HUMO Popquiz finale 27/01/13

jorisp
Fan
Berichten: 5
Lid geworden op: za 03 nov 2012, 10:24

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door jorisp »

PEKEBO schreef: Hopelijk zien we de "onbekende" ploegen, die zondag aanwezig waren, eens terug op een echte muziekquiz!
Een aanrader, mensen.
Enola 1 deed hier en daar al wel eens mee onder de naam goddeau. Gezien de aandacht voor dit evenement hebben we besloten om onder de actuele naam van ons webmagazine in te schrijven ;)
Gebruikersavatar
tony servi
Roadie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 18:08
Locatie: Gent / Tony Servi Big Band

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door tony servi »

Een maand of twee geleden vroegen collega's of ik met hen wou meedoen aan een quiz in Ruisbroek. Allemaal fragmenten. Voor één collega, die veel muziek luistert, er aardig wat van kent en graag af en toe eens quizt, was het de eerste kennismaking met een muziekquiz.

Wel, hij was ge-de-gou-teerd. Na drie rondes van 15 of 20 fragmenten begon hij al op zijn horloge te kijken en af te tellen naar het einde. Can't say I blame him. Dus als je zieltjes wil winnen en vers bloed in het muziekquizmilieu wil, dan zal het toch via originelere concepten moeten, denk ik. En die van Humo was verre van uitstekend samengesteld (bizarre rondes, vreemde trivia en gerecycleerde vragen uit de Knack, ...), maar wel eens wat anders. Volgens mij hebben veel gelegenheidsploegen zich in de voorrondes geamuseerd.

Uiteraard draait bij een muziekquiz alles rond de muziek die gemaakt is. Maar m.i. niet enkel rond het herkennen ervan. Da's volgens mij maar één (zij het een belangrijk) aspect. Verbanden kunnen leggen, inzicht hebben in stromingen en vertegenwoordigers, lijken me minstens even belangrijk.

We vonden denk ik allemaal de Teachers-vraag van Soulwax wat belachelijk. Maar zijn de titels die standaard gevraagd worden op muziekquizzen niet even absurd? Als je goed luistert kun je als ervaren muziekquizzer gericht gokken op de titel. Dat betekent dus dat je 1 op 2 kunt halen op een fragment dat je nog nooit van je leven hoorde. Ik vind dat onfair.

Maar laat ons niet vergeten: het gaat om een quiz. Amusement, vertier, pintjes drinken. Het zou maar triestig zijn dat ik naar een muziekquiz moet afzakken om muziek te horen die ik graag hoor. Die hedendaagse pokkeherrie met al zijn uitwassen, die niet aan bod komt op radio, Humo of quizzen, hoor ik wel waar ik 'm wil: thuis, in de auto en op concerten. :music-listening: In deze digital age leeft de moderne muziekadept in een uitpuilende snoepwinkel, met lekkers dat uit elke spleet van het web naar boven komt (oud én nieuw). Proeven alleen al neemt zo veel tijd in beslag dat er wat mij betreft geen tijd is voor radio friendly crap. Een quizje is in die optiek een leuk verzetje met (min of meer) gelijkgestemden, meer niet.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

Sommigen onder ons (waaronder ik) zijn dus al meer dan 25 jaar absurd titels aan het raden/herkennen. Toch blijven we het plezant vinden ;)
Gebruikersavatar
Buddy59
Rock Legend
Berichten: 1900
Lid geworden op: wo 15 aug 2007, 09:18
Locatie: Danny & The Juniors/Holly's/Buddy's

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Buddy59 »

kasenco schreef:Sommigen onder ons (waaronder ik) zijn dus al meer dan 25 jaar absurd titels aan het raden/herkennen. Toch blijven we het plezant vinden ;)
:clap:
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1056
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Luk »

Ach ja, het was duidelijk eens iets anders...
We zijn het niet gewoon, vandaar de commotie zeker?

Het was bijvoorbeeld ook wennen aan de veelvuldige meerledige vragen, waar één juist antwoord dan ook géén punten op bracht, wat soms wel frustrerend kon zijn. Dat wordt blijkbaar toch ook in het algemeen quizcircuit minder aangeraden...
Ook de Humovragenreeks, die onlangs grotendeels was gepubliceerd in een van de nummers (die elkeen inderdaad kon gelezen hebben dank zij het tijdelijke gratis abonnement), was wat "tricky" want eigenlijk in het circuit "not done", maar misschien vanuit promotioneel oogpunt wel goed gezien.

En ja, voor mij blijft het een "vreselijke beginnerszonde" om de punten van de laatste reeks(en?) niet te laten checken door het omroepen van de in extremis nog behaalde punten. Nog los van het belang (waardevolle prijzen) en van de spannende eindstrijd, zelfs! Gewoon principieel!

Volledig akkoord met de hint van Marc om voor een eventuele volgende editie wat advies in te winnen bij muziekquizzers...

Veel hangt uiteraard af van de bereidheid om te luisteren naar wat tips, maar inderdaad: met zo'n professionele omkadering is dit een gedroomde organisatie om een langlevende traditie op te zetten van een compromis tussen theorie- en fragmentliefhebbers... En tegelijk een mooie promotiemachine voor onze hobby...
:handgestures-thumbupright:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

Volledig akkoord, het was eens iets anders!

Toch vind ik dat in een aantal rondes weinig tijd is ingestoken: de introronde in de voorronde en de drumronde in de finale waren compleet voorgekauwde mixen (waarschijnlijk ook rechtstreeks van het internet geplukt). Ze hebben deze bv niet zelf gemonteerd, ook de Teachers-ronde was in hetzelfde bedje ziek.

Als niet professionele organisatoren dit wel professioneel kunnen brengen, dan moet het voor HUMO ook lukken om dit volgend jaar iets beter te doen ;)

Maar nog, het was inderdaad een prachtig initiatief en hopelijk krijgt het evenement een vervolg de komende jaren na het nodige sleutelwerk.

Ze hebben bijna een jaar de tijd om een bezoekje te brengen aan de quizjes in de bruine kroegen en voetbalkantines ;)
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door DVNO »

tony servi schreef:Een maand of twee geleden vroegen collega's of ik met hen wou meedoen aan een quiz in Ruisbroek. Allemaal fragmenten. Voor één collega, die veel muziek luistert, er aardig wat van kent en graag af en toe eens quizt, was het de eerste kennismaking met een muziekquiz.

Wel, hij was ge-de-gou-teerd. Na drie rondes van 15 of 20 fragmenten begon hij al op zijn horloge te kijken en af te tellen naar het einde. Can't say I blame him. Dus als je zieltjes wil winnen en vers bloed in het muziekquizmilieu wil, dan zal het toch via originelere concepten moeten, denk ik. En die van Humo was verre van uitstekend samengesteld (bizarre rondes, vreemde trivia en gerecycleerde vragen uit de Knack, ...), maar wel eens wat anders. Volgens mij hebben veel gelegenheidsploegen zich in de voorrondes geamuseerd.
Niemand vraagt volgens mij om nieuw bloed in het 'circuit'. En wat mij betreft, ik verwacht ook niet dat Humo die rol op zich neemt.
tony servi schreef: Uiteraard draait bij een muziekquiz alles rond de muziek die gemaakt is. Maar m.i. niet enkel rond het herkennen ervan. Da's volgens mij maar één (zij het een belangrijk) aspect. Verbanden kunnen leggen, inzicht hebben in stromingen en vertegenwoordigers, lijken me minstens even belangrijk.

We vonden denk ik allemaal de Teachers-vraag van Soulwax wat belachelijk. Maar zijn de titels die standaard gevraagd worden op muziekquizzen niet even absurd? Als je goed luistert kun je als ervaren muziekquizzer gericht gokken op de titel. Dat betekent dus dat je 1 op 2 kunt halen op een fragment dat je nog nooit van je leven hoorde. Ik vind dat onfair.
Dus je moet kunnen gokken op een stem omdat je inzicht hebt in stromingen en vertegenwoordigers maar niet op titels. Twee tegenstrijdige zinnen, denk ik dan.
Daartegenover staat voor mij inderdaad wel dat het niet puur om herkennen van nummers gaat. Daar zit hier ook niemand op te wachten vermoed ik.
Toch kan ik je zo 10 tegenvoorbeelden geven: neem nu de Testedoene 'tentenquiz' in Bellem. Ieder jaar dat 'saaie' (irony alert) stramien van die rondes van 15 fragmenten waarvan je dan nog enkel de uitvoerder moet geven. En elk jaar weer 60 teams die er op afkomen.
Akkoord dat dit misschien de tegenpool is, maar 1 ding kan je wel zeggen: ze hebben tenminste muziek gehoord. Toch kenmerkend aan een muziekquiz.
Versta mij niet verkeerd, wij hebben zelf een videoclipronde in onze quiz geplaatst met video's zonder geluid. Volgens mij (en de meningen zijn daarover op dit forum ook ruim verdeeld :D) zijn videoclips gewoon inherent aan de 'business' en dus een mooi zijstapje op een quiz. Maar zij vormden maar een pietluttig aandeel.
Mijn pleidooi kort samengevat luidt dan ook: het gaat er niet om dat er een teveel aan theorie was, er was gewoon een tekort aan muziek voor mij.

tony servi schreef: Maar laat ons niet vergeten: het gaat om een quiz. Amusement, vertier, pintjes drinken. Het zou maar triestig zijn dat ik naar een muziekquiz moet afzakken om muziek te horen die ik graag hoor. Die hedendaagse pokkeherrie met al zijn uitwassen, die niet aan bod komt op radio, Humo of quizzen, hoor ik wel waar ik 'm wil: thuis, in de auto en op concerten. :music-listening: In deze digital age leeft de moderne muziekadept in een uitpuilende snoepwinkel, met lekkers dat uit elke spleet van het web naar boven komt (oud én nieuw). Proeven alleen al neemt zo veel tijd in beslag dat er wat mij betreft geen tijd is voor radio friendly crap. Een quizje is in die optiek een leuk verzetje met (min of meer) gelijkgestemden, meer niet.
Volledig akkoord
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door SpeedKing »

Laat ons zeggen dat enkel theorie zwart is, en enkel fragmenten wit. Denk dat niemand zit te wachten op elke week enkel zwart of enkel wit. Maar wel op de 50 tinten grijs die er tussen in liggen, wat het muziekquizzen zo - euh - kleurrijk maakt!

En is een quiz toch eerder zwart of wit, en dat ligt je niet, dan maak je een mental note en speel je die volgend jaar niet meer. Of ie nu van Humo is of van Zaalvoetbalclub De Potstampers uit Ransegem.

Wat ik wel vind: vooraf een beetje aankondigen wat het gaat worden. Maar dat blijkt o zo moeilijk. Alles draait immers rond al dan niet ingeloste verwachtingspatronen.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1435
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door beautiful freak »

tony servi schreef:Een maand of twee geleden vroegen collega's of ik met hen wou meedoen aan een quiz in Ruisbroek. Allemaal fragmenten. Voor één collega, die veel muziek luistert, er aardig wat van kent en graag af en toe eens quizt, was het de eerste kennismaking met een muziekquiz. Wel, hij was ge-de-gou-teerd. Na drie rondes van 15 of 20 fragmenten begon hij al op zijn horloge te kijken en af te tellen naar het einde. Can't say I blame him. Dus als je zieltjes wil winnen en vers bloed in het muziekquizmilieu wil, dan zal het toch via originelere concepten moeten, denk ik. En die van Humo was verre van uitstekend samengesteld (bizarre rondes, vreemde trivia en gerecycleerde vragen uit de Knack, ...), maar wel eens wat anders. Volgens mij hebben veel gelegenheidsploegen zich in de voorrondes geamuseerd. We vonden denk ik allemaal de Teachers-vraag van Soulwax wat belachelijk. Maar zijn de titels die standaard gevraagd worden op muziekquizzen niet even absurd? Als je goed luistert kun je als ervaren muziekquizzer gericht gokken op de titel. Dat betekent dus dat je 1 op 2 kunt halen op een fragment dat je nog nooit van je leven hoorde. Ik vind dat onfair.
Is het daarom dat jullie maar drie quizzen per jaar spelen? (Sorry als het er vier zouden zijn.) Want in het circuit is het inderdaad gangbaar dat de rondes met muziek waarvan uitvoerder én titel gevraagd wordt eerder regel dan uitzondering zijn. En gelukkig maar. Met alle sympathie voor je collega, maar als hij na drie rondes muziekfragmenten ge-de-gou-teerd (blijkbaar zeer erg, want met liggende streepjes) is, dan vraag ik me af wat hij dan precies van een muziekquiz had verwacht. :?

Heeft het muziekquizcircuit nieuwe zieltjes nodig? In sé misschien niet, maar hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Toch denk ik dat als je nieuwe zieltjes wil winnen dat je daar het best van al in zal slagen met zo'n 'inspiratieloze' (nou ja, zeg, alsof je niet genoeg variatie in thema's etc. kan leggen :roll:) uitvoerder-titel-quiz. En dan nog vooral die van het type waar quasi alle titels uitermate onfair in het fragment schuilgaan. Hoe verklaar je anders dat er op toegankelijke hitquizzen doorgaans het meeste ploegen ingeschreven zijn en het volgende jaar graag terugkomen? De quizzen in Bellem (aanstaande zaterdag zijn er weer 50+ ploegen ingeschreven) die hierboven al zijn aangehaald, zijn hierbij toch een goed voorbeeld.

Voor ik hier onbedoeld een polemiek start: ik wil niet zeggen dat die quizzen per definitie de beste zijn (ik ben gewoon blij dat er gequizt kan worden), want zelf geniet ik van alle soorten muziekquizzen: hitquizzen, mix hit-alternatief en puur alternatieve quizzen. Ik ben geen hokjesdenker, maar de 'opdeling' is er nu eenmaal, en ik blij dat alle organisatoren elk jaar weer de zin blijven vinden om ons keer op keer leuke avonden te bezorgen. :handgestures-thumbupright: Het is allemaal even leuk, op voorwaarde dat er maar muziek uit de boxen schalt. Theorie mag daar overigens gerust bij zijn en mag zelfs een stevig aandeel in beslag nemen (albumhoezen, foto's, theorievragen gekoppeld aan fragmenten, etc. alles is leuk voor de afwisseling), maar alles vertrekt toch vanuit muziek beluisteren. En die hoeven we zeker niet allemaal te kennen. Integendeel, het is net fijn om op muziekquizzen liedjes te ontdekken, dingen te horen die je nader wil leren kennen. :music-listening: Het lijkt me onmogelijk dat een droge waar/niet waar-vraag je zin kan doen krijgen om de groep waarover de vraag ging te gaan opzoeken. En ook die mash-upmixen dragen weinig bij op dat gebied.

Ik denk niettemin ook dat de meeste ploegen zich bij de voorrondes geamuseerd hebben, maar of dat enkel door de quiz komt, dat weet ik niet. Zoals je terecht stelt: amusement en vertier primeren. Als ik een hele avond niets naar mijn meug hoor, maar goed gelachen heb, ben ik tevreden. Maar we moeten een kat een kat durven noemen en de quiz beoordelen zoals hij was. Is een quiz te moeilijk, te eenzijdig, te ... dan mag dat gezegd worden. En dat staat los van het plezier dat je doorgaans sowieso beleeft, omdat je nu eenmaal met je vaste ploeg (in mijn geval ook vrienden) op stap bent.

Wat me dan ook brengt bij de quiz van afgelopen zondag: was dat een goede quiz? Volgens mij(n bescheiden mening) niet. Alle begrip voor wie er anders over denkt, maar een heleboel gokvragen, vragen over wat recentelijk in het blad verschenen is, halve dictees, mash-ups die inspiratieloos van het net geplukt zijn, of schrijf-op-wat-u-hoort-zingen-rondes zijn niet bepaald wat ik goed samengesteld noem. Het is eens iets anders, ja. Maar niet iets waar veel muziekquizzers echt op zitten te wachten, denk ik. De laatste twee rondes waren voor mij absolute dieptepunten. Een ronde waarin je team stelselmatig de tafel moet verlaten, is sowieso al bedenkelijk, maar dan nog om de quiz af te sluiten. Een bizarre stop, als je 't mij vraagt.

Maar heb ik me geamuseerd zondag? Dat wel, maar daar zit de quiz op zich voor nauwelijks enkele procenten tussen. De omkadering daarentegen, die was wel absoluut top. Maar geef mij toch maar de groezelige achterafzaaltjes, waarin quizzen met fragmenten gespeeld worden. De Humo-hype kan weer gaan liggen, back to normal. Ik vind het niet erg, ik heb al zin in zaterdag. En de weken die daarop volgen. :music-rockout:

Just my two cents.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Rubby »

:banana-dance: "quizzen in Bellem" :handgestures-thumbupright: :banana-dance:
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door bart depauw »

Telkens zich hier een dergelijke polemiek ontwikkelt, ben ik blij dat ik destijds deze website annex forum heb opgericht. :D
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door SepPuKu »

beautiful freak schreef: Just my two cents.
I like em :twocents-mytwocents: :handgestures-thumbupright:

Of je nieuwe zieltjes wil winnen (en welke) bepaal je als organisatie zelf maar als je ruim wil recruteren kan je niet uitsluitend vertrekken van de vraag 'wat vinden ik en/of mijne maat zelf leuk aan een muziekquiz'.

Dus een persoonlijke voorkeur 'verbanden kunnen leggen, inzicht hebben in stromingen en vertegenwoordigers', is weliswaar net zo respectabel als 'jumpstyle is het enige wat mij kan bekoren'. Maar je eigen criteria extrapoleren tot dé leidraad voor een organisatie en stellen dat dit een voldoende ruim publiek moet kunnen bekoren, zou ik niet meteen doen. Mijn persoonlijke '100% relevante quiz' zou er ongetwijfeld anders uitzien dan die van bv. toni servi :whistle: (en de mijne zou alvast niet al te veel volk trekken ;) )

Zeker als het nieuwe zieltjes betreft, kan ik me niet inbeelden dat de liefde voor muziek bij hen meestal vertrekt bij 'lezen over' en 'verbanden zoeken tussen'. Eerder bij 'luisteren naar' :?:

En eigenlijk ook bij geroutineerde quizzers, als je de quizzen bekijkt die zij samenstellen, bemerk je een gevoelig hoger aandeel aan klassieke reeksen 'titel-uitvoerder', dus vermoed ik dat het ook voor hen gewoonlijk daarvan vertrekt :confusion-shrug:

En net zoals je het vragen van titels kan banaliseren tot een gokspel, kan je dit met theorievragen even gemakkelijk. Heel negatief kan je dit omschrijven als 'vaak nutteloze weetjes die enkele quizzers toevallig ergens gelezen hebben'. Het is toch aan de organisator om te bewaken welke titels duidelijk moeten passeren en welke niet, net zo goed als afwegen welk gamma aan theorievragen je quiz een meerwaarde kan geven.
Plaats reactie