8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door straight banana »

progres schreef:
...

kleine frustratie voor mezelf: dat bepaalde groepen en artiesten die ik zo graag hoor nauwelijks worden gevonden en aldus (zo goed als) geen reden meer zijn om nog te vragen
(het plafond waarvan eerder sprake, weet je wel)

...

Maar nee Filip, als je die niet meer vraagt is het toch geen eigenzinnige quiz meer? Au Revoir Simone, Young Gods, Wipers (shame on me dat ik ze miste, maar toch leuk voor SF dat ze er een solo mee haalden)... net omdat ze zelden gevraagd worden vormen ze de charme van deze quiz. Als je de scores hoger wil kan je er eventueel regelmatig wat relatieve weggevers insteken, maar haal dit soort dingen er uit en ik blijf thuis.

Het geluid en de belichting was niet bepaald ideaal, 't was moeilijk en inspannend om titels en tips te verstaan, maar 't belangrijkste is dat er uitstekende, dikwijls originele muziek te horen was. Ik vond het weer top. :handgestures-thumbupright:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door straight banana »

progres schreef:REEKS 4 VARIA II 30p

01 The brand new heavies 6 - you are the universe 12
02 The coral 10 - In the morning 12
03 Barcley james harvest 11 -titles 11
04 GW McLennan 3 (veel go-betweens hier) - haven't I been a fool
05 Little red 2 - It's alright 12
06 David Bowie 7 - (de outro van) memory of a free festival 3
07 Photek 3 - mine to give 3
08 Duffy 9 - rock ferry 4
09 the four tops 12 - Bernadette 12
10 Dexys midnight runners 12 - tell me when my light turns green 0
(titel zat in het fragment, maar je moet het kennen, haalde ik van een best of-cd)
11 Red lorry yellow lorry 8 - walking on your hands 7
12 Sister Nancy 5 - bam bam 8
13 The electric prunes 6 -get me to the world on time 10
14 The blow monkeys 10 - wild flower 6
15 Plan B 10 - prayin' 10

topscore jan piet joris 29/30!!!

Ja, da's dus onwaarschijnlijk straf hé.

Hele dikke proficiat aan de winnaars! :clap:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door straight banana »

progres schreef:REEKS 9 VARIA IV 30p

...

05 lords of the new church - holy war (regelrechte solo voor de bananen zowel T als U)

Yiehaa!! :music-rockout:

Was indertijd een zware fan, vond ze ook live geweldig.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door straight banana »

progres schreef: ...

oja dit nog: topscore op de tweede theoriereeks met 19/25: sympathie en scary monsters.
Ik geloof dat wij één puntje minder hadden. Paar keer geflaterd: 3d i.p.v. 2d, Amen i.p.v. Amina... :roll:

Waren er in deze reeks eigenlijk geen solo's of bijna- solo's?
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door SepPuKu »

straight banana schreef:
progres schreef:
...

kleine frustratie voor mezelf: dat bepaalde groepen en artiesten die ik zo graag hoor nauwelijks worden gevonden en aldus (zo goed als) geen reden meer zijn om nog te vragen
(het plafond waarvan eerder sprake, weet je wel)

...

Maar nee Filip, als je die niet meer vraagt is het toch geen eigenzinnige quiz meer? Au Revoir Simone, Young Gods, Wipers (shame on me dat ik ze miste, maar toch leuk voor SF dat ze er een solo mee haalden)... net omdat ze zelden gevraagd worden vormen ze de charme van deze quiz. Als je de scores hoger wil kan je er eventueel regelmatig wat relatieve weggevers insteken, maar haal dit soort dingen er uit en ik blijf thuis.

Het geluid en de belichting was niet bepaald ideaal, 't was moeilijk en inspannend om titels en tips te verstaan, maar 't belangrijkste is dat er uitstekende, dikwijls originele muziek te horen was. Ik vond het weer top. :handgestures-thumbupright:
Bij quizmaster-solo's heb je trouwens 2 mogelijkheden: ofwel is het van de pot gerukt ofwel vloeken er enkele ploegen omdat ze er in slagen om het toch te rateren (bv. aan tafel gezegd maar iets anders opgeschreven of het zit te diep begraven in het geheugen, ...).

Akkoord, in sommige reeksen kwamen er enkele fragmenten samen waar we zelfs geen gokje op konden verzinnen of was het een 4de nummer van een groep waar je maar 3 nummers van kent (en was het vloeken omdat het even niet liep, pech voor ons) maar het was m.i. meestal 'categorie 2'.

Geen mogelijkheid tot solo's zonder risico op quizmaster-solo's (of 'je bakt geen omelet zonder eieren te breken', zei mijn grootmoeder altijd... :character-oldtimer: :lol: )
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door Tonyvdb »

straight banana schreef:
progres schreef:REEKS 4 VARIA II 30p

01 The brand new heavies 6 - you are the universe 12
02 The coral 10 - In the morning 12
03 Barcley james harvest 11 -titles 11
04 GW McLennan 3 (veel go-betweens hier) - haven't I been a fool
05 Little red 2 - It's alright 12
06 David Bowie 7 - (de outro van) memory of a free festival 3
07 Photek 3 - mine to give 3
08 Duffy 9 - rock ferry 4
09 the four tops 12 - Bernadette 12
10 Dexys midnight runners 12 - tell me when my light turns green 0
(titel zat in het fragment, maar je moet het kennen, haalde ik van een best of-cd)
11 Red lorry yellow lorry 8 - walking on your hands 7
12 Sister Nancy 5 - bam bam 8
13 The electric prunes 6 -get me to the world on time 10
14 The blow monkeys 10 - wild flower 6
15 Plan B 10 - prayin' 10

topscore jan piet joris 29/30!!!

Ja, da's dus onwaarschijnlijk straf hé.

Hele dikke proficiat aan de winnaars! :clap:
Dit was inderdaad onze glorie-ronde, waar we alle vier elk om beurt ons kunstje konden opvoeren, enkel de titel van Dexy's Midnight Runners ging de mist in ...
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door marc »

* Dat het een voorrecht en een plezier was om bij JPJ aan te sluiten. Zelden een tafel geweten die mekaar zo goed aanvulde.
* Dat Tony ook straffe stoten uithaalde in de sixties en seventies. Waarmee nogmaals bewezen is dat het argument – dat is voor mijn tijd – onzin is. Met een beetje nieuwsgierigheid en open blik kom je een heel eind. (En dank zij het internet is terugluisteren trouwens nog nooit zo makkelijk geweest.)
* Dat de schaarse weggevers zich in hoge mate in het oudere werk situeerden. Vooral de soulfragmenten waren complete cadeaus.
* Dat dergelijke harde quizzen nooit meer dan pakweg een dozijn ploegen zullen lokken. Of dat erg is, moeten de organisatoren maar uitmaken. Ik speel ze alvast graag, ook al is het een avond lang kopbreken en wroeten. (Quizzen is toch het testen van kennis, niet? Wie ambiance verkiest, kan nog altijd terecht in discotheken of voetbalstadions. )

Bredere vaststelling

Ik heb nooit de mening gedeeld dat het muziekquizzen in gevaar was (door bij voorbeeld het vermeende afschrikeffect van moeilijke quizzen), maar ik stel wel een verschraling van het aanbod vast. Ook zaterdag, op de Eigenzinnige, bleek dat de alternatieve (niet-hitgerichte) quiz zich nogal nadrukkelijk richt op de duistere, harde en ruwe kant van de popmuziek. Het middenveld van ‘gewone’ pop en rock wordt vaak genegeerd, net zoals rootsgerichte muziek steeds schaarser wordt. Ik heb ooit aan quizzen meegedaan waarin een hele reeks aan New Orleans (funk, soul, blues…) gewijd was; of waarin Hank Williams, the Grateful Dead, John Prine of Jerry Butler passeerden. Als er dezer dagen al eens dieper gegraven wordt, komen we blijkbaar snel bij de Skeletal Family terecht....
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door progres »

marc schreef:* Dat het een voorrecht en een plezier was om bij JPJ aan te sluiten. Zelden een tafel geweten die mekaar zo goed aanvulde.
* Dat Tony ook straffe stoten uithaalde in de sixties en seventies. Waarmee nogmaals bewezen is dat het argument – dat is voor mijn tijd – onzin is. Met een beetje nieuwsgierigheid en open blik kom je een heel eind. (En dank zij het internet is terugluisteren trouwens nog nooit zo makkelijk geweest.)
* Dat de schaarse weggevers zich in hoge mate in het oudere werk situeerden. Vooral de soulfragmenten waren complete cadeaus.
* Dat dergelijke harde quizzen nooit meer dan pakweg een dozijn ploegen zullen lokken. Of dat erg is, moeten de organisatoren maar uitmaken. Ik speel ze alvast graag, ook al is het een avond lang kopbreken en wroeten. (Quizzen is toch het testen van kennis, niet? Wie ambiance verkiest, kan nog altijd terecht in discotheken of voetbalstadions. )

Bredere vaststelling

Ik heb nooit de mening gedeeld dat het muziekquizzen in gevaar was (door bij voorbeeld het vermeende afschrikeffect van moeilijke quizzen), maar ik stel wel een verschraling van het aanbod vast. Ook zaterdag, op de Eigenzinnige, bleek dat de alternatieve (niet-hitgerichte) quiz zich nogal nadrukkelijk richt op de duistere, harde en ruwe kant van de popmuziek. Het middenveld van ‘gewone’ pop en rock wordt vaak genegeerd, net zoals rootsgerichte muziek steeds schaarser wordt. Ik heb ooit aan quizzen meegedaan waarin een hele reeks aan New Orleans (funk, soul, blues…) gewijd was; of waarin Hank Williams, the Grateful Dead, John Prine of Jerry Butler passeerden. Als er dezer dagen al eens dieper gegraven wordt, komen we blijkbaar snel bij de Skeletal Family terecht....
geen onterechte opmerking Mark,

maar ik ken opgesomde artiesten niet of hooguit van naam en muziek gaan vragen die je amper kent, door pakweg het eerste beste nummer te gaan downloaden en daar dan mee uitpakken, dat komt wel erg stoeferig over. Blues en jazz zaten ook niet in onze quiz, maar dat horen Benny en ik dan weer niet graag met uitzondering van pakweg blues explosion of Rory Gallagher (maar dat zat al eerder in een vorige editie) en dan gaat het er ook niet in.

Tja, het is veel makkelijker om een instap- of hitquiz samen te stellen maar de oorspronkelijke idee van de eigenzinnige was en is om wat tegengas te geven. Het blijft hoe dan ook dansen op een slappe koord.
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door progres »

om af te sluiten, niet gespeend van enig leedvermaak

bij de intro's misten de scary monsters zoals eerder gezegd een paar korte intro's (ok, terecht voor de hollies maar toch niet echt voor the stones)
maar wat ik mij echt verbaasde, was het missen van 'uncertain smile' van the the.
jullie gingen voor this is the day. Toch wel een blundertje. :oops:
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door SepPuKu »

Om af te sluiten: :obscene-buttred: :mrgreen:

Neen het klopt dat er naast de korte fragmenten ook enkele echt domme missers in zaten. Na de intro van Forest For The Trees zat ik aan tafel de hele tijd de tekst te zingen, in de hoop dat de frank viel ('When I get up I don't know if I'm trully awake or if I'm still dreaming') but nope. En dan te weten dat ze 5 seconden later in dat nummer een tiental keren de titel 'Dream' zingen en ik de uitvoerder aan tafel opperde als mogelijk antwoord (maar mezelf direct weer overrulede) :doh:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door vinceluka »

progres schreef:om af te sluiten, niet gespeend van enig leedvermaak

bij de intro's misten de scary monsters zoals eerder gezegd een paar korte intro's (ok, terecht voor de hollies maar toch niet echt voor the stones)
maar wat ik mij echt verbaasde, was het missen van 'uncertain smile' van the the.
jullie gingen voor this is the day. Toch wel een blundertje. :oops:
Had toch al in mijn post vermeld dat het niet alleen de korte intro's waren die ons parten speelden maar dat er eveneens geflaterd werd, met titel van The The als exponent daarvan, zeer zeker. :doh:
Voor de liefhebbers van leedvermaak, wij hebben ook eerder makkelijke titels van Depeche mode en Franz Ferdinand gemist. :twisted:
En je weet hoe dat gaat als je er een paar rateert loert het lawine-effect om de hoek.
Bekende intro's die je niet direct kan noteren probeer je mee te nemen tot op het eind (Stones bvb).
Ondertussen wordt er gediscuteerd over de openstaande vakjes waardoor je minder attent bent voor het lopende fragment of voorzetten die tot een goed antwoord kunnen leiden worden in de chaos niet opgepikt.
Die intro-ronde was inderdaad een klap voor ons, maar we hebben het hoofd niet laten hangen en zo
goed mogelijk verder gequizt, wat toch redelijk gelukt is.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door SepPuKu »

Lawine-effect, idd. een term die de situatie goed omschrijft :think:

In feite laat je soms beter een fragment helemaal los maar ja. Je wil dan idd. gaan multitasken en dat maakt het (zeker voor een man :crazy: ) alleen maar erger.
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door going_underground »

progres schreef:om af te sluiten, niet gespeend van enig leedvermaak

bij de intro's misten de scary monsters zoals eerder gezegd een paar korte intro's (ok, terecht voor de hollies maar toch niet echt voor the stones)
maar wat ik mij echt verbaasde, was het missen van 'uncertain smile' van the the.
jullie gingen voor this is the day. Toch wel een blundertje. :oops:
Allez, dan waren The Crickets in goed gezelschap, want wij hadden ook "This Is The Day"... Ik heb die lp gekocht in 1983, toen die net uit was, op basis van de hoes. "This Is The Day" en "Uncertain Smile" zijn de twee nummers die er direct uitsprongen. Vooral "Uncertain Smile": die pianosolo die begint op drie minuten van het einde (getekend Jools Holland) behoort tot de meest hemelse muziek die ik ken.

En toch slaag ik er voor de zoveelste keer in beide intro's compleet door elkaar te haspelen... :angry-cussingblack:
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door SepPuKu »

'This is the day' is dus een soort 'Funky cold medina' van de vroege jaren '80 :D
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door going_underground »

SepPuKu schreef:'This is the day' is dus een soort 'Funky cold medina' van de vroege jaren '80 :D
Heb dat ook met Modern Talking: "You Can Win If You Want" en "You're My Heart, You're My Soul". Sla die ook altijd door elkaar. Maar dat is niet zo erg, want dat kan ik eigenlijk compleet niet aanhoren. Een jaar of vijf geleden op een rommelmarkt toch eens die lp gekocht, om te zien of dat nu eigenlijk écht zo slecht was als ik me meende te herinneren. Ik was fout: 't was nóg slechter dan ik mij meende te herinneren...

Wat ik ook altijd door elkaar haal: "Show Me Love" en "Luv 4 Luv", van Robin S. Hoewel dat natuurlijk twee maal dezelfde song is, enkel met andere tekst.
Plaats reactie