Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Gebruikersavatar
bart depauw
Administrator
Berichten: 1626
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:46
Locatie: Gavere / Arthritic Monkees

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door bart depauw »

Devil's answer schreef:
wasoetie schreef:Ronde 12: Samples
10 samples: 'geleende' versie en 'origineel' aan elkaar gemixt

1. Soulwax & Lipps Inc.
2. Madonna & Abba
3. M.I.A. & The Clash
4. Public Enemy & James Brown
5. 2Pac & Bruce Hornsby (& the range)
6. Fake Blood & Arabesque
7. Eels & Gladys Knight & The Pips
8. Credit to the nation & Nirvana *
9. Angie Stone & The O’Jays
10. Althea & Donna & (Aitken, Marcia) & Trinity
De discussie over het vragen naar originelen is al langer aan de gang, maar met het vragen naar "gebruikte samples" wordt het helemaal uitkijken. Welke bron gaat een organisator of jury daarvoor gebruiken?

Wij antwoordden voor de sample van "Uptown Top Ranking" de originele uitvoerder van dat "riddim": Alton Ellis.
Wij fout dus! (Geen klacht ingediend, overigens, want 100 % zeker was ik niet...) :evil:

Maar dit is wat er op de website van Arnold Rypens over staat:

I'M STILL IN LOVE WITH YOU
< vorige volgende >

(Alton Ellis)
(o): Alton Ellis (1967) label: Studio 1
Productie: Coxsone Dodd. Op zijn lp Sings Rock & Soul (op het single-label staat: I Am Still In Love). De riddim is eigen aan Alton Ellis (en de hele Studio One houseband feat. Jackie Mittoo) en over die riddim gaat het hier, want dat is de bron voor die van Trinity en Althia & Donna. Op Jamaica gaat niets verloren. In Derde Wereldlanden wordt alles gerecycleerd. Noodzaak is nu eenmaal de moeder van de inventiviteit.
(c): Marcia Aitken (1977) [als I'm Still In Love; productie: Joe Gibbs en Eroll Thompson, braafjes toegeschreven aan Alton Ellis], Trinity (1977) [als Three Piece Suit And Thing; toastversie op dezelfde rhythm track], Althea & Donna (1977) [als Uptown Top Ranking op dezelfde riddim en goed geluisterd naar de versie van Trinity, n°1 UK], Mighty Two (1977) [Gibbs & Thompson; instrumentale B-kant als Calico Suit], Alton Ellis (1977) [nieuwe versie], Hortense Ellis (1978) [als Down Town Thing; zus van auteur], Ali & Frazier (1993) [als Uptown Top Ranking; hit UK], Diana King (1995) , Black Box Recorder (1998) , U-Roy (2001) [met Sly & Robbie en Alton Ellis als I'm Still In Love], Sean Paul feat. Sasha (2002) [voortgaand op Marcia Aitken, hit UK], Junior Jazz (2003) [als Uptown Top Ranking]
Ik wist ook dat het origineel anders klonk, kon enkel niet op de naam van Alton ellis komen. Heb het nochtans op de pc staan bij mijn 'originals'.
Ben wel blij met het weetje 'Fake Blood & Arabesque', heb ik dan ook gisteren meteen 'binnengehaald'. Groovy!
wasoetie
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 28 jan 2008, 20:30

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door wasoetie »

Devil's answer schreef:
wasoetie schreef:Ronde 12: Samples
10 samples: 'geleende' versie en 'origineel' aan elkaar gemixt

1. Soulwax & Lipps Inc.
2. Madonna & Abba
3. M.I.A. & The Clash
4. Public Enemy & James Brown
5. 2Pac & Bruce Hornsby (& the range)
6. Fake Blood & Arabesque
7. Eels & Gladys Knight & The Pips
8. Credit to the nation & Nirvana *
9. Angie Stone & The O’Jays
10. Althea & Donna & (Aitken, Marcia) & Trinity
De discussie over het vragen naar originelen is al langer aan de gang, maar met het vragen naar "gebruikte samples" wordt het helemaal uitkijken. Welke bron gaat een organisator of jury daarvoor gebruiken?

Wij antwoordden voor de sample van "Uptown Top Ranking" de originele uitvoerder van dat "riddim": Alton Ellis.
Wij fout dus! (Geen klacht ingediend, overigens, want 100 % zeker was ik niet...) :evil:

Maar dit is wat er op de website van Arnold Rypens over staat:

I'M STILL IN LOVE WITH YOU
< vorige volgende >

(Alton Ellis)
(o): Alton Ellis (1967) label: Studio 1
Productie: Coxsone Dodd. Op zijn lp Sings Rock & Soul (op het single-label staat: I Am Still In Love). De riddim is eigen aan Alton Ellis (en de hele Studio One houseband feat. Jackie Mittoo) en over die riddim gaat het hier, want dat is de bron voor die van Trinity en Althia & Donna. Op Jamaica gaat niets verloren. In Derde Wereldlanden wordt alles gerecycleerd. Noodzaak is nu eenmaal de moeder van de inventiviteit.
(c): Marcia Aitken (1977) [als I'm Still In Love; productie: Joe Gibbs en Eroll Thompson, braafjes toegeschreven aan Alton Ellis], Trinity (1977) [als Three Piece Suit And Thing; toastversie op dezelfde rhythm track], Althea & Donna (1977) [als Uptown Top Ranking op dezelfde riddim en goed geluisterd naar de versie van Trinity, n°1 UK], Mighty Two (1977) [Gibbs & Thompson; instrumentale B-kant als Calico Suit], Alton Ellis (1977) [nieuwe versie], Hortense Ellis (1978) [als Down Town Thing; zus van auteur], Ali & Frazier (1993) [als Uptown Top Ranking; hit UK], Diana King (1995) , Black Box Recorder (1998) , U-Roy (2001) [met Sly & Robbie en Alton Ellis als I'm Still In Love], Sean Paul feat. Sasha (2002) [voortgaand op Marcia Aitken, hit UK], Junior Jazz (2003) [als Uptown Top Ranking]
We gaan niet beginnen met alles wat betwist wordt te weerleggen maar willen wel dit kwijt: wat in die ronde telde (en ook andere rondes) is de muziek die uit de boxen komt. Daarom kreeg je ook bij elke sample 2 fragmenten te horen. Over wat je hoort, kan ons inziens geen discussie zijn.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door Devils answer »


Nog even over samplesvragen rond Uptown Top Rankin' (zie hierboven de lijst van Arbold Rypens):


Als in een "volgende quiz" dus naar de sample van "de versie van Sean Paul (ft. Sasha) uit 2002" wordt gevraagd, is het dus alweer een ander antwoord (Marcia Aitkin) :violent: ???

Ergens gaat dit toch te ver leiden, vrees ik...
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door Devils answer »

wasoetie schreef:
We gaan niet beginnen met alles wat betwist wordt te weerleggen maar willen wel dit kwijt: wat in die ronde telde (en ook andere rondes) is de muziek die uit de boxen komt. Daarom kreeg je ook bij elke sample 2 fragmenten te horen. Over wat je hoort, kan ons inziens geen discussie zijn.
OK !

Had dit overigens iemand juist dan?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door Devils answer »

bart depauw schreef:Wij hebben uiteindelijk de 'strijd' verloren doordat toen iemand van de jury mij kwam zeggen dat we op een bepaalde ronde 2 punten teveel hadden gekregen, ik dit heb laten rechtzetten.
Ironisch genoeg kwam die hertelling er na een klacht over een punt te weinig in een andere ronde.
Dát is pas lullig. :mrgreen:
Maar wél eerlijk!
:thumb1:
Een eerlijk lult het langst (of zoiets)?
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1703
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door aLEEce in chains »

Niet dat ik hier een rondje bashen op de organisatie wil beginnen, maar misschien toch nog een verbeterpunt voor de volgende editie. Tijdens de laatste ronde kwam bij ons enkel muziek uit de boxen (linkerzijde van de zaal), terwijl je de tekst in de verte aan de rechterzijde van de zaal hoorde. Als ik me niet vergis hadden de groepen naast ons daar ook last van, temeer het toch geen zo'n meezingers zijn (voor zover ik een kenner ben van het Nederlandstalige genre).
Ons zien ze volgend jaar terug, want ik blijf een overheersend goed gevoel overhouden aan de quiz
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door rino »

aLEEce in chains schreef:Niet dat ik hier een rondje bashen op de organisatie wil beginnen, maar misschien toch nog een verbeterpunt voor de volgende editie. Tijdens de laatste ronde kwam bij ons enkel muziek uit de boxen (linkerzijde van de zaal), terwijl je de tekst in de verte aan de rechterzijde van de zaal hoorde. Als ik me niet vergis hadden de groepen naast ons daar ook last van, temeer het toch geen zo'n meezingers zijn (voor zover ik een kenner ben van het Nederlandstalige genre).
Klopt inderdaad. Dat was bij het fragment van Zjef Vanuytsel. De linkerkant van de zaal hoorde enkel de muziek, de rechterkant enkel de stem.
Voor ons en de andere ploegen aan de linkerkant was het hier dus ondoenbaar de tekst aan te vullen, we hoorden de voorgaande zinnen simpelweg niet.
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door rino »

wasoetie schreef:
rino schreef:
wasoetie schreef:Ronde 4: Classical Albums
10 albums uit de reeks van BBC/VH1: u hoorde een albumtrack en zag de hoes; wij vroegen uitvoerder en albumtitel
http://en.wikipedia.org/wiki/Classic_Albums

1. The Who - Who’s next
2. Duran Duran- Rio
3. Def Leppard -Hysteria
4. Stevie Wonder- Songs in the key of life
5. U2 - The Joshua Tree
6. Fleetwood - Mac Rumours
7. (The) Jimi Hendrix (Expierence) - Electric Ladyland
8. Judas Priest - British Steel
9. Cream - Disraeli Gears
10. Lou Reed - Transformer
Is het misschien mogelijk hier de titels te posten van de nummers die we te horen kregen?
Is gebeurd.
Thanks :thumb2:
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door kasenco »

Devil's answer schreef:
Nog even over samplesvragen rond Uptown Top Rankin' (zie hierboven de lijst van Arbold Rypens):


Als in een "volgende quiz" dus naar de sample van "de versie van Sean Paul (ft. Sasha) uit 2002" wordt gevraagd, is het dus alweer een ander antwoord (Marcia Aitkin) :violent: ???

Ergens gaat dit toch te ver leiden, vrees ik...
ik ben dat gelul over originals ook al serieus beu, maar samples zijn m.i. toch niet noodzakelijk stukjes uit een original
Hoover gebruikt in 2Wicky bv een sample van Walk On By van Isaac Hayes en dit is zeker geen original.....

en waar vind je die info? normaal op desbetreffende plaat zelf en indien geen info, afblijven dan maar....

en nu maken dat ik hier weg ben, wat heb ik te zoeken op een bespreking van een quiz waar ik niet aanwezig was? :mrgreen:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door Tonyvdb »

* Rino : als de Wasoetie-boys volgend jaar een prijs geven voor de beste ploeg van de laatste 10 jaar, zou ik toch nog willen zien wie die krijgt, want wij
doen al mee vanaf editie 1 (weliswaar eerste 2 (3?) jaar onder andere naam maar wel zelfde team) :P
Proficiat trouwens met het ons nipt kloppen voor de bronzen plak (al snel duidelijk dat dat het hoogst haalbare zou zijn) : volgend jaar revenge ! :twisted:
Wij hebben te veel gemorst met allerlei 'makkelijke dingen' doorheen de quiz : een punt of tien meer zou makkelijk gekund hebben, maar kregen vooral onze kloppen/klopjes in de Elvis-ronde en 'valse intro-ronde' waar we het ultrakorte fragment van 'One' van Metallica zelfs niet gehoord hadden (ook Voici les clefs wilde niet dagen en Eerste sneeuw werd nog geschrapt vlak voor het afgeven)

* originals, samples, etc... : als er discussie kan zijn : mijden OF duiden tijdens de quiz (over de Althea&Donna-vraag kon volgens mij weinig discussie zijn, want het te beantwoorden fragment werd afgespeeld)

* de quiz dan : wij zijn grote fans van de Wasoetie-popquiz, en ook dit jaar werden we weer vergast op allerlei fraais, dat je elders niet hoort.
Maar inderdaad toch duidelijk 3 mindere rondes, voor meëerlei redenen :
1. de laatste ronde met 'vul de tekst' aan, is zo voor discussie vatbaar (hoeveel woorden mogen er eventueel mis zijn, etc...) : wij telden hier trouwens 2 punten te kort maar hebben het zo gelaten : Starbuk had er uiteindelijk 3 over, dus zouden we nog altijd net achter zijn gestrand.
Ook intrinsiek vind ik dit soort rondes eerder iets voor tombola-avonden en uit de hand lopende klas-reünies, maar elk zijn meug natuurlijk...
2. de Pukkelpopronde : heel goede ronde ALS dat puzzelen er niet was bij geweest : beter ware geweest : 20 punten voor de fragmenten en extra punten om ze bij de juiste 'tip' te zetten ... wij deden die ronde zelf goed, maar ik kan mij enige frustratie inbeelden bij andere ploegen.
3. En dan misschien wel de slechtste ronde ooit op een Wasoetie-popquiz : Stijn VDV en OJ Ham : vorig jaar al een afknapper maar dit jaar nog veel irritanter en ik hou ook niet van dat 'wat-zijn-quizzers-die-elk-weekend-in-een-duf-zaaltje-zitten-te-pochen-met-hun-kennis-toch-sukkeltjes'-toontje ... en zo van dingen als 'Welk wijveke zong mee met Marvin Gaye' pfff ... Dieptepunt in die ronde was het neuriën van Golden Brown : op twee punten dan nog.
Nee, Wasoetie-dudes : toch wel buitenkieperen die Stubru-handel ...
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door Devils answer »

Tonyvdb schreef: 3. En dan misschien wel de slechtste ronde ooit op een Wasoetie-popquiz : Stijn VDV en OJ Ham : vorig jaar al een afknapper maar dit jaar nog veel irritanter en ik hou ook niet van dat 'wat-zijn-quizzers-die-elk-weekend-in-een-duf-zaaltje-zitten-te-pochen-met-hun-kennis-toch-sukkeltjes'-toontje ... en zo van dingen als 'Welk wijveke zong mee met Marvin Gaye' pfff ... Dieptepunt in die ronde was het neuriën van Golden Brown : op twee punten dan nog.
Nee, Wasoetie-dudes : toch wel buitenkieperen die Stubru-handel ...
Vreemd genoeg stoorde mij (als stilaan oudere quizzer) dit niet echt. Ik ben geen fan van zo'n Stubru-drukte/ongein op de radio, en zal dan wel "zappen" naar een andere zender, maar als "origineel ingekleed" quizformat voor een theorieronde, ach ja... Waarom niet? Volgens mij was elke vraag wel verstaanbaar, al was het neuriën van "Golden Brown" en dat nagespeeld nummertje van Chamillionaire redelijk moeilijk tot onherkenbaar.
Dat het me als reeks van vorig jaar niet eens was bijgebleven (ik dacht zelfs dat het de eerste keer was!), betekent dat het me toen ook "noch warm noch koud" liet.
En ach ja, er mag al eens gelachen worden met onze hobby, want 't is toch ne raren, zekers? :mrgreen:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door straight banana »

Devil's answer schreef:
...jammer dat deze intrinsiek goede quiz zoveel kwaliteit laat verloren gaan door er een weetjes/trivia-gokronde in te stoppen...


...

...en die laatste nederlandstalige ronde heeft beslist over winst of verlies tussen de A-Monkees (niet bepaald in B-opstelling...) en onze ploeg (we stonden ex-aequo vóór deze reeks, nadat we een hele quiz op achtervolgen aangewezen waren, met maximale kloof van 4 punten). Beetje lullige eindstrijd, vond ik zelf, waarin de jury het laatste woord had over hoeveel juiste woorden er in het antwoord moesten zitten van de aan te vullen (vaak moeilijke!) meezingers. Het ging ook zo snel dat je vaak niet kon weten hoeveel woorden er moesten opgeschreven worden, voor zover je je de eerste nog kon voor de geest halen… :roll:
...

Met een andere aanpak in die twee minder quizvriendelijk uitgewerkte reeksen zou ik de lofzangen op deze organisatie ten volle kunnen beamen...

:think:

Persoonlijk heb ik toch ook geen zin om de loftrompet al te luid te laten schallen.

Hoe noem je een quiz waar uitstekende rondes afgewisseld worden met hoogst bedenkelijke, in de ene ronde de fragmenten te kort zijn en in de andere toch echt wel heel lang, de moeilijkheidsgraad van de rondes van geeuwverwekkend makkelijk tot belachelijk moeilijk gaat…

Euhh… een wat wisselvallige quiz zeker? :mrgreen:

Nu, ik stel het wat scherp (iemand moet het toch es doen :mrgreen: ), ik heb me zeker niet beklaagd dat ik komen opdraven ben en kom zeker terug. Maar ik vond het dus niet over de hele lijn geslaagd.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door straight banana »

Tonyvdb schreef:*


...

En dan misschien wel de slechtste ronde ooit op een Wasoetie-popquiz : Stijn VDV en OJ Ham

... en zo van dingen als 'Welk wijveke zong mee met Marvin Gaye' pfff ...

Toen zakte m'n broek echt af. Is dat humor?

En als je daar niet kunt mee lachen ben je zogezegd een zure nerd...
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door straight banana »

Tonyvdb schreef:
...En dan misschien wel de slechtste ronde ooit op een Wasoetie-popquiz : Stijn VDV en OJ Ham : vorig jaar al een afknapper maar dit jaar nog veel irritanter en ik hou ook niet van dat 'wat-zijn-quizzers-die-elk-weekend-in-een-duf-zaaltje-zitten-te-pochen-met-hun-kennis-toch-sukkeltjes'-toontje ...

Als 't je kan troosten: OJ Ham heeft laatst zelf aan een quiz meegedaan.

Nu, die Van de Voorde heeft ook een verzoekprogramma waar de "humor" er uit bestaat dat hij de beller in de zeik neemt. Heel dapper, zo'n tiener die zenuwachtig aan de lijn hangt belachelijk maken.
Ik heb maar één keer echt om hem kunnen lachen. Hij moest Liam Gallagher voor tv interviewen, en deze keer was het aan hem om bloednerveus te zijn. Van z'n "ironische" toontje was deze keer niks te merken, je zag gewoon dat hij in z'n broek sch**t van de schrik.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: Wasoetie popquiz 9 - 27 maart 2010 - Tielt

Bericht door straight banana »

Devil's answer schreef:
Tonyvdb schreef: 3. En dan misschien wel de slechtste ronde ooit op een Wasoetie-popquiz : Stijn VDV en OJ Ham : vorig jaar al een afknapper maar dit jaar nog veel irritanter en ik hou ook niet van dat 'wat-zijn-quizzers-die-elk-weekend-in-een-duf-zaaltje-zitten-te-pochen-met-hun-kennis-toch-sukkeltjes'-toontje ...
...

En ach ja, er mag al eens gelachen worden met onze hobby, want 't is toch ne raren, zekers? :mrgreen:
Er mag met alles gelachen worden, maar maak er dan tenminste een goeie grap van.

Anderzijds: is zoveel mogelijk vragen beantwoorden of muziekfragmenten herkennen echt zoveel belachelijker dan met z'n tienen achter een bal lopen en proberen om die zoveel mogelijk tussen twee palen te mikken?
Competitie zit in de mens ingebakken, maar quizzers moeten zich daar om één of andere reden altijd voor verdedigen.
Plaats reactie