Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazareth

Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazareth

Bericht door Keiem »

Tja, de eerste reactie is dus van mij... Gisteren een mooie eerste editie meegemaakt van deze popkwis van Popallure. De kwis zelf was niet zo moeilijk, erg gevarieerd (Stubru, Mnm en inderdaad voldoende Radio 1 én 2) en de zaal en bediening waren uitstekend. Maar... (later meer)

We hadden onze ploeg danig versterkt met onze espe (Dimitri Van Oost). Samen met de immer verbazingwekkende Spider Murphy haalden die twee samen er vrijwel alle fragmenten uit die wij niet wisten. Ik vermoedde dat we complementair zouden zijn, maar dat we tot het einde meestreden voor de overwinning had ik niet durven hopen. Maar er is dus een serieuze 'maar...' aan dit verhaal:
Wat was dat in godsnaam met die jury?
'Klachten mochten genoteerd worden op het blad en worden behandeld', werd gemeld voor de kwis. Niets van dit alles echter. De realiteit was dat klachten gewoon verticaal geklasseerd werden met een ferme grijns erbij. En klachten waren er overal bij de vleet want er werd bovenaards streng verbeterd. Gangs of New York (zonder 's'): afgekeurd!, I feel the earth move under my feat (3 woorden teveel): afgekeurd! enzovoort.. (post hieronder uw voorbeelden, dan kunnen we nog eens lachen). Iedere ploeg zag tot wel 10 punten verloren gaan in de nevelen van de juryhoofden. Du jamais vu!
En zeker toen bleek dat we na 7 rondes (en vele fout afgekeurde antwoorden) gedeeld aan de leiding stonden met JPJ&SG moesten we nog een tandje bijsteken. Ik haalde dus mijn schoonschrift boven en liet elk antwoord dubbelchecken door het volledige team. Het zag er goed uit want volgens onze telling hadden we onze eerste overwinning ooit binnen na ronde 10. Maar opnieuw gingen in die laatste rondes twee punten verloren. Ik weet nog steeds niet waar en discussieren was nutteloos ('Resistance is futile') dus liet ik het maar voor wat het was. Let op: een dikke proficiat voor een beresterke Jan Piet Joris & Sam Gooris, maar een gelijkspel was hier misschien billijker.
Tip dus voor een volgende editie: Zet de jury gewoon in de zaal voor de bediening en vice versa. Dan heb je een erg genietbare kwis in handen die een mooie aanvulling is op de kalender.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Tonyvdb »

Zoals aangekondigd (heel) veel Belgisch, Stubru en hitjes (veel 'indie' of 'Radio 1' heb ik niet gehoord) : een echte jeugdhuisquiz, geen pretentie : veel Afrekening-achtige Belpop en co., veel Eurodance, wat melige hitjes : pakweg Rumer, Mars Volta of Willard Grant Conspiracy hoefde je hier niet te verwachten, maar wel Customs, Nunca, DJ Muzze en Danny Fabry : hoezee !
Voor ondergetekende (en twee JPJ&SG-collega's én 'Femme Gooris') eens een welgekomen afwisseling met het zwaardere Testedoene- en Sopranowerk van de voorbije weken.
Ook : super locatie, heel goed geluid, aardige prijzentafel, vlotte presentator (kan met zo'n look zo bij de Stray Cats beginnen) en bediening.

Het was, zoals Keiem al zei, een nek-aan-nek-race met zijn Paris Hiltons (allez, 2 toch daarvan + 1 Spider Murphy + 1 Espe), voor Would-Be-Monkees te veel 'moois' om mee te dingen naar de hoofdkroon, vermoed ik : zij haalden nummer drie op een punt of 12 afstand.
De einduitslag was ook voor ons een verrassing - punten van de laatste drie rondes werden in één keer verrekend en afgeroepen, dus geen mogelijkheid meer tot correctie voor Keiem en de zijnen - want ik verwachtte een ex aequo of zelfs een punt meer voor Paris H., maar we bleken gewonnen te hebben met twee punten meer. Ik had het onze sympathieke bandengigant uit de Westhoek en zijn trawanten zeker gegund, echt waar. :romance-grouphug:

Ik hoop dat de mensen van Popallure van deze quiz een jaarlijkse gewoonte maken, want dit soort gesmeerd lopende 'jeugdhuisquizzen' zijn er haast niet (meer) en, zoals al gezegd, ik vond het een schot in de roos, behalve dus de verbetering : die was véél te streng, maar dat zullen Josh en de zijnen ook wel al begrepen hebben ondertussen. Ik wil dan ook oproepen aan alle collega-quizzers niet op deze nagel te blijven hameren hier op dit forum (ik had deze oproep ook gepost als we tweede waren geëindigd). Voor die gasten was het hun eerste keer hé, ik heb hier al 'eerste quizzen' zwaarder zien ontsporen dan op een strenge verbetering.

Dus aan Josh (en de zijnen) : volgend jaar opnieuw en de jury iets verdraagzamer laten verbeteren en het zal allemaal 'toppie' (Drive-By Shooters : ideetje voor volgend jaar ;) ) zijn.
Wat ons betreft tot volgend jaar !
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Rushian »

Tonyvdb schreef:Voor ondergetekende (en twee JPJ&SG-collega's én 'Femme Gooris')
Ik meende Kelly idd herkend te hebben.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Rushian »

Keiem schreef:Wat was dat in godsnaam met die jury?
'Klachten mochten genoteerd worden op het blad en worden behandeld', werd gemeld voor de kwis. Niets van dit alles echter. De realiteit was dat klachten gewoon verticaal geklasseerd werden met een ferme grijns erbij.
Kunnen daar ook van meespreken. 4 klachten ingediend maar geen idee wat daarmee is gebeurd. Ik denk zelfs dat ze X&Y afgekeurd hebben, want op het scherm stond XY.
Hopelijk hebben ze "Love in an elevator" niet afgekeurd, want op het scherm stond "Live in an elevator.
Ach, dat zijn allemaal studentjes die net examens achter de rug hebben. Waarschijnlijk zijn ze door hun proffen even hard aangepakt en moest die frustratie er gisterenavond allemaal uit. :violence-snipersmiley: :violence-ripper:
Laatst gewijzigd door Rushian op za 25 jun 2011, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Keiem »

Tonyvdb schreef:Het was, zoals Keiem al zei, een nek-aan-nek-race met zijn Paris Hiltons (allez, 2 toch daarvan + 1 Spider Murphy + 1 Espe)
Ik beschouw Spider toch stilaan als een volwaardig lid van ons team. Zonder hem geraak ik voor veel kwissen niet aan een team. Ik moet dan naast onze 5 leden (ik, Gordon Downie, Filip, Gregory en Spider) toch nog af en toe een freelancer zoeken. Ik wist dat een espe hier wel goed van pas zou komen. Zowel hij als Spider waren nadien nog meermaals gecontacteerd voor deze kwis :twisted: too late...
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Rock Monsieur »

Keiem schreef:Ik wist dat een espe hier wel goed van pas zou komen. Zowel hij als Spider waren nadien nog meermaals gecontacteerd voor deze kwis :twisted: too late...
Wij hadden in het gelegenheidscollectief 'Monsieur De Wanhoop' ook een espe in onze rangen. En wat voor één. Tijdens de tweede helft van de quiz, waar het accent eerder op de dance-hits lag i.p.v. het stubru gedeelte, vulde Sven de antwoordbladen voor quasi 70% alleen in. Hier en daar konden wij ook een kruimeltje oprapen, met een mooie 4e plaats als resultaat.
Ik denk dat de '4 Schell'n Espe' hier als ploeg ook heel hoog hadden kunnen eindigen.

Wat de quiz betreft ... ik kan me aansluiten bij de commentaren over de jury. Ook wij hebben op vaak belachelijke manier een 5-tal punten te weinig gekregen. O.a. 'Favourite game' van 'The Cardigans' werd afgekeurd omdat het 'My favourite game' moest zijn.
Wel grappig hoor ... onze ploeg zat vlak naast het podium en dus dicht bij de jury. Tijdens de 2e pauze kwam er zondvloed van bekende quizzers (Peter van Bruce Horny, Peegee, Keiem, ...) naar het podium toe om feedback over hun klachten te vragen (die hadden ze genoteerd op hun blad, maar werden blijkbaar allemaal genegeerd).
Wij konden een glimlach nauwelijks onderdrukken toen we hoorden welke antwoorden allemaal afgekeurd werden. Bij deze ... mijn welgemeende excuses omwille van dit leedvermaak, maar ik denk dat alle ploegen in hetzelfde schuitje zaten.

Hopelijk houdt de organisator voor een volgende editie rekening met deze opmerkingen en dan hebben we er volgens mij een heel leuke quiz bij om het seizoen (voor sommigen) af te sluiten.

Nog één belangrijke opmerking: de fragmenten mogen wat mij betreft gerust wat langer duren. Nu kregen we meestal slechts een 30-tal seconden van elk nummer te horen en dan bleek het telkens nog om de 'intro's' te gaan. Op die manier gingen er heel veel titels verloren en ik denk dat dit ook in het nadeel van de gelegenheidsploegen speelde.
Na 6 reeksen waren er maar liefst 17 ploegen (op 34?) die minder dan de helft van de punten haalden.

Conclusie: voor de circuitploegen was de quiz eerder gemakkelijk te noemen. Voor de gelegenheidsploegen was die volgens mij soms iets te moeilijk. Een iets mildere jury en langere fragmenten zou volgens mij de balans al wat meer in evenwicht kunnen brengen.
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1056
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Luk »

Ik kan me hier bij aansluiten.

Toch even enkele positieve punten aanhalen die (dacht ik) nog niet aan bod kwamen:

- de erg leuke links die je soms in een deel van de titel of uitvoerder moest zoeken, hilarische voorbeelden: dieren: sTORies van Therapy!, steden: JéROME & the Bang Gang, lichaamsdelen: stREET, dOOR veel van mij te houden (wij vonden zelf ook Frank GALan...). Niet steeds makkelijk, maar wél leuk gevonden.
- de herhaling van korte fragmentjes van de opgaven bij het overlopen van de juiste oplossingen, terwijl stapgewijs ook die juiste antwoorden op het scherm werden geprojecteerd.
- de einduitslag eerst van achter naar voor op het scherm geprojecteerd (waarbij de top 10 scrollend ook pas stapsgewijs om de spanning er in te houden - los van de terechte commotie om de punten wél heel fijn gebruik van de multimedia in een knappe zaal!).

Ook bij ons gemengde gevoelens over deze quiz, eveneens door de onduidelijke jurering die blijkbaar "superstreng" was (geen idee tijdens de quiz, want geen feedback op klachten gekregen noch gaan zoeken vooraan ).
Daarnaast ook door het geselecteerde genre muziek, waarin duidelijk werd "gehamerd" op beats & dance, met heel wat novelty-acts (Frisko in den disko, oeps dat zal disco moeten geweest zijn... ;) ) en DJ-projecten (MD, Peter, Bart...) op een rij.
De aankondiging van de quiz was zeker niet fout (1991-2011, radiozenders allerhande), maar de invulling leek daarmee wel wat eenzijdig, en inderdaad gericht op een jonger publiek dan dat aan onze tafel (met dank aan Guylan :handgestures-thumbupright: om André in extremis te vervangen).
Geen probleem met deze quizprofilering daarmee echter, we moeten voor onszelf uitmaken of we terugkomen.
Met een zesde plaats mogen we temidden al dat (relatief) jonge geweld eigenlijk nog best fier zijn... :twisted:

Proficiat voor Jan, Piet, Joris en Sam Gooris, Keiem en zijn harem Lookalikes, Would-be Monkees, Monsieur De Wanhoop en Bruce Horny en de Rest (zeer straf bezig!) als top 5!
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1056
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Luk »

Rock Monsieur schreef: Nog één belangrijke opmerking: de fragmenten mogen wat mij betreft gerust wat langer duren. Nu kregen we meestal slechts een 30-tal seconden van elk nummer te horen en dan bleek het telkens nog om de 'intro's' te gaan. Op die manier gingen er heel veel titels verloren en ik denk dat dit ook in het nadeel van de gelegenheidsploegen speelde.
Inderdaad, soms leek het wel een introquiz van instrumentale nummers...
Het verschil zat hem dan in "boenka boenka boing" of "boing boenka boenka"... (okee enkel bij veel dance-nummers, bij de gitaarrock weet ik niet hoe ik dat hier moet vertalen in fonetische dingen). Begin er maar aan als niet-kenner!
Enfin, respect voor wie ze allemaal uit elkaar kon houden, het was voor iedereen hetzelfde tenslotte, hé?
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Tonyvdb »

Rushian schreef:
Keiem schreef:Ach, dat zijn allemaal studentjes die net examens achter de rug hebben. Waarschijnlijk zijn ze door hun proffen even hard aangepakt en moest die frustratie er gisterenavond allemaal uit. :violence-snipersmiley: :violence-ripper:
dat klinkt niet echt vriendelijk of motiverend, Rushian ...
Ik zou het eerder houden op het feit dat ze geen ervaring hebben in het 'circuit' en dat ze dachten dat - zoals op een examen, ja, of zoals die belachelijke jury in Blokken - dat zo moest, dat het antwoord 100% juist moet zijn, ter goeder trouw, niet om ons te 'pesten'.
De meeste muziekquizjury's weten ondertussen dat één of twee woordjes of letters - zeker voor de titel - niet tot afkeuren leidt.
Je kan daar geen rechte lijn in trekken, op de duur voel je dat aan wat net nog kan en wat net niet... bvb. 'Favourite game' ipv 'My favourite game' is juist ... 'My Favourite love' ivm 'My Favourite game' is fout ...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Tonyvdb »

Luk schreef:Frisko in den disko!
heel even overwogen om dit, als tussendoortje, in mijn alfabetronde te moffelen twee weken geleden maar aangezien dit nooit officieel is gereleased en het helemaal niet duidelijk is hoe de uitvoerder heet (DJ Muzze, Muzze, Muzze & Vantorre, Marvin Vantorre, Muzze & Marvin Vantorre, etc... of zelfs Curlyhead DJ's of zo ...) heb ik heel snel dat plan weer laten varen ... (maar het leverde ons wel een punt op gisteren :ugeek: )
Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Rushian »

Tonyvdb schreef:
Rushian schreef:
Keiem schreef:Ach, dat zijn allemaal studentjes die net examens achter de rug hebben. Waarschijnlijk zijn ze door hun proffen even hard aangepakt en moest die frustratie er gisterenavond allemaal uit. :violence-snipersmiley: :violence-ripper:
dat klinkt niet echt vriendelijk of motiverend, Rushian ...
Ik zou het eerder houden op het feit dat ze geen ervaring hebben in het 'circuit'
Sarcasme is jou dus duidelijk vreemd :think: . Genoteerd! :clap:
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Tonyvdb »

Rushian schreef:
Tonyvdb schreef:
Rushian schreef:
Keiem schreef:Ach, dat zijn allemaal studentjes die net examens achter de rug hebben. Waarschijnlijk zijn ze door hun proffen even hard aangepakt en moest die frustratie er gisterenavond allemaal uit. :violence-snipersmiley: :violence-ripper:
dat klinkt niet echt vriendelijk of motiverend, Rushian ...
Ik zou het eerder houden op het feit dat ze geen ervaring hebben in het 'circuit'
Sarcasme is jou dus duidelijk vreemd :think: . Genoteerd! :clap:
klopt, eendimensionaler en oppervlakkiger dan mij vind je ze niet meer tegenwoordig
Gebruikersavatar
roivas
Groupie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 20:59

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door roivas »

naar mijn bescheiden mening een zeer leuke kwis.

over de verbetering ga ik me niet uitspreken, hadden hier en daar wsl ook soms een punt te weinig.
maar echt bijhouden doen wij nooit -). maar ik begrijp sommige hun frustratie. maar beetje krediet kan geen kwaad, zoals tonyvdb aangaf.

we zijn allesinds blij met onze behaalde 10de plaats, was natuurlijk een kwis die iets meer op ons lijf geschreven is..
zaal was super, geluid heel goed. bediening vlot, mooie prijzentafel, etc. kwis zat ook goed in elkaar, zoals steeds als josh iets in elkaar steekt.

dikke pluim en tot de volgende!

JD
my kinky ballerina's are gonna fuck you up !
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door peegee »

Ook ik ga mij (na maanden stilzwijgen :silent: ) eens wagen aan een "bespreking"

Het was een hele toffe quiz qua opzet en verliep zeer vlotjes. 150 fragmenten en dan pas om 20u30 beginnen; toch rond middernacht gedaan :clap: :clap:

Heel opvallend was dat er (op enkele na) géén enkele titel in de fragmenten voorbijkwam. Laat het een tip zijn voor de organisatie: zo haal je de lagere ploegen "uit het slop", want er waren toch maar liefst VEERTIEN teams "gebuisd".. :roll:

Toen ik hoorde, hoe streng er werd verbeterd, moest ik direct terug denken aan de individuele quiz in Eeklo (da's al zijn 15 jaar geleden, denk ik), waar onze Marc S géén punt kreeg, omdat hij volgens de jury "Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick en Tick" had geschreven (ipv Tich) !!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :evil:

Een dikke proficiat aan de organisatie, ik hoop op een vervolg volgend jaar; en ook aan ALLE deelnemers, dat ze dit "staatsexamen ;) " hebben doorstaan :lol: !!!!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Popallure muziekquiz 1990-2011, vrijdag 24 juni, Nazaret

Bericht door Keiem »

Er werd vandaag ook nog wat nagepraat over deze kwis en we willen er op een volgende editie toch zeker weer bij zijn hoor. Mijn eerdere reactie was misschien wat onverbloemd dus hopelijk neemt niemand die verkeerd op. Het was een kwis die ons heel goed lag.
Plaats reactie