11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door PaulMcCartney »

Wij bij de Fab4 hadden het nog erger verwacht - dus voor ons viel het nog mee.

En wat heimwee betreft - voor ons waren de meer commerciele edities van Peegee de beste, maar dat zal smaak zijn zekers.

Wij hebben ooit een kakkerlakken editie meegemaakt waar we na de ronde nog steeds niet begrepen wat we moesten invullen. Dan nog veel liever dit.

Moeilijk was het, maar het was toch nog altijd een trapje (of 2) lager dan de Vince quiz.
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door vinceluka »

Devil's answer schreef: Wat de samenstelling betreft: ik heb reeds veel kritiek moeten slikken om mijn visie dat eenmans-initiatieven “gevaarlijk” tot “onhaalbaar” zijn, en dat is niet steeds in dank aanvaard door bijvoorbeeld Tony (Stardust) of Vinceluka (Scary Monkey) (sorry guys!), maar ik denk dat heel wat quizzers de oorzaak van een minder geslaagde quizavond in Hamme vorige week hier ook in zullen hebben gezocht…
Ikzelf ben gesterkt in mijn advies: “laat een muziekquiz (of het merendeel ervan) nooit door één persoon opstellen, en zeker niet als die écht veel weet”.
Ik aanvaard alle kritiek, kan misschien wel zijn dat ik vergeten ben om dank u te zeggen :mrgreen:

In kan je volgen in uw statement dat eenmansinitiatieven gevaarlijk kunnen zijn
dat is immers al bewezen :oops:
Aan de andere kant bestaan er ook quizzen die door een gans team zijn samengesteld en die wat magertjes uitvallen.

Laat ons hopen dat ik je, wat mijn quiz betreft, met de 2de editie kan bewegen tot de uitspraak "Never say never again"
Ik heb wat water bij de wijn gedaan, maar het is nog altijd wijn
........die beter zou moeten smaken.

Niet om u een plezier te doen Devil, maar ik kan nu al zeggen dat de 3de editie van de Scary Monkey quiz zal samengesteld worden door een duo. (ja, we denken vooruit)
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Tonyvdb »

Zal hier ook nog eens een haak in slaan :
ik ben het meestal eens met Devil, maar helemaal niet met zijn oproep om vooral quizzen in groep te maken : heb al veel quizzen gespeeld, zoals ook Vince zegt, die opgesteld zijn door meerdere personen, die ofwel onevenwichtig waren (in tijdperk, genre of moeilijkheidsgraad), ofwel op één of andere manier 'niet klopten', of met haken en ogen aan één hingen.
'Meermansquizzen' kunnen evengoed ten onder gaan of excelleren als eenmansquizzen.
Niet om te 'stoefen', maar mijn eigen eenmansquiz trok al 6+2 keer minstens 36 ploegen, ondanks dat de moeilijkheidsgraad vrij hoog ligt en er elke keer allerlei discussies ontstaan (deels door mijn eigen profileringsdrang of course) : dus doe ik voort op mijn weg, zij die niet (meer) willen komen, geen probleem hé, ik ga ook niet naar bepaalde quizzen, niet omdat ik de organisator niet graag heb, maar gewoon omdat ik weet dat het 'mijn ding' niet 100% zal zijn ...
Zie ook de toch wel heel eigenzinnige quiz van Luc van Kas & co., al een eeuwigheid lang elk jaar min. 25-30 ploegen.
Zie ook de Vlassenbroekquiz, ook eenmansproject : niet gemakkelijk dit jaar, maar een waar plezier om te spelen.
En wedden dat de Vince-quiz dit jaar een toppertje wordt?
Dus : niet akkoord :D

En ivm met de quiz van de Kakkerlakken : ik wil niet zo negatief zijn : ik speelde voor de gelegenheid met KUB en de Stefannen van Vlassenbroek en had een aangename avond, met de vooropgestelde top vijf-plaats op zak na afloop.
Voor zover ik weet werd er bij ons niet geërgerd aan Marcs presentatie, integendeel : we vermoedden niet direct een uitbundig vrije radio-talent (enkel het fake Hollands accent ontbrak nog : 'formaatsie' je weet wel) in de anders toch kalme Marc 'Polkaheer'.
Voor mij zijn Peter en Marc even goed als presentator.
Het enige wat wij inderdaad ook vaststelden, was de overvloed aan onbekende fragmenten, waar 'herken de stem' of 'herken de titel' doorslaggevend was, dat is niet leuk quizzen.

Volgend jaar gewoon samen de quiz maken én presenteren, jongens?
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Devils answer »

Je hebt wel gelijk, Tony, er zijn voorbeelden van het tegendeel (Verloren Zoon en Kas & co was ik zelfs compleet (onbewust complimentered dus) vergeten, en ik vind ook dat jouw edities er sterk op verbeteren trouwens).
En dat meermans-projecten ook al eens door de mand vallen, is natuurlijk zeker waar.

Voor de Kakkerlakkeneditie 2009 kan ik je bijtreden in de ervaring dat het té vaak stemmen herkennen en titels raden was, en tijdens contacten met andere quizzers die erbij waren, hoorde ik deze opmerking opvallend veel. En ja, zo scoren is niet echt leuk of verdienstelijk genoeg om echt fier op te zijn achteraf.

Ik maakte me tijdens de Kakkerlakkenquiz stilletjes de bedenking dat ik wellicht in dezelfde valkuilen zou trappen als Marc, mocht ik "mijn ding" eens willen doen, zelfs mooi uitgelijnd binnen thema's en tips.
Naarmate je veel muziek beluistert, hou je je eigen favorieten wellicht te evident voor gekend.
(Neen, Carl en Lieve, mijn recente tafelsolos met die Spice Girls en Peter Maffay worden niet op de Sympathie-bestuursvergadering gebracht!)

Mja... :roll: Misschien moet ik ooit toch eens proberen om mezelf ongelijk te geven... :?: :twisted:
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Tonyvdb »

Devil's answer schreef:
Mja... :roll: Misschien moet ik ooit toch eens proberen om mezelf ongelijk te geven... :?: :twisted:
:thumb1:, het siert je, Devil ... niet dat ik als 'winnaar' uit dit discussietje wilde komen, maar dat was toch een beetje heel snel veralgemeend, vrees ik ...
(ook SepPuKu heeft een prima 'eenmansquiz' trouwens, en er zullen er wel nog zijn, waar ik nu niet direct aan denk)
Trouwens, die ene editie (De 1e Stardust 90s+), die jij totaal niet kon smaken, werd door heel veel andere ploegen wel gesmaakt en ik blijf er zelf bij dat dat een goede quiz was, toch wat ik als een goede quiz zie, voor wat dat waard is :P
Smaken verschillen dus niet alleen wat muziek betreft, maar onvermijdelijk ook qua muziekquizzen ...
marc
Superstar
Berichten: 677
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 14:14
Locatie: KGBV en/of Clement

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door marc »

Eén persoon als samensteller lijkt me niet zo'n probleem.

De eerste keer een quiz samenstellen, ligt daar niet vaak de knoop?
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door peegee »

marc schreef:Eén persoon als samensteller lijkt me niet zo'n probleem.

De eerste keer een quiz samenstellen, ligt daar niet vaak de knoop?
Je slaat de nagel op de kop, Marc; 200% mee eens. Nochtans heb ik hem vrijgelaten in zijn muziekkeuze en hier en daar wat proberen bijsturen, maar blijkbaar (gezien de reacties) niet voldoende. Shame on me.. :oops: :oops:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door straight banana »

peegee schreef:
marc schreef:Eén persoon als samensteller lijkt me niet zo'n probleem.

De eerste keer een quiz samenstellen, ligt daar niet vaak de knoop?
Je slaat de nagel op de kop, Marc; 200% mee eens. Nochtans heb ik hem vrijgelaten in zijn muziekkeuze en hier en daar wat proberen bijsturen, maar blijkbaar (gezien de reacties) niet voldoende. Shame on me.. :oops: :oops:

En waar baseer je je daar voor op? Op een tweetal reacties op dit forum?

Vooruit, laat ik mijn mening dan ook maar es geven. Moeilijke quiz, in de instrumentals- ronde gingen wij helemaal onderuit, maar zeker ook een interessante quiz.

Wat mij ook al bij sommige andere quizzen opviel: mensen doen soms heel hard hun best om allerlei concepten te bedenken, originele themarondes samen te stellen, maar worden dan genadeloos neergesabeld omdat de deelnemers de quiz veel te moeilijk vonden. Moet als samensteller niet leuk zijn als je dan bedenkt hoeveel tijd en energie er in gekropen is...

Ik heb hier in alle geval veel respect voor. De presentatie vond ik ook lang niet slecht en de hoezenronde was een vondst. :thumb1:

Het enige wat ik echt jammer vond is dat iemand Marc blijkbaar had wijsgemaakt dat hij zijn "dark side" zo min mogelijk mocht tonen. :wink:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door straight banana »

peegee schreef:4. Titel is muzikale persoonlijkheid

1. Vaya Con Dios - Muddy Waters
2. REM - Lightnin' Hopkins
3. Van Jets - Johnny Winter
4. Cosmic Psychos - David Lee Roth
5. Jamie T – Chaka Demus (keuze PEEGEE)
6. Mu - Paris Hilton
7. Eurythmics - Beethoven
8. Happy Mondays – Donovan
9. De Bossen - Phil Spector
10. Alain Chamfort – Madonna
11. Todd Rundgren – Wolfman Jack
12. Leki – Elvis

Zou ook perfect in deze ronde gepast hebben: "Johnny Cash" van Sons and Daughters.

Was ooit nog te horen in de Fanfare de Heilige Familie- quiz:

http://www.youtube.com/watch?v=BuwAXg7uPzk
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door straight banana »

peegee schreef:
...Nochtans heb ik hem vrijgelaten in zijn muziekkeuze en hier en daar wat proberen bijsturen, maar blijkbaar (gezien de reacties) niet voldoende. Shame on me...

Euh, Peter, je gaat hiervoor toch niet nalaten om ons de rest van de analyse te bezorgen?
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Tonyvdb »

straight banana schreef:[
Het enige wat ik echt jammer vond is dat iemand Marc blijkbaar had wijsgemaakt dat hij zijn "dark side" zo min mogelijk mocht tonen. :wink:
Dat lijkt mij te kloppen, had mij ook wat anders voorgesteld bij 'De Polkaheer-editie'...
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:
straight banana schreef:[
Het enige wat ik echt jammer vond is dat iemand Marc blijkbaar had wijsgemaakt dat hij zijn "dark side" zo min mogelijk mocht tonen. :wink:
Dat lijkt mij te kloppen, had mij ook wat anders voorgesteld bij 'De Polkaheer-editie'...
Die iemand was hijzelf !!!

De analyse van rondes na de pauze volgt zeker, maar moet daar eerst wat tijd voor maken !

Die "Johnny Cash" v Sons & Daughters was één van de vele afvallers, helaas....
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Devils answer »

straight banana schreef: Wat mij ook al bij sommige andere quizzen opviel: mensen doen soms heel hard hun best om allerlei concepten te bedenken, originele themarondes samen te stellen, maar worden dan genadeloos neergesabeld omdat de deelnemers de quiz veel te moeilijk vonden. Moet als samensteller niet leuk zijn als je dan bedenkt hoeveel tijd en energie er in gekropen is...
Zo scherp heb ik mijn kritiek alleszins niet bedoeld.

Het is en blijft een dilemma als je na een avondje quizzen wat ontgoocheld thuiskomt: vlug vergeten (+ dankbaar zijn voor de inspanningen), uitkijken naar de volgende quizuitdaging en er maar over zwijgen of er toch wat van laten blijken?

Ik meen dat dit forum bedoeld is om genuanceerd na te kunnen praten over een quiz, zodat wie er niet bij was kan oordelen of het iets voor hem/haar zou zijn (geweest). Er zijn ooit een paar ronduit botte besprekingen van bijvoorbeeld een anonieme Flor geweest die op "genadeloos neersabelen" neerkwamen, maar ik vind dat wie de positieve punten uit een quiz niet vergeet aan te halen, ook mag aangeven welke aspecten hem/haar minder lagen.

De Kakkerlakkenquiz kreeg nu zo weinig reacties (ook positieve) dat het wat genant werd: de oorverdovende stilte leek wel op het moment na een toneelvoorstelling waarop bijna niemand applaudisseert. Daarom wou ik een week na datum toch nog even terugkomen op deze editie, die wél degelijk goed georganiseerd en geconcipieerd was, maar wat merkwaardig qua samenstelling.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door Devils answer »

marc schreef:Eén persoon als samensteller lijkt me niet zo'n probleem.

De eerste keer een quiz samenstellen, ligt daar niet vaak de knoop?
Dat kan ook een grote rol spelen, inderdaad...

Ik neem me dan ook voor om een eventuele Devil's Questions-quiz meteen "Second Edition" te dopen om dat obstakel te vermijden. :wink:
Voilà, een naam en een ondertitel, wat houdt mij nog tegen? :twisted:
Gebruikersavatar
straight banana
Superstar
Berichten: 635
Lid geworden op: za 08 sep 2007, 13:56

Re: 11de Kakkerlakken muziekquiz (Polkaheer editie !!)

Bericht door straight banana »

Devil's answer schreef:
straight banana schreef: Wat mij ook al bij sommige andere quizzen opviel: mensen doen soms heel hard hun best om allerlei concepten te bedenken, originele themarondes samen te stellen, maar worden dan genadeloos neergesabeld omdat de deelnemers de quiz veel te moeilijk vonden. Moet als samensteller niet leuk zijn als je dan bedenkt hoeveel tijd en energie er in gekropen is...
Zo scherp heb ik mijn kritiek alleszins niet bedoeld.

Het is en blijft een dilemma als je na een avondje quizzen wat ontgoocheld thuiskomt: vlug vergeten (+ dankbaar zijn voor de inspanningen), uitkijken naar de volgende quizuitdaging en er maar over zwijgen of er toch wat van laten blijken?

Ik meen dat dit forum bedoeld is om genuanceerd na te kunnen praten over een quiz, zodat wie er niet bij was kan oordelen of het iets voor hem/haar zou zijn (geweest). Er zijn ooit een paar ronduit botte besprekingen van bijvoorbeeld een anonieme Flor geweest die op "genadeloos neersabelen" neerkwamen, maar ik vind dat wie de positieve punten uit een quiz niet vergeet aan te halen, ook mag aangeven welke aspecten hem/haar minder lagen.

De Kakkerlakkenquiz kreeg nu zo weinig reacties (ook positieve) dat het wat genant werd: de oorverdovende stilte leek wel op het moment na een toneelvoorstelling waarop bijna niemand applaudisseert. Daarom wou ik een week na datum toch nog even terugkomen op deze editie, die wél degelijk goed georganiseerd en geconcipieerd was, maar wat merkwaardig qua samenstelling.

Mijn wat scherp gestelde opmerking was meer in het algemeen bedoeld. 't Is in alle geval de reden dat ik een quiz qua concept zo eenvoudig mogelijk wil houden, veel mensen vinden een quiz gewoon goed of slecht naargelang het aantal punten dat ze behaald hebben. 't Is dus wat sneu als je veel tijd hebt besteed aan het vinden van originele concepten, als men het te moeilijk vindt, beoordeelt men de quiz sowieso als slecht.
Wat uiteraard weer een te scherp gestelde opmerking is. :mrgreen:

En natuurlijk mag men op het forum de minder goede punten van een quiz vermelden, dat doe ik zelf ook (zie o.a. de bespreking van Detroit Breakdown).
Ik wou Peter maar duidelijk maken dat de meningen over de quiz van z'n ploegmaat verdeeld zijn, je moet geen conclusies trekken na een reactie of twee.
Laatst gewijzigd door straight banana op di 24 nov 2009, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie