Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Plaats reactie
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door arx7100 »

De uitslag (op 350 punten)
1: D.R.I. - 272,5
2: Rotting Toot Fleisch - 257
3: We are Ahab - 254,5
4: Territory - 231
5: Tieten Inc. - 223
6: Stimpy's - 211
7: Metal Fun - 203
8: Megatalliozzydeath of Fire - 181,5
9: Girlpower - 180
10: De Wulpse Varkens - 127
11: Rockemotions - 116
B0ltThr0wer
Roadie
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 11:02

Re: Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door B0ltThr0wer »

Proficiat aan D.R.I., duidelijke overwinning waar weinig op af te dingen is. Ik heb me al bij al wel geamuseerd zaterdag, toch enkele bemerkingen.

Beginnen met een positieve noot: ik vond de muziekkeuze qua genres vrij goed gebalanceerd: veel aandacht voor de klassiekers, maar de vele subgenres kwamen op een of andere manier ook wel allemaal aan bod. Ik denk dat de quiz dan ook nog vrij toegankelijk was qua niveau, ook voor niet-metalheads. Misschien zelfs net iets té veel aandacht voor 4 grote bands: een volledige AC/DC-ronde, idem voor Iron Maiden en Metallica, en nog de Black Sabbath-covers zijn misschien net iets te veel van het goede. Maar voor een eerste editie was het zeker niet slecht.

Enkele zaken die mij meer stoorden:
- ik vond de quiz te lang duren - het was na half twee eer we buiten waren. Als je ook nog volk wil overhouden voor de fuif achteraf, zou je de quiz toch best tegen middernacht moeten kunnen afronden.
- als je met een systeem werkt waarbij je op voorhand bonusrondes moet aanduiden voor dubbele punten, moet je volgens mij toch zorgen dat alle rondes vergelijkbaar zijn qua moeilijkheidsgraad. De Iron Maiden-ronde (10 klassieke albumhoezen herkennen) was zeer makkelijk, de AC/DC ronde was dan weer heel moeilijk (veel minder bekende nummers). Als je verkeerd gokte op de bonusrondes, scheelde dat aan de eindmeet al snel 10 punten of meer.
- de ronde waarbij je allerlei details moest opzoeken in de Rifraf heeft voor mij geen enkele meerwaarde, daar heb je geen muziekkennis voor nodig en het is bovendien vrij tijdrovend. Er zijn leukere zaken als tafelronde (zie verder).
- Sommige rondes konden misschien beter als tafelronde gegeven worden: de lyrics (vond ik te snel gaan op deze manier, tegen dat ik de tekst goed en wel gelezen had werd er naar de volgende dia overgegaan en had ik de multiple choice gemist), de albumhoezen (welke was er eerst), de logo's en "kalligrafie" (eigenlijk 2x hetzelfde). Geef die als tafelronde in plaats van ze één voor één op het scherm te tonen, en de quiz zal ook wat sneller vooruitgaan.

Maar laat vooral het hoofd niet hangen door de kritiek, wat mij betreft is de quiz zeker voor herhaling vatbaar.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door SpeedKing »

Had me voorgenomen om maar niks te posten over de quiz, maar welaan, ik kan bovenstaande alleen maar beamen. Er zat ergens wel een vrij goeie metalquiz in de avond verborgen, het is er alleen niet helemaal uitgekomen.

Beetje snoeien en trimmen op basis van de tips van Bolt Thrower en alles binnen een tijdsspanne van 4 uur met prijzentafel en al comprimeren, en de quiz zal al veel meer gesmaakt worden.
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Zelfkritiek vanwege de organisator

Bericht door arx7100 »

Over de moeilijkheid van de vragen denk ik dat het naar mijn verwachtingen voldeed. Ik had gerekend dat de winnaar 75% zou hebben, uiteindelijk ben ik er niet ver naast, dus dit idee van hoe mijn quizvragen samen te stellen zal ik behouden.

Deze quiz was mijn tweede quiz. Mijn eerste quiz telde 30 rondes van 10 vragen. Deze keer 24 rondes van 10 vragen. Ik stel vast dat het nog iets te lang duurde. Daarom de volgende keer nog minder rondes.

De technische problemen hebben er voor gezorgd dat de tafeltjes wat te dicht stonden. Dit is vooral mijn schuld en de volgende keer doe ik de opstelling veel langer op voorhand. De volgende keer doe ik het ook in een zaal en niet langer meer in de café.

Waar ik de volgende keer zal op letten is dat de geluidsfragmenten van hetzelfde volume zijn.

Eén foutje was er in de quiz geslopen, nl vraag U10. Het antwoord was D op de 'wat was er eerst' vraag van Dokken.

Ik lees jullie opmerkingen en zal hier rekening mee houden.
Bedankt voor de feedback.
:character-beavisbutthead:
Sentient 6
One Hit Wonder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 09:13
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door Sentient 6 »

Ik vond de lengte van de quiz op zich geen probleem. Maar om pakweg 19u30 beginnen ipv 21u00 zou al heel veel schelen. Met de overige opmerkingen van hierboven ben ik het wel eens. Misschien ook nog even vermelden dat waar wij zaten (onder de box aan de deur) het geluid gigantisch hard stond tijdens de presentatie. De kwaliteit van de geluidsinstallatie had er wellicht veel mee te maken, maar we zijn nu anderhalve dag verder en mijn oren doen nog zeer.
Misschien dat een extra medewerker die enkel de techniek doet, de stress wat zou wegnemen en het geheel wat vlotter zou laten verlopen.
Maar voor de rest: de volgende keer komen we zeker weer af.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door SpeedKing »

De moeilijkheid was dik OK, een quiz heeft weggevers en kuitenbijters nodig en die waren er. Soms wel een beetje teveel in een rij, zoals de Iron Maiden-hoezen op rij.

Als je alles binnen de 4 uur wil klaren mag je toch niet veel boven de 150-160 vragen (fragmenten) gaan. Of als je hoger gaat, moet je zorgen dat er enkele snelle rondes inzitten dan.

Dat foutje van Dokken is op zich helemaal niet zo erg, in elke quiz sluipt er wel een akkefietje. Blijven beweren tegen de hele zaal in dat Phil Lynott de zanger-gitarist van Thin Lizzy was, dat deed wel wat wenkbrauwen fronsen.

Eigenlijk is het al vrij simpel: de Rifraf-ronde weg, en de drie éénzijdige rondes: AC/DC, Iron Maiden en Metallica. En zonder joker. Damned, het begint er nu al goed uit te zien voor volgend jaar ;).
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
arx7100
Popstar
Berichten: 346
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 13:39
Locatie: Waregem

Re: Harder than Hell Quiz 20 april 2013

Bericht door arx7100 »

Inderdaad, dat was een grote misser. Te veel aan mijn uitgeprinte tekst vast gehouden.
:angry-banghead:
SpeedKing schreef:De moeilijkheid was dik OK, een quiz heeft weggevers en kuitenbijters nodig en die waren er. Soms wel een beetje teveel in een rij, zoals de Iron Maiden-hoezen op rij.

Als je alles binnen de 4 uur wil klaren mag je toch niet veel boven de 150-160 vragen (fragmenten) gaan. Of als je hoger gaat, moet je zorgen dat er enkele snelle rondes inzitten dan.

Dat foutje van Dokken is op zich helemaal niet zo erg, in elke quiz sluipt er wel een akkefietje. Blijven beweren tegen de hele zaal in dat Phil Lynott de zanger-gitarist van Thin Lizzy was, dat deed wel wat wenkbrauwen fronsen.

Eigenlijk is het al vrij simpel: de Rifraf-ronde weg, en de drie éénzijdige rondes: AC/DC, Iron Maiden en Metallica. En zonder joker. Damned, het begint er nu al goed uit te zien voor volgend jaar ;).
Plaats reactie