06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Keiem »

Zeer sterke bezetting op de eerste muziekquiz van Goedkoop Zat over de laatste 25 jaar. En terecht, want het zat mooi in elkaar. Toffe zaal, verzorgde presentatie, en veel goede muziek. Wij gingen met ambities om tussen 3 en 10 te eindigen, maar dat was helaas buiten onze erg gebrekkige aardrijkskunde kennis gerekend. We switchten werkelijk alle dichtgelegen steden door elkaar en mochten beginnen aan onze achtervolging vanaf plaats 18 (10 tot 12 punten achter de rechtstreekse concurrenten). Gelukkig zat er genoeg muziek naar onze smaak in om toch te finishen als vierde. De kwis bevatte beproefde rondes over meisjes en steden, maar ook enkele leuke vondsten (XX hoesronde, theorierondes).
Toch wat punten van kritiek: de moeilijkste fragmenten waren vaak de electronische tracks. En in een 1-2-3 keuzeronde moet het eerste fragment een weggever zijn. Dat was meestal niet zo. We haalden zelfs 0 punten in één blok (Sara dacht ik)! Anders vonden we het wel een zeer geslaagde avond voor getrainde spelers. Mijn vrouw zal wel passen voor volgende muziekkwissen.
eLMO
Administrator
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 17 jun 2007, 18:33
Contacteer:

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door eLMO »

Bij een volgende editie mogen ze het wel wat breder trekken. Nu leken de meeste fragmenten uit hetzelfde alternatieve hoekje te komen. Gevarieerd kon je het niet echt noemen vond ik.
Lie
Backing Vocal
Berichten: 68
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 12:27

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Lie »

eLMO schreef:Bij een volgende editie mogen ze het wel wat breder trekken. Nu leken de meeste fragmenten uit hetzelfde alternatieve hoekje te komen. Gevarieerd kon je het niet echt noemen vond ik.
+1
Wij schreven ons in in de veronderstelling dat er echt van alles wat in zou zitten, maar er werd mij ook te veel uit hetzelfde vaatje getapt.
Ik ken amper iets van Stubru en heb daar een hele avond niks zitten doen.
Op zich geen enkel probleem mee dat dit soort quizzen bestaan hé! Ik heb velen zich zien amuseren dus een doelgroep hebben jullie sowieso, maar 'k wil vooral zeggen: kondig het ook aan dat je daar als pakweg Joe FM-luisteraar gewoon niks kan komen doen. 'Pop' was amper aanwezig.
Ik vermoed wel dat de meeste muziekquizzers hier elkaar wel (goed) kennen en wel al kunnen inschatten wat ze op hun bord gaan krijgen als die of die eens iets organiseert, maar als leek kan ik dat niet voorspellen.

Los daarvan: chapeau aan de organisatie, het is niet niks om zo'n event altijd in goeie banen te leiden.
Laatst gewijzigd door Lie op zo 07 feb 2016, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
patje wablieft
Backing Vocal
Berichten: 64
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:18

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door patje wablieft »

Gemengde gevoelens bij deze eerste uitgave van de muziekquiz 1990 - 2015.

75 % van de quiz was best speelbaar met enkele leuke invalshoeken zoals de filmronde, aardrijkskunderonde en de XX-hoesronde.
Qua moeilijkheidsgraad zat het hier ook wel goed. Niet makkelijk maar doenbaar.

Enkele ronden waren echter veel te moeilijk. In de outro-ronde zaten fragmenten waar ik nog nooit van hoorde, laat staan dat de outro herkenbaar was.
Het trieste hoogtepunt qua moeilijkheidsgraad waren echter de favorieten-rondes. Zoals vaak denken organisatoren dat hun smaak algemeen bekend is :) Kill your Darlings !!!

Mits een beetje bijsturing kan deze quiz echter wel een blijvertje worden.
Gebruikersavatar
gekookte espe
Superstar
Berichten: 552
Lid geworden op: di 18 dec 2007, 18:05
Locatie: Geraardsbergen /Los Locos / 4 schelln espe

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door gekookte espe »

Kan me aansluiten bij wat hierboven al gezegd geweest is.
Organisatorisch zat deze quiz echt goed in elkaar met enkele leuke en originele vondsten (de ronde met hoes van The XX, jullie favorietenronde). Er werd echter gans de avond iets te veel uit hetzelfde muzikale vaatje getapt imo.
Is niet slecht, een quiz moet een eigen gezicht hebben maar veel pop werd er deze avond niet gevraagd.
Een beetje zelfkastijding van tijd tot tijd moet kunnen, maar deze keer werd de zweep voor mij iets te hardhandig gebezigd.

Desondanks proficiat aan de bende van Goedkoop Zat voor deze eersteling :clap:

Oh ja, prachtige locatie ook. Echt wel een van de leukere en mooiste zalen waarin ik al een quiz gespeeld heb :o
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door kasenco »

Te moeilijk voor mij.... de bitterballen maakten mijn avond nog goed ;-)
Waarschijnlijk pas ik voor een volgende editie....
thomasdb
Lead Singer
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 18 jan 2016, 11:37

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door thomasdb »

Wij hebben ons gisteren met de Buis Van Eustachius kostelijk geamuseerd op deze eerste quiz van onze vrienden van Goedkoop Zat.
Waar we normaal gezien genoegen moeten nemen met een eindplaats in de middenmoot speelden we nu tot onze verbazing mee voor een plaats aan de top om uiteindelijk op 1 puntje te eindigen van de nr 1 Wag Team :o.

De muziek die gevraagd werd viel bijna volledig binnen onze smaak en hebben verschillende pareltjes gehoord die zelden of nooit op andere quizzen aan bod komen (Nils Frahm :clap: )
Veel (indie)rock maar dat was ook zo aangekondigd en hadden we ook niet anders verwacht en vonden dat er toch ook genoeg andere genres aan bod kwamen (electronica, hiphop).

Zoals door anderen ook al aangehaald een paar leuke vondsten in de vragen (de XX-ronde, de Europa kaart, de slimste mens theorievragen).
Als ik dan toch een minpuntje mag aanhalen soms was de moeilijkheidsgraad echt wel heel hoog (met name de outroronde en de laatste favorietenronde) maar voor de rest chapeau aan Dimi en co voor de schitterende organisatie en ons zien ze zeker terug volgend jaar :)
Laatst gewijzigd door thomasdb op zo 07 feb 2016, 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Jorgen VG »

Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle commentaren hierboven:

Qua uitwerking een zeer knappe quiz, met de reeds aangehaalde originele vondsten (zoals de albumhoes: knap gevonden :handgestures-thumbupright: ).
Ook de accommodatie was geweldig goed. Nog niet aangehaald: de originele manier om het drankverbruik bij te houden; afrekenen aan het einde en toch steeds zelf kunnen volgen wat je verbruikt hebt... Vooral handig om te weten met hoeveel geld je richting kassa dient te stappen.

Muzikaal inhoudelijk was dit echter totaal niets voor ons. We hadden wel verwacht dat de klemtoon op de alternatieve muziek zou liggen, maar lazen in de aankondiging nergens dat het voornamelijk de alternatieve kant van de alternatieve muziek zou worden met bijzonder veel bands die vrijwel nergens ooit airplay haalden. Zelfs niet in de donkere uren van Studio Brussel. Dieptepunt was ook voor ons de favorietenronde waar we zelfs regelmatig opmerkten "tja mannen, hou je vast... want dit is het makkelijke fragment'.

Deze quiz heeft zeker zijn plaats op de kalender, maar ik vermoed niet dat ik mijn teamgenoten volgend jaar kan overtuigen om mee naar Gent te rijden voor een tweede deel. Zelfs de spotgoedkope "Gin Tonic" zal onvoldoende zijn om hen te overtuigen.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door SpeedKing »

Ik was er niet bij, maar volgens wat ik al hoorde waaien, lijkt me weer een kwestie van niet aankondigen dat er in wezen een nichequiz zit aan te komen. Zou vooral uit het Select en Duyster-straatje geplukt zijn, wel, dan kan je dat vooraf laten weten. Bij louter 1990-2015 verwacht je eigenlijk toch wel een beetje alle genres, zenders, stijlen en lijsten.

En nu snel verder knutselen aan Speed King's Classic Rock Video Alfabet (ja, een nichequiz!)...
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

Eerst en vooral nog eens dank aan alle teams voor hun deelname en de beproeving die ze gisterenavond hebben doorstaan :handgestures-thumbupright:

Het is fijn om meteen reacties te lezen, een eersteling is altijd een beetje zoeken en tasten en we weten alvast waaraan we moeten werken. We plannen zeker en vast een tweede editie met een beetje bijsturing.

Ik kan mij totaal vinden in de kritiek van de outroronde. Initieel dachten we die twee keer te laten horen maar omdat we dit niet aankondigden en de tijdslimiet vrij strak was hebben we het gehouden bij 1 afspeelbeurt. Los daarvan waren allicht 5 van de 15 outro's te moeilijk.

De favorietenrondes hebben bij ons voor wekenlange discussies gezorgd en uiteindelijk moeten we jullie gelijk geven. Wat voor ons evident is, is dat voor de meeste teams niet. Indien we dit nog eens doen, gaan we het beperken tot 1 favorietenronde (20 fragmenten ipv 2x15) en er meer weggevers tussen steken.

Het grootste deel van de themaronde's leken jullie wel te smaken en die zaten ook goed qua niveau aan de scores te zien. Ook fijn om te horen dat de theorie in de smaak viel en op die XX-ronde waren we best ook zelf trots ;)

In de aankondiging stond duidelijk vermeld dat de nadruk ging liggen op pop, rock, indie met voldoende aandacht voor alternative, elektronica, hiphop en de hevigere gitaren. Echt veel Ultratophits hoef je dus bij ons niet te verwachten, daarin trachten we ons te onderscheiden van andere quizzen.

Hopelijk mogen we ook evenveel teams verwachten op onze tweede editie ergens begin 2017.

Ik zal hier ook stap voor stap de playlist posten met een analyse en de volledige uitslag van de quiz!

Alle reacties, positief of negatief zijn uiteraard welkom. We kunnen er alleen maar uit leren :handgestures-thumbupright:
Stiffmeister
Lead Singer
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 sep 2007, 15:59

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Stiffmeister »

Quiz was inderdaad heel eenzijdig. Weinig verschil in muzikale smaak bij de tien samenstellers. :)
Zo'n alternatief alternatieve quiz mag zeker en vast bestaan, maar dan best ook zo aankondigen, en niet als een algemene 90+.

Nog een (persoonlijke) tip aan de organisatoren: vermijd themareeksen met steden, cijfers, televisiereeksen en andere 'gemakkelijke' rode draden.
Die zijn niet origineel, en bovendien loop je het risico om voorspelbare muziek te draaien.
Gebruikersavatar
fLEEtfox
Superstar
Berichten: 745
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 21:23
Locatie: Marke / The 4 sLEEpless horsemen of the apocalypse

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door fLEEtfox »

De gustibus et coloribus.....

Ja, toch weer opvallend hoe uiteen de meningen hier liggen voor dezelfde quiz. Ik moet toegeven dat ik met een bang hartje richting Gent trok want een eersteling is sowieso altijd moeilijk in te schatten. Om eerlijk te zijn verwachtte ik wél een alternatieve insteek als ik de aankondiging las. En vele reacties hierboven bevatten wel ergens iets van wat ook wij aanvoelden :

- goede organisatie en locatie
- inhoudelijk vonden wij het echter wél goed (en voor sommigen is het wat eenzijdig maar ik vond dat nu net niet : Spinvis, Kendrick Lamar, Calexico, Joanna Newsom, 5ive, Lilly Allen, Mastodon, Portishead, Zesde Metaal, Mogwai, Benjamin Clementine, ... maken nu niet direct allemaal dezelfde stijl van muziek!
Toeggeeven, de Muses en Coldplays en Triggerfingers en Mumfords Zonen waar StuBru vol van is, bleven inderdaad achterwege.
- wij hadden de indruk dat er qua moeilijkheidsgraad een gigantisch verschil stak tss de rondes onderling (met uiteraard die favorietenrondes als grote uitsteker :cry: ). Kleine tip : eindig NOOIT met een moeilijke ronde gezien die voornamelijk blijft hangen!
En die outroronde was inderdaad soms een 'beetje over the top' (outro's vind ik persoonlijk sowieso altijd moeilijker dan intro's)
- originele vondst met dat hoeslogo dat moest gevonden worden (moeilijk was dat zeker niet want die vonden wij al na een fragment of 2-3). Maar wat werd gedaan met het antwoord Ed Sheeran?? Die heeft namelijk ook zo'n hoes met een grote X op...
- enig klein minpunt(je) vonden wij de projectie van de punten : onmogelijk te lezen achteraan. De punten en standen werden wel ook nog eens afgeroepen maar ik denk dat velen ook nog wel eens de rondepunten willen zien ook. Desnoods het Excelleke een beetje vergroten en zo projecteren?

Eindconclusie : voor mij/(ons?) was het alvast een geslaagde avond. Dit leek ons een quiz waar heel veel tijd en liefde ingestoken werd en mag voor ons part blijven. De quiz begon een beetje met een misser doordat de letters van de steden bij het geven v/d oplossingen anders waren dan op onze bladen maar voor de rest valt weinig tot niets op te merken aan de organisatie (prima bitterballen trouwens ook :handgestures-thumbupright: - met een zwangere vrouw in het team kan er niet genoeg op de kaart staan :D ).
Onze kapitein was wegens ziekte afwezig maar als hij hoorde wat er allemaal in stak wil hij die tweede editie zeker niet missen.

Die Goedkoop Zat-quiz zal trouwens for ever in mijn geheugen gegrift blijven want als mijn kleinkinderen later zullen vragen : "Opa, waar was jij toen je het nieuws vernam van het overlijden van Eddy Wally zal ik vlotjes kunnen antwoorden "Om 01h20 werd het radioprogramma onderbroken toen ik bijna aan de afrit van Kruishoutem was op de terugweg van een leuke quiz waar we 12de eindigden en waar we best tevreden over waren!"
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Jorgen VG »

fLEEtfox schreef:
Maar wat werd gedaan met het antwoord Ed Sheeran?? Die heeft namelijk ook zo'n hoes met een grote X op...
Daar hebben we ook even aan gedacht, maar dit was wel ingedekt door de organisatie: er stond duidelijk dat er moest gezocht worden naar de hoes van een "band" en hoe veel instrumenten good old Ed ook speelt, dat is hij nog altijd niet :D
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door Tonyvdb »

volgend jaar gewoon de pijnpunten (moeilijkheid/eenzijdigheid van bepaalde genres, veel 'Pitchforkmedia'-achtige muziek, prima muziek maar veel mensen/quizzers zijn daar niet in thuis, gehoord) wat aanpassen en het komt allemaal goed.
Tip : nooit afsluiten met de moeilijkste ronde, had je krèk dezelfde quiz gegeven maar afgesloten met, bvb, die uitstekend gevonden XX-ronde dan was de perceptie al veel beter geweest.
Tip : misschien direct voor 2000+ gaan volgend jaar, 1990s was beetje erbij gesleurd had ik soms de indruk.
en Tip : doe vooral wat je zelf wil, je moet je quiz niet helemaal omgooien door wat kritiekjes hier, gewoon ietsje diverser misschien en je komt al een heel eind ver.
DenDimi
Popstar
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 04 aug 2013, 09:13

Re: 06/02 - muziekquiz 1990-2015 -- Gent

Bericht door DenDimi »

Keiem schreef: Wij gingen met ambities om tussen 3 en 10 te eindigen, maar dat was helaas buiten onze erg gebrekkige aardrijkskunde kennis gerekend. We switchten werkelijk alle dichtgelegen steden door elkaar en mochten beginnen aan onze achtervolging vanaf plaats 18 (10 tot 12 punten achter de rechtstreekse concurrenten).
Ik heb jullie blad nog eens nagekeken en uiteindelijk hadden jullie 8 van de 15 letters juist gekoppeld aan de fragmenten. Nipt geslaagd dus voor aardrijkskunde ;)
Plaats reactie