8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door marc »

progres schreef:
marc schreef:* Dat het een voorrecht en een plezier was om bij JPJ aan te sluiten. Zelden een tafel geweten die mekaar zo goed aanvulde.
* Dat Tony ook straffe stoten uithaalde in de sixties en seventies. Waarmee nogmaals bewezen is dat het argument – dat is voor mijn tijd – onzin is. Met een beetje nieuwsgierigheid en open blik kom je een heel eind. (En dank zij het internet is terugluisteren trouwens nog nooit zo makkelijk geweest.)
* Dat de schaarse weggevers zich in hoge mate in het oudere werk situeerden. Vooral de soulfragmenten waren complete cadeaus.
* Dat dergelijke harde quizzen nooit meer dan pakweg een dozijn ploegen zullen lokken. Of dat erg is, moeten de organisatoren maar uitmaken. Ik speel ze alvast graag, ook al is het een avond lang kopbreken en wroeten. (Quizzen is toch het testen van kennis, niet? Wie ambiance verkiest, kan nog altijd terecht in discotheken of voetbalstadions. )

Bredere vaststelling

Ik heb nooit de mening gedeeld dat het muziekquizzen in gevaar was (door bij voorbeeld het vermeende afschrikeffect van moeilijke quizzen), maar ik stel wel een verschraling van het aanbod vast. Ook zaterdag, op de Eigenzinnige, bleek dat de alternatieve (niet-hitgerichte) quiz zich nogal nadrukkelijk richt op de duistere, harde en ruwe kant van de popmuziek. Het middenveld van ‘gewone’ pop en rock wordt vaak genegeerd, net zoals rootsgerichte muziek steeds schaarser wordt. Ik heb ooit aan quizzen meegedaan waarin een hele reeks aan New Orleans (funk, soul, blues…) gewijd was; of waarin Hank Williams, the Grateful Dead, John Prine of Jerry Butler passeerden. Als er dezer dagen al eens dieper gegraven wordt, komen we blijkbaar snel bij de Skeletal Family terecht....
geen onterechte opmerking Mark,

maar ik ken opgesomde artiesten niet of hooguit van naam en muziek gaan vragen die je amper kent, door pakweg het eerste beste nummer te gaan downloaden en daar dan mee uitpakken, dat komt wel erg stoeferig over. Blues en jazz zaten ook niet in onze quiz, maar dat horen Benny en ik dan weer niet graag met uitzondering van pakweg blues explosion of Rory Gallagher (maar dat zat al eerder in een vorige editie) en dan gaat het er ook niet in.

Tja, het is veel makkelijker om een instap- of hitquiz samen te stellen maar de oorspronkelijke idee van de eigenzinnige was en is om wat tegengas te geven. Het blijft hoe dan ook dansen op een slappe koord.
Wie écht 'eigenzinnig' wil zijn, vraagt Elton John. ;)

(mainstream is the new eigenzinnigheid)
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door Tonyvdb »

of Neil Diamond ;)
Gebruikersavatar
ricardofab4
Rock Legend
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 07:15
Locatie: arendonk of anders melomania
Contacteer:

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door ricardofab4 »

voor de FLIP

maywood

:lol:
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door progres »

pas op Elton John heeft wel degelijk goede nummers gemaakt, vooral in de jaren 70
Neil Diamond zat al eens in een vorige editie met cherry, cherry
een best of zit in mijn platenkast
en Maywood, beste Rik, zit in de wachtkamer en laat ik -wie weet - volgend jaar op jullie los.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4077
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: 8° Eigenzinnige muziekquiz - Sint-Niklaas - 21 mei 2011

Bericht door rino »

progres schreef: 19 Pearl Jam 12 - state of love and trust 3 (is filmmuziek, staat niet op een plaat van hen)
Staat wel op hun verzamelaar "Rearviewmirror" uit 2004.
Plaats reactie