20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Plaats reactie
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5052
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Bericht door Keiem »

De drie Mediamarkt winkels uit het Gentse organiseerden gisteren samen een muziekquiz in samenwerking met de geluidssystemen van Sonos. De winst ging integraal ten voordele van Make-A-Wish. De locatie was de Vooruit en 57 ploegen daagden op, niet in het minst ook door de beloofde prijzenpot van ruim €5000. Ik vroeg me al af hoe ze dat zouden verdelen. Bleek dus dat enkel de top 3 en de winnaars van de tombola met een prijs naar huis zouden gaan, maar dan wel direct een zeer mooie prijs. Dit wil ook zeggen dat er veel ontgoochelde ploegen zouden zijn. Ik had gedacht dat enkele Mediamarkt bons dit euvel zouden kunnen verhelpen, maar het was 'Winner takes all' (of toch top 3). Op zich is dat nog zo erg niet, op voorwaarde dat er ons een sterke quiz voorgeschoteld werd. Dat was helaas niet het geval. Het centrale thema was 'schoolvakken', maar wat de meerwaarde van de extra theorievragen was is me nog steeds niet duidelijk. Bij het vak wiskunde moesten we gewoon een cijfer herhalen voor een extra punt: U2 werd dan 2 en M83 werd 83. Weet je het éne, dan weet je ook het tweede. Bij geloof en PO moest je gewoon het Engelse woord vertalen (Preacher werd predikant, Purple werd paars etc...). Bij Aardrijkskunde en Chemie kwam algemene kennis dan weer van pas (Amerikaanse staat en verkort chemisch element invullen). Hopeloos overbodig. Opmerkelijk: we kregen bij MO nog eens klassieke muziek op een kwis. Af en toe mag dit wel eens.
Klank: niet goed, want veel micofoon problemen
Presentatie: Kende zijn kwis niet vlot
Muziekkeuze: veel, maar dan ook véél te makkelijk. Purple rain, gevolgd door Waterloo en Stairway to Heaven. Je mag een kwis voor een groot publiek maken, maar dit was erover. Nergens een echt moeilijk nummer te bespeuren om de schifting te maken, tenzij dan in die drietal blunders die de organisatie er zelf in stak (Titel Rammstein, Busted/Jonas Brothers, Strauss Sr!). Op die dingen verloren wij dan ook nipt de kwis, maar wij waren nog bij de weinigen die hier enigzins tevreden naar huis gingen dankzij de mooie prijs.
Top 3:
01. Beatle Juice - 8x Sonos Play:1 limited :clap:
02. Paris Hilton Lookalikes - 4x Sonos Play:3
03. Rock Monsieur - 4x Sonos Play:1
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: 20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Bericht door peegee »

Op zich heel frustrerend als je, zoals wij, op een gedeelde 3e plaats komt en op een dwaze schiftingsvraag 4e wordt en dat is het verschil tussen 800 € (prijs voor team 3) of nul komma nul (géén prijs voor team 4)
En dan vergeet de presentator ons zelfs nog af te roepen. Alle andere 56 teams heeft hij wél vermeld :-(

Op zich was de quiz goed, nl. mooi multimediaal ineengestoken, maar inderdaad weinig uitdaging om een onderscheid te maken tussen de topploegen. Niets anders dan gefrustreerde quizzers gehoord in die regionen. Als ze willen een poging doen om volgend jaar het wereldrecord muziekquizzen te verbeteren, dan is dit zeker géén goede reclame. Volgend jaar een pak ploegen minder, zeker ook wegens de reclame voor de quiz, die 5400€ aan prijzen beloofd en dan uiteindelijk 54 teams met een goodybag (met enkel maar een briquet en een ruitenkrabber) naar huis stuurt. Verdeel uw prijzen dan niet over 3 teams, maar gewoon over alle 57, dat kan zelfs zo, dat de deelnemers van de laatste teams nog met bvb. elk een cdtje naar huis gaat... Of dat idee met die kado-bons van Keiem was zeker goed, maar had Mediamarkt wel zin om er zelf maar iets van geld in te steken voor Make a Wish???? Wij hebben dat wél gedaan, gezien het grote succes van de opbrengst van de tombola :music-rockout:

Ook de kwaliteit van de micro liet (zoals Dimitri al liet weten) te wensen over; géén goede reclame voor Sonos (die staan toch in voor hoge kwaliteit draadloze producten, is het niet?)

Als instapquiz voor gelegenheidsteams was hij zeker goed, maar er moet wel een balans gevonden worden tussen makkelijke en moeilijke fragmenten. Spijtig dat we de gelegenheidsteams gisteren niet hebben kunnen warm maken om ook eens een andere quiz in "het circuit" te proeven....
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: 20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Bericht door DVNO »

Als je ziet staan: muziekquiz georganiseerd door Mediamarkt (één van de grootste spelers in media in België) en Sonos (toonaangevend in draadloze geluidsoverdracht [ook wel veel te pokkeduur, maar dit terzijde, leve Onkyo!!! :mrgreen: ]) dan vermoed je toch wel een professionele aanpak.
Uit het verleden was al gebleken dat dit niet altijd een waterdichte stelling is, de uitzonderingen bevestigen de regel uiteraard. Maar we moeten eerlijk toegeven dat dinsdagavond toch een twijfelgeval was. Er waren positieve punten, maar er waren er spijtig genoeg ook negatieve. Om met een positieve noot te eindigen (zo ben ik), start ik met de negatieve.


Er waren toch een serieus pak foutjes in de quiz geslopen die door de organisatie kon vermeden worden. Daarom graag deze tip: dubbelcheck je vragen en antwoorden! Het was Rammlied en niet Rammstein, het waren de Jonas-brothers die we te zien kregen en niet Busted, blijkbaar werd er ook nog een verkeerde staat van Amerika afgebeeld als tip (maar dit kan ikzelf, wegens beperkte kennis, niet bevestigen). Check ook je beeldmateriaal: als je een videoclip neemt waar de titel en uitvoerder op verschijnen, kies dan een ander stukje :) Als je bijvraag gewoon op de drum van de band verschijnt (4 bij de 4 non blondes), kies dan een ander stukje...
Deze vorm van nonchalance werd doorgetrokken door de presentator die bij het meedelen van een tussenstand enkel plaatsen meegaf (en niet punten) en doodleuk vermeldde dat we bij ploeg 25 'ongeveer' aan de 127 punten zaten. En ik die nog dacht dat we 'ongeveer' aan de leiding stonden toen :P ;) Serieus nu, er zijn altijd mensen die meedoen om effectief te winnen. Geef die mensen ook hun voldoening door iets punctueler te zijn. Het blijft tenslotte een quiz en niet een avondje op café.

Een aantal zaken waar het misliep konden misschien alsvolgt vermeden worden:
* Als je wil dat mensen hun ploegnummer en niet -naam vermelden op het antwoordblad, voorzie een plaats voor het ploegnummer en niet voor de ploegnaam.
* Bij de 'muzikale opvoeding' is het misschien beter om het vakje 'artiest' te arceren, zo weet iedereen direct waar de componist moet ingevuld worden.
* Maak een excell met de punten per ronde/per ploeg en projecteer die (beamers, officen en laptops genoeg in de mediamarkt me dunkt :) ) Aan het aantal juryleden zal het ook niet gelegen hebben want die waren er in overvloed. Tijd genoeg dus om alles mooi te verbeteren en te projecteren.

Het grootste minpunt aan de avond vond ik vooral de geringe hoeveelheid muziek die we gehoord hebben. Op een ganse avond 100 fragmenten laten horen waarbij het merendeel minder dan 20 seconden duurt, dat vind ik een gemiste kans voor een muziekquiz. Ik zou zeggen, laat die ellenlange inleidingen per fragment achterwege. Zo zal er veel meer vaart in je quiz zitten en kan je op zijn minst 150 fragmenten van 30 seconden of meer laten horen. Het is daarbij ook niet vies van een titel te laten passeren.


Daartegenover stonden er natuurlijk ook positieve punten:
* Het was de bedoeling om een instapquiz te maken (in voorbereiding op een wereldrecord quizzen volgend jaar) zodanig dat iedereen volgend jaar zeker terugkeert. Volgens mij is dit voor een groot deel van de zaal gelukt. Ik heb van het merendeel van de gelegenheidsquizzers gehoord dat ze het inhoudelijk eigenlijk wel een goede quiz vonden. Het was inderdaad makkelijk (te makkelijk voor doorwinterde quizzers) maar het merendeel van de ééndagsquizzers vond het wel leuk om eindelijk eens meer dan 10% van de antwoorden te weten. Herkenbaarheid zorgt voor een comfortabel gevoel, zo blijkt uit de psychologie.
* De locatie was super, ik was er al een tijdje niet meer geweest maar het was fijn om er nog eens te zijn
* De bediening was top en oprecht bezorgd over onze hydratatie.
* De prijzen waren (over the) top, alleen jammer dat niet de ganse zaal van het gigantische bedrag mocht meegenieten.
* Het was voor het goede doel (Make a wish)


Bon, tijd voor een conclusie:
Kom ik volgende keer terug? Ik weet het eigenlijk nog niet.
Ik stel het volgende voor: ik daag de organisatie uit, kom eens naar een aantal muziekquizzen. Er zijn organisaties bij waar ongeveer evenveel ploegen aan deelnemen en die jaar na jaar gesmeerd lopen. Kom, kijk en luister, geniet van de muziek en steel alles wat je nodig hebt om volgend jaar je eigen quiz op punt te zetten. Denk hierbij wel de moeilijkheidsgraad van de inhoud weg want het zal zeker niet makkelijker zijn dan dinsdag. Als je dat doet, kom ik volgend jaar terug. Willen we dat afspreken, Guido? :handgestures-thumbupright:

Laat mij dan ook toe om jullie quiz te gebruiken om alle eenzaten, duo's, trio's, kwartetten... die als kleine amateurs en muziekliefhebbers het jaar door prachtige werkstukken en organisaties afleveren nog eens extra in het zonnetje te zetten. Zo zie je maar dat het geen evidentie is om een avondvullende quiz in goede banen te leiden. Aan al die mensen, merci voor jullie tijd en organisatietalent!!!


P.S. Op de valreep nog eens mijn vrienden winnaars van de avond Gratulieren met hun knalprestatie!!! :clap: :clap: :clap:
Kleine voetnoot voor de medewerker van het concert-gebouw in Brugge: waarom doe jij niet meer je best als we een duo-quiz spelen? :lol:
Wilcoow
Lead Singer
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 20:00
Locatie: Moregem / Green Onions

Re: 20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Bericht door Wilcoow »

DVNO schreef:Laat mij dan ook toe om jullie quiz te gebruiken om alle eenzaten, duo's, trio's, kwartetten... die als kleine amateurs en muziekliefhebbers het jaar door prachtige werkstukken en organisaties afleveren nog eens extra in het zonnetje te zetten. Zo zie je maar dat het geen evidentie is om een avondvullende quiz in goede banen te leiden. Aan al die mensen, merci voor jullie tijd en organisatietalent!!!

Ik wil me graag aansluiten bij bovenstaande. In een goede quiz kruipt enorm veel tijd en liefde voor de muziek. Dat heb ik hier toch gemist.
Maar zoals gezegd als het de bedoeling is om volgend jaar het wereldrecord muziekquizzen te breken zal je veel ploegen warm hebben gemaakt. Al zal het volgend jaar toch zonder ons zijn.
beatinabox
Lead Singer
Berichten: 148
Lid geworden op: di 03 mei 2011, 07:22

Re: 20151110 - Sonos muziekquiz - Gent

Bericht door beatinabox »

Grote bedrijven of organisaties denken precies steeds dat ze eens zullen tonen hoe je een muziekquiz in elkaar moet steken. Vaak met een teleurstellend resultaat als gevolg. Maar als ik deze quiz van Mediamarkt vergelijk met die van Humo, dan heeft Humo het nog goed gedaan.
Ergernis troef dinsdagavond. Teveel om op te noemen, maar een kleine greep uit het arsenaal aan gedachten in mijn hoofd:
- technisch ondermaats voor zo een organisatie. We mochten maar een half uur later binnen dan aangekondigd, door technische problemen. Ik had niet de indruk dat die allemaal opgelost waren tijdens de quiz, zeker de microfoon niet :)

- vervelende presentator, op het irritante af met momenten. Spreken is zilver, zwijgen is goud. Dinsdag werd dit pijnlijk aangetoond. Wat is de meerwaarde om voor elk fragment te vermelden dat we titel en uitvoerder zoeken, net zoals bij alle vorige fragmenten dus. We kenden de quizmethode wel na drie fragmenten... Vaak broebelde hij er dan nog wat info achter over de band, waardoor je het antwoord soms al wist voor het geluidsfragment. En soms was die informatie dan nog fout ook, en dus misleidend...
Voor mij ging de presentator erover toen hij bij protest van enkele quizteams vooraan in de zaal zei 'Get a life'. Beste presentator, dat is not done. Zorg ervoor dat jullie quiz in orde is, en als er mensen je op een fout wijzen, moet je je eerder excuseren ipv ze uit te lachen...

- over het niveau kan je eindeloze discussies voeren, maar het was toch echt wel te gemakkelijk. Wij spelen slechts af en toe een muziekquiz en haalden 95% Ongezien ;)
En inderdaad, die theorievragen waren nutteloos. Ik ben nog steeds op zoek naar de meerwaarde...

- Hoe de stand werd gepresenteerd was hilarisch. Hier zit je in een prachtige zaal, met een blaft van een projector en een groot scherm, en dan wordt de stand niet geprojecteerd. Neenee, er komt iemand op het podium gestapt met een laptop, houdt die op ooghoogte van de presentator, waarna die ons nog eens tien minuten kan verblijden met zijn stem en 'humor'. High tech van de bovenste plank! Een onnavolgbare en oncontroleerbare tussenstand bijgevolg.

- Multimediaal vond ik het verre van een hoogvlieger. Een mens verwacht toch iets meer van Mediamarkt op dat vlak, niet? Vaak videoclips met beeld en vooral geluid van slechte kwaliteit. Vooral de schelle klank bij Purple Rain of de slechte live versie van Blue Monday zijn bij mij blijven hangen. Kan Mediamarkt aan geen betere versies geraken?
Veel werk is er niet gekropen in die presentatie.

Ik sluit me dan ook graag aan bij wat hiervoor gezegd werd: proficiat aan de vele organisatoren van muziekquizzen onder het jaar, die er veel werk in steken. Er zitten vaak mooie werkstukjes bij. Veel plezanter om te spelen en naar te kijken/luisteren, al zijn ze soms wat te moeilijk voor ons :)
Mediamarkt, kom eens kijken en ervaring opdoen, alvorens de grootste quiz te willen organiseren!

Het positieve punt van de avond was dat het voor het goede doel was. Dat opzet kon ik dan weer wel pruimen.
Plaats reactie