4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Keiem
Rock Legend
Berichten: 5054
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door Keiem »

Een gezamelijke blowjobsessie van Hot Marijke en Monica Lewinsky kon niet erger sucken dan deze quiz gisteren...

Dat lijkt me een accurate bespreking, maar voor degenen die het niet ondergaan hebben, hier wat meer details:
- 8 rondes, waarvan slechts 2 MET muziek. En zelfs die waren barslecht want de éne waren covers die kraakten en piepten en meestal vergezocht waren. De andere was een ronde met een mix van songs door elkaar (soms drie tegelijk) EN OMGEKEERD afgespeeld. Du jamais vu (entendu?)..
- slechts 2 tafelrondes. Maar ze bestonden allebei uit 5 (!) loodzware subdelen vol nonsens. Wat kregen we onder meer: 20 artiesten waarvan we de leeftijd moesten geven. 1 punt als je correct was, een half punt als je er een jaar naast zat en 0,25 punten als je er 2 jaar naast zat. Het hoeft gezegd dat dit een helse verbetering moet geweest zijn (later meer hierover). Dan een rebus waaruit je 70 artiesten kon halen (horizontaal, verticaal en diagonaal), een lijst met 20(!) moeilijke anagrammen, een blad met 20 hoezen door elkaar waarvan de oplossingen ook totaal niet klopten (later meer hierover), en nog wat andere varia..
- de quiz begon om 20u50 ipv de aangekondigde 20u15. Reden: de klanten zaten nog hun BBQ op te eten in de zaal. Laatste fragment, sorry vraag was wel mooi rond middernacht. Zowaar een pluspuntje.
- Helaas moest de jury (van 3) toen nog beginnen aan de verbetering van de vijfvoudige tafelronde en de laatste ronde samen. Als je weet dat daar onder meer een rebus in zat van 70 namen dan weet je dat die onnoemellijk veel fouten zullen gemaakt hebben. Maar dat is blijkbaar niet zo erg want toen we de organisator tijdens de pauze enkele flagrante fouten voorlegden kregen we als ludiek antwoord: 'Tja, zo ken je ons hé'. Euh...
- Wij zijn dus nog voor de prijsuitreiking naar huis gegaan want voor de prijzen moest je zeker niet blijven en van de tussenstanden klopte toch niets. Silly Wommers met Johan en Vincent in de rangen werd slechts negende op 15, met heel wat gelegenheidsploegen voor hen. Yeah right.
- Ik sluit graag met een pluspunt af: quizzen met de Bananen is altijd leuk.

Ons gevoel werd trouwens prachtig verwoord op een affiche buiten de zaal:

Afbeelding
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1656
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door tequila »

Helemaal akkoord met Keiem.

Eigenlijk gelukkig maar de quiz later begon dan aangekondigd. Over de laatste 3 km naar de locatie hebben we meer dan een half uur gedaan. Een onzalig idee om op vrijdagavond in die buurt een quiz te organiseren. Bovendien nauwelijks parkeergelegenheid in de buurt.
Bij onze (dus reeds te late) aankomst was de zaal inderdaad nog niet ingericht voor de quiz. Tafels en stoelen moesten nog verplaatst worden terwijl sommige tafels zelfs nog bezet waren door de BBQ.
Over de rondes heeft Keiem zowat alles gezegd. Nauwelijks muziek te horen. Alleen bij de coverronde eigenlijk (en dan soms nog van erbarmelijke geluidskwaliteit). In de achterstevoorgespeelde mixronde hoord ik alleen maar een gebrom.
En wat is de zin van het projecteren van 50 foto's en dan nog 's zo'n 30 foto's van T-shirts op een muziekquiz?
Misschien nog vermelden dat ik bij de rebusronde er in geslaagd ben om 83 namen (ipv de 70 gevraagde) te vinden (E, M, X en eigenlijk zowat het ganse alfabet zijn immers ook namen van artiesten). Ik vraag me af hoeveel punten we hiervoor gekregen hebben.
Ook te vermelden: sommige artiesten kwamen drie- tot viermaal terug in de quiz (Turbo Negro, Deerhunter, Air, ...).

Tot slot toch nog twee positieve punten:
- de goede smaak van de samenstellers (fans van Can en The Velvet Underground) (maar waarom kregen we dit niet te horen?)
- nieuw goed bier ontdekt (Kempisch Vuur)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door kasenco »

Had toch gezegd op fb dat je met bus of tram moest komen :lol:
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door SepPuKu »

Sorry hoor jongens maar ik vond het eigenlijk de perfecte muziekquiz... voor wie puntentellingen eigenlijk overbodig vindt... en muziek beluisteren eigenlijk ook :lol:

De setting was op zich nog wel leuk. T.t.z. als variant op de strakke organisatie waar opstellers meestal naar streven bij zaalquizzen. Niet voor elke week maar zo'n cafequiz met een zekere ongedwongen sfeer heeft zeker zijn charme (en o.w.v. het verkeersinfarct was het zeker geen overbodige luxe om wat later te starten).

Alleen jammer dat die houding vlekkeloos werd doorgetrokken doorheen de quiz. Hoe slaag je er in godsnaam in om een op papier best wel originele en uitdagende playlist zo te verneuken (nu ja 'playlist', de play-button zijn ze nog aan het zoeken ;) ).

Met de bijhorende attitude van 'kijk eens wat wij allemaal durven'. We zijn exact 1 keer gaan polsen bij de jury maar het werd gauw duidelijk dat we overgeleverd waren aan de willekeur van de samenstellers. Je kon het plezier op hun gelaat aflezen toen de teams zich tijdens de pauze rond hen verdrongen :shock:

Nu ja het was de 4de editie en blijkbaar vullen ze de locatie moeiteloos... als er zich voldoende ploegen blijven overleveren aan de grillen van de samenstellers is er eigenlijk geen reden om te veranderen. Maar we laten het wel aan andere teams over om het de volgende editie te gaan vaststellen :roll:
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door progres »

zelfde gevoel hier: never again
meer dan 5 kwartier hebben we nog gewacht op de einduitslag
maar besloten dan wijselijk zonder prijs naar huis te gaan.
Gebruikersavatar
tony servi
Roadie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 18:08
Locatie: Gent / Tony Servi Big Band

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door tony servi »

Topquiz. Ode aan de Rebellie. Indie in inhoud, vorm en presentatie.

(al verstonden we geen snars van wat die rechtse quizmaster murmelde)
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door straight banana »

tony servi schreef:Topquiz. Ode aan de Rebellie. Indie in inhoud, vorm en presentatie.

(al verstonden we geen snars van wat die rechtse quizmaster murmelde)

"Rebellie" en "indie" is dus de leeftijd van oude rockers van buiten kennen of weten in welk jaar precies een bepaalde plaat uitkwam? "Autisme" is een woord dat eerder bij me opkomt...
En anagrammen (20!) en woordpuzzels associeer ik ook al niet met rebellie, laat dit soort zever a.u.b. achterwege op een muziekquiz.

Een quiz kan wat geestigheid en waanzin verdragen, wat chaos zelfs, maar dan toch liefst gecontroleerde chaos. Uiteindelijk moet het toch allemaal kloppen, de antwoorden en puntentelling moeten juist zijn. Om maar iets te noemen: tientallen antwoorden in willekeurige volgorde moeten geven lijkt me niet bevorderlijk voor een juiste puntentelling.

Muziek omgekeerd afspelen: niet origineel, al meerdere keren meegemaakt. Telkens wel op foute quizzen...
Ben nog nooit iemand tegen gekomen die zich daar niet aan ergert.

De heren hebben anders wel smaak: Four Tet, Aphex twin, Battles, Can, VU... allemaal uitstekende artiesten. En op zich vond ik veel dingen wel ok: sommige vragenrondes, de t-shirt ronde (sorry Tequila), hoezen, foto's... Alleen was het allemaal veel te veel. Naar vragen luisteren, afbeeldingen bekijken en ondertussen ook nog es ellendig lange tafelrondes afwerken levert vooral tandengeknars en gevloek op.

Simpele tip waarmee je kan vermijden dat iedereen op het einde murw is: laat regelmatig wat muziek horen. Er hoeft niet per se achter elke ronde een bepaald concept te zitten, gewoon af en toe wat goede muziek spelen en naar titel en uitvoerder vragen voorkomt veel gemor bij muziekliefhebbers.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door straight banana »

SepPuKu schreef: ...
De setting was op zich nog wel leuk. T.t.z. als variant op de strakke organisatie waar opstellers meestal naar streven bij zaalquizzen. Niet voor elke week maar zo'n cafequiz met een zekere ongedwongen sfeer heeft zeker zijn charme (en o.w.v. het verkeersinfarct was het zeker geen overbodige luxe om wat later te starten).



Vond ik zelf ook wel: tof café, leuke sfeer.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door straight banana »

Keiem schreef:
...

- Ik sluit graag met een pluspunt af: quizzen met de Bananen is altijd leuk.

Tx dude!

Weet niet zeker of iedereen daar zo over denkt. :mrgreen:
freekmurze
Fan
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 16:48

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door freekmurze »

We vinden het spijtig dat jullie, zeker diegenen die van ver kwamen, de quiz eerder negatief ervaren hebben.

Wij wilden vooral een gezellige quizavond organiseren. Wat "gezellig" in die context zou moeten betekenen is vermoedelijk anders voor een gelegenheidsdeelnemer dan voor de doorwinterde quizzer die het circuit afschuimt.

We nemen zeker een aantal van jullie suggesties mee naar een volgende keer, zodat de diehard quizzer die dan nog durft af te zakken naar ons verkeersinfarct/uitgelopen barbeque/quiz zich beter amuseert.

We zochten het nog even op: Compton is een stad.
Gebruikersavatar
Bosloof
Backing Vocal
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 27 okt 2008, 11:52
Locatie: Erembodegem

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door Bosloof »

Tsja, ieder organiseert en vult zijn kwis natuurlijk in op zijn eigen 'ludieke' manier. Maar misschien had de organisator de kwis beter op een andere manier aangekondigd om teleurstellingen te vermijden.

Ik had mijn ploeg ingeschreven omdat 'indie en aanverwanten' de hoofdbrok gingen vormen en omdat zo'n genres (spijtig genoeg) op andere kwissen weinig tot niet aan bod komen, was ik al blij dat er zoiets als een Rarefish muziekquiz bestond. Alleen ben ik teleurgesteld door het weinig muzikale aanbod. Zeker na een drukke werkweek wil ik wel een beetje ontspanning en geen energievretende inspanning van theoriereeksen in combinatie met grote tafelronden waar je niet weet eerst te beginnen. En met dat rumoerig bbq-publiek in onze directe omgeving, had ik er eigenlijk na een 3-tal reeksen geen zin meer in.

Foto's, t-shirts, angrammen, hoezen, ... kunnen een kwis zelfs meer allure geven, maar laat het dan wel niet ontsporen. Een beetje tijd om wat rustig te overleggen was er bijna niet, iedereen was wel op zijn manier druk bezig. Voor mij was het als een dolle roetsjbaan, waar ik liefst zo vlug mogelijk uit wou.

Toch wil ik Johan en Vincent nog bedanken die onze rangen hebben vervoegd, zonder jullie was het zeker op een ware ramp uitgedraaid.

Jammer, een gemiste kans.
Fred
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3345
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door SpeedKing »

Na zovele debacles lijkt het me wel duidelijk - als er geen playlist of treffelijke review van de vorige edities te vinden is: "Betreden op eigen risico".

Zelf heb ik weinig tijd en moet ik mijn quizzen zorgvuldig kiezen: ik kan niet anders dan dan deze te kiezen die ik ken, of waarvan de reviews me lagen. Ik mis allicht onbesproken quizzen of quizzen zonder playlist, tant pis. Quizzen met namen als Rarefish: dat is al genoeg voor mij om een njet te krijgen.

Ook grappig te lezen dat zovele mensen hun gading niet vinden in quizzen, elk vindt dat zijn genre te weinig aan bod komt ;). Er ligt nog een markt open voor nichequizzen precies!

Probleem is verder nog:

1. eerstelingen: áls er al info wordt gegeven over de vaatjes waaruit zal worden getapt, dan nog kan de quiz aan zoveel kinderziektes lijden.

2. koerswijzigingen: heb me dit jaar mispakt bijvoorbeeld aan No ID Kluisbergen (no offence, alleen spijtig dat de wijziging niet aangekondigd was (ze werd wel achteraf toegegeven).)
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door SepPuKu »

freekmurze schreef: Wij wilden vooral een gezellige quizavond organiseren. Wat "gezellig" in die context zou moeten betekenen is vermoedelijk anders voor een gelegenheidsdeelnemer dan voor de doorwinterde quizzer die het circuit afschuimt.

We nemen zeker een aantal van jullie suggesties mee naar een volgende keer, zodat de diehard quizzer die dan nog durft af te zakken naar ons verkeersinfarct/uitgelopen barbeque/quiz zich beter amuseert.
Voor alle duidelijkheid: je hoeft op zich geen komma te veranderen aan het concept. Want de heilige mantra onder muziekquizzers stelt dat iedere organisatie zijn zin doet, punt. Het zou ook jammer kunnen zijn voor je (mogelijks zeer trouw) publiek van de eerste edities indien je het roer te veel omgooit :think:

Alleen mag het duidelijk zijn dat de meeste "forumploegen" dergelijke formule niet lusten dus of er nog veel zullen opduiken... maar misschien moeten jullie dát eerder als een pluspunt zien :mrgreen:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door straight banana »

freekmurze schreef:We vinden het spijtig dat jullie, zeker diegenen die van ver kwamen, de quiz eerder negatief ervaren hebben.

Wij wilden vooral een gezellige quizavond organiseren. Wat "gezellig" in die context zou moeten betekenen is vermoedelijk anders voor een gelegenheidsdeelnemer dan voor de doorwinterde quizzer die het circuit afschuimt.

...

We zochten het nog even op: Compton is een stad.

Geloof me vrij, de meeste "circuitquizzers" beleven ook graag een gezellige avond. Alleen willen we toch ook graag de quiz spelen en dan is multitasken tot de stoom uit je oren komt enigszins nefast voor de gezelligheid...

Compton: Ik heb daar ook zitten over emmeren. Sorry daarvoor, is inderdaad een stad i.p.v. een wijk.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 4de Rarefish - 22/11 - Borgerhout

Bericht door straight banana »

SepPuKu schreef:
freekmurze schreef: ...
We nemen zeker een aantal van jullie suggesties mee naar een volgende keer, zodat de diehard quizzer die dan nog durft af te zakken naar ons verkeersinfarct/uitgelopen barbeque/quiz zich beter amuseert.
Voor alle duidelijkheid: je hoeft op zich geen komma te veranderen aan het concept. Want de heilige mantra onder muziekquizzers stelt dat iedere organisatie zijn zin doet, punt.

Net zoals in mode zijn er in muziekquizzen een paar 'do's" en "don'ts", maar je bent uiteraard niet verplicht om je daar iets van aan te trekken.
Laat ik het zo stellen: Muziek achterstevoren afspelen is zowat het equivalent van witte sokken in sandalen.
Niemand kan je verbieden het te doen, maar je wekt er wel een hoop ergernis mee op. :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie