11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Tweede Theoriereeks.

1. 2010 Strikes Back

1. "Kookaburra sits in the old gum tree", een kinderliedje dat in 1935 werd geschreven door de lerares Marion Sinclair, wordt sinds jaar en dag aangeleerd aan Australische schoolkinderen. Sinclair overleed in 1998, maar de uitgeverij die de rechten op het nummer bezit spande dit jaar een ophefmakend proces aan tegen de groep die het riedeltje uit dit nummer (on)gewild gebruikte in één van hun grootste hits. Welke van onderstaande bands mag voortaan 5% van de royalties op hun hit afdokken aan deze uitgeverij?
INXS – Men At Work – Little River Band – Midnight Oil

2. Een vreemde vaststelling op één van de belangrijkste internationale muziekgala’s van het jaar: de succesvolste artieste op de Brit Awards is een Amerikaanse! De dame die we zoeken ging met maar liefst drie onderscheidingen aan de haal waaronder International Female Solo Artist en International Album. Wie zette de Britse muziekwereld tijdens deze prestigieuze modeshow te kakken?
Beyoncé – Rihanna – Kelis – Lady Gaga

3. Twee rockdoden na twee festivaldagen: Eppo en Chokri hadden zich bij de 25ste verjaardag van hun Pukkelpop waarschijnlijk toch wel iets anders voorgesteld. Een dag voor de zelfmoord van de zanger van Où Est Le Swimming Pool viel ook al het plotse overlijden te betreuren van de voormalige frontman van The Call, Michael Been. Bij welke Amerikaanse groep was Been aan de slag als geluidstechnicus op Pukkelpop?
Black Rebel Motorcycle Club – We Are Scientists – Band Of Horses – Blink-182

4. Exact 20 jaar geleden verscheen ‘Turalura 1’, een coverplaat en ode aan de keizer van het Vlaamse Lied. Naar aanleiding van de 70ste verjaardag van Will Tura pikte Humo dit jaar de draad weer op en vond ‘het kruim van de hedendaagse inlandse rock’ bereid om een eerbetoon te brengen op het vervolg ‘Turalura 2’. Welke groep of artiest uit onderstaand lijstje ontbrak op het appèl en staat dus niet te pronken op dit album?
The Hickey Underworld – Eva De Roovere – Luc De Vos – Customs

5. Het leven van een popgroep kan hard zijn. MGMT mag dan wel tot één van de hipste nieuwe bands van de afgelopen jaren worden gerekend, alvast één kritische ‘fan’ liet dit jaar duidelijk zijn afkeuring blijken voor de nieuwe muzikale richting op het tweede album ‘Congratulations’. Welk projectiel vuurde hij af op MGMT’s drummer tijdens hun optreden in de Manchester Apollo op 26 september jl., waarop de groep uiteindelijk het podium verliet?
Een gebruikt condoom – Een bekertje urine – Een bakje kots – Een bakje spuug

6. Geduld is een mooie deugd. Reeds in 2008 werd “Back It Up” opgenomen in het repertoire van Caro Emerald, maar pas dit jaar was er sprake van echte internationale doorbraak. Graag de nationaliteit van deze rondborstige diva in wording.
Amerikaanse – Engelse – Deense – Nederlandse

7. Het jaar 2010 in een notendop: ‘De regering zit aan ons pensioen, de banken aan ons spaargeld en de pastoors aan onze kinderen’. Laatstgenoemde pedofilieschandalen hebben intussen ook navolging gekregen in de artiestenwereld. De Amerikaanse muzikant en producer Richard Finch werd deze herfst veroordeeld tot zeven jaar cel voor seksueel misbruik van minderjarige jongens. Met welke door hem opgerichte discogroep scoorde Finch een flinke reeks hits in de tweede helft van de jaren ’70?
KC & The Sunshine Band – Village People – Rose Royce – The Trammps

8. Een even jaartaal betekent in België zoveel als een Rock Rally jaar. De puike tweede van editie 2010, het uit Hasselt afkomstige The Sore Losers, scoorde amper een aantal maanden later een ferme radiohit met het lekker strakke “Beyond Repair”. Uit de smeulende as van welke groep ontstond deze nieuwe band rond Cedric Maes?
Hulk – Confuse The Cat – El Guapo Stuntteam – Nailpin

9. Na de jongste Amerikaanse tour van Snow Patrol vond frontman en ideale schoonzoon Gary Lightbody de tijd rijp om zonder zijn maatjes een country plaat op te nemen. Omdat het alleen toch niet echt wou vlotten haalde hij er aantal gerenomeerde muzikanten bij, en zie daar, een nieuwe supergroep was geboren. Graag de naam van dit gelegenheidsproject dat naast Lightbody ondermeer ook Peter Buck (R.E.M.), Richard Colburn (Belle & Sebastian) en Scott McCaughey (The Minus 5, R.E.M.) op de payroll heeft staan.
Mt. Desolation – The Staves – The Baseball Project– Tired Pony
10. Het is jullie mogelijks ontgaan, maar Cee-Lo Green (het imposante strot van Gnarls Barkley) heeft met “Fuck You” een serieuze najaarshit te pakken. In England en de US kunnen de ethische commissies echter nog steeds niet lachen wanneer dergelijke 4-letter words in de hitparade opduiken. Jullie voelen ons al komen: hoe heet dit nummer in de gekuiste versie die over het kanaal en over de grote plas netjes wordt meegezongen?
Forget You – Fool You – Fight You – Find You

B. FOTOREEKS : BLACK POWER
1. Living Colour
2. Sheila E.
3. Isaac Hayes
4. Miles Davis
5. Sister Sledge
6. The Coasters
7. Skin
8. Peter Tosh
9. Aloe Blacc
10. Jay-Z
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Reeks 12 : Missing Link

1. First We Take Manhattan – R.E.M.
2. Hallejulah - Jeff Buckley
ML 1 : Leonard Cohen (componist van beide nummers)

3. Four To The Flour (Thin White Duke Remix) – Starsailor
ML 2 : Tim Buckley (vader van Jeff en maker van een album genaamd “Starsailor” waarnaar de gelijknamige Engelse groep werd vernoemd)

4. David Bowie – Let’s Dance
ML 3 : Thin White Duke (karakter aangenomen door David Bowie ten tijde van het Station to Station album in 1976 én één van de vele alter ego’s van electrogod Stuart Price die we ook kennen van o.a. Les Rhytmes Digitales en Zoot Woman)

5. Good Times – Chic
ML 4 : Nile Rodgers (oprichter van Chic en van producer van het volledige Let’s Dance album)

6. Friday’s Child – Nancy Sinatra
ML 5 : Goede vrijdag (“Good” en “Friday”)

7. Some Velvet Morning – Primal Scream
ML 6 : Lee Hazlewood (schreef beide nummers en werkte veel samen met Nancy Sinatra, o.a. ook voor de originele versie van “Some Velvet Morning”)

8. The Good Ones - The Kills
ML 7 : Kate Moss (zingt mee op Some Velvet Morning van Primal Scream en is de vriendin/vrouw van Jamie Hince, de mannelijke helft van The Kills)

9. Icky Thump - White Stripes
ML 8 : The Dead Weather (supergroep bestaande uit o.a. Jack White van The White Stripes en Alison Mossheart van The Kills)

10. Playmate of The Year – Zebrahead
ML 9 : Zebrapad (“zebra”head en de “white stripes”)

TIPS:
Opgelet: hier oversteken
Wijlen Amerikaanse singer-songwriter (2x)
Fictief karakter
Zwarte producer
Canadese troubadour
Supermodel
Supergroep
Droevigste dag van het kerkelijk jaar
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Reeks 13 : Nous sommes tous des Belges

1. Madame – Claude Barzotti
2. This farm will end up in fire – Girls in Hawaii
3. Alors on danse – Stromae
4. Tragedy for you – Front 242
5. Rope Dancer – Machiavel
6. Bandy Bandy – Zap Mama
7. My suitor – Bernthöler
8. La Sonora – Starflam
9. So Static – Jo Lemaire & Flouze
10. Tout petit ma planète – Plastic Bertrand
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Reeks 14 : Uitsmijter

1. Baggy Trousers - Madness
2. I Like to Move it – Reel 2 Real
3. Ra-ta-ta – Rotation
4. Working 9 to 5 – Dolly Parton
5. Poopeloo – De Gantwaarp Rappers
6. King Kong – The Jimmy Castor Bunch
7. Ma and Pa – Fishbone
8. Bridget The Midget – Ray Stevens
9. Bonkers - Dizzee Rascal
10. 'Rit'n zat te skit'n bacht'n d'hoage – The Dirty Scums

Toch wat (aangenaam) verrast van de vele goede antwoorden bij Rit'n van The Dirty Scums. Blijkbaar toch minder obscuur dan gedacht. Of lag het aan het hoge percentage Westvlamingen in de zaal ? http://www.youtube.com/watch?v=dqjjqrc-hks[url][url][/url]
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door vinceluka »

Het beproefd en succesvol recept van de Guess Who valt al van bij mijn eerste deelname in de smaak maar zaterdag hadden wij nog meer quizplezier dan de voorgaande jaren. :dance:

De traditionele rondes (links, zigzag, rip-off …) leken me nog beter uitgewerkt en daarbovenop een volledige ronde gewijd aan het fantastische radio-programma Rock Ahoy :headbang: , wat wil een muziekquizzer nog meer?
Al raakten ook wij hier aanvankelijk het noorden kwijt zodat wij de echte naam van Iggy Pop noteerden ipv de gewenste Fogerty.
De Classical Bums is altijd tricky (het kan je quizresultaat half om zeep helpen, cfr Testedoene), maar het maakt mede deze quiz uniek en wij doorstonden die zonder al te veel kleerscheuren al pleit ik ook net als teammate Seppe voor eventueel apart indienen van groep en albumtitel. :idea:
Toen er op het eerste zicht alsnog een saaie ronde leek aan te komen met de Peter Gabriel (geen persoonlijke favoriet) ronde werden we opnieuw op het verkeerde been gezet.
Er werden vanuit brede invalshoeken vragen gesteld zodat dit één van de beste/leukste rondes van de avond werd. :thumb2:

Op uitzondering van de verbetering misschien (toch verschillende keren zuurverdiende puntjes moeten opeisen) was dit de perfecte quiz.
Maar die foutjes werden bij ons telkens nagekeken en gecorrigeerd. :thumb2:
Al begrijp ik nog altijd niet goed hoe het komt dat de ronde met de links maar op een totaal van 29 stond aangezien de eerste link (Leonard Cohen) 2 punten waard was? (dan toch een punt te weinig gekregen?)

Anyway dikke proficiat met jullie werkstuk Guess who. :app:

Alsook proficiat aan JPJ & SG, die voortdurend op vinkenslag lagen om een zwak moment af te straffen. We hebben onze tenen moeten uitkuisen om jullie af te houden.
Sterke concurrentie zorgt ervoor dat je nog meer gefocusd gaat quizzen want dan ook goed lukte. Ook de start van Starbuk (wat een bum ronde! :shock: ) bleef niet onopgemerkt.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Al begrijp ik nog altijd niet goed hoe het komt dat de ronde met de links maar op een totaal van 29 stond aangezien de eerste link (Leonard Cohen) 2 punten waard was? (dan toch een punt te weinig gekregen?)
Mijn fout : die vermelding "goed voor 2 punten" was een restje wat ik teveel ge-"cut&paste" had uit de Missing Link ronde van vorig jaar. Ook pas opgemerkt wanneer de antwoordbladen opgehaald werden. Die ronde stond dus niet op 30, maar wel op 29 punten.

Wij proberen normaal een rond getal als maximumscore te betrachten, maar ik had Katia Vlerick carte blanche gegeven voor haar Rock Ahoy reeks en toen ik die samen met Katia gaan opnemen was in een radiostudio in de buurt, kwam ik tot de constatatie dat er op die reeks 29 punten te verdienen waren en wou er geen onnodige vraag bijsleuren om toch maar aan het ronde getal van 30 te komen. Vandaar dat wij dan ook de Missing Link ronde op 29 punten hebben gelaten. En de totaal-maximumscore aldus 358 punten was.
International
Lead Singer
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 06:59
Locatie: Örnsköldsvik (Zweden)

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door International »

Bedankt voor de lof, Vince! Wat die link van twee punten betreft: we hadden gewoon de antwoordbladen van vorige keer gebruikt (met copy-paste). Daardoor vergaten we dat te schrappen. Maar de ronde stond wel degelijk op 29 punten, en dat was ook vermeld door de presentator. Jullie (en andere ploegen) zijn dus niet bestolen! (ondertussen heeft Piet dit ook al bevestigd, zie ik...)
Wat de Classical Bums betreft: blijkbaar is er nog steeds onduidelijkheid. Als er nog een twaalfde editie komt (als!) beloven wij dat nog eens te bekijken en nog duidelijker uit te leggen hoe de puntentelling verloopt!
En is "Chest Fever" van The Band nu echt zo onbekend? Ik was echt verrast toen ik hoorde dat niemand dat juist had.
Ik citeer uit Wikipedia: "Chest Fever" was a song recorded by The Band on its 1968 debut, Music from Big Pink. It is, according to Peter Viney, a historian of the group, “the Big Pink track that has appeared on most subsequent live albums and compilations,” second only to "The Weight."
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Help gevraagd !
Ik wou zonet de uitslag van de quiz ingeven, maar werd uit het programma gegooid nadat ik het aantal deelnemende ploegen en het maximum aantal te verdienen punten had ingegeven.
Nu blijkt het (voor mij als technische dummie althans) niet meer mogelijk om de eindstand in te geven. Kan iemand met meer technische bagage helpen ?
De uitslag vind je alvast hier :
http://wanhoop.be/wp-content/uploads/Gu ... -deel2.pdf
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door Guess Who s Ozzy »

Ik stik hier bijna van al die wierook die het Guess Who hoofdkwartier komt binnenwaaien, maar wennen doet het gelukkig nooit :amazed: .
Ook van mijn kant aan alle deelnemers een welgemeende merci om -al dan niet letterlijk- door de sneeuw te ploegen richting het alweer heel gezellig verlichte Gavere. Persoonlijk heb ik veel respect voor de twee Rechte Bananen die de toch niet evidente kwisuitdaging met zijn tweetjes als Banana Split aangingen :app: !

Heel even leek het erop dat deze 11de editie er niet zou komen en we na 10 jaar in schoonheid zouden afsluiten, maar ik heb mijn druk bezette oudere ploegmaats uiteindelijk toch over de streep kunnen trekken :mrgreen: . Dat jullie zo positief reageren bewijst dat er nog niet echt veel sleet zit op onze formule, en dat maakt mijn job om mijn kompanen ook in 2011 te overtuigen dat er aantal muziekliefhebbers op onze kwis zitten te wachten opeens een stuk gemakkelijker. Als ik me niet vergis hebben we ook ons persoonlijk record aan aanwezige BVs gebroken. De immer enthousiaste Gust De Coster en Johan Persyn schoven reeds een aantal keer aan de tafel in de Racing, en dit jaar was ook Frank Vander linden van de partij. Wanneer hij niet ergens te lande De Mens moet uithangen op de avond van de (hopelijk) 12de editie heeft hij aan Tony te kennen gegeven zeker terug te keren, alweer een mooi compliment :oops: .

Complimentjes zijn één zaak, maar uiteraard blijven wij open staan voor kritiek en suggesties: :wink:
- De opmerking ivm het loskoppelen van artiest en albumtitel in de Classical Bums reeks is heel terecht. :thumb2:

- Hier en daar hoorde ik ook de roep om wat meer bedenktijd bij de Missing Link ronde (vb. door langere fragmenten te laten horen), alweer zeer nuttig. :thumb2:

- We konden dit jaar geen beroep doen op een aantal vaste verbeteraars en dit liet zich wel wat voelen. Echter, alle klachten werden behandeld, soms werd de ploeg persoonlijk ingelicht aan hun tafel, en het toewijzen van extra punten werd omgeroepen. :nono:

- Sommigen stoorden zich wat aan de onevenwichtige verdeling tussen de "meer haalbare" eerste helft en het moeilijkere tweede deel van de kwis, maar het was idd onze bedoeling om de vele gelegenheidsploegen (waarvoor wij ieder jaar heel dankbaar zijn :app: ) zo lang mogelijk in de running te houden om daarna langzaam maar zeker de circuitploegen de gelegenheid te geven om elkaar uit te dagen. :doh:

- Persoonlijk vond ik het aandeel 'recente muziek' wat magertjes maar daar maalde (totnogtoe) niemand om. Bij deze misschien wel :?

Wat mij betreft, tot volgend jaar in De Racing, of intussen, op een andere kwis, concert of festival.

"LET'S GET STONED, MUSIC IS THE DOPE" (A. Hintjes)
kuifje
Popstar
Berichten: 466
Lid geworden op: wo 26 dec 2007, 17:58

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door kuifje »

International schreef: En is "Chest Fever" van The Band nu echt zo onbekend? Ik was echt verrast toen ik hoorde dat niemand dat juist had.
Ik citeer uit Wikipedia: "Chest Fever" was a song recorded by The Band on its 1968 debut, Music from Big Pink. It is, according to Peter Viney, a historian of the group, “the Big Pink track that has appeared on most subsequent live albums and compilations,” second only to "The Weight."
Dit nummer zat 2 jaar terug nog in de Sopranosquiz : uitvoerder werd toen 5x herkend, de titel was een solo voor Clement & KGBV...
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door Tonyvdb »

kuifje schreef:
International schreef: En is "Chest Fever" van The Band nu echt zo onbekend? Ik was echt verrast toen ik hoorde dat niemand dat juist had.
Ik citeer uit Wikipedia: "Chest Fever" was a song recorded by The Band on its 1968 debut, Music from Big Pink. It is, according to Peter Viney, a historian of the group, “the Big Pink track that has appeared on most subsequent live albums and compilations,” second only to "The Weight."
Dit nummer zat 2 jaar terug nog in de Sopranosquiz : uitvoerder werd toen 5x herkend, de titel was een solo voor Clement & KGBV...
onze 'gastspeler' wist de uitvoerder, maar overrulede zichzelf :cry:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door vinceluka »

piet b schreef:Ik had Katia Vlerick carte blanche gegeven voor haar Rock Ahoy reeks en toen ik die samen met Katia gaan opnemen was in een radiostudio in de buurt
Samen met Katia in de studio wat een privilege :yummy:
maar zij houdt nu eenmaal van piraten, nietwaar Piet ..... :mrgreen:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door Devils answer »

Tonyvdb schreef:
kuifje schreef:
International schreef: En is "Chest Fever" van The Band nu echt zo onbekend? Ik was echt verrast toen ik hoorde dat niemand dat juist had.
Ik citeer uit Wikipedia: "Chest Fever" was a song recorded by The Band on its 1968 debut, Music from Big Pink. It is, according to Peter Viney, a historian of the group, “the Big Pink track that has appeared on most subsequent live albums and compilations,” second only to "The Weight."
Dit nummer zat 2 jaar terug nog in de Sopranosquiz : uitvoerder werd toen 5x herkend, de titel was een solo voor Clement & KGBV...
onze 'gastspeler' wist de uitvoerder, maar overrulede zichzelf :cry:
Wij kwamen in de buurt met "Cabin Fever" van The Band. Mooie voorzet van Kurt, maar ik "herkende dat als een titel van die groep, inderdaad"... Terwijl het een griezelfilm is op mijn DVD-rek hier...! :roll:
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door piet b »

Samen met Katia in de studio wat een privilege
maar zij houdt nu eenmaal van piraten, nietwaar Piet .....
Als je 't maar weet, Vince.
Help gevraagd !
Ik wou zonet de uitslag van de quiz ingeven, maar werd uit het programma gegooid nadat ik het aantal deelnemende ploegen en het maximum aantal te verdienen punten had ingegeven.
Nu blijkt het (voor mij als technische dummie althans) niet meer mogelijk om de eindstand in te geven. Kan iemand met meer technische bagage helpen ?
De uitslag vind je alvast hier :
http://wanhoop.be/wp-content/uploads/Gu ... -deel2.pdf
Help gevraagd !
Ik wou zonet de uitslag van de quiz ingeven, maar werd uit het programma gegooid nadat ik het aantal deelnemende ploegen en het maximum aantal te verdienen punten had ingegeven.
Nu blijkt het (voor mij als technische dummie althans) niet meer mogelijk om de eindstand in te geven. Kan iemand met meer technische bagage helpen ?
De uitslag vind je alvast hier :
http://wanhoop.be/wp-content/uploads/Gu ... -deel2.pdf


Iemand die hier een oplossing voor weet ?
Gebruikersavatar
SepPuKu
Rock Legend
Berichten: 1275
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 08:11
Locatie: Dendermonde / Scary Monsters - Would-Be Monkees - Wag Team

Re: 11e Guess Who?-Quiz Gavere 18 december 2010

Bericht door SepPuKu »

Raf bekijkt het vanavond, liet hij me weten. Stay tuned...
Plaats reactie