velen een soort cursus werd "over wat ze eigenlijk toch wel hadden moeten weten om een woordje mee te klappen over popmuziek", ter vervollediging van de syllabus dus...


:twisted:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Bericht door peegee »

svendmae schreef:Man, die twee serveuses :amazed: :amazed:

Deden mijn al rood aangeslagen gezicht nog roder uitslaan :oops:
Sven, een man naar mijn hart; dat is voor mij de enige reden waarom ik telkens naar deze kwis terug kom, de opdiensters. En altijd zo lief lachen, dat deed mij volledig smelten. Daar kijk ik nu al weer een jaar naar uit. Wat de kwis betreft: vond ikzelf veel te moeilijk. Ik heb hem dan liever wat minder uitgebalanceerd, waarbij Tony iets samensteekt dat naar zijn eigen smaak is, dan dat hij de nummers gaat zoeken (bvb. de sixties-nummers) om toch maar een 'uitgebalanceerde' kwis te hebben....
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 5° Stardust Popquiz - Kortrijk - 31/05/08

Bericht door Lars »

Devil's answer schreef:Laat het duidelijk zijn, dit is/was géén quiz om gelegenheidsploegen de smaak van onze hobby te pakken te laten krijgen. Als dat echt de bedoeling was van de organisatie, werd zij daarin zelf gebuisd.
Wij moeten niet voor Tony spreken, maar ik denk niet dat de of "dé" bedoeling van deze quiz was om gelegenheidsploegen te werven voor het muziekquizzen... :?: Evenmin als de bedoeling van de Ronde van Vlaanderen is om wielertoeristen een fijn dagje uit te bezorgen. :D

Met alle respect voor gelegenheidsploegen, die trouwens ook nog wel een aantal weggevers voorgeschoteld kregen tussen alle moeilijke fragmenten. De echt moeilijke zaten trouwens niet steeds bij de "klassiekers" (die per definitie veelvuldig aandacht krijgen in de loop der jaren) maar bij de soms wat triviale hitjes en Belgische toestanden...

Voor ons, Clement en KGBV, was de quiz een waar genoegen. We wisten alle vier een beduidende bijdrage te leveren, maar Marc Vermeiren was zoals gewoonlijk outstanding. De titel van het Pretty Thingsnummer had hij na zowat een halve seconde intro (we wisten toen natuurlijk al wel dat het the Pretty Things gingen zijn) en ook driepunter David Ackles wist hij op basis van 1 à 2 seconden intro. Maar zoals gezegd wisten we alle 4 genoeg bij te dragen om er een goed gevoel aan over te houden.

Sorry aan Erwin dat we zijn driepunter Sons and Daughters niet opschreven maar hij was zelf niet 100% zeker en we moesten met onze voorsprong op veilig spelen.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: 5° Stardust Popquiz - Kortrijk - 31/05/08

Bericht door Devils answer »

Lars schreef:
Devil's answer schreef:Laat het duidelijk zijn, dit is/was géén quiz om gelegenheidsploegen de smaak van onze hobby te pakken te laten krijgen. Als dat echt de bedoeling was van de organisatie, werd zij daarin zelf gebuisd.
Wij moeten niet voor Tony spreken, maar ik denk niet dat de of "dé" bedoeling van deze quiz was om gelegenheidsploegen te werven voor het muziekquizzen... :?: Evenmin als de bedoeling van de Ronde van Vlaanderen is om wielertoeristen een fijn dagje uit te bezorgen. :D
Er zal ongetwijfeld wel een dino bestaan hebben die een toespeling op jouw naam draagt, Lars.
Anders komt die er wel...
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Liever een dino dan een eendagsvlieg, uiteraard. :D

Maar laat ons het op deze quizbesprekingsthread liever over de Stardustquiz hebben, waar inderdaad weer heel wat moois te zien was :wink: en ook heel wat moois te horen, uit allerlei tijdperken en genres. :dance:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Als ploegen die in de staart eindigen zeggen dat het te moeilijk is, is dat normaal ergens, niet dat ik daar uit de hoogte wil over doen, maar je begrijpt wel wat ik bedoel ...
Als de nummers vier en zeven uit de eindstand, en ook mijn eigen ploegmaten, echter (nu ga ik zeker niet alleen voort op de posts van Devil's Answer en Peegee : ook anderen van laag en hoog geeïndigde ploegen, die ik na de quiz gesproken heb, vonden dat) zeggen dat het te moeilijk was en dat het niet altijd even plezant/ontspannend was, dan aanvaard ik dit als terechte kritiek.

Een dikke proficiat voor de geweldige prestatie van Clement en Scary Monsters, maar zij zijn voorlopig de enigen die de quiz super goed vonden ... en mijn doel is : voor (bijna) iedereen een goede/plezante/leuke quiz afleveren ...
Mijn doel is niet : de mensen zich ik-ken-dit-niet-dus-ik-ben-niet-op-de-hoogte laten voelen ...
Niet helemaal gelukt dus.

Het moet mogelijk zijn een quiz te maken die Lars en de zijnen een zelfde goed gevoel geeft als vanavond, maar dat ook de nummer 21 en misschien zelfs 31 en 41 tevreden huiswaarts kunnen keren ...
Mits nog wat meer aanpassingen, was de quiz vanavond al zo'n quiz geweest, want ik vond het zelf een goede quiz (het zou er nog aan mankeren eigenlijk), maar inderdaad : te veel moeilijke fragmenten voor de meeste mensen in de zaal ...
(en Peegee : veel van de gevraagde oudere moeilijke dingen, liggen in mijn interesse-sfeer, dat is het 'm net : ik luister echt wel graag naar SF Sorrow van The Pretty Things en soulnummers uit de 60s)

Maar volgend jaar komt die perfecte quiz er, dat is beloofd :thumb1: ... dus allemaal terugkomen, je wil dat toch niet missen ! :D
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Dit was inderdaad geen makkelijke, maar wel zeer goede quiz. Zo hebben we het graag (sorry Devil's Answer). Tony heeft hier ongewtwijfeld zeer veel tijd ingestoken :thumb1: We stonden zelfs onverhoopt eerste na 2 reeksen, maar konden dit niet volhouden en eindigden uiteindelijk op de 3e plaats, waar we wilden voor tekenen vooraf!
Zoals Lars zegt over de Ronde van Vlaanderen, dit kan ik enkel bijtreden. Super :app: Tony en hopelijk kunnen we Francis overtuigen om volgend jaar terug mee te doen want we hebben hem bij momenten gemist, al deed zijn vervanger Hans het meer dan voortreffelijk :thumb1:
En mijn welgemeende felicitaties aan de 2 teams die ons vooraf gingen :app:
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Ook voor ons was het een vrij moeilijke quiz gisteren (heel wat moeilijker dan de vorige editie). Ons vooraf beoogde positie werd net gemist (11e). Maar in deze quiz is heel wat werk gekropen, dat staat vast. Daarvoor :app: aan Tony.

Alweer sterke prestaties van Clement en het "gelegenheidscollectief" Scary Monsters :bow: :bow: :bow:

Ook sterke prijzentafel gezien.

Gisteren bij de einduitslag zag ik ook dat iedereen vanaf plaats 21 minder dan 50% had. Dit kan niet de bedeling geweest zijn (denk ik)

In ieder geval, ons zie je de volgende editie wel terug !!
Zeno
Lead Singer
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 24 sep 2007, 11:48
Locatie: Ex-quizzer (Vindikooks)

Bericht door Zeno »

Hübsche Mädchen!!! En voor de quiz komen we ook wel terug.

Een groet van Zeno.
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Misschien een tip: die theorievragen niet voorlezen maar op de antwoordbladen afdrukken (bij het juiste vak natuurlijk, en kort geformuleerd).

Twee voordelen, me dunkt:
- tijdswinst, want nu was het wat te laat gedaan,
- komt misschien wat minder schools of encyclopedisch over; ik denk dat bij de ietwat "mindere" ploegen het nu misschien wat ex cathedra kon overkomen en dat het voor die ploegen dikwijls ook handig kan zijn de vraag nog bij de hand te hebben tijdens en na het fragment ipv ze enkel vooraf te horen. Misschien zou dit ook Devil's Answer iets minder het gevoel geven dat het een demonstratie of lezing was van wat je zou moeten weten? :?:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Vlassenbroek2000 schreef:Gisteren bij de einduitslag zag ik ook dat iedereen vanaf plaats 21 minder dan 50% had. Dit kan niet de bedeling geweest zijn (denk ik)
zeker niet, maar even dit hierover : op een bepaald moment, zo een week drie-vier voor de quiz (de quiz was toen al in ver gevorderde toestand), had ik een goeie 30 ploegen, waarvan twee derden 'circuitploegen', wat plaatselijke ploegen die van wanten weten en wat onbekende (gelegenheids?-ploegen)
Dat is ook één van de redenen dat ik een tandje of twee bijstak qua moeilijkheidsgraad, zo van : voor dit publiek zal dat wel OK zijn.

Nu, de laatste weken, had ik nog meer dan tien nieuwe inschrijvingen, zij het allemaal onbekende ploegen en de meeste van die ploegen eindigden gisteren achteraan, met minder dan 50% van de punten.

Je gelooft het misschien niet, maar de quiz was oorspronkelijk nog veel moeilijker en ik had er deze week al een 15-tal taaie brokken uitgegooid
en vervangen door 'doenbaardere' fragmenten (intro van The Police ipv een intro van Yes (sorry Lars :? ) / Portishead ipv een moeilijke LP-track uit 1982 / Eels ipv M. Ward (John Parish) / Kamagurka ipv iets veel moeilijkers in de alfabetreeks / Divine Comedy / Gloria Estefan / Ramses Shaffy etc ...)
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Bericht door Lars »

Bij de sixties toch ook vele makkelijke vragen (zoals het hoort) :
- I feel fine van the Beatles
- It's over van Roy Orbison
- Yeh yeh van Georgie Fame of is dat al moeilijk?
- House of the rising sun van the Animals (die laatste twee uitvoerders waren al te voorspellen ahv "Simon Smith..." van Randy Newman en de jaartallen die eraan kwamen in de Alan Price-link; dat voorspellen van wat er gaat komen hoort ook bij de fun :D )

De fragmenten van the Stooges en the Impressions leken me nu ook niet heel moeilijk; en ik vergeet waarschijnlijk nog wat makkelijke tot gemiddelde sixtiesfragmenten... Jacques Brel schiet me nog te binnen.

Dit zijn allemaal sixtiesfragmenten die op een degelijk bezette algemene kennisquiz, zoals er ieder weekend een paar zijn, ook door de meerderheid van de ploegen juist beantwoord zouden worden! (Behalve misschien Georgie Fame en Impressions ? Zouden randgevallen kunnen zijn op de algemene quizzen met stevig deelnemersveld. Ik spreek dus niet over een lokale parochiequiz met alle respect. Maar ik spreek over quizzers die geregeld algemene kennisquizzen doen, en wat die van muziek dikwijls weten kan toch niet te ver gezocht zijn voor een muziekquiz? )
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Lars schreef:Misschien een tip: die theorievragen niet voorlezen maar op de antwoordbladen afdrukken (bij het juiste vak natuurlijk, en kort geformuleerd).
Ik huiver bij de gedachte dat ik 'ex cathaedra' zou overkomen, dus zal ik dit, deels (want de bijvragen blijven zeker), in overweging nemen ...
Laatst gewijzigd door Tonyvdb op zo 01 jun 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie