Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

De duo-muziekquiz in Herentals in organisatie van NGM zaterdagnamiddag was een staaltje van écht vakmanschap!
Presentatie, tussenstanden, jury, bediening, feedback op klachten, alles klopte ! Wow ! :headbang:

Via prachtige links (o.a. same old song = titels die terugkwamen met andere uitvoerders, "opposites attrackt", "Da's een goeie vraag", "Vroem vroem", "Zien, horen en zwijgen") niks “nieuws” voor de ervaren muziekquizzers, maar toch wel erg indrukwekkend goed “breed” uitgewerkt telkens :thumb1: , met een spreiding in zowel genres als tijdperken ! :thumb2:

In vergelijking met de quiz vorig jaar van “De Bosuilen” iets meer aanleunend tegen wat we in muziekquizland gewoon zijn, met ook wat aandacht voor titels (en niet enkel uitvoerders zoals ze in het “Algemeen Quizcircuit” gewend zijn…)

De aandacht voor de voor ons (meestal) ongebruikelijke klassieke muziek en wereldmuziek was er nog steeds, zij het vooral in de theoriereeksen (foto’s van componisten en uitvoerders).

Zelf was ik aangenaam verrast door de muziekkeuze van de organisatie.

Mogelijk dacht niet iedereen daar zo over.

Het is moeilijk om daar een oordeel over te vellen als mede-winnaar (samen met Sympathie vur den Duvel-compaan Carl).

Het bleek spannend tot het einde, want we waren op achtervolging aangewezen op het duo "Lars Van Moer en Tom Van Steenbrugge" (winnaars van vorig jaar bij door mij ook al gesmaakte organisatie van de Bosuilen). De laatste reeks (Good Times/Bad Times – referentie naar de titelinhoud van de opgaven) besliste uiteindelijk in ons voordeel.

Het heeft wat planning en huiselijke spanningen gekost om via carpooling tijdig 3 duoploegen volledig tegen 14u30 in Herentals te krijgen via mijn euh… Devil-mobile, maar het was 200 % de moeite waard!

De uitslag zal hier misschien nog gepubliceerd worden door Searcher?

Ik herinner me een derde plaats voor Marc Dooms & Eddy Verschueren.
Vierde waren (denk ik) Dirk Boesmans en Ivo Peeters en vijfde Danny Van Mele en Dirk (van de Diamond Dogs), dé duorevelatie van deze quiz (lang in strijd voor een podiumplaats?).

Enfin, ik schrijf het nooit graag als winnaar, maar dit was echt een topquiz !
Bedankt voor de organisatie, mannen!

De afwezigen hadden echt ongelijk (cfr. gemekker over de inhoud op los flippos-forum - op voorhand ! :rofl2: ) of hadden gewoon heel écht pech (cfr. op reis zijnde muziekquizzers, verontschuldigd via muziekquizzen.be).

Maar hé, ook jullie (afwezigen) hadden we met deze opgave best ook wel verslagen, hoor…
;-)
(Sorry, testosteronopstoot, deze week… PMS, wellicht… ;-) )
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door going_underground »

Ook een zeer mooie prijzentafel. Alleen spijtig dat die voor de algemene avondquiz bleek te zijn... :mrgreen:
Stiffmeister
Lead Singer
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 15:59

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Stiffmeister »

Mooie quiz, prima organisatie. :thumb1:

Proficiat aan de oververdiende winnaars Luc en Carl :thumb1: :thumb1: :app: :app: .

Ook even benadrukken wat een fantastische muziekquizzer Lars wel is. Vorig jaar kon ik nog enkele belangrijke bijdrages leveren, deze keer liet ik mijn duomakker net iets te veel in de kou staan. Vooral op recente nummers (te)veel gefaald. :( Mea culpa - volgend jaar hopelijk een nieuwe kans in een nieuwe spannende titelstrijd.

Wat het 'gemekker' op losflippos betreft: dat was niet meer dan een zeer redelijke, vriendelijke en te rechtvaardigen discussie. Er was een muziekquiz aangekondigd; op basis van een voorbeschouwing van de organisator had ik geopperd dat een omschrijving 'pop- en rockquiz' (met een zeer duidelijk accent op het popgedeelte) beter zou zijn. Je zorgt niet voor algemene diversiteit met één streepje klassiek, één streepje jazz en wat metal en wereldmuziek op foto. Singer-songwriters, het betere dancewerk (techno, trance ...), progressieve en alternatieve muziek, anderstalig en kleinkunst bleven ook wat achterwege.

Persoonlijk heb ik ook opgemerkt dat de mensen uit het muziekquizcircuit die diversiteit vorig jaar wel konden appreciëren :thumb2: , al speelde het wellicht zeer duidelijk in hun nadeel.

Er is trouwens ook niets verkeerd aan een pop- en rockquiz, maar dan zou ik die enkele verdwaalde vragen klassiek of wereld omwille van quizesthetische overwegingen ook gewoon schrappen.

Ik vind niet dat een organisator zich op de tenen getrapt moet voelen als opmerkingen als deze gemaakt worden. Eerder dan kritiek of muggezifterij zijn het constructieve suggesties waarmee je wel/niet rekening kan houden bij een volgende organisatie. Niets te maken met gebrek aan respect toch?
philippoussis
Backing Vocal
Berichten: 52
Lid geworden op: za 08 dec 2007, 17:52
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door philippoussis »

Zonder verwachtingen naar het hete Herentals vertrokken maar tussen al dat quizgeweld hebben we het toch niet zo slecht gedaan, vind ik. :D
We konden regelmatig kiezen: buiten zweten van de warmte of binnen om er toch nog hier en daar een titel of uitvoerder uit te persen... (voor alle duidelijk: de zaal was aangenaam koel)
Vooral de 2 tafelrondes hebben ons zwaar 'genekt' maar de muziekfragmenten op zich waren er zeker niet over. Zeer fijne deuntjes gehoord en ook de spreiding qua stijl en jaartal zat goed; hier is goed over nagedacht!

Ik denk dat zowel de echte muziekquizzers alsook de algemene quizzers hier zeker hun gading in konden vinden.

We hebben het in ieder geval beter gedaan dan vorig jaar waar we voorlaatst eindigden en tekenen nu alvast voor de volgende editie!

Proficiat voor de makers en uiteraard ook voor de winnaars!
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door tequila »

Lang getwijfeld om in te schrijven want de duoquiz van vorig jaar was mij toch wat tegengevallen. Deze editie was echter een schot in de roos. :thumb2:
Zeer afwisselende muziekkeuze, niet altijd voor de hand liggende tracks en mooi gevonden themareeksen.

Frustrerend dat ik niet op de songtitel van The Foo Fighters (en dus ook Jackson Browne) kon komen (nog wetend van de hitte misschien; geen airco in de wagen :roll: ), anders hadden we zelfs het podium gehaald. :banghead:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

Stiffmeister schreef:
Wat het 'gemekker' op losflippos betreft: dat was niet meer dan een zeer redelijke, vriendelijke en te rechtvaardigen discussie. Er was een muziekquiz aangekondigd; op basis van een voorbeschouwing van de organisator had ik geopperd dat een omschrijving 'pop- en rockquiz' (met een zeer duidelijk accent op het popgedeelte) beter zou zijn. Je zorgt niet voor algemene diversiteit met één streepje klassiek, één streepje jazz en wat metal en wereldmuziek op foto. Singer-songwriters, het betere dancewerk (techno, trance ...), progressieve en alternatieve muziek, anderstalig en kleinkunst bleven ook wat achterwege.

Persoonlijk heb ik ook opgemerkt dat de mensen uit het muziekquizcircuit die diversiteit vorig jaar wel konden appreciëren :thumb2: , al speelde het wellicht zeer duidelijk in hun nadeel.

Er is trouwens ook niets verkeerd aan een pop- en rockquiz, maar dan zou ik die enkele verdwaalde vragen klassiek of wereld omwille van quizesthetische overwegingen ook gewoon schrappen.

Ik vind niet dat een organisator zich op de tenen getrapt moet voelen als opmerkingen als deze gemaakt worden. Eerder dan kritiek of muggezifterij zijn het constructieve suggesties waarmee je wel/niet rekening kan houden bij een volgende organisatie. Niets te maken met gebrek aan respect toch?
Tja, ik had wel de indruk dat er wat denigrerend over het initiatief van NGM werd gereageerd op Los Flippos, en de bovenstaande bedenking "omwille van quizesthetische overwegingen" is toch ook niet echt vleiend.
Dat het tot vandaag duurde vooraleer er op dat forum een bespreking kwam van die duoquiz, lijkt me ook wat vreemd, doch dat kan van omstandigheden afhangen natuurlijk.

Maar het hangt van de organisatoren of om dat in te schatten, want wij als muziekquizzers kennen de eventuele grote monden, scherpe pennen en lange tenen in het algemene quizcircuit minder goed.
Misschien zal Searcher hier nog wel op reageren, of niet... Dat moet hij weten.

De meeste muziekquizzers die ik hoorde vonden dat er wel degelijk uit vele vaatjes getapt werd.
Een publicatie van de opgaven zou dat voor de (al dan niet fervente) meerwaardezoekers kunnen aantonen (of ontkrachten).
Zomaar een hitquiz was het allerminst. :nono:
Er werd gewoon geput uit een rijk en breed muziekarsenaal dat ooit wel eens op een radiozender aan bod is gekomen.
Ook nu was het bovendien voor de meeste muziekquizzers zweten op de tafelrondes (met o.a. vijf foto's van klassieke componisten, vijf foto's van wereldmuzikanten en zelfs vijf foto's van Graspopheadliners plus enkele naaktfoto's van zangeressen (hierbij extra zweten zelfs? :D ) ).

Ach ja, discussies over wat op een "goede" quiz best "mag" gevraagd worden en wat niet...
Dit forum staat er ook vol van, hoor. :twisted:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

Officieuze uitslag, gekopieerd van de bijdrage van "Prodigy" (Derek De Graaf) op de website van Los Flippos.
Waar ik namen kon aanvullen, heb ik dat gedaan (voor zover zelf juist, punten ook onder voorbehoud):

1. Luk De Ceukelaire - Carl De Grave 281/315
2. Lars Van Moer - Tom Vansteenbrugg 278
3. Mars Dooms - Eddy Verschueren 266
4. Dirk Boesmans - Ivo Peeters 265
5. Dirk Verhulst - Danny Van Mele 254
6. Ludwig De Bruyn - Johan Vermeiren 249
7. Chris (van 5cc) - Michel Verfaillie 239
8. Jef Van den Eynde - Wim Wouters 237
9. Eddie Crick - Marc Govaerts 236
10. Hunky Dory??? 225
11. Rik Deproost - Lieve Peleman 209
12. Filips Schillebeeckx - Geert Van De Water 201
13. Patrick Andries - Jos Van Eccelpoel 200
14. Rob Collin - Derk De Graaf 197
15. Dikke & Dakke 194
16. Hijsberen (Filip Busschaert - Danny Heirbaut ?) 188
17. Stijn Peeters - Jan Starckx 181
18. Rob Mols - Stef Doms 172
19. Joe + Margot Roxy 167
20. ??? + ??? 160
Stiffmeister
Lead Singer
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 15:59

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Stiffmeister »

Devil's answer schreef:
Stiffmeister schreef:
Wat het 'gemekker' op losflippos betreft: dat was niet meer dan een zeer redelijke, vriendelijke en te rechtvaardigen discussie. Er was een muziekquiz aangekondigd; op basis van een voorbeschouwing van de organisator had ik geopperd dat een omschrijving 'pop- en rockquiz' (met een zeer duidelijk accent op het popgedeelte) beter zou zijn. Je zorgt niet voor algemene diversiteit met één streepje klassiek, één streepje jazz en wat metal en wereldmuziek op foto. Singer-songwriters, het betere dancewerk (techno, trance ...), progressieve en alternatieve muziek, anderstalig en kleinkunst bleven ook wat achterwege.

Persoonlijk heb ik ook opgemerkt dat de mensen uit het muziekquizcircuit die diversiteit vorig jaar wel konden appreciëren :thumb2: , al speelde het wellicht zeer duidelijk in hun nadeel.

Er is trouwens ook niets verkeerd aan een pop- en rockquiz, maar dan zou ik die enkele verdwaalde vragen klassiek of wereld omwille van quizesthetische overwegingen ook gewoon schrappen.

Ik vind niet dat een organisator zich op de tenen getrapt moet voelen als opmerkingen als deze gemaakt worden. Eerder dan kritiek of muggezifterij zijn het constructieve suggesties waarmee je wel/niet rekening kan houden bij een volgende organisatie. Niets te maken met gebrek aan respect toch?
Tja, ik had wel de indruk dat er wat denigrerend over het initiatief van NGM werd gereageerd op Los Flippos, en de bovenstaande bedenking "omwille van quizesthetische overwegingen" is toch ook niet echt vleiend.
Met die quizesthetiek bedoel ik absoluut niet dat ik klassieke muziek en vragen over klassieke muziek mooier vind dan pop- en rockfragmenten.

Ik vind wel dat een quiz evenwichtig opgebouwd moet zijn en dat je geen uitgebalanceerde 'algemene' muziekquiz verkrijgt door het toevoegen van één fragment en wat foto's van die klassieke muziek, bijvoorbeeld.

Als 98% uit pop en rock bestaat, zou ik de resterende 2% ook pop en rock maken en de quiz als pop- en rockquiz pur sang aankondigen. Dan krijg je een logischer geheel (zonder verdwaalde of snel bijgesleurde vragen over muziekgenres die je niet liever bevraagt maar toch in minieme mate aan bod laat komen omdat je misschien vreest dat sommige quizzers daar anders moeilijk zullen over doen). En een logisch geheel is wat mij betreft per definitie ook esthetischer - dat wou ik eigenlijk zeggen.


Btw, volgens wat ik soms opvang in de coulissen worden de punten op losflippos niet scherper geslepen als op dit forum hoor. ;)
Stiffmeister
Lead Singer
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 15:59

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Stiffmeister »

Of de pop- en rockvragen voldoende divers waren, daar kunnen de routiniers uiteraard veel beter over oordelen. Ikzelf ben eigenlijk te onervaren en niet onderlegd genoeg om daar meteen na afloop en zonder analyse een mening over te kunnen geven. Ik had de indruk (met nadruk op indruk) dat er veel gelijkaardig Ultratopmateriaal in zat, maar kan dat niet staven.
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door marc »

Ondertussen neemt de nieuwsgierigheid toe. Vandaar deze discrete vraag naar antwoorden, analyses, solo's....
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Lars »

Devil's answer schreef:Officieuze uitslag, gekopieerd van de bijdrage van "Prodigy" (Derek De Graaf) op de website van Los Flippos.
Waar ik namen kon aanvullen, heb ik dat gedaan (voor zover zelf juist, punten ook onder voorbehoud):

1. Luk De Ceukelaire - Carl De Grave 281/315
2. Lars Van Moer - Tom Vansteenbrugg 278
Toms achternaam mag nog vervolledigd worden met een "e". :)

:app: voor de winnaars Luk en Carl die we in de loop van de quiz op een achterstand van 5 punten wisten te zetten, maar die die achterstand nadien weer inliepen en ons uiteindelijk zelfs voorbijgingen :app:

Dat ik nu pas reageer is alleen maar omdat ik zon- en maandag in het buitenland was en dins- en woensdag serieus gewerkt heb. 't Is niet dat ik de nederlaag zo lang moest verwerken of zo. :mrgreen: Nu ja, nederlaag, in dit gezelschap van ervaren muziekquizzers mogen Tom en ik best nog fier zijn op onze tweede plaats, me dunkt, al heb ik natuurlijk gemengde gevoelens na zo lang aan de leiding gestaan te hebben en nadat we vorig jaar wél wonnen.

Met die 98 (of eerder 90-95) percent pop en rock was het natuurlijk een quiz die een beetje op twee gedachten hinkte, ergens tussen pop-rock-quiz en algemene muziekquiz in, maar voor het aanwezige publiek was dat misschien wel het beste compromis.

Wat me (positief) opviel was dat er naast pop en rock vanaf de 50s en wat minieme flarden jazz en klassiek ook aandacht was voor populaire muziek NOG ouder dan de 50s of toch stijlmatig van vóór de rock 'n roll. Bvb die instrumentale "Hear my song, Violetta" van Glenn Miller (tenzij je dat jazz noemt, maar de song zelf ken ik als gezongen oud lied dat ik géén jazz zou noemen) .
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

Lars schreef:Nu ja, nederlaag, in dit gezelschap van ervaren muziekquizzers mogen Tom en ik best nog fier zijn op onze tweede plaats, me dunkt, al heb ik natuurlijk gemengde gevoelens na zo lang aan de leiding gestaan te hebben en nadat we vorig jaar wél wonnen.
Inderdaad, Lars. Als we beseffen wat jullie twee blijkbaar daarnaast nog op andere quizterreinen uit de koker weten te schudden :shock: , is respect én nederigheid van onzentwege op zijn plaats. Ik meen dat echt.
Want voor zover ik de lijst namen wat kan koppelen aan muziekquizploegen, lijken de niet-muziekquizzers sterk in de minderheid te zijn geweest, zaterdag.
Beetje jammer voor de organisatoren, en misschien was mijn empathie voor hen dan ook wat te uitgesproken (negatief) in de richting van afwezige algemene quizzers.
Dubbel spijtig eigenlijk voor de afwezige muziekquizzers ook, want (zelfs al had ik niet de roes van de overwinning geproefd) dit was volgens mij toch voor muziekquiznormen een editie om als voorbeeld te gelden voor een breed publiek muziekquizzers.

Een evenwicht tussen commerciële en niet-commerciële muziekopgaven vinden, het is niet aan iedere organisator gegeven.
Laatst gewijzigd door Devils answer op do 15 jul 2010, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

going_underground schreef:Ook een zeer mooie prijzentafel. Alleen spijtig dat die voor de algemene avondquiz bleek te zijn... :mrgreen:
Hier wil ik het nog eens voor de organisator opnemen, want vorig jaar was er enkel een trofee voor het winnende duo.
Nu ook een CD-tafel voor de muziekquiz...
En je was toch blij met de CD van Shanice, waar "I love your :D" op staat, zei je, achteraf in de auto?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Devils answer »

marc schreef:Ondertussen neemt de nieuwsgierigheid toe. Vandaar deze discrete vraag naar antwoorden, analyses, solo's....
"I second that emotion" ... zat er bijvoorbeeld ook in...
Lars
Rock Legend
Berichten: 1577
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: Duomuziekquiz NGM - Herentals - 10 juli 2010

Bericht door Lars »

Devil's answer schreef:Want voor zover ik de lijst namen wat kan koppelen aan muziekquizploegen, lijken de niet-muziekquizzers sterk in de minderheid te zijn geweest, zaterdag.
Beetje jammer voor de organisatoren, en misschien was mijn empathie voor hen dan ook wat te uitgesproken (negatief) in de richting van afwezige algemene quizzers.
Inderdaad spijtig dat er weinig algemene quizzers waren, terwijl ze wel opdagen op de duoquizzen over andere onderwerpen (van literatuur tot wetenschap, en een resem andere onderwerpen waarover elk zo'n aparte duoquiz bestaat).

Mijn gelegenheidsploegmaat Tom en ik horen in beide circuits thuis:
- Tom op algemene quizzen met Harry Safari en geregeld op muziekquizzen met een ploeg waarvan de naam me nu ontsnapt maar die o.a. aan Tony's quizzen meedoet
- ikke op algemene quizzen met Kiliwatch en op muziekquizzen met Clement en/of KGBV. In beide circuits heb ik (ruim) 20 jaar ervaring, maar de laatste jaren ligt de nadruk bij mij wel zwaar op de algemene quizzen.
Plaats reactie