Radio Quizfabriek

Plaats reactie
quizfabriek
Roadie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 12 jul 2019, 11:52

Radio Quizfabriek

Bericht door quizfabriek »

Eindscore:

1 Plum Smugglers 91984
2 Los Locos 89075
3 Living Next Door To Alice 76039
4 Kipz 72850
5 Quiz Khalifa 71742
6 The Good,The Bad & Den Davy 70537
7 Blote Billen & Ben 69874
8 De jeugd van niet zo tegenwoordig 59527
9 Quiztina Aguilera 58130
10 De valse nootjes 56275
11 De Morele Winnaars 54316
12 Warner Brothers 53797
13 Stars on 45 48772
14 Quizee Rascal 47962
15 De tsiepmuilkes 42872
16 De neuroten 37635
17 Jasjes&CO 31931
18 Night Of The Flops 31086
19 de bambiboys 28953
20 Poging tot muzikant 28634

Dit was onze eerst echte muziekquiz, dus alle feedback (hard of zacht) is méér dan welkom :violin:
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door Luk »

Aan onze tafel niets dan lof over dit echt wel vernieuwend concept: antwoorden via een tablet of gsm, met interactie op het projectiescherm... Je zag "jouw gekozen emoticon" opduiken wanneer je geantwoord had.

"Scary" voor de trage beslissers: snel intikken of kiezen van antwoorden kon je ook punten opbrengen in sommige reeksen.

Wonderwel binnen zowat een minuut na aflopen van de reeks ook op het scherm: per antwoord hoeveel ploegen het juiste antwoord invulden...
Idem voor tussenstanden... die je uiteraard door het meenemen van de tijdsfactor onmogelijk zelf kan controleren, maar so be it, het is echt wel een trip into the future.

Over de spreiding van decennia en moeilijkheidsgraden kan gediscussieerd worden, maar wij (Los Locos) hadden hier geen klagen over.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige rock/popkenners het niet zo leuk konden gevonden hebben dat het ook richting klassiek, polyfonie en filmscores of musicals ging, maar hé, dat is nu eenmaal ook muziek en ikzelf vond dit een meerwaarde van deze quiz, ook al gokten we vaak fout...

Het concept "muziekgeschiedenis van oertijd tot nu" was ook creatief ingevuld, met af en toe wat humor als glijmiddel.

Duopresentatie zeer professioneel, al gingen sommige goed bedoelde mopjes de mist in, maar respect voor de uren voorbereiding en uitwerking!

En yup, bij mijn weten was alles perfect vooraf gecontroleerd, en zaten alle antwoorden goed, wat niet steeds van eerstelingen kan gezegd worden.

Dank voor een quiz die zijn tijd vooruit is/was, Quizfabriek!... :clap: :clap: :clap:
Complimenten aan allen die dit mogelijk maakten!

En ja, jaloers dat ik geen paar decennia jonger ben, want van zo'n evolutie heb ik ooit gedroomd (om zelf mee te ontwikkelen)...
Gebruikersavatar
boo-lee
Superstar
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 12 nov 2007, 10:39
Locatie: Oudenaarde [VZW Respons]
Contacteer:

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door boo-lee »

Bedankt voor de review, Luk! Als technologiefanaat was ik ook erg geïnteresseerd in deze quiz. Lijkt mij inderdaad een "trip to the future". En als de quiz ook inhoudelijk goed ineen zit is het helemaal top. Hopelijk komen er nog edities!
19de Respons Popquiz - 07.12.2024 - De Qubus, Oudenaarde
Wilcoow
Lead Singer
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 20:00
Locatie: Moregem / Green Onions

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door Wilcoow »

Mijn vrees bij zo een concept waar snelheid af en toe belangrijk is, is dat het team gebeuren wat wegvalt. Is het niet zo dat 1 iemand dan de tablet opeist om zo snel mogelijk het antwoord te geven waardoor overleg minder is?
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door Luk »

Aan onze tafel viel dat best mee.
Filip had zijn tablet mee, en het was logisch dat hij de "intikker" was.

Er was bij twijfel nog voldoende overleg, maar dat hangt van de ploegsamenstelling af, natuurlijk. Maar OK, het moest snel gaan, en vermoedelijk was Filip bij ons ook doorgaans de snelste van herkennen van het antwoord. Zoniet stuurden we hem wel wat aan...

Nu, wat mij betreft, was ik blij dat ik niet moest tikken, want ik ben zo traag dat er sommige antwoorden al ingetikt waren vooraleer ik bewust muziek hoorde. Die jeugd toch! Typisch dat ik dan vooral bij de klassieke muziek van al die dode componisten tijdig kon bijdragen, zij het net voor de ... euh deadline... ;)

Ach ja, bij een gewone muziekquiz kan het ook zijn dat er één schrijver is die bij twijfel zijn keuze neerpent, maar OK, daar is meestal meer overlegtijd.

Ik moet ook zeggen dat ik vooraf even sceptisch als nieuwsgierig was, want een quiz op GSM of tablet: wat zou dat worden?
Maar kijk, de invulling van Radio Quizfabriek heeft me vrij snel enthousiast laten zijn, ook omdat er genoeg afwisseling zat in de opdrachten...
Ik vraag me wel af of ik het nog leuk zo gevonden hebben mochten we met een GSM gewerkt hebben, want ik zat met mijn rug naar het grote scherm (ik weet niet eens of de opdrachten daar ook op terecht kwamen, de antwoorden zeker) , en om dan de opgaven voor de hele tafel op zo'n klein schermpje nog tijdig zichtbaar te krijgen, dat weet ik nog zo niet. Maar kijk: volgens mij slaagden de winnaars (Plum ... = Martha Wainwrong ain't Right ft. Lesley Demuynck) er wel in op een niet zo grote smartphone...

Nog meegeven dat ook de drankbestelling via de toepassing op tablet of gsm verliep (drankenbonnetje oproepen in apart menutje bovenaan quiztoepassing en met +-knoppen aanduiden wat je wou en versturen - levering vrij snel later aan jouw tafel), en de afrekening via een kaartje met een QR-code (eerst aan de bar saldo gaan opvullen met voorafbetaling). Wel even opletten als je dat tijdens een ronde wou doen, want er was weinig ademruimte om daarvoor te multitasken (antwoorden geven en bestellen ;) ). Maar toch ook hier: vernieuwend!

En ja, we zullen maar zeggen dat het was om de hele toepassing te testen, maar we waren één keer effectief te laat (buiten 15") om te antwoorden. En dan kwam een bezorgde "waar waren jullie?" op je tablet... Zeer empathisch! :P :mrgreen:
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door Keiem »

En wat met schrijffouten? Wordt Madona bijvoorbeeld fout gerekend?
Gebruikersavatar
Luk
Rock Legend
Berichten: 1055
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 23:15
Locatie: Aalst

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door Luk »

Goede vraag!
Hier het antwoord...
Bij de open vragen was er een tweemansjury die op hun laptop (achter de bar daar) zeer snel evalueerde of een antwoord goed gerekend kon worden.
Dat ging ook erg snel (voor 20 ploegen). Intussen kon de volgende vraag trouwens reeds gesteld worden.
quizfabriek
Roadie
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 12 jul 2019, 11:52

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door quizfabriek »

Luk schreef: vr 20 dec 2019, 15:53 Bij de open vragen was er een tweemansjury die op hun laptop (achter de bar daar) zeer snel evalueerde of een antwoord goed gerekend kon worden.
Dat ging ook erg snel (voor 20 ploegen). Intussen kon de volgende vraag trouwens reeds gesteld worden.
Klopt! De antwoorden die we bij de jury binnenkrijgen staan gegroepeerd. Als er 15 ploegen 'Madonna' antwoorden, 1 ploeg 'Madona' en 4 ploegen een verkeerd antwoord, dan moeten we enkel 'Madonna' en 'Madona' aantikken en bevestigen. De jury kan ook niet zien wie welk antwoord gegeven heeft, zodat de jury sowieso onpartijdig is. (De presentatoren krijgen achteraf wel te zien van wie welk antwoord is, en daar kunnen ze dan desgewenst op inspelen.)

Dank voor de leuke feedback, het doet altijd goed om te horen dat quizzers ons concept kunnen smaken!
Gebruikersavatar
tony servi
Roadie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 18:08
Locatie: Gent / Tony Servi Big Band

Re: Radio Quizfabriek

Bericht door tony servi »

I've seen the future. Ik stond in lang vervlogen tijden mee aan de wieg van Gent Quizt en kan enkel vol bewondering toezien wat Radio Quizfabriek hier doet. Ze zetten qua techniek en methodiek een nieuwe standaard in het quizmilieu, vind ik. Een disruptor voor de papieren quizzen die toch altijd blijven aanvoelen als examens: papieren uitdelen, een strenge juf die komt ophalen ("NU AFGEVEN"), luisteren naar de antwoorden, een ronde wachten op je score, zelf moeten bijhouden hoeveel je scoorde, en bij een verschil in telling van de jury: nog twee rondes wachten tot de examencommissie je klacht ontvankelijk verklaart en een oordeel velt. Pfff.

HIer instant gratification. Meteen het antwoord, meteen je score, meteen je ranking. Zo moet het. En bij open vragen kan de jury zich inderdaad beperken tot het delibereren van de antwoorden die ze niet vooraf hebben ingegeven. Als ze slim zijn (en dat zijn ze duidelijk), hebben ze al wat extra foute schrijfwijzes (Madona, Maddona) mee in de validatie gestoken, zodat ze ter plekke nog sneller kunnen verbeteren.

Inhoudelijk vond ik het ook zeer goed. De uitstapjes naar muziektheorie en klassieke muziek waren een verademing in een quizmilieu dat zich zo graag vernauwt tot pop- en rockfragmenten herkennen. Alleen uitkijken dat je geen dubbele vragen stelt. Nu zaten er drie vragen in over Iron Maiden, en passeerden de Stones ook een paar keer.

Toen Martha mij vroeg als vierde man, en ik me wat informeerde over de quiz, dacht ik: OH NO, een digitale quiz. Dat gaat geheid miserie zijn met zwakke wifi, met haperende toepassingen, met geroep en getier, mayhem. Maar niets van. Super smoothe techniek, en dito duopresentatie.

En drank bestellen met de app, betalen met een drankkaart met QR. Top! Was ook nodig, want je kon met je stoel geen kant op, als je zoals wij in het midden van de zaal zat.
Plaats reactie