3DE BK POPQUIZZEN 8/12 NIJLEN

Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Bericht door berwt »

1. Ik vond het plezant, zeer gevarieerd had ik toch de indruk... :?: Over die zogenaamde "platte muziek" wil ik nog kwijt dat ik ijver voor meer van dat op muziekquizzen. Het is heel relevant voor de popmuziek en lang niet iedereen braakt er van.

2. Wat betreft de organisatie van het aldanniet echte BK: Rock Monsieur slaat de nagel op de kop als je 't mij vraagt. Elk jaar een andere organisator die zou moeten worden aangeduid door een allegaartje van mensen die al jaren in het vak zitten; en dat op basis van de genoemde criteria.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

berwt schreef:1. Ik vond het plezant, zeer gevarieerd had ik toch de indruk... :?: Over die zogenaamde "platte muziek" wil ik nog kwijt dat ik ijver voor meer van dat op muziekquizzen. Het is heel relevant voor de popmuziek en lang niet iedereen braakt er van.

2. Wat betreft de organisatie van het aldanniet echte BK: Rock Monsieur slaat de nagel op de kop als je 't mij vraagt. Elk jaar een andere organisator die zou moeten worden aangeduid door een allegaartje van mensen die al jaren in het vak zitten; en dat op basis van de genoemde criteria.
volledig akkoord met de uitspraak van Rock Monsieur
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Oeps. Ambras! En ik heb er niets mee te maken!
;-)

De discussie kan wellicht herleid worden tot de volgens mij (terecht) door wrevel gevoede kritiek die ook vorig jaar opdook rond de zelfverklaarde status van Belgisch Kampioenschap.

Zonder dit predicaat zou deze quiz niet méér bedenkingen oproepen dan elke andere, mét de eigen karakteristieken en nadruk.
Ik maak me trouwens sterk dat er zonder deze "kroontitel" ook heel wat meer muziekquizploegen de verplaatsing naar Nijlen zouden doen. Nu vinden we in de einduitslag relatief weinig bekende namen terug van ploegen die anders zeer frequent quizzen. In dat opzicht is het het aura dat zichzelf eigenwijs werd toegemeten niet erg “wijs”, want contraproductief. Zeker met het oog op een “goed doel” is dat jammer. :?

Voor mij hoeft een BK trouwens helemaal niet. Het is een illusie te denken dat er in zo’n heterogeen quizlandschap een consensus wordt gevonden voor eventuele criteria voor een beurtrol.
Laatst gewijzigd door Devils answer op zo 09 dec 2007, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Couldn't agree more. Als je ziet hoe sommige ploegen intern al niet overeenkomen ... :wink:
Mij heeft ook altijd de naamgeving van 'Belgisch Kampioenschap' vreemd geklonken. Er is geen georganiseerde competitie, hoe kan je dan een kampioenschap hebben ??
Maar misschien worden er door de nieuwe ranking stilaan instrumenten beschikbaar om 'sterktepunten' toe te kennen?
Maar zal men dan een quiz willen organiseren voor die ploegen uit de top 30 en geen andere? Ik denk het niet.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

bart depauw schreef:Couldn't agree more. Als je ziet hoe sommige ploegen intern al niet overeenkomen ... :wink:
Mij heeft ook altijd de naamgeving van 'Belgisch Kampioenschap' vreemd geklonken. Er is geen georganiseerde competitie, hoe kan je dan een kampioenschap hebben ??
Maar misschien worden er door de nieuwe ranking stilaan instrumenten beschikbaar om 'sterktepunten' toe te kennen?
Maar zal men dan een quiz willen organiseren voor die ploegen uit de top 30 en geen andere? Ik denk het niet.
Hela hela, als je op ons bedoelt: wij komen wel intern overeen, alleen hebben we ieder andere voorkeuren, smaken en meningen. :wink:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

Los van dat alles, moet gezegd dat de muziekquizeditie “Nijlen voor Hodora” een stuk toegankelijker werd gemaakt voor de gelegenheidsploegen. :thumb2: Er zat wel weer een beenharde, met theorievraagje gelardeerde reeks 4 in, maar een ware "massacre" zoals vorig jaar werd vermeden door de haalbaarheid voor de rest van de quiz (uitgezonderd de theorietafelreeksen misschien nog) op te trekken.

Er zaten heel wat gevestigde namen in, die ook voor de minder geoefende ploegen, alvast qua sound of stem herkenbaar waren en meteen al één punt opbrachten.
De drang (bijna op het fetisj-achtige af) om deze “politiek correcte lijn” uit eerbied voor de muziekgeschiedenis door te willen trekken op deze quizserie is een principiële keuze, die misschien helaas wel een verruiming van de “oldies” in de weg staat (cfr. kritiek Kasenco). Maar als dat nu de keuze van de samensteller is, ach ja…
Of dat ook representatief moet zijn voor de definitie van een zogenaamd BK is een vraag die ons weer bij de bovenstaande discussie brengt.

Positief verder: quiz tijdig afgelopen, scorebladen (tussenstanden) werden doorgegeven per rij in de zaal, zodat je kon nakijken of je reekstotaal klopte (jammer genoeg niet meer voor de laatste reeks, hetgeen onbegrijpelijk is :roll: , zeker voor een would-be "titelstrijd"…).
De organisatie heeft een redelijk goede oplossing gevonden voor het tijdverlies dat gepaard gaat met veel reeksen, het ophalen en het weergeven van tussenstanden: er waren slechts 6 gewone reeksen, maar wel steeds met 30 fragmenten. Dat scheelt een stuk in de “dode momenten” voor de quiz, en ja, de limiet (vóór middernacht gedaan) werd vlot gehaald.
Persoonlijk vond ik de voldoende lange fragmenten, in tegenstelling tot Peegee, eerder een pluspunt dan een minpunt, al was het alleen al om de gelegenheidsploegen zoveel mogelijk boven de drempel van 50 % te laten groeien. Dit is ook beter gelukt dan vorig jaar, want nu zijn er opmerkelijk minder gebuisden! :P

De bedenking rond de prijzentafel werd reeds gemaakt.
Je kan er begrip voor opbrengen of niet: zoveel mogelijk voor het goede doel? Tot elke prijs?:lol: Of liever tot zoweinig mogelijk prijs? :evil:
Het is wél een uitzondering in het quizcircuit, en die tamelijk kleingeestige reactie van de organisatie om die ontbrekende CD in de Belpop-reeks, ontvangen van een sponsor, niet zélf aan te kopen om nog pakweg € 10 uit te sparen voor het goede doel, tja… Beetje gierig/zielig toch.
:roll:

Ik heb het vorig jaar reeds geschreven: Marc, laat die "promo-talk" rond een zogezegd Belgisch Kampioenschap vallen, en je hebt hier een quiz die, voor het goede doel, best mag zijn wat het pretendeert te zijn: een popquiz met een brede basis.

Dan krijgt die basis misschien ook meer "basis" van het gros van de muziekquizploegen in de vorm van een "draagvlak" annex appreciatie.
Laatst gewijzigd door Devils answer op zo 09 dec 2007, 23:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Ik heb de quiz emailgewijs doorgekregen, en begrijp niet wat hier slecht aan is ...
Ik zie een verzorgde, evenwichtige quiz, met nummers uit heel veel verschillende genres, tijdperken, moeilijkheidsgraden en street credibility-gehaltes ...

Een quiz waarvan ik het achteraf echt heel jammer vind dat ik er niet bij was : veel moeilijkere recente dance/elektronica/rnb/soul-vraagjes : Jan, Piet, Joris & Sam Gooris had hier zeker een topprestatie kunnen afleveren : maar ja, ik had zaterdag andere katjes te geselen :)
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

REEKS 1 - COSMOS


1. Supermassive Black Hole Muse
2. Solar Sister Posies
3. Life on Mars Jasper Stevelinck
4. California Sun The Ramones
5. Satelliet Suzy Noordkaap
6 Sun Stereo Mc's
7 Lady Stardust David Bowie
8. Walkin on the Moon The Police
9 Havana Moon Chuck Berry
10 Black Star Radiohead
11 Venus Banarama
12 Cosmic Debris Frank Zappa
13 Ain't no sunshine Bill Whithers
14 The sun always shines on tv Milk Inc
15 Starfish and coffee Prince
16 Planet Earth Duran Duran
17 Lazy Eye Silversun Pickups
18 Venus as a boy Bjork
19 Waiting for the sun The Doors
20 Shooting Star Air Traffic
21 Saturn 5 Inspiral Carpets
22 Down to earth Curiosity killed the cat
23 It's a sad sad planet Evil Superstars
24 Fred From Jupiter Andreas Dorau (und die Marinas)
25 Volle Maan Johan Verminnen
26 Girl from outer space Barrence Whitfield (and the Savages)
27 Belgie - (Is er leven op Pluto) Het Goede Doel
28 Holes Mercury Rev
29 Venus Television
30. Cosmic girl Jamiroquai

Solo's en dergelijke:
Sun - Stereo MC's: alleen Flater, Symphatie voor den Duvel en Sticky Fingers hadden de titel
Girl from Outer Space - Barence Whitfield and the Savages: velen haalden de titel, maar de uitvoerder was een solo voor de Koninklijke Philarmonie Leefdaal (geen wonder, een ploeg die Arnold Rypens onder zijn leden telt, de man door wiens programma's ik deze act leerde kennen)
Holes - Mercury Rev: velen uitvoerder; Clement, Flosseklodder, Flater, Kas, Peter De Vries en Sticky Fingers hadden titel
Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Bericht door bart depauw »

Devil's answer schreef: Persoonlijk vond ik de voldoende lange fragmenten, in tegenstelling tot Peegee, eerder een pluspunt dan een minpunt, al was het alleen al om de gelegenheidsploegen zoveel mogelijk boven de drempel van 50 % te laten groeien. Dit is ook beter gelukt dan vorig jaar, want nu zijn er opmerkelijk minder gebuisden! :P
Gelegenheidsploegen hebben op een echt kampioenschap toch niks te zoeken?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Tonyvdb schreef:Ik heb de quiz emailgewijs doorgekregen, en begrijp niet wat hier slecht aan is ...
Ik zie een verzorgde, evenwichtige quiz, met nummers uit heel veel verschillende genres, tijdperken, moeilijkheidsgraden en street credibility-gehaltes ...

Een quiz waarvan ik het achteraf echt heel jammer vind dat ik er niet bij was : veel moeilijkere recente dance/elektronica/rnb/soul-vraagjes : Jan, Piet, Joris & Sam Gooris had hier zeker een topprestatie kunnen afleveren : maar ja, ik had zaterdag andere katjes te geselen :)
Ja, Tony, moet ik hier nu een tekening bijmaken?

Alles wat God aanraakt is goed en de rest is apekool....
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

kasenco schreef:
Tonyvdb schreef:Ik heb de quiz emailgewijs doorgekregen, en begrijp niet wat hier slecht aan is ...
Ik zie een verzorgde, evenwichtige quiz, met nummers uit heel veel verschillende genres, tijdperken, moeilijkheidsgraden en street credibility-gehaltes ...

Een quiz waarvan ik het achteraf echt heel jammer vind dat ik er niet bij was : veel moeilijkere recente dance/elektronica/rnb/soul-vraagjes : Jan, Piet, Joris & Sam Gooris had hier zeker een topprestatie kunnen afleveren : maar ja, ik had zaterdag andere katjes te geselen :)
Ja, Tony, moet ik hier nu een tekening bijmaken?

Alles wat God aanraakt is goed en de rest is apekool....
Wat bedoel je hiermee, Luc?

Marc is voor mij geen god, net zo min als pakweg Ludwig, Guy Goethals of jij dat zijn.

Ik vind gewoon dat de man een hele goeie quiz gemaakt heeft; jij vindt dat niet : even goed je recht hé ...
Ik ga er zelfs nog een schepje boven op doen : als ik ooit één quiz gezien heb, die het dichtst mijn eigen Stardust Popquizzen benadert, qua gevraagde fragmenten; dan is het wel die die ik net op email doorkreeg van Marc van zaterdag jl. (dit gaat trouwens niet op voor zijn vorige quizzen : die vond ik een stuk minder (en heb ik toen ook op het Flipposforum gepost en geargumenteerd))

Vooraleer voor bovenstaande opmerking gelyncht te worden : ik wil hiermee niet zeggen dat mijn Stardust Popquiz een norm voor kwaliteit of zo is hé ... maar het lijkt me nogal wiedes dat als je je eigen manier van quizzen maken herkent in een quiz, je die quiz dan ook goed vindt hé
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Tonyvdb schreef:
kasenco schreef:
Tonyvdb schreef:Ik heb de quiz emailgewijs doorgekregen, en begrijp niet wat hier slecht aan is ...
Ik zie een verzorgde, evenwichtige quiz, met nummers uit heel veel verschillende genres, tijdperken, moeilijkheidsgraden en street credibility-gehaltes ...

Een quiz waarvan ik het achteraf echt heel jammer vind dat ik er niet bij was : veel moeilijkere recente dance/elektronica/rnb/soul-vraagjes : Jan, Piet, Joris & Sam Gooris had hier zeker een topprestatie kunnen afleveren : maar ja, ik had zaterdag andere katjes te geselen :)
Ja, Tony, moet ik hier nu een tekening bijmaken?

Alles wat God aanraakt is goed en de rest is apekool....
Wat bedoel je hiermee, Luc?

Marc is voor mij geen god, net zo min als pakweg Ludwig, Guy Goethals of jij dat zijn.

Ik vind gewoon dat de man een hele goeie quiz gemaakt heeft; jij vindt dat niet : even goed je recht hé ...
Ik ga er zelfs nog een schepje boven op doen : als ik ooit één quiz gezien heb, die het dichtst mijn eigen Stardust Popquizzen benadert, qua gevraagde fragmenten; dan is het wel die die ik net op email doorkreeg van Marc van zaterdag jl. (dit gaat trouwens niet op voor zijn vorige quizzen : die vond ik een stuk minder (en heb ik toen ook op het Flipposforum gepost en geargumenteerd))

Vooraleer voor bovenstaande opmerking gelyncht te worden : ik wil hiermee niet zeggen dat mijn Stardust Popquiz een norm voor kwaliteit of zo is hé ... het lijkt me nogal wiedes dat als je eigen manier van quizzen maken herkent in een quiz, je die quiz dan ook goed vindt hé
Ik ga je hier zeker niet voor lynchen Tony :wink:
Ieder heeft zijn mening en ik ben zo vrij om mijn mening ook te geven. Ik geef niet gauw kritiek op een quiz, maar als je zelf het lef (en daar bedoel ik inderdaad Marc mee) hebt om andere quizorganisatoren te trachten te beïnvloeden in je eigen richting en een lijstje op te geven welke artiesten er moeten inzitten, daar heb ik het moeilijk mee. Daarom ben ik ook zeer kritisch op deze quiz en heb ik dan een groot probleem waarom je niet a-Ha speelt met The Sun Always Shines On TV, maar dan wel Milk Inc. Het is even belachelijk als Marc zijn commentaar: zonder a-Ha had Milk Inc een hit minder!
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Bericht door marc »

RONDE 2

1. Love minus zero/No Limit Bob Dylan
2. One of us Joan Osborne
3. One of us Abba
4. 1 thing Amerie
5. Sinds een dag of twee (32 jaar) Doe Maar
6. End of the Road Boyz II Men
7. Joy Soul II Soul
8. Beautiful day U2
9. I'm five years ahead of my time Third Bardo
10. Three little birds Bob Marley (and the wailers)
11. Cantaloop US3
12. Morning Child 4 Hero
13. Loving you is sweeter than ever 4 Tops
14. Keep on movin' Five
15. King Kong Five Mano Negra
16. Firth of fifth Genesis
17. This love Maroon 5
18. Shakin Street MC 5
19. Seven Chinese Brothers REM
20. 9 crimes Damien Rice
21. Mensen van 18 Wim De Craene en Della Bosiers
22. Strawberry letter 23 Brothers Johnson
23. Ayo Technology 50 Cent
24. 96 tears Questian Mark and the Mysterians
25. 99 Luftballons Nena
26. Back to the 101 Albert Hammond Jr.
27. (cijfer nodig!) KL 204 - Als ik God was Peter Koelewijn
28. Stop the rock Apollo 440
29. 1000 dollar wedding Gram Parsons
30. 1973 James Blunt

Solo's en dergelijke
Five years ahead of my time - Third Bardo: veel hadden titel, uitvoerders door Clement, Fanfare, Metal Mickeys, Sticky Fingers en Blue Moon
Morning Child van 4 Hero: een tiental had uitvoerder, alleen Clement en Fanfare had titel
Shakin' Street van MC5: veel hadden titel, (de nochtans moeilijke) uitvoerder werd herkend door De Hijsberen, De Selders, K4, Kas, Spelers en Drinkers, Vlassenbroek 2000. Straf. Of zijn er enkele op het spoor gezet door het feit dat er een '5' moest inkomen?
1000dollar wedding - Gram Parsons: uitvoerder herkend door Clement, De Selders, Metal Mickeys, Spelers en Drinkers, Sticky Fingers en Blue Moon. :app: want niet makkelijk.
Wat dan gezegd van Firth of Fifth van Genesis, dat door nog meer teams werd thuisgebracht.. Dacht dat weinigen het zouden hebben.
Ook opmerkelijk: Love Minus Zero/No Limit van Bob Dylan: alleen Kas, Revue Revisited en Blue Moon hadden de volledige titel :app: Een half dozijn anderen had gewoon Love Minus Zero, maar ook dat is goedgekeurd geworden
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

bart depauw schreef:
Devil's answer schreef: Persoonlijk vond ik de voldoende lange fragmenten, in tegenstelling tot Peegee, eerder een pluspunt dan een minpunt, al was het alleen al om de gelegenheidsploegen zoveel mogelijk boven de drempel van 50 % te laten groeien. Dit is ook beter gelukt dan vorig jaar, want nu zijn er opmerkelijk minder gebuisden! :P
Gelegenheidsploegen hebben op een echt kampioenschap toch niks te zoeken?
Volgens de aankondiging van Marc wél, hé...

Op zaterdagavond 8 december vindt in Nijlen het derde Belgisch Kampioenschap Popquizzen plaats.
...
Het ligt opnieuw in de bedoeling om zowel de beginnende quizzer als de meerwaardezoeker zijn of haar gading te laten vinden.


Zeker vorig jaar, toen er onstellend véél gebuisde (gelegenheids)ploegen waren, heb ik me enorm gestoord aan de aankondiging.
Dit jaar kan ik op dat vlak duidelijk milder zijn...
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Bericht door Devils answer »

marc schreef:RONDE 2

1. Love minus zero/No Limit Bob Dylan
2. One of us Joan Osborne
3. One of us Abba
4. 1 thing Amerie
5. Sinds een dag of twee (32 jaar) Doe Maar
6. End of the Road Boyz II Men
7. Joy Soul II Soul
8. Beautiful day U2
9. I'm five years ahead of my time Third Bardo
10. Three little birds Bob Marley (and the wailers)
11. Cantaloop US3
12. Morning Child 4 Hero
13. Loving you is sweeter than ever 4 Tops
14. Keep on movin' Five
15. King Kong Five Mano Negra
16. Firth of fifth Genesis
17. This love Maroon 5
18. Shakin Street MC 5
19. Seven Chinese Brothers REM
20. 9 crimes Damien Rice
21. Mensen van 18 Wim De Craene en Della Bosiers
22. Strawberry letter 23 Brothers Johnson
23. Ayo Technology 50 Cent
24. 96 tears Questian Mark and the Mysterians
25. 99 Luftballons Nena
26. Back to the 101 Albert Hammond Jr.
27. (cijfer nodig!) KL 204 - Als ik God was Peter Koelewijn
28. Stop the rock Apollo 440
29. 1000 dollar wedding Gram Parsons
30. 1973 James Blunt

Solo's en dergelijke
Five years ahead of my time - Third Bardo: veel hadden titel, uitvoerders door Clement, Fanfare, Metal Mickeys, Sticky Fingers en Blue Moon
Morning Child van 4 Hero: een tiental had uitvoerder, alleen Clement en Fanfare had titel
Shakin' Street van MC5: veel hadden titel, (de nochtans moeilijke) uitvoerder werd herkend door De Hijsberen, De Selders, K4, Kas, Spelers en Drinkers, Vlassenbroek 2000. Straf. Of zijn er enkele op het spoor gezet door het feit dat er een '5' moest inkomen?
1000dollar wedding - Gram Parsons: uitvoerder herkend door Clement, De Selders, Metal Mickeys, Spelers en Drinkers, Sticky Fingers en Blue Moon. :app: want niet makkelijk.
Wat dan gezegd van Firth of Fifth van Genesis, dat door nog meer teams werd thuisgebracht.. Dacht dat weinigen het zouden hebben.
Ook opmerkelijk: Love Minus Zero/No Limit van Bob Dylan: alleen Kas, Revue Revisited en Blue Moon hadden de volledige titel :app: Een half dozijn anderen had gewoon Love Minus Zero, maar ook dat is goedgekeurd geworden
Dit vond ik best een leuke reeks qua opbouw, met heel wat hints voor gelegenheidsploegen (maar ook de anderen uiteraard) om punten te sprokkelen: brainstorm rond uitvoerders en titels met een cijfer in, en dan nog met de tip"ze staan in opgaande volgorde"...

Ik miste zo'n "meerwaarde" wat in de reeksen na de pauze, alsof de organisatie wou zeggen: okee, en nu serieus (zonder hints dus)! :wink:
Plaats reactie