06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

RutgerG
Popstar
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door RutgerG »

Wat mij betreft een absolute topquiz :clap: :clap: :music-rockout:

Inhoudelijk lag deze quiz mij (nog meer dan de 2000+quiz in Melsele vorig jaar) zeer goed. Ik heb veel persoonlijke favorieten gehoord. Ook de inkleding van de quiz was zeer goed. Enkel zo’n aardrijkskunderonde is wat jammer aangezien dat op heel veel muziekquizzen voorkomt en dezelfde nummers zo keer op keer terugkeren. De outroronde was ook helemaal niet ons ding. De gespeelde nummers kende ik zo goed als allemaal, maar puur op outro heb ik er geen 5 herkend. Wat wel zuur is natuurlijk. Een nummer als Blow van Ghinzu is toch moeilijk genoeg denk ik om in een gewone ronde te vragen, op basis van de outro is dat wel echt heel moeilijk.

Ik wil vooral mijn dank uiten voor de 2 zeer leuke theorierondes (en de ronde met de albumhoezen). Ik speel heel graag theorierondes, en gisteren waren die erg gevarieerd en goed gevonden.
Mijn teamgenoten waren ietwat teleurgesteld in de quiz omdat ze veel meer ultratopnummers en 90’s trash verwachtten. Op veel andere muziekquizzen is het daarentegen meestal ikzelf die teleurgesteld ben omdat er bijna uitsluitend hits en radiovriendelijke nummers gevraagd worden. Voor mij hoeft deze quiz dus absoluut niet veranderd te worden, enkel de aankondiging kan wat specifieker. Er is zeker een ruim doelpubliek voor dergelijke quiz.

Temidden het sterke deelnemersveld zijn we ook tevreden met onze 11e plaats. Als er volgend jaar een vervolg komt, zal ik zeker aanwezig zijn.
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DVNO »

Ook ik kan mij grotendeels vinden in de meeste commentaren hierboven. Toch nog een poging van een eigen inbreng.

Misschien beginnen met een puntje van empathie. Ook toen ik voor de eerste keer meehielp aan de organisatie van de Espen-quiz, zijn we in diezelfde verleidelijke valkuilen getuimeld: onze favorietenronde was een slachtbank en ook wij hadden precies de neiging om iets teveel te willen vandeneerstekeer. Dit zal waarschijnlijk wel bij velen onder ons hier zeer herkenbaar zijn.
't Is logisch dat je eindelijk eens je 'eigen' muziek op een quiz wil (laten) horen, maar de vraag is: wordt je quiz daar altijd beter van? En vooral: in welke gradatie gaan we dat doen?
Daartegenover staat als een paal boven water: doe gewoon wat je zelf wilt doen. Anders hadden we nooit Benjamin Clementine, The Knife (ook al stond ie wat verkeerd gecast :) ;) ), Wolf Alice.... gehoord. En ja hoor, die platen komen bij mij ook lekker zoet binnen.

Het is zeer moeilijk om aan te kondigen wat je nu precies met je quiz wil bereiken zonder al te veel de inhoudelijke sluier op voorhand op te lichten. Ik vind dat je niet per se tot in het detail moet weergeven op dit forum waarover je quiz zal gaan (genres,...) Het is ook gewoon leuk om nieuwe dingen te ontdekken. Maar als je het wel doet, let dan gewoon goed op. We mochten blijkbaar niet te veel Ultratop-muziek verwachten, maar dan is het woordje 'Pop' misschien wel wat verkeerd gekozen. Mijn gevoel is dat er weinig populaire muziek de revue gepasseerd is.

*Zoals gezegd uiteindelijk wel veel goede muziek gehoord en uiteraard uit de decennia waar ikzelf ook iets sterker in ben (wegens ook enkel deze jaren zelf in levende lijve meegemaakt).
*Zeer originele rondes: XX-ronde, thema-rondes,... Ik vond trouwens dat de Aardrijkskunde-ronde hier juist wel een bewijs was van dat er meer mogelijk is dan in 'clichés' te hervallen (waar niets mis mee is uiteraard). Zelden Odessa (Caribou :music-listening: ), Leipzig, Limassol,... in die context tegengekomen op een quiz. Ook daarvoor, dank u wel!
*Zeer mooie locatie trouwens ook. Uitgebreide drank- en spijskaart, dat kon mijn zwangere vriendin wel appreciëren :handgestures-thumbupright:

Kortom, ik heb wel genoten van mijn zaterdagavondje. En dat is nog steeds het voornaamste op een quiz wat mij betreft. C U Next year!!! :handgestures-thumbupright:
RutgerG
Popstar
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door RutgerG »

DVNO schreef:Ook ik kan mij grotendeels vinden in de meeste commentaren hierboven. Toch nog een poging van een eigen inbreng.
Ik vond trouwens dat de Aardrijkskunde-ronde hier juist wel een bewijs was van dat er meer mogelijk is dan in 'clichés' te hervallen (waar niets mis mee is uiteraard). Zelden Odessa (Caribou :music-listening: ), Leipzig, Limassol,... in die context tegengekomen op een quiz. Ook daarvoor, dank u wel!
Die aardrijkskunderonde komt toch in ongeveer 1/3 van de muziekquizzen voor? Dat is toch mijn aanvoelen, ik speel amper 5 a 10 muziekquizzen op een jaar. Leipzig was alleszins als de 3e keer op rij zelfs dat ik die krijg in een muziekquiz in een aardrijkskunderonde. Op basis van de plaatsen en de jaartallen op het blad konden we op voorhand al Oostende (Spinvis), Odessa (Caribou), Nantes (Beirut, ook een absolute klassieker in aardrijkskunderondes) ... voorspellen en dat kan toch de bedoeling niet zijn van een quiz. Al is dat bij deze quiz echt maar detailkritiek van mijn kant, ik vond de quiz ronde na ronde leuker worden.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Rubby »

Ik sluit mij ook aan bij de meeste commentaren,
Leuke quiz, mooie locatie, te eenzijdig, te moeilijk, ... maar zeker zijn plaats waard.
Themarondes heb ik zeker niets op tegen :D
(rond film - tv - sport - ...) waren de meest toegankelijke volgens mij.
De favorieten en outro's waren inderdaad niet te doene ... (typische fout bij een eersteling :teasing-blah: ).
Met een goed gevoel naar huis gaan is inderdaad ook altijd leuk, maar die laatste ronde was er echt wel over :evil:
Ik vrees wel voor de toekomst om terug een volle zaal te krijgen.
Achteraf tevreden over het resultaat (5de met sympathy), alhoewel ik mijn inbreng heel beperkt vond :(
Zeker geen quiz voor een testedoene team :think:
Iets meer toegankelijker en ik probeer wel ergens terug aan te sluiten ;)
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

ANALYSE THEORIERONDE 1

MAXIMUM TE VERDIENEN PUNTEN = 27
AANTAL TEAMS = 35

OPGAVE

5 puzzels - Het eerste karakter van de bandnaam, artiest, logo of albumcover. Samen vormen de karakters 1 andere band.
Telkens 1 punt per juiste band of artiest

OPLOSSINGEN

Aphex Twin (26)
Linkin Park (18)
Tenacious D (29)
James Blake (30)
--> ALT-J (29)

Him (19)
A$AP Rocky (17)
Interpol (29)
Mauro Pawlowski (20)
--> HAIM (29)

2 Fabiola (35)
Pinback (12)
Alabama Shakes (33)
Courtney Love (35)
--> 2 PAC (34)

Sia (27)
Unknown Mortal Orchestra (4)
Muse (9)
4 Non Blondes (27)
(The) 1975 (13)
--> SUM41 (19)

Wu-Tang Clan (30)
Iron & Wine (16)
London Grammar (27)
Caribou (22)
Omar Souleyman (25)
--> WILCO (29)

CONCLUSIES

- hoogste score: 25 op 27 voor De Buis Van Eustachius, Zootje Ongeregeld, Wag Team & A Tribe Called Wuk Est
- 4 teams konden Unknown Mortal Orchestra raden --> De Buis Van Eustachius, Wag Team, A Tribe Called Wuk Est & Sympathie Vur Den Duvel
- 2 Fabiola en Courtney Love werden door iedereen geraden
- gemiddelde score: 18 op 27
- opvallend: Mauro werd onder andere verward met MGMT, Bob Dylan en The Magician. Omar Souleyman zag er ook blijkbaar uit als Frank Zappa en 1 team dacht aan 'Rape The Sheep' bij de albumhoes van Interpol.
RutgerG
Popstar
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 20:01

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door RutgerG »

Kan er ook iemand de volledige einduitslag posten? Wij zaten helemaal achteraan en hebben dus (buiten ons eigen resultaat) totaal geen zicht op de rest van de stand.
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

VOLLEDIGE UITSLAG


MAXIMUM TE VERDIENEN PUNTEN = 450

1 Wag Team 383 (85%)
2 De Buis Van Eustachius 382
3 Bruce Horny & The Rest 370
4 Paris Hilton Lookalikes 367
5 Sympathie Vur Den Duvel 364
6 Starbuk & Sam Gooris 362
7 De Sticky Bananen 362
8 Garnizoen! 360
9 A Tribe Called Wuk Est? 357
10 Zootje Ongeregeld 343
11 De Monica Sweetheart Fanclub 336
12 the 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse 333
13 String Quartet 329
14 Vlassenbroek2000 325
15 Silly Wommers 323
16 Team Materne 313
17 The Holly's 306
18 Fab 4 303
19 No ID 291
20 Rock Monsieur 287
21 De Stimpy's 273
22 LOU 271
23 Green Onions 268
24 JD & The Kinky Ballerina's 266
25 My Dying Pride 257
26 Comfortably Dumb 250
27 Prijsdinkkamp 239
28 Hijsberen 231
29 Team Turquoise 230
30 De Roeligans 229
31 Los Locos 218
32 De Profiterollekes 214
33 Suzy Q 195
34 Guns & Nozems 173
35 De Piazzadora's 137

30 van de 35 teams zijn dus geslaagd! Ik heb ooit al grotere slagvelden gezien op quizzen ;)
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2230
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Methos »

Voor mij was dit niet echt een eersteling aangezien ik me nog goed de If Only Music Could Talk Quiz van oktober 2014 herinner. Het concept was enigszins aangepast aangezien het nu van 90-2015 ging maar de aparte insteek bleef intact. Ik wist m.a.w. op voorhand maar al te goed dat ik naar een puur alternatieve quiz ging waar er amper tot geen pop zou gevraagd worden (in tegenstelling tot de aankondiging), vandaar dat ik aansloot bij Silly Wommers aangezien ik mijn collega's van Abeelken nooit had kunnen overtuigen om terug te keren na het debacle van de vorige keer. Bij Silly Wommers vonden we gisteren wel een goede klik met een mooie 15e plaats als resultaat hoewel we stiekem op meer hoopten aangezien we lang onverhoopt 4e stonden. De reeds vermelde favorietenrondes, outroronde en in zekere mate ook de filmronde waar we maar 31/45 scoorden deden ons echter de das om en da's zonde maar hoort er nu eenmaal bij aangezien voor iedereen hetzelfde op het menu stond dus chapeau voor al wie hier wel goed in scoorde.

In vergelijking met de vorige editie heb ik me stukken beter geamuseerd aangezien ik ook veel meer kon bijdragen. Ik vond de quiz -los van de favorietenrondes en outroronde die er toch wel wat over waren voor ons- echt aangenaam speelbaar en dat bleek ook aan onze scores. Door de neerwaarste spiraal in ons resultaat eindigden we de avond wel met een licht wrang gevoel maar ik onthou vooral de positieve punten en die waren er ook meer dan voldoende (allen hierboven reeds opgesomd).

De aankondiging van een quiz blijft echter wel een ferm heikel punt want ik herinner me nog levendig dat dat ook een punt van kritiek was bij de If Only Music Could Talk editie. Voor mij kan deze quiz uitgroeien tot een 'apartere' quiz a la de Nijdropquiz/Beats&Basses/4SHOTA-quiz en dat juich ik absoluut toe aangezien er op veel quizzen uit hetzelfde vaatje wordt getapt wat op die quizzen net niet het geval is. Zorg gewoon voor een adequatere aankondiging zodat iedereen op voorhand goed weet waar zich aan te verwachten. Moet kunnen, toch? Dan mag dit echt wel een blijvertje zijn voor mij.

Tot de volgende!
Greatest Tits
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

Methos schreef:Voor mij was dit niet echt een eersteling aangezien ik me nog goed de If Only Music Could Talk Quiz van oktober 2014 herinner.
Wel dezelfde zaal maar niet dezelfde organisatie hoor, dat wil ik toch wel eventjes duidelijk stellen ;) 2 van de 3 leden van de If Music Could Talk-organisatie zijn immers op wereldreis. We hebben wel hulp gekregen van het derde lid, hoofdzakelijk voor de praktische kant van de organisatie i.v.m. de zaal.

95% van de inhoud van de quiz was voor de rekening van de Goedkoop Zat-organisatie.

Verder ben ik blij dat je zegt dat onze quiz zich onderscheidt van vele andere, dat was ook de bedoeling, maar enige bijsturing is nodig. De outro's en die favorieten zullen ons nog even achtervolgen :roll:

Wat de kritiek op de aankondiging en specifiek de term 'pop' betreft, kan ik niet volledig akkoord gaan. Artiesten als Ronnie Flex & Lil Kleine, Hooverphonic, 2 Unlimited, Katy B, Christine & The Queens, Suzanne Vega, Kanye West, Kendrick Lamar, Seal, Avril Lavigne, R.E.M., Jay Z & Beyoncé, De Jeugd Van Tegenwoordig, Lorde, Amy Winehouse, Scissor Sisters, Oscar & The Wolf, Katie Melua, Stromae enz... beschouwden wij wel tot het pop(ulaire) genre. De term pop is dan misschien wat te ruim gekozen ;)
Laatst gewijzigd door DenDimi op ma 08 feb 2016, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Methos
Rock Legend
Berichten: 2230
Lid geworden op: zo 12 okt 2014, 09:31

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Methos »

Sorry, misvatting van mijn zijde! Toch frappant dat de inhoud dan zo overeenkomt :) Ik meen toch ook ergens de naam Corneel gezien te hebben bij de favorieten en dat was -tenzij ik het echt compleet mis heb, excuses op voorhand dan!- de Frank Zappalike presentator van de vorige keer :D?

En wat dat 'achtervolgen' betreft, de commentaar op het forum is -naar mijn mening- constructief bedoeld dus neem het zeker niet persoonlijk. Elke kritische organisator analyseert de resultaten en weegt die af tegen de oorspronkelijk vooropgestelde doelen en ik ga ervan uit dat jullie dat ook gaan doen. Ik zou persoonlijk reduceren tot 1 favorietenronde, het eerste nummer écht wel een weggever maken en het 3e nummer écht moeilijk maken (m.a.w. behouden zoals het was ;) ) en dan ben ik zeker dat iedereen er vrede zal mee nemen en jullie insteek zelfs bejubelen. Outro's kan je ook behouden mits een lichte aanpassing ofwel combineer je er 8 met 7 intro's? Dan heb je van beide zijden iets, is maar een suggestie.
Greatest Tits
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

Methos schreef:Sorry, misvatting van mijn zijde! Toch frappant dat de inhoud dan zo overeenkomt :) Ik meen toch ook ergens de naam Corneel gezien te hebben bij de favorieten en dat was -tenzij ik het echt compleet mis heb, excuses op voorhand dan!- de Frank Zappalike presentator van de vorige keer :D?

En wat dat 'achtervolgen' betreft, de commentaar op het forum is -naar mijn mening- constructief bedoeld dus neem het zeker niet persoonlijk. Elke kritische organisator analyseert de resultaten en weegt die af tegen de oorspronkelijk vooropgestelde doelen en ik ga ervan uit dat jullie dat ook gaan doen. Ik zou persoonlijk reduceren tot 1 favorietenronde, het eerste nummer écht wel een weggever maken en het 3e nummer écht moeilijk maken (m.a.w. behouden zoals het was ;) ) en dan ben ik zeker dat iedereen er vrede zal mee nemen en jullie insteek zelfs bejubelen. Outro's kan je ook behouden mits een lichte aanpassing ofwel combineer je er 8 met 7 intro's? Dan heb je van beide zijden iets, is maar een suggestie.
Klopt, we hadden nog 3 nummers voor onze favorietenronde nodig en uit Zuid-Amerika hebben we dan bericht gekregen van zijn 3 favorieten ;) Dus de invloed beperkte zich tot 6 nummers :)

Dat 'achtervolgen' was ook licht grappend bedoeld, we gaan er niet van wakker liggen en sowieso bijsturen voor de volgende editie. We zien nog wel hoe we het aanpakken, misschien doen we 1 favorietenronde van 20 fragmenten met telkens 1 zeer gemakkelijk fragment per persoon en 1 moeilijker fragment, dat is zeker een optie.

Outro's doen we volgende keer zeker niet, we hebben ideetjes genoeg in het achterhoofd voor andere themarondes ;)

Alleszins bedankt voor de suggesties, we houden er zéker rekening mee!
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DVNO »

DenDimi schreef: Wat de kritiek op de aankondiging en specifiek de term 'pop' betreft, kan ik niet volledig akkoord gaan. Artiesten als Ronnie Flex & Lil Kleine, Hooverphonic, 2 Unlimited, Katy B, Christine & The Queens, Suzanne Vega, Kanye West, Kendrick Lamar, Seal, Avril Lavigne, R.E.M., Jay Z & Beyoncé, De Jeugd Van Tegenwoordig, Lorde, Amy Winehouse, Scissor Sisters, Oscar & The Wolf, Katie Melua, Stromae enz... beschouwden wij wel tot het pop(ulaire) genre. De term pop is dan misschien wat te ruim gekozen ;)
Ik ging de (ongetwijfeld uitgebreide ;) :D ) analyse afwachten, maar nu je hier al een lijstje zet, ben ik ook eens beginnen denken en er zaten inderdaad toch meerdere nummers in die A-playlisten van veel radiostations gehaald hebben. Dat is dikwijls zo'n gevoel achteraf, misschien beïnvloed door die minder 'populaire' :) laatste ronde.
Al wil ik toch wel de kanttekening maken dat populaire artiesten met minder bekende nummers niet als pop kunnen beschouwd worden. Althans ik doe dat toch niet, mierenneuker als ik ben :mrgreen: :teasing-blah: )

Zoals gezegd, 't zal mij niet tegenhouden om er de volgende keer ook weer bij te zijn :handgestures-thumbupright:
Mrs. Bollock
Backing Vocal
Berichten: 60
Lid geworden op: do 05 mei 2011, 19:46
Locatie: Lokeren

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Mrs. Bollock »

Ik sluit me aan bij onze teamgenoot Patrick.
Geen liefhebber van de outroronde en de favorietenrondes.
Maar voor de rest wel een fijne quiz. Mooie locatie, het deel na de pauze was voor ons doenbaarder, dus leuker, en zelfs de theorie was te genieten ;)
Heel fijn om eens een quiz te hebben van 1990 tot 2015. Zou normaal 'meer ons ding' moeten zijn, want bewust meegemaakt. Maar dat kan je niet echt zien aan de score :( Zo zie je maar, veel muziek gemaakt de afgelopen 25 jaar en je kan niet alles kennen/smaken...

Krijgt van mij zeker een 2de kans volgend jaar!
Gebruikersavatar
Sander
Superstar
Berichten: 903
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 12:47
Locatie: Comfortably Dumb

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Sander »

DenDimi schreef:ANALYSE THEORIERONDE 1

MAXIMUM TE VERDIENEN PUNTEN = 27
AANTAL TEAMS = 35

OPGAVE

5 puzzels - Het eerste karakter van de bandnaam, artiest, logo of albumcover. Samen vormen de karakters 1 andere band.
Telkens 1 punt per juiste band of artiest

OPLOSSINGEN

Aphex Twin (26)
Linkin Park (18)
Tenacious D (29)
James Blake (30)
--> ALT-J (29)

Him (19)
A$AP Rocky (17)
Interpol (29)
Mauro Pawlowski (20)
--> HAIM (29)

2 Fabiola (35)
Pinback (12)
Alabama Shakes (33)
Courtney Love (35)
--> 2 PAC (34)

Sia (27)
Unknown Mortal Orchestra (4)
Muse (9)
4 Non Blondes (27)
(The) 1975 (13)
--> SUM41 (19)

Wu-Tang Clan (30)
Iron & Wine (16)
London Grammar (27)
Caribou (22)
Omar Souleyman (25)
--> WILCO (29)

CONCLUSIES

- hoogste score: 25 op 27 voor De Buis Van Eustachius, Zootje Ongeregeld, Wag Team & A Tribe Called Wuk Est
- 4 teams konden Unknown Mortal Orchestra raden --> De Buis Van Eustachius, Wag Team, A Tribe Called Wuk Est & Sympathie Vur Den Duvel
- 2 Fabiola en Courtney Love werden door iedereen geraden
- gemiddelde score: 18 op 27
- opvallend: Mauro werd onder andere verward met MGMT, Bob Dylan en The Magician. Omar Souleyman zag er ook blijkbaar uit als Frank Zappa en 1 team dacht aan 'Rape The Sheep' bij de albumhoes van Interpol.
Kan je van de theorierondes de opgaves ook eens posten aub? Kan me niet alle foto's meer herinneren. Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sander
Superstar
Berichten: 903
Lid geworden op: di 25 jun 2013, 12:47
Locatie: Comfortably Dumb

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Sander »

Aangename quiz trouwens! Ideale periode voor mensen die in de jaren 80 geboren zijn, zoals ik dus.
Het was bij momenten wel wat té alternatief, maar ik begrijp het wel. Vorig jaar met onze 1e Beats & Basses hebben wij een gelijkaardige 'fout' gemaakt. Hopelijk valt dat volgende week beter mee :mrgreen: (het zou moeten).
Ik probeer zeker terug te komen volgend jaar! (Te meer ik vlakbij de quizlocatie woon)
Plaats reactie