10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Gebruikersavatar
dagtripper
Fan
Berichten: 6
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 22:48
Locatie: Bij de popingers

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door dagtripper »

piet b schreef:Analyse, deel 2 :

Ronde 12 :
In de missing link ronde werd het "vochtig beroep" barman (of cafébaas) enkel geraden door Vlassenbroek, Wasoetie en de Schelln Espe. Veel loodgieters hier tot zelfs een prostituee...
:mrgreen: , tja, wat antwoordt een mens als ie het niet weet. Vond het een geslaagde quiz, al vond ik het wel een moeilijke quiz.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Tonyvdb »

dagtripper schreef:
piet b schreef:Analyse, deel 2 :

Ronde 12 :
In de missing link ronde werd het "vochtig beroep" barman (of cafébaas) enkel geraden door Vlassenbroek, Wasoetie en de Schelln Espe. Veel loodgieters hier tot zelfs een prostituee...
:mrgreen: , tja, wat antwoordt een mens als ie het niet weet. Vond het een geslaagde quiz, al vond ik het wel een moeilijke quiz.
wij gokten zelfs op 'gynaecoloog' :roll:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Tonyvdb »

tony servi schreef:
Tonyvdb schreef: DIT is het soort quiz (spelplezier/moeilijkheidsgraad) die ik voor ogen heb met Stardust (maar toch altijd een tik of twee moeilijker uitkom :doh: ).
Geeft mij weer zin om er tegen aan te gaan voor de komende zevende editie, die goesting was ik wat kwijt geraakt de laatste maanden : thanks Guess Who !

Heel veel muziek gehoord die je anders zelden of nooit hoort op quizzen (The Gun Club !), heel veel 'goede' muziek gehoord, geweldig !
Goed overdachte rondes, organisatorisch een dikke 10, geluid was goed, ruime drankkaart, vlotte bediening, goed opgevolgde jurering, etc...
Sommige van mijn ploegmaats morden een beetje bij gebrek aan 'hun ding', maar to hell with them voor een keer :twisted: :wink:
Wij vonden het, net als je ploegmaats, Tony, toch ook een pak minder leuk dan de voorbije jaren in Gavere. Organisatorisch allemaal picobello (al mocht het wat warmer, en wat korter). Maar 'ons ding' zat er ook niet meteen in, terwijl dat de voorbije edities wel telkens het geval was. En die ene favorietenronde - wat was dat? We haalden (totaal onverhoopt) nog 8 op 20.
To hell met jullie dan ook !

:mrgreen:

Nee, mijn morrende ploegmaats konden zelf niet echt omschrijven wat er volgens hen schortte/niet in zat dat hen lag : Stubru? dance-achtige dingetjes? wat te weinig recent? recente hits? recent (90s+) te makkelijk t.o.v. het oudere werk (90s-) ... als ik mag gokken in hun plaats (want - behalve heel af en toe - Baaigones, zijn het vooral forumlezers en geen -schrijvers), maar ikzelf hoorde veel dingen die ik zelf graag hoor : Arno-ronde, beetje soul, een paar 80s-dingen die je anders zelden of nooit hoort, etc...
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door piet b »

te]Dat er zoveel gebuisend zijn (bijna de helft?), kan misschien lachend onder de mat geschoven worden met een boutade als "dat is toch de doelgroep niet en ze amuseren zich wel op een andere manier", maar het stemt toch tot nadenken.
[/quote]

Tja, ik had het al eerder aangegeven dat de kwis iets moeilijker bleek dan vorig jaar. Ter vergelijking : vorig jaar haalde de eerste 86,6% en waren er 17 op de 42 ploegen "gebuisd" (al hou ik niet van dat woord in deze context) en dit jaar haalde de eerste 83,4% en 15 op 36 ploegen onder de 50%. Dus ja, iets zwaarder, maar toch blijft het in de lijn van andere jaren.
Maar dat we "gebuisden" lachend onder de mat schuiven als zijnde "niet onze doelgroep" moet ik overtuigend tegenspreken. Elk jaar doen er meerdere (lokale en iets minder lokale) gelegenheidsgroepen mee aan de kwis, velen onder hen halen de 50% niet maar... het jaar daarop zijn ze er opnieuw en ook dit jaar hoorde ik commentaren achteraf in de trend van "het is zeer moeilijk maar we hebben veel goeie muziek leren kennen die tot nu voor ons onbekend was". En daar haal ik dan weer persoonlijk ook veel voldoening uit.
Waar er, me dunkt, bij ons een beetje moet aan gewerkt worden is het onevenwicht tussen de reeksen voor (makkelijker) en na de pauze (moeilijker). Zo merkte ik dat op mijn persoonlijke reeks er best gescoord is van de 4 favorites-rondes ; misschien hadden we die bv beter na de pauze gebracht en die van bv Hendrik voor de pauze. Enfin, een beetje finetuning en hopelijk zijn we jullie allemaal volgend jaar terug.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door vinceluka »

piet b schreef:3° Ronde : Elk 't zijne : Piet
4. Love Letters – Kathy Lester
Leren kennen via de film "Blue Velvet" van David Lynch
Ik dacht Kitty maar Seppuku wist snel te corrigeren naar het enige correcte KETTY.
Kathy, Kitty of Ketty whatever het is een schitterend cover-versie en ook één van mijn persoonlijke favorieten, Piet.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Rubby »

straight banana schreef:
piet b schreef:
In Ronde 2 (Classical Bums) durfden 3 teams het aan om 3 antwoorden te geven na de openingszinnen-tips : Testedoene had die meteen alle 3 juist. Cigarettes & Alcohol had 2 op 3 juist maar gaf "Brothers in Arms" ipv "Making Movies" van Dire Straits. De Rechte Bananen gokten verkeerdelijk op "Blue Lines" van Massive Attack ipv "Grace" van Jeff Buckley.
Yup, ik las de frase "Safe from Harm", wat de titel van het openingsnummer van "Blue Lines" is.
Maar het zou misschien een beetje vreemd geweest zijn dat jullie de titel weggaven, er is dan ook nogal wat gediscussieerd aan tafel of we het er wel zouden op wagen.
Zelfde discussie bij ons aan de tafel, uiteindelijk eventjes gewacht :? en dan verkeerd spoor gevolgd, anders was deze ronde nog beter geweest voor ons :amazed:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Rubby »

vinceluka schreef:Alleen het woord 'bitterness' in de tekst en de tip Engels trio deed ons voor Placebo kiezen maar achteraf pas ingezien dat dit niet kon vanwege de bijgegeven jaartallen.
Ook wij zaten dus op het "verkeerde" placebo spoor :doh:
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Rubby »

piet b schreef:te]Tja, ik had het al eerder aangegeven dat de kwis iets moeilijker bleek dan vorig jaar. Ter vergelijking : vorig jaar haalde de eerste 86,6% en waren er 17 op de 42 ploegen "gebuisd" (al hou ik niet van dat woord in deze context) en dit jaar haalde de eerste 83,4% en 15 op 36 ploegen onder de 50%. Dus ja, iets zwaarder, maar toch blijft het in de lijn van andere jaren.
Maar dat we "gebuisden" lachend onder de mat schuiven als zijnde "niet onze doelgroep" moet ik overtuigend tegenspreken. Elk jaar doen er meerdere (lokale en iets minder lokale) gelegenheidsgroepen mee aan de kwis, velen onder hen halen de 50% niet maar... het jaar daarop zijn ze er opnieuw en ook dit jaar hoorde ik commentaren achteraf in de trend van "het is zeer moeilijk maar we hebben veel goeie muziek leren kennen die tot nu voor ons onbekend was". En daar haal ik dan weer persoonlijk ook veel voldoening uit.
Waar er, me dunkt, bij ons een beetje moet aan gewerkt worden is het onevenwicht tussen de reeksen voor (makkelijker) en na de pauze (moeilijker). Zo merkte ik dat op mijn persoonlijke reeks er best gescoord is van de 4 favorites-rondes ; misschien hadden we die bv beter na de pauze gebracht en die van bv Hendrik voor de pauze. Enfin, een beetje finetuning en hopelijk zijn we jullie allemaal volgend jaar terug.
Wij haalden nu een beter resultaat dan vorig jaar (betere ploegsamenstelling :think: ), maar vonden het zeker niet gemakkelijker, ik denk dat vooral de favoriete reeksen de oorzaak waren(wij hebben in Bellem daar ook al een verkeerde inschatting mee gedaan :( ).
Maar we komen natuurlijk zeker terug ! :wink:
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door piet b »

Leren kennen via de film "Blue Velvet" van David Lynch
Ik dacht Kitty maar Seppuku wist snel te corrigeren naar het enige correcte KETTY.
Kathy, Kitty of Ketty whatever het is een schitterend cover-versie en ook één van mijn persoonlijke favorieten, Piet.
piet b schreef:3° Ronde : Elk 't zijne : Piet
4. Love Letters – Kathy Lester
Leren kennen via de film "Blue Velvet" van David Lynch
Ik dacht Kitty maar Seppuku wist snel te corrigeren naar het enige correcte KETTY.
Kathy, Kitty of Ketty whatever het is een schitterend cover-versie en ook één van mijn persoonlijke favorieten, Piet.
Wist niet dat deze song in "Blue Velvet" zat (nochtans de film ooit nog gezien).
Eerlijk gezegd was ik het nummer vergeten maar een paar maanden geleden terug ontdekt op een cassetje wat ik in de jaren 80 opgenomen had, en direct binnengehaald via iTunes.
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door straight banana »

piet b schreef:3° Ronde : Elk 't zijne : Piet

Veruit de mooiste reeks uit de kwis !

1. God only knows – Beach Boys
2. Illuminate – Orbital (ft David Gray)
3. Elle et moi – Max Berlin
4. Love Letters – Kathy Lester
5. Do The Strand – Roxy Music
6. The city sleeps – MC 900 Ft Jesus
7. Le vent nous portera – Noir Désir
8. Marquee Moon - Television
9. Wide open road - Triffids
10. Plastic dreams – Jaydee

Yeah!
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door straight banana »

piet b schreef:13° Ronde : Elk 't zijne : Geert

1. Take California - The Propellerheads
2. E = mc2 - Big Audio Dynamite
3. How Can We Hang on to a Dream – Tim Hardin
4. Sex Beat – The Gun Club
5. Big Bird in a Small Cage - Patrick Watson
6. Gangsters - The Specials
7. Time Has Come Today – The Chambers Brothers
8. The Zookeeper’s Boy – Mew
9. Sweet Leaf - Black Sabbath
10. August - PJ De Smet

Hell Yeah!
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door straight banana »

piet b schreef:7° Ronde : Elk 't zijne : Johan

1. Japan - Cocorosie
2. The Last supper - The Bollock Brothers
3. 1969 – The Stooges
4. Dream all day – The Posies
5. Hanging Around - The Stranglers
6. Svefn-g-englar – Sigur Ros
7. Religion – PIL
8. Purple Haze – Jimi Hendrix
9. Only shallow – My Bloody Valentine
10. Crazy Rhythms – The Feelies


Fuck Yeah!
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door straight banana »

Wou toch nog even mijn mening verduidelijken over een paar van de favorietenrondes. :mrgreen: :mrgreen:

(En de overige Bananen waren dan weer zeer te spreken over de favorieten van Hendrik)
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door Guess Who s Ozzy »

te]Dat er zoveel gebuisend zijn (bijna de helft?), kan misschien lachend onder de mat geschoven worden met een boutade als "dat is toch de doelgroep niet en ze amuseren zich wel op een andere manier", maar het stemt toch tot nadenken.
[/quote]

Doelgroep? Welke doelgroep? Misschien heb ik afgelopen decennium iets gemist bij het samenstellen van de kwis met mijn drie Guess Who makkers, maar het verschrikkelijke woord "doelgroep" is bij mijn weten nooit op tafel gekomen. Ook "gebuisden" vind ik een kleine belediging voor een pak ploegen die weliswaar steevast minder dan 50% halen maar zich keer-op-keer goed amuseren en soms per jaar slechts één kwis aandoen en dat blijkt dan de Guess Who kwis te zijn. Niets boutades dus, en lachen met ploegen doen we enkel als de titel van de "Elk 't zijne: Piet" reeks op bepaalde antwoordbladen plots "Elk mee zijne Piet" is geworden...

De ENIGE waardemeter die wij sinds 10 jaar proberen te hanteren is variatie in DECENNIA en GENRES, en we proberen om hier te balanceren op de slappe koord tussen wat dan heet 'doenbaar' en 'pittig'. Iedereen die zelf al een kwis in elkaar heeft gestoken weet dat het bijna kinderspel is om een zeer toegankelijke of een aartsmoeilijke kwis te maken, maar dat er altijd discussie zal bestaan over de tussenweg. En toegegeven, de favorietenrondes waren soms pittig. Maar Devil & co, hopelijk gunnen jullie ons dat plezier toch eens om de tien jaar. Sommige kwissen herbergen elk jaar één of meerdere persoonlijke favorietenreeksen, bij ons duurt het nog tegen 2019 vooraleer Tanzwut, Ambisonic, The Chambers Brothers en The Feelies nog eens de platenkast uit mogen... Iedereen amuseert zich toch graag eens op zijn eigen verjaardag?

Of om het met de woorden van éminence grise en radiolegende Gust De Coster (gastspeler bij 5cc) te zeggen toen hij ons achteraf kwam feliciteren: "Ik kom volgend jaar zeker terug, enkel en alleen al voor DE MUZIEK". Mooi toch, zo net voor X-mas?
piet b
Popstar
Berichten: 461
Lid geworden op: wo 03 okt 2007, 10:52
Locatie: Gavere

Re: 10e Guess Who muziekquiz - 19 december 2009 - Gavere

Bericht door piet b »

piet b wrote:

1° Theorie-Ronde
De titel van de "Killer" hoes van Alice Cooper werd geraden door Testedoene, Rechte Bananen en Wasoetie



Die hadden wij normaal gezien ook, dacht ik ?
Inderdaad, Schalkske, de Espen hadden die ook !
Plaats reactie