Da's waar. Maar ook daarin eigenlijk liefst afwisseling ('k weet ik val in herhaling ) Voor de betere ploegen maakt het bv. bij gemakkelijke(re) fragmenten niet uit of je de titel weggeeft of niet. En voor de echte gelegenheidsploegen moet je zelfs bij de gemakkelijke fragmenten de titel vaak nog weggeven of er wordt niet op gescoord (tenzij je Like a virgin of Beat it vraagt maar zo kan je er ook niet te veel in je quiz steken of iedereen gaat geeuwen, dan liever ook eens een semi-klassieker met weggegeven titel). Wat ook soms handig is: titels die passeren maar die je er enkel uithaalt als je het nummer ook echt kent (omdat ze terloops passeren en niet 10 keer herhaald worden in het refrein).berwt schreef: Hogere scores" en "laagdrempelig" zijn nu toevallig 2 van mijn favoriete muziekquizbegrippen, maar je kunt die toch even goed bereiken door makkelijker fragmenten te gebruiken ipv evidente titels weg te geven? Dan hou je er zelf ook nog een beter gevoel aan over toch omdat je die punten echt verdiend hebt?
Maar je hebt eigenlijk vele variabelen om over te spreiden (moeilijk vs makkelijk, titel weggeven vs niet, kort fragment vs lang, vaak ook graag iets tussenin, vb. tussen moeilijk en gemakkelijk en dan nog meerdere talen of nationaliteiten, over alle decennia en zo veel mogelijk genres, M/V/groep, ...) en als je die allemaal met elkaar 'kruist' heb je al een aardig raster met 'kruispunten' waarop je iets kan vragen. Dan nog op elk kruispunt nagaan hoeveel fragmenten je wil gebruiken (ik neem aan dat je meer doenbare Engelstalige mainstreamnummers selecteert dan korte, moeilijke 50s instrumentals uit Georgië ) en je hebt afwisseling.
Maar dan nog kan het een draak van een quiz zijn terwijl sommigen dat op gevoel doen en er toch boenk op zijn...