1e Zottegemse Allround muziekquiz

Chris M
Rock Legend
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma 13 aug 2007, 15:46

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Chris M »

Tonyvdb schreef: * hecht meer belang aan (juiste) verbetering : alle lof voor de vrijwilligers die zoiets willen doen, maar ik had zo beetje de indruk dat het niet zo héél belangrijk wie derde was, dan wel vijfde etc..., terwijl dat voor quizgeeks zoals wij/ik toch wel vrij essentieel is, naast het quizplezier zelf natuurlijk.


xtra tip voor de jury, verbeter de antwoordformulieren in een andere kleur dan die waar ze in geschreven zijn, dat is veel duidelijker
wij gebruiken rood
een balkje aan de zijkant van het antwoordblad, met de puntentelling is ook handig.
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door peegee »

Hallo Sander,

Toffe quiz, ik ga het u persoonlijk zeggen, omdat ik nog een vraagje heb (wij waren redelijk snel weg en hebben niet de discussie voor de punten van Scary Monsters gevolgd): hoe zit nu de vork in de steel, waarom hebben zij 2 punten bijgehad? Er wordt beweert voor het feit, dat ze Chase ft. Status opgeschreven hebben, maar dat kan toch niet? Is niet correct; er stond duidelijk ft. .....

Peter
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door vinceluka »

peegee schreef:Hallo Sander,

Toffe quiz, ik ga het u persoonlijk zeggen, omdat ik nog een vraagje heb (wij waren redelijk snel weg en hebben niet de discussie voor de punten van Scary Monsters gevolgd): hoe zit nu de vork in de steel, waarom hebben zij 2 punten bijgehad? Er wordt beweert voor het feit, dat ze Chase ft. Status opgeschreven hebben, maar dat kan toch niet? Is niet correct; er stond duidelijk ft. .....

Peter
Wat ik hier lees omtrent de twist ivm eindstand staat me eerlijk gezegd niet aan.
eerst komt een zekere dumbo (wie is die gast eigenlijk?) insinueren dat wij met een discussie over 1 bepaalde titel (ik snap de kritiek van rubby op andere thread ook al niet maar soit) nog extra punten willen sprokkelen. Vervolgens wordt er gesproken van een vete, gelukkig snel weerlegd door zij die het kunnen weten. En nu denkt Peter blijkbaar een primeur opgevangen te hebben.
Kijk het zit zo
De organisatoren die ons een voortreffelijke quiz voorschotelden
maakten helaas de fout om geen tijd te laten om de punten van de laatste 4 ronden te kunnen checken.
na afroeping eindstand turfden wij telkens 1 punt meer op derdelaatste en voorlaatste ronde.
Ik wilde zelfs eerst niet gaan reclameren maar een ploegmaat drong daar toch op aan.
we overliepen voorlaatste ronde (en dat is niet de ronde met chase & status waar wij idd de featuring niet hadden maar waar wij de juiste punten kregen). in die ronde hadden wij van de jury 1 punt teveel en 3 punten te weinig gekregen. Oei daar al 2 punten erbij dus, de andere ronde werd zelfs niet meer geverifieerd want wij vroegen 2 pt en kregen ze ook.
Spijtig dat de organisatie deze beginnersfout maakte maar ze sloegen direct mea culpa. chapeau!

neem de gouden tips van Tony en Chris ter harte en dit wordt in versie 2.0 een topquiz.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door peegee »

Sorry, Vincent, het was zekere mijn bedoeling niet om een hetze te veroorzaken.
Ik ben het zeker met u eens dat ze de punten van de laatste reeksen best voorlezen of tonen voordat ze de einduitslag voorlezen. Verder wil ik niets afdoen aan jullie prestatie, maar er gingen geruchten over een paar punten bij voor het feit, dat jullie Chase ft. Status geschreven hebben, vandaar dat ik het graag eens hoorde. Ik nam eigenlijk gewoon al dat jullie op een ander antwoord 2 punten hebben bijgekregen (en heb zojuist gelezen waar...)....Ben gewoon een nieuwsgierig aagje :oops: :(....
Btw, hoe deze pb op het forum geraakt is, is mij nog altijd een wonder, dat was zelfs niet de bedoeling.
Snerinckx
Popstar
Berichten: 431
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Snerinckx »

De organisatoren die ons een voortreffelijke quiz voorschotelden
maakten helaas de fout om geen tijd te laten om de punten van de laatste 4 ronden te kunnen checken.
na afroeping eindstand turfden wij telkens 1 punt meer op derdelaatste en voorlaatste ronde.
Ik wilde zelfs eerst niet gaan reclameren maar een ploegmaat drong daar toch op aan.
we overliepen voorlaatste ronde (en dat is niet de ronde met chase & status waar wij idd de featuring niet hadden maar waar wij de juiste punten kregen). in die ronde hadden wij van de jury 1 punt teveel en 3 punten te weinig gekregen. Oei daar al 2 punten erbij dus, de andere ronde werd zelfs niet meer geverifieerd want wij vroegen 2 pt en kregen ze ook.
Spijtig dat de organisatie deze beginnersfout maakte maar ze sloegen direct mea culpa. chapeau!

neem de gouden tips van Tony en Chris ter harte en dit wordt in versie 2.0 een topquiz.[/quote]

Beste Heren muziekquizzers

Met dit blokje tekst zou ik graag afsluiten. Wat Vince Luka hierboven schreef is de absolute waarheid. Onze jury bestond uit 4 mensen waarvoor er 2 verantwoordelijk voor de gelegenheidsploegen en 2 voor de eliteploegen. Dat waren inderdaad met uitzondering van Daphne die medeorganisator was ( aantal rondes, antwoordbladen, tipbladen, veel logistieke zaken) een aantal vrijwilligers van de scouts. Naar de toekomst toe moeten we misschien eens overwegen om daar toch iemand te plaatsen die wat meer vertrouwd is met "de muziekquizzen". Desalniettemin was de voorlaatste ronde van de " Scary Monsters " op de titel van Shakira na correct verbeterd. Na hun klacht werd duidelijk dat het punt van de titel van Shakira teveel werd aangerekend, maar ook dat bij het optellen van de totale score van die ronde men 3 punten te weinig gehad heeft. Wat maakt dat : 41-1+3 = 43 . Dit voorval kan misschien te wijten zijn aan de vele optellingen van de FEAT & extra artiesten ( waarvan de kritiek volledig terecht was om de punten op het blad te zetten bij de deelnemers) maar daar kan ik niet met zekerheid op antwoorden aangezien ik niet aan de jurytafel zetelde. EEn ding weet ik wel zeker en ik heb het blad voor mij: Scary Monsters verdient op de voorlaatste ronde zeker de 43 punten die ze in uitgesteld relais gekregen hebben.

Ten tweede ben ik om mijn analyse helemaal af te ronden eens gaan snuffelen in de antwoordbladen van de gelegenheidsploegen. Daaruit blijkt dat de winnaar van de gelegenheidsploegen: Vive Laweit maar liefst 2 zaalsolo's behaald heeft met de titels van System of A Down en Tenacious D. Ook behalen ze nog een gedeelde zaalsolo samen Team 20 met de titel van C2C: " Down the road". Team 20 wist ook de titel van Herbie Hancock : " Watermelon Man" ( zaalsolo). Verder werden Hardwell en Nicky Romero wel een aantal keer genoteerd, zowel de titel als de uitvoerder. "Ook Flogging Molly" werd door een drietal ploegen neergepend. Tenslotte en dat vind ik persoonlijk de strafste was er ook één ploeg die de titel van Judas Priest op hun blad kreeg: " Heroes End".

Verder wil ik jullie bedanken voor jullie komst naar het verre Zottegem ( ver van de autostrade) maar ook om het vertrouwen te geven aan twee jongeren die eens een quizke willen organiseren. Uiteraard waren er de foutjes ( de ene al wat groter dan de andere) en die nemen we ZEKER mee. In de kritieken die we kregen kan ik me nagenoeg telkens vinden. Enkel op de reactie dat onze quiz voor jongeren zou bestempeld zijn ga ik niet helemaal mee. Ik snap uiteraard vanwaar dit komt, we hebben inderdaad veel meer elektronische muziek gevraagd dan op andere quizzen maar de muziek was echter wel nagenoeg evenredig verspreid over de verschillende decennia sinds 1960 ( veel werk aan gespendeerd).

En om af te sluiten vind ik persoonlijk dat deze mens een standbeeld verdiend :

veel dance bvb, niet iedereen kan daar weg mee, maar in Tomorrowland & co.-tijden kun je er niet (meer) om heen


Tot op een volgende quiz

Sander & Daphné
Gebruikersavatar
Cz-2mX
Lead Singer
Berichten: 228
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 17:58
Locatie: Where The Wild Things Are: Scary Monsters

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Cz-2mX »

(opgesteld zonder de vorige post (van de organisator) gezien te hebben)

Nog een paar tips voor de tweede editie:

- voor bv. een alfabetreeks met in alfabetische volgorde gespeelde fragmenten kan je die fragmenten beter 'letteren' dan nummeren: i.p.v. "fragment 10" zeg je beter "fragment J"; ploegen met (grote) gaten op het antwoordblad hebben daar vast baat bij;

- de gelegenheidsploegen hadden soms maar weinig aan de tips: weten dat een alliteratie in de titel zit en niet in de groep is niet meteen een grote hulp; bij - pakweg - Fleet Foxes vooraf een F... F... op het antwoordblad zetten, helpt (hopelijk) wel om meer punten te scoren;

- met een optimale afwisseling van kortere en langere reeksen (en/of een iets ruimer bemande/bevrouwde jury) moet het ook mogelijk zijn een paar extra tussenstanden te geven, wat in niet geringe mate bijdraagt tot de spanning en het quizplezier.

Bestaat er overigens ergens zoiets als een 'Praktisch Gidsje voor de Beginnende (Muziek)quizorganisator'? Of geven we hier zelf wat aanzetten op het forum?
"Scary monsters, super creeps / Keeps me running, running scared" D. Bowie
Snerinckx
Popstar
Berichten: 431
Lid geworden op: vr 25 mar 2016, 18:32

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Snerinckx »

- de gelegenheidsploegen hadden soms maar weinig aan de tips: weten dat een alliteratie in de titel zit en niet in de groep is niet meteen een grote hulp; bij - pakweg - Fleet Foxes vooraf een F... F... op het antwoordblad zetten, helpt (hopelijk) wel om meer punten te scoren;



Bedankt voor de reactie! Maar bovenstaande was reeds het geval. Voor de alfabetrondes kregen de gelegenheidsploegen inderdaad:

A A op hun blad + in het juiste kadertje ( titel of uitvoerder- kadertje)

En voor de lonely letter -ronde net hetzelfde, daarbij wist men zelf of de lonely letter vanachter, in het midden of vanvoor moest ingevuld worden bij de artiest of titel.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Rubby »

vinceluka schreef:(ik snap de kritiek van rubby op andere thread ook al niet maar soit)
Welke kritiek ?
Ik ben kritisch voor mezelf dat ik niet meer mee kan met bepaalde discussies over nummers (die ik helemaal niet ken) en het plezier op deze manier voor mij wat weg gaat.
Als ik op deze manier mensen al tegen de schenen schop , sorry, maar heel gevoelig hoor, amai :roll:
Ik quiz de laatste tijd minder, help niet veel meer mee in de organisaties, ben niet zoveel meer op het forum (ja ik post de analyses van Leen en Hugo) en de goesting zal er niet op verbeteren als er zoveel onverdraagzaamheid is (enkel de taborschoolquiz ligt me nog nauw aan het hart).
Als ik nog eens iets post zal ik heel goed opletten hoor :oops:

Als ik quiz wil ik vooral een leuke , ontspannende avond hebben (na een drukke werk en gezinsweek) maar voor sommige mag, kan dit blijkbaar niet meer, ik begrijp ten volle de gedrevenheid van veel quizzers , maar ik denk dat het plezier van veel "middenveldploegen" aan het verdwijnen is .
(ik vrees dat deze discussie er al eens geweest is :twisted: )

Als ik lees waarover er soms gediscussieerd bij andere besprekingen (zie nu ook de quiz in Zottegem) , vraag ik mij echt af of ik nog wel iets weet en of er daar nog plezier aan is :?
Laatst gewijzigd door Rubby op di 27 sep 2016, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2230
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Methos »

Ik geef volgend jaar ook mijn officiële 'eersteling' in het circuit en ik ga dat met héél veel zorg en héél veel tijd voorbereiden. Sander en Daphné hebben dat ook gedaan en daarvoor verdienen ze enkel en alleen maar lof. Ik zal waarschijnlijk ook wel schoonheidsfoutjes maken, ook al hoop ik uiteraard van niet, en daarom vind ik het wat sneu voor hen dat hun mooie initiatief nu een beetje ontaardt in een welles-nietes-discussie over een detail (ja, ok, het gaat over winst of niet maar dat werd amicaal opgelost door de pale riders en monsters op de avond zelf, dus chapeau hiervoor). Hoofddoel van een quiz blijft voor mij amusement en die lading dekte deze vlag volledig. :handgestures-thumbupright:

Als ik aan deze quiz terugdenk, overheerst bij mij vooral het gevoel dat ik blij ben dat er eens nieuw bloed in het circuit is. Dus... graag meer! Er worden zoveel quizzen gemaakt met een bepaalde 'smoel' en daar heeft men vrede mee omdat men het gewend is van die of die organisator. Wel, als Sander en Daphné een voorkeur hebben voor wat meer elektro, go for it. Niets mis mee, zeg ik dan. Voor elke quiz is er wel een publiek en ik zal m.a.w. als eerste graag terug aanschuiven voor de tweede editie.
Greatest Tits
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Jorgen VG »

-
Laatst gewijzigd door Jorgen VG op wo 28 sep 2016, 04:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Keiem »

In onze ploeg zit de sfeer nog goed. Wij kwissen nog steeds erg graag en gedreven (beetje té, volgens sommigen, maar daar trekken we ons niets van aan). Het blijft mijn hobby #1. Jammer als dat bij anderen niet zo is, maar ploegen komen nu eenmaal op en verdwijnen weer. Dat is altijd zo geweest. Jorgen zou trouwens altijd nuttig zijn in onze ploeg (ware het niet dat we meestal voltallig geraken).
En bij de meeste hobbies is de strijd tussen deelnemers veel bitsiger dan in het muziekquizzen. Ik heb ooit poolbiljart gespeeld, daar was ook elke avond wel een keer ambras. En we gaan het nog niet over amateurvoetbal of duivensport hebben!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door kasenco »

Het is geen nieuwe discussie dat de tendens al een paar jaar is dat (vooral 2000+) muziek niet obscuur genoeg kan zijn om gevraagd te worden in een muziekquiz. Een nummer één hit van Abba wordt afgewisseld met een albumtrack van At The Drive In. Evenwicht in jaartallen... absoluut. In moeilijkheid... I don’t think so.

Met deze quote van Jörgen ben ik het absoluut 100% eens !!!!
Ook bij mij is de laatste jaren het quizplezier afgenomen. Bij recente fragmenten hoor ik het vaak in Keulen donderen terwijl ik nog dagelijks naar StuBru luister op mijn werk. Vroeger kon je hiermee een quiz winnen, maar nu ben je verplicht om op sites waar ik het bestaan zelfs niet van af weet te gaan zoeken naar steeds meer obscure uitvoerders. De radio is al lang geen maatstaf meer.....
Dumbo
Roadie
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 sep 2008, 16:54
Locatie: Boortmeerbeek

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door Dumbo »

vinceluka schreef:eerst komt een zekere dumbo (wie is die gast eigenlijk?) insinueren dat wij met een discussie over 1 bepaalde titel nog extra punten willen sprokkelen.
“Die man” was er al lang voor u met quizzen begon. Ik kom nog uit de tijd dat quizzen gewonnen werden door mensen die naar muziek luisteren en niet door mensen die muziek blokken of lezen. Al begrijp ik heel

Ook uit mijn tijd is de spreuk dat wie het schoentje past het mag aantrekken.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door SpeedKing »

kasenco schreef:Het is geen nieuwe discussie dat de tendens al een paar jaar is dat (vooral 2000+) muziek niet obscuur genoeg kan zijn om gevraagd te worden in een muziekquiz. Een nummer één hit van Abba wordt afgewisseld met een albumtrack van At The Drive In. Evenwicht in jaartallen... absoluut. In moeilijkheid... I don’t think so.

Met deze quote van Jörgen ben ik het absoluut 100% eens !!!!
Ook bij mij is de laatste jaren het quizplezier afgenomen. Bij recente fragmenten hoor ik het vaak in Keulen donderen terwijl ik nog dagelijks naar StuBru luister op mijn werk. Vroeger kon je hiermee een quiz winnen, maar nu ben je verplicht om op sites waar ik het bestaan zelfs niet van af weet te gaan zoeken naar steeds meer obscure uitvoerders. De radio is al lang geen maatstaf meer.....
Denk dat alle bovenstaande waar is, maar het zou geen reden mogen zijn om het spelplezier te bederven. Again (and again and again), het zou vermeden kunnen worden door betere aankondigingen en omschrijvingen van de verwachtingen. Hier blijft het schoentje knellen imho versus pakweg het algemene quizcircuit: er is geen aanduiding van A tot E quiz, en soms draaien quizzen niche uit zonder dat dat zo aangekondigd is.

Denk dat weinig organisatoren zich die moeite zouden willen getroosten, maar in wezen kan je een hitlijstgehalte wel afchecken en zou je kunnen meegeven: er zijn voldoende sites waarin je kan checken of een nummer gechart heeft of niet. Een A tot E en hitgehalte meegeven zou keuzes voor bepaalde quizzen beter kunnen sturen.

Zelf heb ik de pech naar +2000 muziek te luisteren die niet op de radio wordt gedraaid, maar ook niet tot het 'algemeen gangbare' alternatieve circuit hoort. En, in tegenstelling tot wat velen van mij denken, ben ik ook geen metalhead pur sang. Dus heb ik het zowat op elke quiz vlaggen met een smaak die tussen alle stoelen en banken doorheen valt. Daarom speel je ook in team. Iemand anders moet dat dan maar opvangen. Ik probeer mijn deel zo goed en zo kwaad mogelijk te doen, that's it, en ik beleef daar nog altijd plezier aan.

Er komt duidelijk een aflossing van de wacht aan binnen het circuit, en wie kan daar wat op tegen hebben. Zij zijn de toekomste muziekquizorganisatoren. En wat ooit gangbaar was, wordt straks voer voor oldiesquizzen. Qua leeftijd zit ik daar wat tussenin, maar kan ook totaal niet mee met de smaak van de youngsters. Ik probeer die quizzen te mijden en die er uit te kiezen die me (nog enigszins) liggen. Maar als het leuk is, vind ik het te leuk om te laten schieten. Dat heb ik nog op een 12-15-tal quizzen, meer probeer ik er ook niet te spelen (want dan stapel ik de teleurstellingen en degouts op).

Minder deelnemers zal daar ook een gevolg van zijn: er zijn al heel veel nichequizzen die, zonder dat predikaat te dragen, een nichepubliek trekken die net die quiz wel willen spelen. Maar de anderen vooral niet. Daar moet die organisator dan ook meer mee tevreden zijn. Zelf heb ik altijd quizzen voor 15 ploegen gemaakt en geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om er een te maken voor 30 (hoewel de Los Locos-quiz nu wel naar het middenvak aan het schuiven is).

Een quiz maken voor iedereen is perfect mogelijk, denk dat Respons het beste voorbeeld is - daar zitten ze alweer aan 40 ploegen. Maar niet elke organisator wil dat, en ook dat is dan weer te begrijpen. Als Zottegem de kaart van de elektronica wil trekken, moeten ze dat vooral doen. Maar: aankondigen! Ik blijf er dan wijselijk weg en schrijf ondertussen in voor de Beernem Is Burning Quiz. Iedereen tevree!

En nu helemaal terug naar af: de (toch welgekomen) indeling en classificering zal er niet komen, want de boer dronk een glas, plaste een plas, en alles bleef zoals het was (op dit forum, omdat niemand het echt in handen heeft).
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
aLEEce in chains
Rock Legend
Berichten: 1703
Lid geworden op: zo 21 feb 2010, 20:53
Locatie: The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse / Riekt, m'n ass, Lee?

Re: 1e Zottegemse Allround muziekquiz

Bericht door aLEEce in chains »

Ik ga me niet mengen in de discussie ook al heb ik hier een mening over.
Ik wil wel kort reageren op de opmerking van ambiance en dergelijke. Sfeer en plezier maak je als team vooral zelf. Als je pas een leuke avond gehad hebt nadat de muziek vollenbak je goesting is, dan ben je volgens mij fout bezig. Voor ons team is een avond pas geslaagd als we gelachen hebben, en zij die al bij ons hebben aangeschoven zullen dat normaal ook kunnen beamen. We hebben onze zaligste avond trouwens beleefd op één, naar mijn aanvoelen, inhoudelijk moeilijkste quiz die ik al gespeeld heb (sorry SepPuKu :mrgreen: ). Om maar te zeggen dat je de sfeer grotendeels zelf bepaalt.

Anyway, back on topic: jullie quiz zag er niet simpel uit Snerinckx, maar ik vind de playlist zeker interessant genoeg om naar een tweede editie af te zakken.
7de Beernem is burning-muziekquiz 15/03/2024 te Beernem
Plaats reactie