HUMO Popquiz finale 27/01/13

kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

SepPuKu schreef:Als ze echter op zoek gaan naar het beste 'popquizteam', zou het niet overbodig zijn om op zijn minst het gros van de muziekquizploegen aan te spreken :think: Dan hebben ze behoorlijk wat huiswerk voor de boeg, getuige de reacties. Want een organisatie bepaalt dan wel de inhoud, de ploegen bepalen of ze terugkomen of niet.
Zouden ze niet beter wildcards geven aan een 20-tal circuitploegen? De vraag is dan: op welke basis? Hier kan over gebrainstormd worden. Of bijvoorbeeld al de eerste 10 van dit jaar volgend jaar automatisch de finale laten spelen.
Dan kan je nog preselecties houden per provincie om bijkomend nog 20 ploegen te selecteren en de finale met 30 of 40 ploegen spelen.
Beter met 30 of 40 ploegen die allemaal strijden voor de overwinning dan die bende zogezegde 'kenners uit de professionele wereld' die daar gewoon wat irritante geluiden zaten te produceren.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Keiem »

Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Rubby »

aLEEce in chains schreef:Blijkbaar trekt Humo zich zelf niet veel aan van zijn scherpe spelregels. Ik zie via de foto's op hun facebook dat ploeg 30 oa. Bram Willems bevat. Hij speelde nochtans reeds mee in Leffinge, want zat in de ploeg naast ons. En aangezien in de poule des doods enkel gekende toppers doorgingen, vraag ik me toch af hoe hij daar toch weer mag zitten. Zal wel bij een bv-team gezeten hebben die in de verste verte geen kans maakten om te winnen maar toch... Eerst zo'n belachelijke inschrijvingsprocedure en er dan zelf vierkant je laars aan lappen :roll:
Totaal absurd , zo streng zijn bij de inschrijvingen en dan zoiets :shock:
Zeker als je weet dat er ploegen de finale misten (sneu voor de hiltons) :naughty:
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Keiem »

Rubby schreef: (sneu voor de hiltons)
Ik ben blij dat velen ons er graag hadden bij gezien, maar nu we enkel een koptelefoon (die ik trouwens al heb als trouw Humolid) en en zeer matige kwis misten ben ik al wat minder ontgoocheld. Volgende keer is de kwis genezen van de kinderfouten *wishful thinking* en halen we wel de finale...
Gebruikersavatar
Richard zonder Linda
Superstar
Berichten: 522
Lid geworden op: di 04 okt 2011, 19:34
Locatie: Koekelare-city

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door Richard zonder Linda »

We kunnen ons de beste muziekquizploeg noemen die niet heeft deelgenomen aan die stomme finale. :banana-dance:
Met een beetje goede wil natuurlijk.

.. en een heel klein beetje spijt.

Ik had wel eens graag geweten wie die 10 singer-songwriters waren die gevraagd werden. En gebeurde dit via een muziekfragment, foto of omschrijving?
Of via hun kapsel?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

Richard zonder Linda schreef:We kunnen ons de beste muziekquizploeg noemen die niet heeft deelgenomen aan die stomme finale. :banana-dance:
Met een beetje goede wil natuurlijk.

.. en een heel klein beetje spijt.

Ik had wel eens graag geweten wie die 10 singer-songwriters waren die gevraagd werden. En gebeurde dit via een muziekfragment, foto of omschrijving?
Of via hun kapsel?
via het herkennen van hun sandalen.... :P
neenee, 10 fragmentjes, namen weet ik echt niet meer......
ah ja, 1 herinner ik me nog: de laatste was Loudon Wainwright III
toen werd ik wakker voor de volgende vragen ;)
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

Inderdaad een mooi artikel van Lesley, maar heb toch mijn bedenking over het vergelijken met een literatuur- of kunstquiz. Als je enkel theorievragen (en dan bedoel ik inderdaad vragen zonder fragment zoals Lesley verduidelijkt) stelt kan in principe een team een muziekquiz winnen zonder dat de teamleden, bij wijze van spreken, al eens een muziekfragment hebben gehoord. Dus iemand die enkel boeken en muziekartikels leest en van buiten blokt zou de beste popquizzer kunnen zijn.... Het kan, maar dat is niet wat de doorsnee muziekquizzer gewend is. Een gezonde mix van beide kan nooit verkeerd zijn en dat miste ik wel een beetje.
Versta me niet verkeerd. Als de quiz meer fragmenten en minder theorie zou bevatten, was de uitslag misschien wel hetzelfde geweest.
Toch heb ik me wel geamuseerd over de 2 quizzen gezien.
(KUB)
One Hit Wonder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 09:23
Locatie: Brugge/Would-Be Monkees

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door (KUB) »

Richard zonder Linda schreef:Ik had wel eens graag geweten wie die 10 singer-songwriters waren die gevraagd werden.
Gene Clark. Schitterend. :music-listening:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door vinceluka »

(KUB) schreef:
Richard zonder Linda schreef:Ik had wel eens graag geweten wie die 10 singer-songwriters waren die gevraagd werden.
Gene Clark. Schitterend. :music-listening:
voor de rest zie volgende tracklist, halve ronde werd trouwens ook genoemd naar deze CD, sleeping beauties
(toepassellijke naam wel, ofwel vind je dit schitterend ofwel val je ervan in slaap :mrgreen: )
http://www.bol.com/nl/p/sleeping-beauti ... 4006480633
Cd 1 : 3-7-9-17
Cd 2 : 1-9-14
+ Tim Buckley
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door marc »

Ook al zat er bij anderen veel wind in die hoge bomen nu eenmaal vangen, ik kan me aansluiten bij veel van bovenstaande commentaren (Johan, Tony, Luc…) die genuanceerd, doordacht en constructief het collectieve gevoelen weergaven.
Zoals Johan aangeeft: veel wrevel had vermeden kunnen worden als de samensteller zijn quiz vooraf aan een routinier had voorgelegd. Aberraties als de verschrikkelijke Teachers-ronde en ongein als het dictee zouden, zo mag aangenomen worden, gesneuveld zijn. In hun ijver om de platgetreden paden te ontlopen, gingen de organisatoren in die momenten veel te ver de andere kant uit.
Voor velen overschaduwde die reeks het hele gebeuren. Jammer, want het evenement verdiende meer. De organisatie, de jurering, het decor, de presentatie, de prijzentafel, eten en drinken: het was allemaal voortreffelijk. :handgestures-thumbupright: Zullen we het maar toeschrijven aan beginnersfouten, die in volgende edities vermeden zullen worden?
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door vinceluka »

Sinds mijn blokken-trauma nooit meer naar dat programma gekeken
vragen ze wel de nieuwe blokken tune in een muziekquiz zeker :angry-banghead:
Mijn psychiater heeft drukke maanden voor de boeg ;) :mrgreen:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door kasenco »

Was wel tevreden om nog eens de schitterende tune van Funky Town te mogen aanhoren! :handgestures-thumbupright: :clap:
Aan de organisatoren: het nummer heet niet 'Awakenings', maar 'The Awekening', dit terzijde.

Een vraag die zeer sec wordt gesteld als 'wie is de jongste Beatle?' kan ook op een andere manier aan de man gebracht worden. Men speelt een nummer (van The Beatles uiteraard) en vraagt titel en uitvoerder met als bijkomende vraag 'wie is het jongste groepslid?'. Het antwoord is nu evengoed George Harrison ;)
Zo had men bv een reeks van 20 fragmenten kunnen opstellen met evenveel theorievragen gelinkt aan het gespeelde nummer.
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door DVNO »

kasenco schreef:
Inderdaad een mooi artikel van Lesley, maar heb toch mijn bedenking over het vergelijken met een literatuur- of kunstquiz. Als je enkel theorievragen (en dan bedoel ik inderdaad vragen zonder fragment zoals Lesley verduidelijkt) stelt kan in principe een team een muziekquiz winnen zonder dat de teamleden, bij wijze van spreken, al eens een muziekfragment hebben gehoord. Dus iemand die enkel boeken en muziekartikels leest en van buiten blokt zou de beste popquizzer kunnen zijn.... Het kan, maar dat is niet wat de doorsnee muziekquizzer gewend is. Een gezonde mix van beide kan nooit verkeerd zijn en dat miste ik wel een beetje.
Versta me niet verkeerd. Als de quiz meer fragmenten en minder theorie zou bevatten, was de uitslag misschien wel hetzelfde geweest.
Toch heb ik me wel geamuseerd over de 2 quizzen gezien.
De vergelijking doet idd totaal niets ter zake. Een muziekquiz met een weinig aan muziekfragmenten is gewoon absurd. De basis van elke muziektheorie blijft volgens mij nog altijd artiesten die muziek maken.
Als de heer Delvaux dan toch zo zot is van theorie dan raad ik hem oa de Poplar-quiz in Lembeke aan: daar krijg je ook dikwijls een stroom aan theorie te verwerken maar alles is wel mooi gekoppeld aan de basis van het samenzijn daar: de muziek die in de voorbije 50 jaar gemaakt is.
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door PEKEBO »

gerookt_espe schreef:
De vergelijking doet idd totaal niets ter zake. Een muziekquiz met een weinig aan muziekfragmenten is gewoon absurd. De basis van elke muziektheorie blijft volgens mij nog altijd artiesten die muziek maken.
Als de heer Delvaux dan toch zo zot is van theorie dan raad ik hem oa de Poplar-quiz in Lembeke aan: daar krijg je ook dikwijls een stroom aan theorie te verwerken maar alles is wel mooi gekoppeld aan de basis van het samenzijn daar: de muziek die in de voorbije 50 jaar gemaakt is.
:handgestures-thumbupright:

Hopelijk zien we de "onbekende" ploegen, die zondag aanwezig waren, eens terug op een echte muziekquiz!
Een aanrader, mensen.
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: HUMO Popquiz finale 27/01/13

Bericht door boo-lee »

gerookt_espe schreef: Als de heer Delvaux dan toch zo zot is van theorie dan raad ik hem oa de Poplar-quiz in Lembeke aan: daar krijg je ook dikwijls een stroom aan theorie te verwerken maar alles is wel mooi gekoppeld aan de basis van het samenzijn daar: de muziek die in de voorbije 50 jaar gemaakt is.
De Poplar-quiz vind ik sowieso een van de leukste quizzen in het circuit! Inderdaad veel theorie, maar nooit komt het "examen-achtig" over en altijd is die theorie op een heel originele wijze verweven met de luisterfragmenten.
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
Plaats reactie