Stardust 30/05/09 Bissegem

Gebruikersavatar
Rushian
Popstar
Berichten: 388
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 06:57
Locatie: Aalter, B-4s
Contacteer:

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Rushian »

Tonyvdb schreef:dit was misschien de laatste Stardust muziekquiz, Als er toch nog één komt, dan zal het zeker zonder beloftes en garanties zijn en zal ik gewoon mijn 'ding' doen, als het moet voor 15 of 20 ploegen, maar zoals het er nu voor staat, heb ik HEEL weinig zin ...
Volksverlakkerij, onrespectvolle vragen als dat de perceptie is, dan zal ik in de toekomst de tientallen uren dat ik in het quizmaken steek, beter in belangrijker dingen steken ...
Ik dacht wel dat je dit compleet verkeerd zou interpreteren. Je kent mij dan ook nog niet genoeg hé Tony. De eerste 2 zinnen van mijn betoog waren IRONISCH bedoeld hoor! Ik was eigenlijk van in het begin overtuigd dat jouw quiz "te gepeperd" zou zijn voor de "domme" quizzers (zoals iemand anders het hier omschrijft) zoals ik. Dat ik een woord als "volksverlakkerij" gebruik, kan toch niet anders dan ludiek geïnterpreteerd worden. Politici, die doen aan volksverlakkerij. Dan kan en mag dat toch nooit serieus bedoeld zijn voor een muziekquiz. Tony, alsjeblieft!

Ik weet maar al te goed hoe het voelt om bakken kritiek over je heen te krijgen en ik heb besloten om daar zeker niet meer aan mee te doen. Dus als ik al "kritiek" uit is dat STEEDS ironisch bedoeld (quiz van Cultuurschok was een uitzondering) en is het heel wat gematigder geschreven.
Dat je daar uren en uren hebt ingestoken om deze quiz samen te stellen mag wel heel duidelijk zijn. Vooral om een hele quiz ronde een "rode draad" op te bouwen, vergt uren van opzoekingswerk en voorbereiding.

Dus Tony, jouw quiz was dik, maar dan ook dik in orde: je lost de verwachtingen dan ook meer dan behoorlijk in. Ik weet alleen dat ik B-4s niet naar deze quiz moet meenemen. We zouden in de buurt van de 4 schelln espe geëindigd zijn (met alle respect). Maar als ik opnieuw gastspeler mag zijn in een ander team, kom ik ZEKER EN VAST terug naar Bissegem. En echt hoor Tony, ik stel niet eens de vraag "als" er een volgende quiz komt. Ik kom gewoon naar de volgende quiz en gij kunt zien dat die er volgend jaar komt. Punt uit.

Maar misschien is het veiliger om volgend jaar geen vergelijkingen te maken, want iedereen weet gewoon wat we kunnen verwachten: een heel gevarieerde quiz met een meer dan behoorlijke moeilijkheidsgraad. En ja, dit is inderdaad geen quiz voor gelegenheidsploegen die vooral de hitparades volgen. Maar met die kritiek moet je wel om kunnen, want ze hebben overschot van gelijk.
Begin the day with a friendly voice, a compagnion unobtrusive
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Tonyvdb »

sorry Patrick, had die zinsnedes blijkbaar niet goed ingeschat ... anyway : dit was de laatste keer dat ik beloftes gedaan heb ivm moeilijkheidsgraad en niveau ...

En Paul McCartney : ik kan wel degelijk een goede hitquiz maken, die maak ik elk jaar in de Kikker/Verdi tussen Kerst en Nieuw : als je mij niet gelooft, dan wil ik gerust die quiz(zen) eens doormailen.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4338
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door peegee »

Big Banana schreef:Proficiat, Tony, voor het afleveren van een mooi werkstuk, waar je ongetwijfeld vele uren van je tijd hebt ingestoken. Wij hebben ons gisteren wel geamuseerd. De quiz ging vrij breed, met weinig weggevers, en lag een beetje in het verlengde van het soort quizzen die we het voorbije jaar voorgeschoteld kregen. Pittig dus. Voor een twintigtal ploegen is dat niet echt een probleem, wil je echter ook de hit-quizzers en/of de gelegenheidsploegen tevreden stellen, dan was dit er een beetje over. De negatieve ondertoon van de reacties was dus te verwachten... :( Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met de quiz zelf, maar vooral met de verwachtingen die je zelf gecreëerd had. :x Velen hadden een gemakkelijke (Hit)quiz verwacht, en dat was het dus niet.

Meer en meer dringt een opsplitsing tussen dit soort quizzen en een meer algemene hit-quiz zich op. Een juiste communicatie vooraf is dus belangrijk. Afhankelijk van de keuze die je maakt zal je bepaalde ploegen zien en andere niet meer. Jammer ? Misschien wel. Onvermijdelijk ? Misschien is dit gewoon een natuurlijke evolutie.
Ik kan het niet beter verwoorden dan Big Banana hier gedaan heeft; helemaal mee eens !!! :app: :app: :app:

Een tip: leg je eigen verwachtingen nooit te hoog, dan kan het alleen maar meevallen :!:

En zoals Stiffmeister het zegt "blijf gewoon 'jouw' quiz maken" :thumb1:

Wij doen ook al jaren ons eigen ding op onze Kakkerlakken-muziekquiz en ik heb liever een beperkt aantal mq-vrienden dan een grote zaal, aangevuld met onbekenden....

En niet te vergeten: HEEEEEEEEEEEL blij om mijn allerbeste Nederlandstalige song aller tijden nog eens te mogen terughoren op een muziekquiz, alhoewel ik zelfs bijna overruled werd door onze Polkaheer, die beweerde dat het om Leon Russell ging. Ik ben benieuwd naar uw analyse van de quiz Tony, vooral om te zien hoeveel teams net als ons "Oude maasweg" van de Amazing Stroopwafels juist hadden. Ikzelf ben daar openlijk voor uitgekomen, toen, tijdens ons tv-optreden (van Ludwig en mij) van Popquiz a gogo Matthijs Van Nieuwkerk vroeg, wat onze favoriete Nederlandstalige song was. Ludwig opperde Gorki (was het nu "Mia" of "Lieve Kleine Piranha"?) en ik the Amazing Stroopwafels.....

Doe zo voort Tony, wij zijn volgend jaar (bij leven en welzijn) sowieso terug van de partij ! :app: :app:
Gebruikersavatar
Schalckske
Popstar
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 11:41
Locatie: Aalter / 4 Schelln Espe

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Schalckske »

Vlassenbroek2000 schreef:Even plakken van de bespreking van vorig jaar
Tonyvdb schreef:
vinceluka schreef:Voorts denk ik dat Tony 2 opties heeft naar volgend jaar toe.
Ofwel zet hij de knip in het percentage moeilijke fragmenten en komt hij terug uit op een quiz die ook gelegenheidsploegen kunnen smaken.
Ofwel gaat hij verder op de ingeslagen weg en groeit deze quiz uit tot een krachtmeting met de geslaagden zijnde de 25 beste circuitploegen.
Het wordt iets tussen de twee, zoals hierboven en in de mail geponeerd : ik ben er zeker van dat het mogelijk is een 'perfecte' quiz af te leveren : waar zowel de 3e als de 35e tevreden huiswaarts trekt ...
Ik denk dat Tony geluk heeft dat de Espen de 35e waren en die gasten zijn steeds tevreden :evil: , maar tussen 3 en 35 zaten heel wat morrende ploegen die de verplaatsing gemaakt hadden, met het oog op het feit dat deze Stardustquiz werd aangekondigd als de makkelijkste der edities. Na 2 ronden bleek dit complete "bullocks" te zijn.
Wel, gisteren was dan de uitzondering daarop...

Al had dat meer met chips dan met de quiz te zien :twisted:


De quiz zelf was eigenlijk niet echt ons ding, voor geen enkele van ons vier. Desalniettemin proberen we dan zelf het amusement er in te brengen. Ik kan me dan idd ook niet herinneren dat we ooit echt zwaar misnoegd naar huis gegaan zijn, en dat was gisteren zeker ook het geval niet.

Volgens mij is het trouwens de zaal in Bissegem die ons niet ligt, want de vorige keer dat we daar kwamen, viel de quiz ook een stuk moeilijker uit dan verwacht :mrgreen:

Desalniettemin vond ik de quiz knap in mekaar zitten, opnieuw veel afwisseling en wie Def Dames Dope opnieuw vraagt, verdient een standbeeld in de ogen van de Espen. Zelf heb ik het trouwens wel voor de opbouw rond één groot "algemeen thema". Alleen vrees ik dat het thema van gisteren, de wereldreis, zorgde dat behoorlijk wat fragmenten er moesten ingewringd (edit: ingewrongen dus :oops: ) en tussengeboetseerd worden om aan het thema te voldoen. Al kan ik dat verkeerd inschatten ook natuurlijk.

Wat mij betreft, blijven de Espen vaste klant in Bissegem. Net zoals op een aantal andere moeilijker quizzen waar we steevast achteraan eindigen. Al zal het in de toekomst waarschijnlijk meer en meer onder de noemer 3 Schelln Espe worden.
Laatst gewijzigd door Schalckske op ma 01 jun 2009, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door DVNO »

Niets zo moeilijk als het vinden van de ‘gulden middelweg’, ook wij hebben dat ondervonden op ons eerste probeersel dit jaar. Maar dit was toch wel weggelegd voor muziekveelweters (als dat dan ook kenners zijn, dat is nogal een vrij subjectief gegeven).
Duidelijk is dat, afgaande op onze ranking, dit niet echt onze stijl is. Mochten we samen naar een festival gaan, we zouden wsl verschillende richtingen en podia uitgaan.
Puur op de cijfers afgaand, was deze quiz voor ons moeilijker dan vorig jaar. We halen ongeveer evenveel percent denk ik, maar dan wel met een man meer dan vorig jaar. In ieder geval het voelde ook moeilijker aan dan de vorige keer.
Ondanks het feit dat ik veel ‘zapmuziek’ (als ik het zo oneerbiedig mag zeggen) gehoord heb, heb ik mij toch geamuseerd.

Dat ze hier weten hoe ge zoiets moet organiseren, dat was al langer duidelijk en dat is gisteren nog maar eens bewezen. Behalve dan misschien de opmerking van het geluid waar ik voorgaande commentaren van ploegen op de 3e en 4e rij moet bijtreden, twas niet altijd even duidelijk.

Er is nog één ding dat ik kwijt wil (en dat is niet naar u persoonlijk Tony, maar een algemene tendens in muziekquizland), dat is de pijnlijke vaststelling dat de ‘hedendaagse’ fragmenten van een aartsmoeilijke obscuriteit geworden zijn. Ik vind dit een eigenaardige evolutie. Als ik wat zoek, kan ik hier op het forum zo een aantal verwijten vinden (bij besprekingen van quizzen van vorig jaar) dat er een onevenwicht was in de moeilijkheidsgraad van de fragmenten van pakweg na en voor 1990. Met name dat de recente fragmenten te moeilijk waren en de oudere dan weer te makkelijk. Ik volg met veel plezier de nieuwe zaken die airplay krijgen (ook al is het niet veel) maar verder wil ik daar ook niet in gaan.

Trouwens als afsluiter, ere wie ere toekomt: Proficiat aan de Blackouts waarvoor wij nederig het hoofd buigen. :app: We’ll meet again in Bellem :twisted:
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door DVNO »

Rushian schreef: De eerste 2 zinnen van mijn betoog waren IRONISCH bedoeld hoor! I
Ironie en humor zijn twee woorden die spijtig genoeg niet bestaan op dit forum :oops: :wink:
Lars
Rock Legend
Berichten: 1579
Lid geworden op: do 23 aug 2007, 17:31
Locatie: Mechelen

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Lars »

Gerookt'espe schreef:Duidelijk is dat, afgaande op onze ranking, dit niet echt onze stijl is. Mochten we samen naar een festival gaan, we zouden wsl verschillende richtingen en podia uitgaan.
:?:
Als we één ding kunnen zeggen over deze quiz, is het toch wel dat hij zowat àlle richtingen uitging, en dat vind ik uitermate positief! :app:

Als Tony beloofde het makkelijker te maken, vrees ik inderdaad dat dat niet echt gelukt is. Maar waarom vele mensen hier schijnen te denken dat een makkelijkere quiz een hitquiz moet zijn, is mij een raadsel. Zeker als we bijvoorbeeld naar onze eigen Belgische en Nederlandse hitparades zouden kijken. Eind jaren 1970 was iets als "Malibu" van Patricia Paay een hitsingle, en "Eton rifles" van the Jam bij ons niet. Ik weet zeker dat de meeste mensen (ook in gelegenheidsploegen) het tweede fragment makkelijker vinden, of vergis ik me?
(dit is geen reactie meer op Gerookt'espe maar op de teneur van een aantal posts)

Als er problemen waren met het geluid is dat wel bijzonder spijtig, en terechte kritiek. Maar waarom gaan mensen dat dan niet na een paar ronden zeggen aan de organisatoren, zodat ze misschien nog kunnen proberen het beter af te stellen? Op de eerste rij hoorden wij gelukkig alles prima, en konden wij redelijk wat titels meepikken gewoon door te luisteren (zeker als er iets langskwam van tekst met een aardrijkskundige naam die in de reeks paste).

In onze ploeg, Willy and the Poor Boys, liep het prima. Zoals ik verwacht en gehoopt had, waren we erg complementair, waarbij ook onze gastspeler Filip een dikke duit in het zakje deed. Elk van ons bracht wel enkele tientallen punten bij die we anders niet gehad zouden hebben. Het bizarre was, dat we op geen enkel genre of tijdperk een zwakke plek hadden, maar ook op geen enkel genre of tijdperk bijzonder goed scoorden: overal wisten we wel een serieus deel maar overal moesten we ook aardig wat antwoorden schuldig blijven. Misschien wil dat wel zeggen dat het een moeilijke maar evenwichtige quiz was? Of wil het gewoon zeggen dat wij even rare mensen zijn als Tony als wij ook van Louis Neefs tot Rush gaan en van Novastar tot the Decemberists ?
Homeless
Fan
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 13:15
Locatie: Last Minutes / Bende Eikels

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Homeless »

Als algemene quizzer met wat muzikale bagage was dit een zeer aangename kennismaking met het muziekquiz-circuit. :thumb1:

Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat dit voor een groot gedeelte te danken is aan Willy and the Poor Boys, die me in een zetel begeleidden doorheen heel de quiz :bow: , zodat ik enkel wat moest meedenken, ballonnetjes oplaten en voorzetten binnentikken. Af en toe lukte dat ook en meer verwachtte ik (en gelukkig gold dat ook voor de ploeg) ook niet. Ik kan wel Stiffmeister's mening onderschrijven dat je met een kennis waarmee je in het algemene circuit punt na punt binnenhaalt, hier enkel af en toe kan scoren, en dan vooral met de wat extremere kennis.

't Was wel eens zeer interessant om te zien hoe een echte muziekquizploeg met de vinger in de neus dingen opschrijft waar je al eens vaag van gehoord hebt. :shock:

En ik ben ook een beetje gerustgesteld omdat ook de reguliere muziekquizzers dit blijkbaar een pittig niveau vonden 8)

Trouwens een schitterend concept. :thumb2:
(dat volgens mij hier en daar ook wel wat gemakkelijker kon ingevuld worden, maar misschien zouden dat dan allemaal muziekquizgangesgavialen geweest zijn, daarvoor ken ik het circuit niet goed genoeg)
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door PaulMcCartney »

Lars,

Dat is zeer relatief natuurlijk. Malibu is voor ons een weggever en als het dan gisteren toch wat commercieler was, moest de titel 17 keer passeren.

Rik, Godfrey, Buddy en ik hebben ook een vrij uiteenlopende smaak en wij hebben weinig fragmenten gehoord in onze smaak.
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Tonyvdb schreef:sorry Patrick, had die zinsnedes blijkbaar niet goed ingeschat ... anyway : dit was de laatste keer dat ik beloftes gedaan heb ivm moeilijkheidsgraad en niveau ...

En Paul McCartney : ik kan wel degelijk een goede hitquiz maken, die maak ik elk jaar in de Kikker/Verdi tussen Kerst en Nieuw : als je mij niet gelooft, dan wil ik gerust die quiz(zen) eens doormailen.

Dat was dan toch nog maar één keer Tony.
Want ik herinner me een bepaalde Groene Kikkerquiz (2 jaar terug denk ik) dat er zelfs een fragment in zat die je niet durfde te vragen op de Stardustquiz wegens te moeilijk :shock: Maar op die "hitquiz" dan wel :think: Weet helaas niet meer exact wat het was...
country trash
Groupie
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 21:32

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door country trash »

De man in ons gezelschap kan meestal niet veel gezever verdragen tijdens een quiz, omdat hij zich vooral wil concentreren op de muziek. Deze keer zaten wij - de twee meisjes - meestal om ongekende redens constant met de slappe lach en Dimi vond het goed.... Waarschijnlijk omdat de concentratie ver zoek was. In sommige rondes was 50% van de nummers ons zo goed als onbekend, in de klasse "?Nooit gehoord?". Was dit een slechte quiz? Nee. Was dit een saaie quiz? Eigenlijk wel... En niet alleen omdat er niets van visuele aspecten waren, niets om het wat ludiek te maken, maar ook omdat we het gevoel hadden dat we van een andere muziekplaneet kwamen.
Deze jaarlijkse quiz is altijd één van onze favorieten geweest en nu twijfelen we zelfs of we op de volgende editie zullen aanwezig zijn. Gezien de vele andere kritieken, moet hier misschien toch rekening mee gehouden worden naar volgend jaar toe?
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door PaulMcCartney »

country trash schreef:De man in ons gezelschap kan meestal niet veel gezever verdragen tijdens een quiz, omdat hij zich vooral wil concentreren op de muziek. Deze keer zaten wij - de twee meisjes - meestal om ongekende redens constant met de slappe lach en Dimi vond het goed.... Waarschijnlijk omdat de concentratie ver zoek was. In sommige rondes was 50% van de nummers ons zo goed als onbekend, in de klasse "?Nooit gehoord?". Was dit een slechte quiz? Nee. Was dit een saaie quiz? Eigenlijk wel... En niet alleen omdat er niets van visuele aspecten waren, niets om het wat ludiek te maken, maar ook omdat we het gevoel hadden dat we van een andere muziekplaneet kwamen.
Deze jaarlijkse quiz is altijd één van onze favorieten geweest en nu twijfelen we zelfs of we op de volgende editie zullen aanwezig zijn. Gezien de vele andere kritieken, moet hier misschien toch rekening mee gehouden worden naar volgend jaar toe?
Dat gevoel had ik dus ook en ik durf daar zelfs 80% opplakken.

Gelukkkig was er ook wat vrouwelijk schoon aanwezig, zodat wij nog iets nuttigs konden doen tijdens de quiz.
Gebruikersavatar
Big Banana
Rock Legend
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 22 sep 2007, 07:14
Locatie: Aalst

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Big Banana »

PaulMcCartney schreef:Gelukkkig was er ook wat vrouwelijk schoon aanwezig, zodat wij nog iets nuttigs konden doen tijdens de quiz.
:shock: Dus daarom had Tony's echtgenote zo'n brede glimlach... 8)
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door PaulMcCartney »

Ik heb ze eigenlijk niet veel zien lachen gisteren....
Killerr
Lead Singer
Berichten: 152
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 02:01
Locatie: oostende / disorder
Contacteer:

Re: Stardust 30/05/09 Bissegem

Bericht door Killerr »

Keiem schreef:Zowat rechtstreeks van op het strand naar de kwiszaal gisteren en dat zorgde voor wat last van oververhitting in den beginne. Na de eerste pauze geraakte ik wat meer op dreef, al was het toen al duidelijk dat een nieuwe overwinning er niet zat aan te komen. Scary Monsters waren outstanding. Dat Kas en Co ons nog voorbijstaken was sterk (want ze waren met 3!) maar lag ook gedeeltelijk aan ons. We lieten hier en daar wat liggen (Guillemots, verdoeme toch) en overruleden weer heel wat dingen verkeerd. Wel begin ik ook eens hier en daar een punt te halen op ouder werk en dat geeft me nog meer voldoening (The The, Bobby Womack, 'Zimbabwe'...). Kwissen zorgt er zeker voor dat ik mijn grenzen wat verleg buiten de Stubru lijntjes. Ook hier zaten weer enkele fragmenten die ik zal opzoeken.

De kwis was inderdaad wel aan de moeilijke kant, Tony. Altijd opletten met uitspraken over de moeilijkheidsgraad... Maar zeer goed in elkaar gestoken en fun to play. Toch een beetje met een wrang gevoel naar huis gegaan toen bleek dat mijn gekozen prijs (DJ Shadow) geen cd bevatte... Uiteraard mocht ik opnieuw kiezen, maar de betere prijzen waren reeds weg toen. Maar soit, no harm done. Let's never mention it again. :)

En een vraagje nog: is Armageddon eigenlijk een land/plaats? Dat is toch een gebeurtenis (het einde der dagen)... Maar ik kan verkeerd zijn.
Armageddon is echt een plaats (in Israel dacht ik), heet nu wel Megiddo.
Plaats reactie