1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Devils answer »

In de aankondiging stond: “Het zal geen quiz voor beginners worden, maar wel voor mensen met een gedegen kennis.”

Dan weet je wel waar je aan begint: een moeilijke quiz werd het dan ook, zonder veel hits (en als die er waren, zaten de hitkenners wellicht te vloeken omdat de titels werden weggegeven, vrees ik).

Het (soms grote) verschil werd wellicht gemaakt in de naar de persoonlijke smaak getinte samenstelling en de opbouw met “globo’s” waarin elk van de vijf extra opdrachten per reeks relatief zwaar op 2 punten per antwoord werd gequoteerd.

Euh,… een “eigenzinnig” concept dus (met nog steeds maar één (andere) organisator die die zo durft aan te kondigen), maar tussen de regels ook zo voorspeld, al zullen sommige ploegen (en deelnemers in coalitieploegen) als minder grote liefhebbers van alternatieve muziek zwaar op hun honger zijn blijven zitten, vrees ik.

De uitslag zal wel officieel zijn weg vinden naar het forum, maar als ik me (deze keer) niet vergis was dit "een volgorde":

1. Scary Monsters
2. Bossanova Booby Shakers (eventjes op kop gestaan)
3. De Rechte Bananen (grote remonte na de pauze!)
4. Clement & KGBV
5. Tequila Overdrive
6. Martha Wainwrong ain’t right
7. Mixed Up en Sympathie vur den Duvel (ex aequo)
9. Vlassenbroek 2000
…
(totaal 17 ploegen?)

Nog dit:
Namens de ploegen die in dit winterweer nog ver moesten terugrijden (ik was op 15 minuten thuis deze keer), vond ik de ruim een half uur vertraging van de start van de quiz omwille van een reportage van Woestijnvis redelijk “ongepast”.
Maar in de schoenen van een organisator is het wellicht moeilijk om die mannen af te wimpelen… Dat begrijp ik ook.
Doch ik wou het niet onvermeld laten, zeker omdat het het afsluitingsuur van de 12 reeksen over de middernachtlijn bracht (wat soms gevoelig ligt).

Enfin, “for what it’s worth” op het tijdsbestek van een mensenleven uiteraard…
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door kasenco »

Schitterende start met 28/30 (Spike Jones :app: ), maar daarna 2 op 10 globo klassiek/film, 0 (!) op 10 globo punk/new wave. Dada podium....

De quiz was opgedeeld in 'alternatief' en 'commercieel', maar van dat laatste was er weinig te bespeuren.... Er zat toch Madonna in met haar 'monsterhit' Angel..... :mrgreen:
Mel & Kim en Stock-Aitken-Waterman konden de pil op dat vlak niet meer verzachten....

Totaal niet mijn ding deze quiz: geef mij maar Ludwig zijn 80's en 90's quizzen :doh:

Ik geef niet graag kritiek op organisaties. Iedereen steekt er uren en uren werk in om zijn project uit werken, maar ik moet Devil's Answer bijtreden over zijn wederkerende bezorgdheid over de muziekquiztoekomst. Moet dit nu echt? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op zulke masochistische en weinig ontspannende avonden en volgende keer laat ik deze kelk misschien wel aan mij voorbijgaan. Sorry Ludwig :(
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Tonyvdb »

een soort 'Eigenzinnige' De Luxe gisteravond in Oudegem.
Wij/ik vonden het alvast een geweldig goede quiz, waar wij fragment na fragment, ronde na ronde ons hartje konden ophalen : heel veel persoonlijke favorieten gehoord, die ik nog nooit eerder op een quiz gehoord heb. Ik zat bij momenten bij manier van spreken te 'wikkelen' op mijn stoel van muzikale opwinding, om het maar eens raar uit te drukken. :roll:
Ik heb ook dingen gehoord, die ik raar of slecht (of 'lelijk', zoals een lid van een ander team mij omschreef) vond, maar gelukkig stond er dan in ons ploegje telkens wel iemand klaar die dat tot zijn kennispallet kon rekenen.
Er werd dus heel breed gegaan, en regelmatig afgeweken van de gebruikelijke - toch ook al heel brede - popmuziek-rockmuziek-dansmuziek-paden.

Opgesteld door The Lennon, een algemene quizploeg, was dit een quiz in het voordeel van ploegen met algemene quizzers in hun rangen (Scary M, Clement, Bananen, wij, ...) : een voordeel, want daar wordt vaak buiten de pop-rock-muziek gevraagd en is pakweg een Scott Joplin een regelrecht makkie.
En zeker al omdat de globo's (ook een algemene quiz-gebruik) op 2 punten stonden : dat had ik nu ook niet gedaan en dat is mijn enige punt van kritiek : veel van de globo-opdrachten waren moeilijk en zelfs al had je bvb. 18 op 20 voor de muziek, als je bvb. niets van metal of klassiek weet, zit je daar dan beetje te balen toch met slechts 18 op 30, ondanks een quasi perfecte ronde.

Wij en nog een paar anderen zullen, bij een volgende Lennon Muziekquiz, zeker terugkeren - al moet ik er voor door een méter sneeuw.
Hopelijk voor Ludwig en zijn team is het dan niet voor een paardekop en co.

Proficiat aan de winnaars gisteren, we wisten dat in dit soort quiz Scary Monsters zelfs door onze (overigens zeer aangename) gelegenheidscoalitie zeer moeilijk kon worden geklopt, maar het scheelde niet veel. Ze zijn zeker de verdiende winnaars.
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door PaulMcCartney »

kasenco schreef:Moet dit nu echt? Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op zulke masochistische en weinig ontspannende avonden en volgende keer laat ik deze kelk misschien wel aan mij voorbijgaan. Sorry Ludwig :(
Het was op voorhand aangekondigd als vrij pittig. Het belachelijke aan de introductie was het aankondigen van een commercieel fragment afgewisseld met een alternatief fragment. Voor fragment 1 en 3 klopte dit nog, maar daarna dekte de vlag de lading niet meer. Hits zijn toch echt vies in dit milieu blijkbaar :mrgreen:

Er is een select publiek voor deze quiz en dat zal daar met plezier naar Oudegem af zakken. Wat ons ploegje betreft (en neen Ludwig, wij hadden geen off day) - wij amuzeren ons altijd. We hebben goede muziek gehoord, maar dachten constant reeksen te horen met als titel Ludwig's Horror. Wij keken verbaasd naar Favorieten 1 en 2 op het einde van de quiz, want ik denk dat de hele quiz een beetje 'favorieten' was. Wij zaten ook een beetje op wat country te wachten, of soul, of disco, of .....
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Lars »

Devil's answer schreef:1. Scary Monsters
2. Bossanova Booby Shakers (eventjes op kop gestaan)
3. De Rechte Bananen (grote remonte na de pauze!)
Heel indrukwekkende prestatie van deze 3 ploegen op een heel moeilijke en heel eigenzinnige quiz.

Zoals steeds was het bij ons Marc Vermeiren die de meubelen nog een beetje kon redden (alhoewel Frans en Pol ook wel eens zwaar uit de hoek kwamen met mij onbekende namen als resp. Tenor Saw en Chalawa :thumb2: ) .

Enkele juiste antwoorden bereikten het antwoordblad niet (Kevin Coyne) of werden er zelfs van geschrapt (Kraftwerk :doh: ) maar zelfs als dat allemaal perfect was gevallen hadden we nog duidelijk de duimen moeten leggen op deze quiz.

Voor wie zich afvraagt waarom er meubelen gered moesten worden: ik zal wel niet de enige geweest zijn die er een kampvuur mee wou aansteken omdat alle verwarmingstoestellen uit de zaal gestolen waren, of zo leek het toch... :?:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Tonyvdb »

PaulMcCartney schreef:Hits zijn toch echt vies in dit milieu blijkbaar :mrgreen:
'in dit milieu blijkbaar', klinkt toch weer behoorlijk pejoratief ...
Blijkbaar ben je ofwel een toffe hitquizzer, ofwel zo'n slinkse alternativo, die in zijn duister hol zo'n beetje naar weirde muziek zit te luisteren, die niet in de charts gestaan heeft, of niet op de meest beluisterde zenders gedraaid wordt.
Post een 'alternativo' zoiets over een hitquiz, dan is het forumkot te klein.

Ik mag ook eens iets uitvergroten hé
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Lars »

Tonyvdb schreef:zo'n slinkse alternativo, die in zijn duister hol zo'n beetje naar weirde muziek zit te luisteren
nog één ding vergeten om het nog grauwer te maken: zijn duister onverwarmd hol :P
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Lars »

hierbij wil ik even een speciale vermelding geven aan de algemene quizploeg Canasta die het aandierf om hier mee te doen :thumb1:

ik heb gehoord dat hun score hoofdzakelijk het werk was van één man: Evan, waarvan ik door de algemene quizzen weet dat die op recente alternatieve :wink: muziek heel sterk uit de hoek kan komen, en die ook wel een degelijke basiskennis sixties heeft zodat hij voor bekende hits van the Supremes, the Kinks etc. zijn vader Roger niet nodig had die gisteren als chauffeur van de ploeg het hele gebeuren ietwat lijdzaam maar toch als steeds goedgemust onderging :)
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door progres »

Ik had wel enigszins gehoopt op een toffe avond: meer zelfs, het werd een topavond met zeer veel goede muziek. Eindelijk, eindelijk, eindelijk werden er eens artiesten gevraagd die je zelden elders hoort. Zoiets vergt moed en Ludwig heeft het aangedurfd. En neen, het gaat hier niet om bands die spelen voor 3 man en een paardenkop, maar als de meeste organisatoren telkens in dezelfde vijver blijven vissen, en een enkeling al eens buiten de lijntjes durft te kleuren, merk je al gauw dat muziekkennis een relatief begrip is.

Ik geef toe: Ludwig zijn smaak was bijna compleet 'in onzen hof' en da's altijd leuk.
De samenwerking aan tafel was dik ok, heel complementair en volgende keer zijn we er zeker terug bij, hopelijk met een milder weerstype.

Kortom, een geweldige avond en laten we wel wezen: er zaten toch nog voldoende makkies in
Als de eindstand hier komt in % uitgedrukt zal dit voor de meesten nog wel meevallen.

proficiat trouwens aan de scary monsters, altijd outstanding op dergelijke quizzen.
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door tequila »

Prachtige quiz :app: Ik denk niet dat ik één fragment gehoord heb dat ik niet goed vond. Een groot aantal van de fragmenten is ook terug te vinden in mijn collectie (dat wil nog niet zeggen dat ik die allemaal herken :oops: ).
Ludwig houdt er wel een opmerkelijke definitie van 'Commercieel' op na, moet ik toegeven. :roll: Puur hitparadewerk was er zeer weinig te horen en dus is de teleurstelling van de hitparadeliefhebbers wel begrijpelijk.

Voor de eerste keer samen gekwist met Jef en Davy van Koerier en dat was een goede combinatie die absoluut voor herhaling vatbaar is. :headbang:

Dus geen spijt van de verre verplaatsing door de slechte weersomstandigheden. Volgend jaar hopelijk opnieuw (de quiz, niet het weer :) ).
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door marc »

Eén doorgedreven trip doorheen 50 jaar (hoofdzakelijk) 'alternatieve' muziek, met een sporadische weggever die zich vooral in het oudere werk situeerde (Beach Boys, Chuck Berry, Richard Harris, Kinks...) en met (zo leek het althans aan onze tafel) een zware nadruk op zware gitaren. In Oudegem is nog maar eens gebleken zich daar onze blinde vlek situeert. Van die grote sloef 'metal en aanverwanten' hadden we welgeteld één antwoord. Slayer, en dan alleen nog maar omdat we de groepsnaam op de drumkit herkenden. :think:

Neemt niet weg dat we getuige waren van een sublieme prestatie van het toptrio :app: die ons op aanzienlijke achterstand speelden.

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de verdere analyse. Ludwig?
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Dat het pittig ging worden daar in Oudegem, daar twijfelden wij niet aan.
En zo bleek ook.

Bij de aankondiging de avond zelf vertelde Ludwig dat telkens een
commercieel en een alternatief fragment elkaar gingen afwisselen. Maar een "eigenzinnige" interpretatie
van de commerciële dingen was het minste dat men kon zeggen.

Het was dus hoofdzakelijk een alternatieve avond :D
Voor ons geen probleem, maar zo'n geheel moeilijke quiz ligt ons niet.
We moeten het eerder hebben van een goeie mix tussen makkelijk en moeilijk.
En helaas voor ons deze avond waren de "makkelijke" fragmenten eerder ver te zoeken.

M.a.w. lastige avond gehad met een 9e plaats als gevolg.

Toch nog even vermelden dat de verwarming aanzetten geen overbodige luxe zou zijn geweest...
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door Big Banana »

Lu, wij vonden het een leuke quiz... zeker niet gemakkelijk maar toch kon elk van ons zijn ei wel kwijt. Voor Mario was dat dan een struisvogel-ei. :app:
En ja het was vrij alternatief en ja er waren veel harde gitaren. Maar dat mag toch ook eens. Wij staan toch ook niet te zagen als we terugkeren van een quiz met veel zeemzoete, plakkerige hits. Je kan streven naar een perfecte mix van alles en nog wat en toch zal er altijd wel iemand staan klagen dat het "te" was... De ideale quiz, hij bestaat niet. (Doet me denken aan "de penis" van "de lama's")
Doe vooral je ding, wij onthouden vooral een quiz die was samengesteld door een echte muziekliefhebber.
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door going_underground »

Allereerst: bedankt aan iedereen die het slechte weer trotseerde!

Wat de quiz betreft wil ik wel even vermelden dat de quiz door drie mensen is samengesteld: Tom De Backer, Lieven Straetman en ikzelf. Doordat ik van muziek na 2000 ongeveer evenveel weet als Filip De Winter over het culturele leven in Marokko, waren alle fragmenten van na 2000 gekozen door "onze jongste", Lieven, met wat insteek van Tom.

De hoofdreden dat we een muziekquiz in elkaar staken was het ongenoegen van Lieven over sommige andere muziekquizzen: hij kon zich doodergeren aan "metal"-reeksen met daarin altijd weer Iron Maiden, Metallica, Judas Priest en aanverwanten, en aan "alternatieve" reeksen waarin niet verder werd gekeken dan pakweg Pavement, Bon Iver en Radiohead. En daarin kan ik hem wel volgen. Daarom dat we probeerden een staalkaart aan te bieden van wat er allemaal aan muziek is, met als grote voorbeeld de quizzen van Filip Van Rattingen. Zelf kende ik ook weinig van die dingen, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was door de kwaliteit van pakweg een Sun O))) en een Caribou. (maar een metalfan zal ik toch nooit worden, vrees ik) :mrgreen:

Wat een analyse betreft: Tom heeft de antwoordbladen meegenomen, en hij heeft beloofd om een dergelijke analyse uit te werken.
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: 1° Muziekquiz The Lennon - Oudegem - 3/12/2010

Bericht door going_underground »

Bij deze alvast de solo's:

Globo hip hop : Run DMC - Mixed Up!
Globo reggae : negatieve solo met Johnny Clarke
Globo klassiek : Rachmaninoff - Sympathie vur den Duvel
Globo weird : Lightning Bolt - Mixed Up!
Globo favorieten : Crystal Antlers - Scary Monsters
Serie 12: Pulled Apart By Horses - Vlassenbroek 2000
Plaats reactie