Eerste Wool-E quiz

Dumbo
Roadie
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 sep 2008, 16:54
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Dumbo »

progres schreef:
ziggysmurfdust schreef:
Marc VA schreef:
Enfin, zo hebben we de marginale zijde van het muziekquizgebeuren ook nog eens verkend. Lang geleden.
--- hou het proper aub ---

content deleted!
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door PEKEBO »

Antgirl schreef:Bedankt aan iedereen.
Ik weet dat het niet zo gemakkelijk was.
De volgende keer maken we de quiz gemakkelijker :violin:
Een vriendelijke madam (een gezellige babbel gehad aan onze tafel met the lady with red hair), miss Antgirl, en ook de andere leden van de ploeg zijn toffe mensen die alle respect verdienen voor hun eersteling, ook al was het onze smaak ook niet altijd. Maar kritiek geven op een organisatie? Ondergetekende zal dit nooit doen want smaken verschillen bij elke quiz (organisatie) en iedereen wil de beste quiz afleveren aan zijn publiek. Dus, wat is een quiz "gemakkelijker" maken? Opletten daarmee in de toekomst!
Mocht het een hitquiz geweest zijn zaten anderen, die gisteren wel hoog geëindigd zijn, misschien nu al te roepen op het forum.
Onze eersteling in september 2011 was ook te hoog gegrepen (een winnaar met slechts 65%!), we hadden het ook niet zien aankomen want wie zou onze smaak niet lusten, dachten Peter en ik..
Maar vele opmerkingen over deze quiz zijn hier natuurlijk terecht en de mensen van Wool-E zullen daar natuurlijk rekening mee houden.
100 korte fragmenten is natuurlijk weinig, van ons mag het gerust verdubbelen ;) .

Nog een paar opmerkingen;

- Die gasten van Aalst (Banaantjes) liepen gisteren nog rond in "gewone" kledij!!!!!!!!!!! Vandaag waarschijnlijk niet... :banana-stoner: :banana-ninja: :banana-dreads: :banana-skier: .
- De man van Hamme (Buddy) was afwezig maar ik was blij om Lieven en Patje (uit Hamme) hun kop nog eens te zien na lange tijd, hopelijk meer in de toekomst!
- 2de Horny/Freaky quiz zal niet meer doorgaan in 2012, we proberen een datum te vinden in 2013 en zullen de quiz dan ook "gemakkelijker" maken ;) .

Alle lof voor deze organisatie :handgestures-thumbupright: en tot de volgende editie!
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door PEKEBO »

Dumbo schreef:
progres schreef:
ziggysmurfdust schreef:
Marc VA schreef:
Enfin, zo hebben we de marginale zijde van het muziekquizgebeuren ook nog eens verkend. Lang geleden.
--- hou het proper aub ---

content deleted!
Beste, misschien deze opmerking verwijderen want nu schiet je naar iemand die niet aanwezig was op deze quiz... :roll:
En hopelijk stoppen zulke negatieve kritieken op dit forum.
Dumbo
Roadie
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 sep 2008, 16:54
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Dumbo »

PEKEBO schreef:
Dumbo schreef:
progres schreef:
ziggysmurfdust schreef:
Marc VA schreef:
Enfin, zo hebben we de marginale zijde van het muziekquizgebeuren ook nog eens verkend. Lang geleden.
--- hou het proper aub ---

content deleted!
Beste, misschien deze opmerking verwijderen want nu schiet je naar iemand die niet aanwezig was op deze quiz... :roll:
En hopelijk stoppen zulke negatieve kritieken op dit forum.
De bendeleider heb ik niet gezien, maar één van de krawaten heb ik zeker wel gezien... en die bedoel ik.
Gebruikersavatar
Maledictus I
Rock Legend
Berichten: 1661
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 15:40

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Maledictus I »

ziggysmurfdust schreef:De laatste ronde (Reverse) viel bij iedereen in de smaak, enkel een paar gelegenheidsploegen en Los Locos scoorden hier laag, als de rest zat ver boven het gemiddelde, met Walhalla als uitschieter: 22/22

De tweede tafelronde (de anagrammen) had ook een redelijk hoog scoorgehalte, hierbij is 't simpel, of het ligt je of het ligt je niet.
- reverse: dus je gaat ervanuit dat alle ploegen die niet laag scoorden, die ronde konden smaken? Verkeerde redenering, wij haalden veel punten maar vinden zulke rondes afgrijselijk. Ik denk dat geen enkele circuitploeg zit te wachten op een reverse-ronde, en voor gelegenheidsploegen zal het ook wel leuker zijn om de muziek te horen zoals ze gemaakt is zeker? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij achterstevoren muziek plezant vindt en kan mij absoluut niet indenken wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn.

- bij de anagrammen is't niet zo simpel vind ik. Of het je ligt of niet, veel of weinig punten haalt - je bent verplicht om een halve quiz lang met die lettertjes te zitten puzzelen, te zitten staren op die woorden tot je iets vindt. Voor de pauze amuseerde ik mij nog goed, na de pauze werd het doodsaai zwoegen op anagrammen. Als je echt je quiz naar een hoger niveau wil tillen, gooi je dwaze puzzelspelletjes eruit en vervang je ze door iets dat wel met muziek te maken heeft.

- nog iets i.v.m. de korte fragmenten: het gaat er hem niet om dat een fragment minstens zo lang moet duren, maar dat je een beetje een herkenbaar stuk laat horen. Van een nummer met een eentonige instrumentale intro kan je 60'' laten horen zonder dat iemand het herkent, dan is het beter dat je het afknipt en begint met de zang. Enkele voorbeelden: het nummer van Motorhead stopte nog voor de zang begon, Fake Blood hebben velen niet herkend die het er anders vlot uithalen, Adam and the Ants was gepasseerd voordat ik besefte dat het bezig was.

Over het belangrijkste aspect van de quiz ben ik positief: uitstekende muziekkeuze!
Beatus vir qui suffert tentationem
Quoniam cum probatus fuerit accipiet coronam vitae
ziggysmurfdust
Roadie
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 11:47
Locatie: St-Amandsberg
Contacteer:

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door ziggysmurfdust »

Maledictus I schreef:
ziggysmurfdust schreef:De laatste ronde (Reverse) viel bij iedereen in de smaak, enkel een paar gelegenheidsploegen en Los Locos scoorden hier laag, als de rest zat ver boven het gemiddelde, met Walhalla als uitschieter: 22/22

De tweede tafelronde (de anagrammen) had ook een redelijk hoog scoorgehalte, hierbij is 't simpel, of het ligt je of het ligt je niet.
- reverse: dus je gaat ervanuit dat alle ploegen die niet laag scoorden, die ronde konden smaken? Verkeerde redenering, wij haalden veel punten maar vinden zulke rondes afgrijselijk. Ik denk dat geen enkele circuitploeg zit te wachten op een reverse-ronde, en voor gelegenheidsploegen zal het ook wel leuker zijn om de muziek te horen zoals ze gemaakt is zeker? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij achterstevoren muziek plezant vindt en kan mij absoluut niet indenken wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn.

- bij de anagrammen is't niet zo simpel vind ik. Of het je ligt of niet, veel of weinig punten haalt - je bent verplicht om een halve quiz lang met die lettertjes te zitten puzzelen, te zitten staren op die woorden tot je iets vindt. Voor de pauze amuseerde ik mij nog goed, na de pauze werd het doodsaai zwoegen op anagrammen. Als je echt je quiz naar een hoger niveau wil tillen, gooi je dwaze puzzelspelletjes eruit en vervang je ze door iets dat wel met muziek te maken heeft.
Ik denk dat er evenveel voor- als tegenstanders waren van beide concepten. Ik heb redelijk wat goede commentaren gehoord achteraf in de zaal ivm de reverse ronde. 1 ploeg vond zelfs dat er meer van dat soort dingen in mochten zitten.
Wat de anagrammen betreft kan ik je wel volgen, het waren er veel te veel en zou bv interessanter geweest zijn mochten er nog wat andere muziekgerelateerde puzzels op het blad gestaan hebben.
Ik voel me eerder gesterkt door opmerkingen als deze:
De anagrammen gingen dan weer verdacht goed
Plus nog een aantal aanmoedigende opmerking achteraf in de zaal

Ter illustratie: de muziekquiz die ik het leukst vind, is de VSPW quiz hier in Gent, die het midden houdt tussen een kennisquiz en een muziekquiz. Een gewaagd mengsel van geluidsfragmenten en algemene kennis vragen rond muziek.
- nog iets i.v.m. de korte fragmenten: het gaat er hem niet om dat een fragment minstens zo lang moet duren, maar dat je een beetje een herkenbaar stuk laat horen. Van een nummer met een eentonige instrumentale intro kan je 60'' laten horen zonder dat iemand het herkent, dan is het beter dat je het afknipt en begint met de zang. Enkele voorbeelden: het nummer van Motorhead stopte nog voor de zang begon, Fake Blood hebben velen niet herkend die het er anders vlot uithalen, Adam and the Ants was gepasseerd voordat ik besefte dat het bezig was.
Genoteerd. Als beginnende samensteller maak je idd de fout dat het niet te herkenbaar mag zijn, maar je vergeet dan gemakshalve dat de quizer niet hetzelfde weet van wat jij weet.
Over het belangrijkste aspect van de quiz ben ik positief: uitstekende muziekkeuze!
Dan deden we toch nog iets juist ;-)
Wool-E Shop
Koevoet Is Beter Dan Boullie
Fume C'est Du Belge...
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Keiem »

Als moderator voelde ik me toch weer verplicht om enkele onnodig kwetsende dingen te verwijderen. Ik doe het niet graag, maar ik heb geen zin om deze thread weer over iets geheel anders dan de kwis te zien gaan.
Je mag uiteraard kritiek hebben over een kwis. Probeer dit goed te formuleren en dan spreken we hier over 'opbouwende kritiek' die ervoor zorgt dat de organisatoren volgend jaar weten waaraan ze kunnen werken. De kwis marginaal noemen of bepaalde personen beledigen is onnodig en hoort hier niet thuis. Wees aub wat vriendelijk.
@ziggysmurfdust: Was het een perfecte kwis? Nee. Zat er toekomst in? Absoluut.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door SpeedKing »

Vooreerst mijn excuses mocht de opmerking over presentatie slecht gevallen zijn op een slecht moment. Was ook niet écht negatief bedoeld: liever sec dan flauw plezant. Prettig gestoord plezant zoals op de Flosseklosser paar weken geleden mag ook natuurlijk.

De opmerking over de drankenkaart was al helemaal niet slecht bedoeld, integendeel - graptje hé Pol!

Verder was er ook niets negatiefs bedoeld: gewoon sleutelen (niet zozeer aan de muziekkeuze - doe je ding) en Gent heeft er een goeie quiz bij, met eigen smoelwerk en breed uitwaaierend naar soms onbekende vertakkingen (maar altijd wel voor iemand bekend). Goeie quizzen in Gent, daar kan ik alvast niks op tegen hebben.

Enkel over de duur en selectie binnen de fragmenten kunnen we echt unaniem zijn blijkbaar. Ik heb zelf ook nog de fout gemaakt om altijd enkel het begin te kiezen: je moet inderdaad soms eens schuiven in een nummer, en probeer toch altijd minstens wat zang mee te pikken.

Zelf doe ik het nu zo: 40 seconden voor alleen uitvoerder, 50 seconden voor uitvoerder en titel, 60 seconden als er ook nog een derde bijvraag is. Telkens met 5 seconden fade.

Haalbaarheid van nummers of bands kan je volgens mij nog meer checken dan ooit: op Last.fm kan je zien hoeveel plays een band heeft (als je onder de 250.000 gaat heb je veel kans op een solo), en op Spotify zie je ook de populairste nummers. Ik hou dit al een paar maanden in de gaten en check solo's en zo: er zit echt een lijn in - je kan haast gaan voorspellen wat haalbaar is en niet. Het enige waar je daarbij moet rekening houden zijn bands die bv. puur Amerikaans zijn. Je kan een countryquiz maken met mega selling artists in de States, maar geen kat die daar iets van zal kennen alhier.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1703
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door aLEEce in chains »

SpeedKing schreef:Vooreerst mijn excuses mocht de opmerking over presentatie slecht gevallen zijn op een slecht moment. Was ook niet écht negatief bedoeld: liever sec dan flauw plezant. Prettig gestoord plezant zoals op de Flosseklosser paar weken geleden mag ook natuurlijk.

De opmerking over de drankenkaart was al helemaal niet slecht bedoeld, integendeel - graptje hé Pol!

Verder was er ook niets negatiefs bedoeld: gewoon sleutelen (niet zozeer aan de muziekkeuze - doe je ding) en Gent heeft er een goeie quiz bij, met eigen smoelwerk en breed uitwaaierend naar soms onbekende vertakkingen (maar altijd wel voor iemand bekend). Goeie quizzen in Gent, daar kan ik alvast niks op tegen hebben.

Enkel over de duur en selectie binnen de fragmenten kunnen we echt unaniem zijn blijkbaar. Ik heb zelf ook nog de fout gemaakt om altijd enkel het begin te kiezen: je moet inderdaad soms eens schuiven in een nummer, en probeer toch altijd minstens wat zang mee te pikken.

Zelf doe ik het nu zo: 40 seconden voor alleen uitvoerder, 50 seconden voor uitvoerder en titel, 60 seconden als er ook nog een derde bijvraag is. Telkens met 5 seconden fade.

Haalbaarheid van nummers of bands kan je volgens mij nog meer checken dan ooit: op Last.fm kan je zien hoeveel plays een band heeft (als je onder de 250.000 gaat heb je veel kans op een solo), en op Spotify zie je ook de populairste nummers. Ik hou dit al een paar maanden in de gaten en check solo's en zo: er zit echt een lijn in - je kan haast gaan voorspellen wat haalbaar is en niet. Het enige waar je daarbij moet rekening houden zijn bands die bv. puur Amerikaans zijn. Je kan een countryquiz maken met mega selling artists in de States, maar geen kat die daar iets van zal kennen alhier.
Ik kan me volledig vinden in de analyse van Speedking. Uiteindelijk bepalen jullie zelf met welke opmerkingen/adviezen jullie rekening houden hé. Zolang jullie niet de top 10 van de Woolee folder van op tafel vragen is 't goed ;) want van die groepen hebben wij nog nooit gehoord.
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Rock Monsieur »

Deze muziekquiz was absoluut mijn (ons) ding niet. Na de eerste ronde, waar we niet eens de helft behaalden, vreesde ik dat de meeste ploegen op het einde van de avond met een dikke buis naar huis zouden gaan. Een aantal ronden bleken uiteindelijk toch iets beter mee te vallen. Maar gezien de vele gelegenheidsploegen die aanwezig waren, vrees ik dat er toch nog veel ploegen een onvoldoende haalden. Hiermee is nogmaals bewezen dat het heel erg moeilijk in te schatten is hoe moeilijk een quiz zal beoordeeld worden. Een fout die blijkbaar veel gemaakt wordt door beginnende organisatoren. Maar ik ben er van overtuigd dat de organisatoren op dit vlak wel zullen bijsturen.

Zoals Speedking reeds aanhaald heeft deze quiz voorlopig geen eigen gezicht. Totaal onbekende nrs. afwisselen met bvb. Margriet Herman ... het blijft een beetje vreemd. Ik vrees dat het feit dat men de quiz samenstelt met maar liefst 6 personen de zaak alleen maar moeilijker maakt. Dat betekent dat elke samensteller gemiddeld slechts 16,6666667 fragmenten in de quiz kan stoppen.
Voordeel ... er is waarschijnlijk nog materiaal genoeg voor de komende 10 jaar :lol:
Maledictus I schreef:
ziggysmurfdust schreef:De laatste ronde (Reverse) viel bij iedereen in de smaak, enkel een paar gelegenheidsploegen en Los Locos scoorden hier laag, als de rest zat ver boven het gemiddelde, met Walhalla als uitschieter: 22/22

De tweede tafelronde (de anagrammen) had ook een redelijk hoog scoorgehalte, hierbij is 't simpel, of het ligt je of het ligt je niet.
- reverse: dus je gaat ervanuit dat alle ploegen die niet laag scoorden, die ronde konden smaken? Verkeerde redenering, wij haalden veel punten maar vinden zulke rondes afgrijselijk. Ik denk dat geen enkele circuitploeg zit te wachten op een reverse-ronde, en voor gelegenheidsploegen zal het ook wel leuker zijn om de muziek te horen zoals ze gemaakt is zeker? Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat hij achterstevoren muziek plezant vindt en kan mij absoluut niet indenken wat daar de meerwaarde van zou moeten zijn.

- bij de anagrammen is't niet zo simpel vind ik. Of het je ligt of niet, veel of weinig punten haalt - je bent verplicht om een halve quiz lang met die lettertjes te zitten puzzelen, te zitten staren op die woorden tot je iets vindt. Voor de pauze amuseerde ik mij nog goed, na de pauze werd het doodsaai zwoegen op anagrammen. Als je echt je quiz naar een hoger niveau wil tillen, gooi je dwaze puzzelspelletjes eruit en vervang je ze door iets dat wel met muziek te maken heeft.
Over de reeks met fragmenten die achterstevoren gespeeld werden kan ik me aansluiten bij Maledictus: 't is niet omdat er op die reeksen veel punten gescoord werden, dat die reeks daarom 'gesmaakt' wordt. Ik vermoed dat de meeste circuitploegen het hierover eens zullen zijn. Dit heeft meer te maken met 'kijk eens wat ik met de computer kan' dan met muziek. En mea culpa ... wij hebben in het verleden ook zo'n reeks in onze quiz gestopt.

Anagrammen kunnen wat mij betreft wel, al hadden het er idd. iets minder mogen zijn of moest er misschien wat meer afwisseling zijn. Wij durven ook al wel eens een puzzel in onze quiz te stoppen, net zoals de mannen van Bellem voor hun quiz van het oudercomité. Zorgt altijd wel voor een aangename afwisseling.

De prijzentafel was eerder sober te noemen, de deelnameprijs was dan weer heel goedkoop. Tip: de prijs optrekken met 3-4 euro en in ruil daarvoor een 20-tal budget-CD's aankopen uit eerder genoemde Media-winkels.

Grootste domper op de avond: de parkeerboete die ik bij terugkeer op mijn voorruit vond. :angry-cussingblack: Maar daar kan de organisatie dan weer niks aan doen.
Zeno
Lead Singer
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 24 sep 2007, 11:48
Locatie: Ex-quizzer (Vindikooks)

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Zeno »

Zeker nog het vermelden waard:

- het uitlijnen van de tafels en
- de immer attente bijzonder begripvolle fotografe Betty

Greetz from Zeno
Gebruikersavatar
Antgirl
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 10:02
Locatie: Sint-Amandsberg

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Antgirl »

Rock Monsieur schreef: Grootste domper op de avond: de parkeerboete die ik bij terugkeer op mijn voorruit vond. :angry-cussingblack: Maar daar kan de organisatie dan weer niks aan doen.
Waar stond je geparkeerd? Ben een beetje verbaasd.
Koevoet is beter dan boullie
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door DVNO »

Het is absoluut mijn gewoonte niet om tussen te komen in een quizbespreking waar ik zelf niet was, maar hier wil ik wel een uitzondering voor maken. Ik wil bij deze een hart onder de riem steken bij de organisator.

Ga je niet fixeren op de negatieve reacties maar onthou wat er van positieve 'kritiek' hier op het forum is neergepend.
Het onderschatten van de moeilijkheidsgraad is iets wat praktisch iedereen op zijn eersteling tegenkomt. Ook wij van de schelln gingen zwaar de mist in bij onze 'favorietenronde' op onze eerste quiz (met een paar mooie buizen voor heel wat quizploegen, zelfs geroutineerde, tot gevlog :oops: )
Ik zou zeggen (zoals speedking en rock monsieur) probeer een duidelijke koers te kiezen om in de toekomst te varen (het hoeven niet allemaal hitquizzen of alternatieve rockquizzen te zijn). Nu komt er eigenlijk juist een toffe periode aan. Probeer te bepalen waar je zelf voor staat (muziekgenres, invulling quiz) en grijp de mooie uitdaging om dat in een mooie (zonder twijfel verbeterde) versie van jullie quiz te gieten en geniet vooral van deze leuke evenwichtsoefening.
Een muziekquiz blijft amusement en bij deze kom ik graag volgend jaar bij jullie een tweederangs tombolaprijs van de prijzentafel meegrissen :handgestures-thumbupright: (ironisch bedoeld he)
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door DVNO »

Ja lap nog iets vergeten.

Wat betreft de duur of de keuze van het fragment dat je laat horen uit een liedje: wij hanteerden de regel: zoveel mogelijk titels laten horen, behalve wanneer je een oerklassieker vraagt: niemand heeft het refrein van 'smells like teen spirit' of de kenmerkende riff nodig om dat lied te herkennen.
Gewoon om maar te zeggen, ook daar kan je 'spelen' met de moeilijkheidsgraad.
Veel succes ! :music-rockout:
Killerr
Lead Singer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 02:01
Locatie: oostende / disorder
Contacteer:

Re: Eerste Wool-E quiz

Bericht door Killerr »

Als maker van reeds 4 muziekquizzen kan ik hetgeen mijn collega van 4 schelln espe zegt alleen maar beamen. Ook onze eersteling werd te moeilijk gevonden, maar toch kregen wij het mooie compliment "eclectisch en excentriek" bij de commentaren. Deze benaming past dan ook gerust bij de 1ste Wool-E quiz. Zit niet in over de duur van de quiz of de inhoud, doe je eigen ding, niemand in het muziekquizcircuit zit te wachten op eenheidskoek.

Wij vonden het goed en hebben ons geamuseerd, wat m.i. nog altijd het belangrijkste is. Dat we eens op een menselijk uur thuis waren was ook meegenomen.

Volgend jaar zijn we opnieuw van de partij.

Stefan
Disorderquizteam
Plaats reactie