Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

Vorig jaar zat de quiz vol met hits pur sang en zo hoort een Ultratopquiz te zijn. Er mag al eens een kleinere hit inzitten, maar het mag geen alternatief gerichte Studio Brussel quiz worden. Of je kondigt het zo aan!

En zoals Quasimodo het zegt: kom ni klagen dat er binnen een paar jaar nog 20 ploegen zitten.... en weeral een gemiste kans om de jeugd en de hitkenners hun moment de gloire te laten beleven.

Je maakt van de Ronde van Vlaanderen ook geen ploegentijdrit :wink:

Ik wil hier voor alle duidelijkheid de quiz niet afbreken, maar de beoogde doelgroep werd hier niet naar believen bediend.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Tonyvdb »

kasenco schreef:Vorig jaar zat de quiz vol met hits pur sang en zo hoort een Ultratopquiz te zijn. Er mag al eens een kleinere hit inzitten, maar het mag geen alternatief gerichte Studio Brussel quiz worden. Of je kondigt het zo aan!

En zoals Quasimodo het zegt: kom ni klagen dat er binnen een paar jaar nog 20 ploegen zitten.... en weeral een gemiste kans om de jeugd en de hitkenners hun moment de gloire te laten beleven.

Je maakt van de Ronde van Vlaanderen ook geen ploegentijdrit :wink:

Ik wil hier voor alle duidelijkheid de quiz niet afbreken, maar de beoogde doelgroep werd hier niet naar believen bediend.
klopt, Peegee had het voor de oldiesquiz in Bellem er nog even over met mij, dat een quiz niet elk jaar hetzelfde moet zijn, en ondanks dat dat waarschijnlijk wel waar is, zou ik voor deze quiz toch een uitzondering maken : de albumronde kan nog net, maar ik zou zeker geen originals meer vragen (dat is echt muziekquizzersvoer en daar zaten er maar een 5-6-tal ploegen van op meer dan 60) en ook die klokkenronde vond ik persoonlijk niet bijster geslaagd (al scoorden we het meest van de hele zaal erop).
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

Ik heb hier juist een (jonge) collega bij mij, en ik vertelde haar zojuist iets over deze quiz, en zij sloeg de hamer op de kop met devolgende quote "de deelnemers van deze quiz verwachten een luchtige quiz, waarbij iedereen van zodra het fragment begint de song al kent" én "ze verwachten eigenlijk een kindercreche, niet?" (let op, dat zijn niet mijn woorden, hoor!)

Ik heb enkele weken voor de quiz hem helemaal uitgeplozen, wat betreft de verhouding van de verschillende genres / evenwichtigheid qua stijlen en jaartallen etc. etc.; ik ga hard op zoek naar die papieren en zal eens een nieuwe analyse maken...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

peegee schreef:Ik heb hier juist een (jonge) collega bij mij, en ik vertelde haar zojuist iets over deze quiz, en zij sloeg de hamer op de kop met devolgende quote "de deelnemers van deze quiz verwachten een luchtige quiz, waarbij iedereen van zodra het fragment begint de song al kent" én "ze verwachten eigenlijk een kindercreche, niet?" (let op, dat zijn niet mijn woorden, hoor!)

Ik heb enkele weken voor de quiz hem helemaal uitgeplozen, wat betreft de verhouding van de verschillende genres / evenwichtigheid qua stijlen en jaartallen etc. etc.; ik ga hard op zoek naar die papieren en zal eens een nieuwe analyse maken...
Evenwichtigheid van stijlen en genres is hier niet van toepassing!
Hits, hits en nog eens hits moeten het zijn!
Overdreven ge-pre-analyseer doet een quiz meer kwaad dan goed..... muziek is nog steeds geen wiskunde :wink:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

Ge kent mij, Luc, ik ben een statisticus in hart en nieren, hè :wink: :thumb1:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

peegee schreef:Ge kent mij, Luc, ik ben een statisticus in hart en nieren, hè :wink: :thumb1:
Ik hou me niet bezig met bv. ik heb nu 2 negers, nu moeten er 2 negerinnen inzitten....
Ik probeer te zorgen dat een reeks vlot klinkt en doe dat compleet op het gevoel, met in het achterhoofd dat er per reeks een aantal wegegevers en kuitenbijters zijn, maar alles netjes in de weegschaal leggen, nooit.
Ik besteed er ook maximum een week aan om hem samen te stellen, volledig stressloos....
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

kasenco schreef:Ik probeer te zorgen dat een reeks vlot klinkt en doe dat compleet op het gevoel, met in het achterhoofd dat er per reeks een aantal wegegevers en kuitenbijters zijn
Dat heb ik ook zo gedaan, Luc. En ik heb de analyse voor mijzelf ook achteraf (als-ie helemaal in elkaar stak) pas gedaan....

Iets anders echter, wat mij nu zojuist tebinnen schoot, en ik denk dat ik er niet erg naast zit:

Er werd gesproken over "vers bloed voor het circuit", maar als we dit nu allemaal zo zien en horen, ben ik ervan overtuigd dat we met 2 totaal verschillende publieken te maken hebben.

Als je ziet, dat deze 2e quiz de "echte ultratoppers" écht niet lag, terwijl deze al meer in de richting ging van een quiz uit het circuit, dan rees bij mij zojuist ook een nieuwe vraag: klopt het, dat deze jongeren eigenlijk helemaal geen "vers bloed voor het circuit" zijn .... Omdat die gewoon andere "behoeftes" / "verwachtingen" hebben. We merken het sowieso aan alle zaken, die de jeugd van tegenwoordig (en ik heb het hier niet over de "popgroep") bezig houden; dat ligt allemaal veel anders dan in "onze tijd". In het tijdperk waar de computer de overhand nemen moet je ook niet teveel meer onthouden, want ge kunt het tegenwoordig allemaal opzoeken .... :think:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

peegee schreef:
kasenco schreef:Ik probeer te zorgen dat een reeks vlot klinkt en doe dat compleet op het gevoel, met in het achterhoofd dat er per reeks een aantal wegegevers en kuitenbijters zijn
Dat heb ik ook zo gedaan, Luc. En ik heb de analyse voor mijzelf ook achteraf (als-ie helemaal in elkaar stak) pas gedaan....

Iets anders echter, wat mij nu zojuist tebinnen schoot, en ik denk dat ik er niet erg naast zit:

Er werd gesproken over "vers bloed voor het circuit", maar als we dit nu allemaal zo zien en horen, ben ik ervan overtuigd dat we met 2 totaal verschillende publieken te maken hebben.

Als je ziet, dat deze 2e quiz de "echte ultratoppers" écht niet lag, terwijl deze al meer in de richting ging van een quiz uit het circuit, dan rees bij mij zojuist ook een nieuwe vraag: klopt het, dat deze jongeren eigenlijk helemaal geen "vers bloed voor het circuit" zijn .... Omdat die gewoon andere "behoeftes" hebben. We merken het sowieso aan alle zaken, die de jeugd van tegenwoordig (en ik heb het hier niet over de "popgroep") bezig houden; dat ligt allemaal veel anders dan in "onze tijd". In het tijdperk waar de computer de overhand nemen moet je ook niet teveel meer onthouden, want ge kunt het tegenwoordig allemaal opzoeken .... :think:

het is inderdaad een compleet andere doelgroep en deze quiz moet zijn Ultratopgezicht (lees top 30 of top 50) behouden :wink:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:de albumronde kan nog net, maar ik zou zeker geen originals meer vragen (dat is echt muziekquizzersvoer en daar zaten er maar een 5-6-tal ploegen van op meer dan 60) en ook die klokkenronde vond ik persoonlijk niet bijster geslaagd (al scoorden we het meest van de hele zaal erop).
albumronde: er is mij duidelijk vanuit Ultratop gevraagd om de quiz wat breder te trekken; Ultratop is NIET alleen de Top 50, maar ook de tipparade, de dance-charts en de albumcharts....; zelfs the back catalogue-singles-charts (oldies, dus.....)
In de albumronde heb ik telkens per jaar het BESTSCORENDE album genomen (dus géén keuze tussen Dance/StuBru of wat dan ook, gewoon de bestscorende, verzamelaars achterwegen gelaten), met daaruit een song, die in de Ultratop gestaan heeft, met slechts "één uitzondering, nl. die van Norah Jones.... Allemaal Ultratop-hits dus.... En daar zaten ook EFFECTIEF maar liefst 3 typische STUBRU artiesten in, nl. Live, Coldplay én Kings of Leon, maar als die dan toevallig in dat jaar het beste scoren......

originals: Van de 16 fragmenten kwamen er 5 uit de afgelopen 2 decennia en de overige 11 was een groot deel niet ver gezocht, nl. David Bowie, the Jacksons, Eddie Grant, Supertramp en the Bee Gees... Hadden die "jonkies" het daar al moeilijk mee? De rest zat erbij om "een beetje schifting" te kunnen maken.

muziekquizzersvoer : wat is de Ultratopquiz? Een uitstapje naar Bellewaerde of een muziekquiz????

klokkenronde : hier zat géén enkele song in, die NIET de Ultratop heeft bereikt; teksten zijn ook niet MIJN sterkste punt, maar de mensen, die die dan wél kennen, konden in deze ronde eens hun hart luchten en dat resulteerde dan tot betere resultaten voor andere teams, ter afwisseling...
In die ronde zelf (SLECHTS 10 fragmenten) zaten maar liefst 6 (ZES!!) top-10-hits én van de overige 4 was er maar één STUBRU-fragment (Ting Tings)
Ik vond deze ronde trouwens de meest originele van de hele quiz; ook niet mijn idee ("geleend" van iemand, met diens toestemming, natuurlijk)

Alles is te weerleggen, denk ik. Ik wil mijzelf (en de anderen, die meegeholpen hebben met de samenstelling) niet goedpraten, maar het bleef een uitgebalanceerde quiz, op zijn eigen manier; en die manier was (bewust) anders dan vorig jaar... Als hij volgend jaar opnieuw doorgaat, zal er zeker met de commentaren rekening gehouden worden. Wat we echter niet kunnen doen is de quiz laten samenstellen door hen die hem spelen :nono: :headbang: :rofl2:
Quasimodo
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 19:12

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Quasimodo »

peegee schreef:
Als je ziet, dat deze 2e quiz de "echte ultratoppers" écht niet lag, terwijl deze al meer in de richting ging van een quiz uit het circuit, dan rees bij mij zojuist ook een nieuwe vraag: klopt het, dat deze jongeren eigenlijk helemaal geen "vers bloed voor het circuit" zijn .... Omdat die gewoon andere "behoeftes" / "verwachtingen" hebben. We merken het sowieso aan alle zaken, die de jeugd van tegenwoordig (en ik heb het hier niet over de "popgroep") bezig houden; dat ligt allemaal veel anders dan in "onze tijd". In het tijdperk waar de computer de overhand nemen moet je ook niet teveel meer onthouden, want ge kunt het tegenwoordig allemaal opzoeken .... :think:
Reden te meer om deze jongeren de smaak van het quizzen te pakken te laten krijgen !
Zo'n quiz is een uitgelezen kans !!!!
en hoe doe je dat ??
Door te zorgen dat ze zich rot amuseren, meezingen en plezier maken...
Maar zoals ik eerder aanhaal wat wilt de samensteller(s)??
Er een quiz van maken die binnenkort enkel maar bezocht worden door circuitploegen of die voor elke gelegenheids/vriendenploeg heel toegankelijk is... ??
Is dus een keuze die gemaakt moet worden.
en als je het laatste kiest zal het "eigen grote gelijk" even mopeten opschuiven vrees ik...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

I get your point (twice), Quasimodo
en hopelijk gij ook de mijne als ik U vertel dat het wel degelijk mijn bedoeling is om de deelnemers zich te laten amuseren...
Quasimodo
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 19:12

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Quasimodo »

Ik twijfel daar niet aan...
Wat ik gewoon wil zeggen is dat een quiz die in uw ogen gemakkelijk is in andere ogen soms heel moeilijk kan zijn...
Zeker als men een echte HITquiz verwacht waar redelijk wat jong volk op afkomt die helemaal geen ervaring hebben met het quiz gebeuren...
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

Als je dan toch de StuBru toer opgaat, waar zitten dan de monsterhits van de afgelopen 2 jaar? Geen Editors met Papillon of Yeah Yeah Yeahs met Heads Will Roll om er maar 2 te noemen. Dit zijn hits als een klok en die kan de jeugd ook meezingen. Neen, 1 seconde van Aloe Blacc met I Need A Dollar moest volstaan :?
En als die verbreding dan van Ultratop zelf uitgaat, dan zijn ze niet goed bezig. Sorry!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

En, ondanks mijn opmerkingen, hebben onze Jan en ik ons wel goed geamuseerd en komen we volgend jaar zeker graag terug :wink:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Devils answer »

Wat Kasenco en Quasimodo bedoelen/verhopen is wellicht geen hitquiz, maar een "hits-die ik-leuk-vind"-quiz.

Geen probleem daarmee als daar een noodzaak toe bestaat, maar het is een grove veralgemening dat "alle" jongeren dit wensen.

Als de editie van de Ultratopquiz zo'n succesformule was vorig jaar, waarom hebben er dan dit jaar met die ervaring "2009" zoveel ploegen afgehaakt, denken jullie?

Volgens mij heeft de organisatie zijn best gedaan om twee werelden te verzoenen, en is dit volgens "sommigen" een verkeerde keuze geweest.
Over het integreren van (oudere dan van 1995) originals kan discussie bestaan, maar niet echt over het label "Ultratop", tenzij je er een eigen definitie aan geeft in de zin van "waarom vragen ze niet de Ultratop-noteringen die volgens mij "Ultratop"-waardig waren?

Sorry, maar hier steun ik het opzet van de organisatie volledig.
Hoe duidelijk kan je zijn in je aankondiging? Ultratop en 1995 tot heden?

Los daarvan hebben zij het volle recht om de organisatie 2011 te herzien, maar met de door sommigen "gewenste engere definitie" verliezen ze op termijn ook veel potentiële vaste gasten. Allez denk ik, het kan geprobeerd worden...
Maar welke artiesten uit de ultratop mogen dan nog gevraagd worden aub?
Elke ploeg mag zijn favorieten uit zijn Ultratopjaren inzenden en daaruit wordt een keuze gemaakt?
Tiens, waar heb ik zo'n kritische gelijkluidende vraag onlangs nog gelezen?
Plaats reactie