Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Plaats reactie
Phike
Popstar
Berichten: 333
Lid geworden op: ma 09 nov 2015, 21:11

Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Phike »

Zaterdag onze allereerste kwis ooit georganiseerd. We delen graag onze ervaringen met iedereen en meer in het bijzonder met onze medemensen die ook voor het eerst een kwis zouden organiseren.
Onderstaand is zeker geen absolute waarheid, maar wel hoe wij het ervaren hebben.
1. Wat er ook gebeurt blijf kalm. Iedereen beseft dat een eerste muziekkwis met de nodige kinderziektes te kampen zal hebben. Ze zullen jullie niet afrekenen op de fouten maar wel op jullie vermogen om het recht te trekken.
2. Zet gevestigde waardes op de eerste rij. Het zijn professionele kwissers en zijn bereid je tijdens de kwis te coachen. Sta dan ook open voor hun tips tijdens de kwis en pas je aan indien nodig en waar mogelijk.
3. Print je antwoordbladen niet recto-verso. Ok het bespaart bomen, maar daardoor worden de antwoordbladen slechts om de twee rondes opgehaald waardoor de verbeteraars telkens een piek aan verbeterwerk hebben.
4. Baseer je op de juiste bronnen. In het kwis-milieu hechten ze meer belang aan sites zoals Ultratop.be, Top 30 archief, … dan aan Wikipedia. Een site die we niet kende maar blijkbaar wel de referentie is, is originals.be
5. Als je een zaal huurt: vraag dan op voorhand waar de thermostaat is. Hadden we dat gedaan dan hadden we onze kwis niet in subtropische temperaturen gehouden.
6. Zorg voor een goeie muziekinstallatie… het is nu eenmaal een muziekkwis.
7. Begin op tijd, maar dan ook niet te stipt. Het academisch kwartiertje lijkt hier ook gangbaar
8. Wees consequent met het verbeteren en maak duidelijke afspraken met de verbeteraars.
9. Test je kwis op voorhand met een testpubliek. Het haalt de meeste technische foutjes eruit en heeft als voordeel dat je ongeveer weet hoe lang de kwis zal duren.
10. Als je keuze hebt: kies voor vierkantige tafels. Dit maakt de communicatie tussen de ploegleden eenvoudiger.
11. Probeer na elke ronde een tussenstand te geven. Dit bouwt de spanning op.
12. Om dit te kunnen doen, kan je best 1 verbeteraar per 5 ploegen voorzien. Op deze site wordt minder gesuggereerd, maar voor een eerste editie kan je best wat meer voorzien.
13. Tweemaal zelfde artiest laten horen is not done.
14. Als je een beamer ter beschikking hebt, gebruik die dan ook ten volle om bv tussenstanden te projecteren. Als je echter niet 100% comfortabel voelt met PCs, kan je hier echter beter van blijven… Additionele stress is voor niks nodig 
15. Vermijd een ronde met enkel herkennen van liedjesteksten. Dit werd door de deelnemers als een stil/leeg moment ervaren, en als presentator sta je tijdens een ronde daar 5 minuten te schilderen.
16. Voorzie genoeg medewerkers: voor 25 ploegen hadden we 4 mensen in de keuken, 3 mensen in de zaal (drank + antwoorden verzamelen), 4 jury-leden, 1 kassier en 1 presentator. We hadden het gevoel dat we 1 persoon te weinig hadden in de zaal, en 1 jury-lid te weinig hadden om te verbeteren.
17. Werk met drankkaartjes die te koop staan bij inkom. Dit vermijdt dat bij bestelling van drank er continu met geld moet gegoocheld worden. Wees ook zo royaal om het niet verbruikte deel van de drankkaartjes terug te betalen als er om gevraagd wordt.
18. Voorzie ook iets om te eten. In ons geval bitterballen en kaasborden.
19. Voor dat je een proclamatie houdt, kan je best de eindscores met elke ploeg uit de top 5 afchecken. Zo vermijd je discussies over juiste scores nadat de deelnemers hun prijs hebben gekregen.
20. Automatiseer je kwis door bv een powerpoint-presentatie of door de muziek in een playlist/CD toe te voegen in de juiste volgorde.
21. Doe mee aan voldoende kwissen voor je aan je kwis begint. Het geeft je een eerste zicht op wat gangbare praktijken zijn in het kwis-milieu, zorgt dat je (al is het maar van naam) enigszins gekend bent in het milieu, wekt sympathie (de ene aanwezigheid wordt soms gerouteerneerd met een andere aanwezigheid) en je kan de kwissen gebruiken om te flyeren.
22. Betaal Sabam. Het kostte ons maar 12€ en hierdoor hoef je niet wakker te liggen van een Sabam-inval
23. Maak het niet te moeilijk. Voor een eerste editie moet je niet mikken op de topploegen, maar voornamelijk op gelegenheidsploegen die uit de eigen leden/collega’s/vrienden samengesteld zijn.
24. Maak reclame op verschillende websites en sociale netwerken. Hou je inschrijvingslijsten op deze sites ook up2date
25. Voorzie stylos. Alhoewel dit het enigste wapen zou moeten zijn die meegenomen zou moeten worden door kwissers, zou je er versteld van zijn hoeveel ploegen zonder stylo toekomen.
26. Hou een pauze voor de rokers en voor sanitaire stops. 15 minuten was voor ons een perfect evenwicht.
Zaterdag 14/01/2023: 7de Matchpoint muziekkwis in Gent (Sint-Denijs-Westrem)
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door DVNO »

Mooi lijstje, dat een groot aantal valkuilen kan vermijden. Kan een zeer handig instrument zijn voor beginnende organisatoren. :handgestures-thumbupright:
Als ik zo vrij mag zijn nog enkele aanvullingen te doen:
1. Doe zelf mee:
Phike schreef: 21. Doe mee aan voldoende kwissen voor je aan je kwis begint. Het geeft je een eerste zicht op wat gangbare praktijken zijn in het kwis-milieu,
Dit is en blijft voor mij dé belangrijkste regel: beter goed gestolen dan slecht bedacht. Steel met je ogen en wees absoluut niet bang om bepaalde zaken uit andere quizzen te kopiëren.

2. Score
Phike schreef: 14. Als je een beamer ter beschikking hebt, gebruik die dan ook ten volle om bv tussenstanden te projecteren. Als je echter niet 100% comfortabel voelt met PCs, kan je hier echter beter van blijven…
Niemand is inderdaad verplicht om er een visueel pareltje van te maken. Een andere veel gekozen oplossing voor de score-weergave zonder te werken met PC is de volgende:
Geef gewoon bij je antwoordbundel een extra blad met daarop elke ploeg in de eerste kolom onder elkaar. Op elke rij voorzie je dan een hokje per ronde zodanig dat je voor elke ploeg de scores per ploeg kan noteren (eventueel met een tussenstand net voor de pauze).
Om de 2 a 3 ronden overloop je dan telkens de ronde-punten en het tussentotaal. Iets zoals hieronder.
Afbeelding
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door peegee »

en (om aan te vullen) wat die score betreft: als ge een verbinding maakt met de beamer, dan kunt ge uw scores ook projecteren.

wat de betaling van de drank en de sneukelingen betreft kunt ge dat op 2 manieren doen: (1) met drankkaarten, ofwel (2) de teams laten betalen op het einde van de avond; dat vergt ietske meer werk achteraf maar géén druk van drankkaarten en foutjes bij het wegstrepen van de halve eurotjes (wat bij ons niet gebeurd is afgelopen zaterdag, hoor ;-) )

Nog een tip, die ik kan meegeven:

Als ge vraagt om acteurs of films (zoals afgelopen zaterdag), probeer die dan te integreren in een ronde, waar ge toch ook de artiest/groep en titels vraagt, anders wordt het teveel een film-quiz in plaats van een muziekquiz

Zeker als ge het doet om een duit in de kassa van de club (hier was het tafeltennis, hè!?) heb ik nog wel een tip of twee:
(1) hou de quiz over het algemeen gemakkelijk, waarbij ge, zeker voor de gelegenheidsploegen (vrienden/meedespelers, etc) toch best wel een pak titels laat horen; de geroutineerde quizzers kennen die meestal toch wel, de gelegenheidsquizzers kunnen op die manier toch de helft van de punten halen dankzij het opschrijven van de titels. Steek er per ronde een 2 - 3 tal kuitenbijters in om het verschil te maken bovenaan de ranking
(2) als ge wat prijzen op overschot hebt, hou een tombola; trekken van de winnende prijzen na de laatste ronde; dat geeft de jury wat meer speling om de laatste rondes op het gemak na te kijken

Verder nog dit: zorg voor prijzen voor alle deelnemers. Al zijn het maar kleine prijzen; op een muziekquiz past altijd een prijzentafel met wat cd's; bier is altijd plezant, maar cd's worden door de muziekquizzers rapper meegedaan dan flessen bier (ik ben hier nu toevallig wel een uitzondering op)
Dat hoeven niet de laatste nieuwe cd's te zijn, hoor...
Gebruikersavatar
Maledictus I
Rock Legend
Berichten: 1658
Lid geworden op: ma 03 sep 2007, 15:40

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Maledictus I »

27. Schrijf niet 'kwis' maar 'quiz'.
Beatus vir qui suffert tentationem
Quoniam cum probatus fuerit accipiet coronam vitae
Gebruikersavatar
Sander
Superstar
Berichten: 903
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 12:47
Locatie: Comfortably Dumb

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Sander »

Maledictus I schreef:27. Schrijf niet 'kwis' maar 'quiz'.
:lol: :lol:
Gebruikersavatar
Sander
Superstar
Berichten: 903
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 12:47
Locatie: Comfortably Dumb

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Sander »

Phike schreef:22. Betaal Sabam. Het kostte ons maar 12€ en hierdoor hoef je niet wakker te liggen van een Sabam-inval
Is dit effectief vereist? Elders op dit forum werd het tegendeel al eens beweerd, meen ik me te herinneren. Iemand die dit kan bevestigen?
Ik zou het graag willen weten, want indien nodig betaal ik de volgende keer ook liever die € 12.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Keiem »

De laatste keer dat ik dit checkte was 4 jaar geleden. Toen was de regel: muziekkwissen -quizzen mogen georganiseerd worden zonder Sabam vergoeding tenzij er muziek gedraaid wordt tijdens de pauzes. Maar ik weet niet in hoeverre dit nu nog geldig is.
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door beautiful freak »

Ik weet niet of die Sabam-regels intussen veranderd zijn (normaal geen Sabam, dacht ik), maar zelfs mochten we weer in het "oude scenario" zitten, dan nog hangt het af waar je de quiz laat plaatsvinden. Als je een muziekquiz organiseert in een café of een zaaltje aan een café, is de Sabam normaal al gecoverd door de uitbater van de zaak, dus hoef je daar sowieso niet van wakker te liggen.
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1643
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door tequila »

Bij mijn weten moet je nog altijd Sabam betalen bij muziekquizzen.
Een paar jaar geleden moest je dit inderdaad even niet maar daarna zijn de regels terug veranderd.
Op een bepaald moment had men mij bij mijn aangifte inderdaad gemeld dat ik de quiz niet meer hoefde aan te geven, dus het daaropvolgende jaar deed ik dat ook niet. Daarop heb ik toen een mail van Sabam gekregen met het vriendelijke verzoek dit toch te doen. De regels waren opnieuw veranderd.
Deze bijdrage is evenwel niet zo hoog (28 euro), dus dat valt wel mee.

Bij zalen is de billijke vergoeding dikwijls wel geregeld maar meestal toch niet de Sabam-bijdrage.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3326
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door SpeedKing »

Heb een soortgelijke ervaring als Ivo: er zit totaal geen regelmaat in. Het ene jaar krijg ik een factuur achteraf, het andere niet. Al meer niet dan wel. Nochtans op dezelfde locatie. En ook een keer vooraf de vraag tot betaling gekregen.

Ik geef nooit iets aan, maar krijg ook geen boete. Bedrag idd zeer laag, dus ik betaal gewoon. Kan niet zeggen dat ik ooit onredelijk last heb gehad met Sabam.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door Rock Monsieur »

tequila schreef:Bij mijn weten moet je nog altijd Sabam betalen bij muziekquizzen.
Een paar jaar geleden moest je dit inderdaad even niet maar daarna zijn de regels terug veranderd.
Op een bepaald moment had men mij bij mijn aangifte inderdaad gemeld dat ik de quiz niet meer hoefde aan te geven, dus het daaropvolgende jaar deed ik dat ook niet. Daarop heb ik toen een mail van Sabam gekregen met het vriendelijke verzoek dit toch te doen. De regels waren opnieuw veranderd.
Deze bijdrage is evenwel niet zo hoog (28 euro), dus dat valt wel mee.

Bij zalen is de billijke vergoeding dikwijls wel geregeld maar meestal toch niet de Sabam-bijdrage.
Vorig jaar voor de organisatie van onze quiz nog eens alle Sabam-wetgeving uitgeplozen en dat klopt perfect met wat Tequila hierboven allemaal zegt.
Sabam is nog steeds verplicht. Billijke vergoeding trouwens ook, maar zoals Tequila hierboven ook reeds aangeeft wordt de Billijke Vergoeding in een zaal meestal per forfait (jaartarief) geregeld door de uitbaters van de zaal (in ons geval het gemeentebestuur).
Sabam is meestal apart per activiteit en prijs wordt bepaald aan de hand van aantal deelnemers, toegangsprijs, prijs consumptie, oppervlakte dansvloer, ...
biko
Groupie
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 30 apr 2017, 13:42

Re: Ervaring bij organiseren allereerste kwis

Bericht door biko »

Boys,(dat zie je toch het meest op dergelijke quizen)

Allemaal van harte bedankt voor de nuttige tips.Die wij meenemen naar het najaar,dat organiseert Natuurpunt Ninove een muziekquiz.VOOR GELEGENHEIDSPLOEGEN

VR GRT
Plaats reactie