Muziekquizje gezocht

Plaats reactie
baaigones
One Hit Wonder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 14:02

Muziekquizje gezocht

Bericht door baaigones »

Een van mijn collega's hoorde dat ik af en toe wel eens een muziekquizje speel, en vroeg me daarom of ik voor haar eventueel een muziekquizje wou samenstellen. Pas toen ik toegezegd had kwam ze met een aantal extraatjes waar ik rekening mee dien te houden.

De quiz zou dienen als activiteit tijdens een familieweekend. De deelnemers zijn dus absoluut geen 'echte' muziekquizzers en qua leeftijd varierend van 18 tot 70. Bijkomende moeilijkheid, een deel van de familie is Franstalig, en om het helemaal leuk te maken is het overkoepelende thema van het weekend 'Marine'. De kans lijkt me eerder klein, maar er is toevallig geen forumlid dat al eens dergelijke quiz opgesteld heeft ? :mrgreen:

Gewoon tips qua rondes en/of fragmenten zijn uiteraard ook welkom.
coverboy
Backing Vocal
Berichten: 70
Lid geworden op: di 09 okt 2007, 10:47

Re: Muziekquizje gezocht

Bericht door coverboy »

eigenlijk wel - ik stel alle jaren een familiequiz (algemene quiz) op met een volledige muziekronde. Omdat het allemaal gelegenheidquizzers zijn de fragmenten gemakkelijk. Ik haal die gewoon van youtube en knip en plak die in powerpoint. Succes verzekerd. Indien gewild mag je mijn quiz van 2010 en 2011 gebruiken.
baaigones
One Hit Wonder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 14:02

Re: Muziekquizje gezocht

Bericht door baaigones »

bedankt Coverboy :handgestures-thumbupright: ,

je mag anders gewoon de antwoorden doorsturen per PM hoor. Heb gewoon een beetje schrik om een 'makkelijke' quiz op te stellen, heb al gemerkt dat er nogal een verschil is tussen wat 'muziekquizzers' makkelijk vinden en wat makkelijk is voor het 'grote publiek'.
coverboy
Backing Vocal
Berichten: 70
Lid geworden op: di 09 okt 2007, 10:47

Re: Muziekquizje gezocht

Bericht door coverboy »

mijn (nieuwjaars)quizzen zijn volledig kant en klaar in powerpoint en kunnen je bezorgd worden op usb. Het zijn algemene quizzen (2009, 2010, 2011, 2012), met hier en daar een eenvoudige puzzel/tussenronde en duren 2 à 3u. Ik weet wel niet van buiten of ik 2009, 2010 en 2011 nog volledig staan heb op pc, maar flarden zeker nog wel; 2012 heb ik zeker en vast nog volledig. Het voordeel van powerpoint is bovendien dat je gemakkelijk vragen kan vervangen (achterhaalde actualiteit of te gemakkelijk/moeilijk) door een andere vraag. De muziekronde is eveneens in powerpoint, maar kan in geval van nood vervangen worden door een simpele ipod; uiteraard heb je dan geen beeld. Er zijn waarschijnlijk voor muziek betere presentatietechnieken mogelijk dan powerpoint (durft soms eens sputteren op een te lichte laptop) , maar daar heb ik zelf geen ervaring mee (VLC??). Suggesties hieromtrent zijn trouwens steeds welkom...
Mijn ervaring met familiequizzen leert me dat je enkel (grote) hits mag vragen, gespreid over de generaties heen. Op die manier komt iedereen aan zijn trekken, zelfs de meest onervaren quizzer. Het amusement primeert. Familiequizzers zijn meer uit op de gezelligheid dan op het presteren (alhoewel :lol: ..). Een foutje wordt ook gemakkelijk door de vingers gezien.
Zorg wel op voorhand voor een goede ploegverdeling qua leeftijd én kennis. Omdat er in mijn familie maar twee quizgeneraties zijn (50-60'gers en 20-30'gers - de kleinkinderen zijn nog te klein, hou ik daar ten volle mee rekening mee.
Als je me een contactadres opgeeft wil ik je alles wel bezorgen. Ikzelf speel regelmatig quizzen in het muziekcircuit (Rock Monsieur) en als het niet dringend kan ik ze wel eens meebrengen. :handgestures-thumbupright:
Plaats reactie