Humo Popquiz - Preselecties

Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Keiem »

De eerste preselectie zit er inmiddels op. In Gent is dit de uiteindelijke top 10 geworden:

01. Toni Servi Big Band :clap:
02. Bruce Horny & The rest :clap:
03. Vlassenbroek 2000 :clap:

04. Team Tamara
05. The Golden Eel
06. Ploeg Van Den Indiaan
07. Hot Ratz
08. Once We Were ready Willing and Able
09. The Jacksons
10. Buffalo Jos

Hopelijk volgt hier wat commentaar van de deelnemende ploegen zodat we weten wat ons te wachten staat...
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Vlassenbroek2000 »

11 rondes die aangekondigd stonden om een drietal uur te duren...
Om iets na 1u zijn we buitengekomen aan de Vooruit, kleine misrekening dus, maar vooraal aan hen zelf te danken...

Slechts 3 volledige audiorondes...
Voor de rest (vooral in het begin) veel banale theorievragen en fait divers, waar een mens eigenlijk niks aan heeft als em da weet...
Maar soit, das een persoonlijke mening wsl, want echte theorie hoeft voor ons niet in een quiz te zitten...

Er werd vooral gewerkt rond kleine onderverdelingen binnen bepaalde thema's. Telkens groepjes van 3 vragen binnen het thema. En een laatste ronde die nog wel eens al scherprechter zou kunnen optreden.
Met een vraag op 1 punt (makkelijk), 3 punten (middelmatig) en 5 punten (moeilijk).

Kortom, voor de pauze nie echt ons ding met 3 theoriereeksen en 1 introronde.
Daarna meer en meer fragmenten, en ook meer muziekgerelateerde theorie...
Uiteindelijk nog opgeklommen van plaats 8 naar plaats 3.

Voelde me ook terug een beetje op school :-) volgens de reglementen kwamen ze al onze namen controlen voor de quiz, gaan plassen mocht tijdens een ronde maar dan mocht je wel de zaal niet meer terug binnen tot de ronde gedaan was :shock:

Kortom, na wat ergernis de eerste reeksen, toch nog een leuke avond beleefd met een finaleplaats als beloning...
Al denk ik da we daar nie te veel gaan kunnen klaarmaken, als het in het verlengde ligt van deze quiz...
Toni Servi Big Band daarentegen :clap: :clap: Met een straat voorsprong, en van begin tot eind op kop... Dikke proficiat!!!
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door kasenco »

had hier al op voorhand een beetje voor gevreesd, maar ja, het is voor iedereen hetzelfde....

proficiat aan de 3 finalisten :clap:
Gebruikersavatar
tony servi
Roadie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 18:08
Locatie: Gent / Tony Servi Big Band

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door tony servi »

Gebruikersavatar
tony servi
Roadie
Berichten: 41
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 18:08
Locatie: Gent / Tony Servi Big Band

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door tony servi »

Een professionele quiz in alle opzichten: presentatie (Ayco Duyster), bediening (de gasten van Democrazy), locatie (Vooruit), visualisatie van vragen en tussenstanden (twee grote schermen), klank, formulieren, vlotte verbetering... Alleen het time management was wat minder. Begonnen rond 20.30u. Pas afgelopen tegen 1 uur.

Inhoudelijk typisch Humo: veel Belpop en mainstream pop/rock. Niet bepaald "onze muziek", maar we trokken onze streng :-)

Nieuwtje van de avond: niet alleen de topdrie stoot door naar de finale in de AB. Ook de beste vierde van de vijf voorrondes mag door. Alle vijf quizzen staan op 300 punten.
Dronevil
Backing Vocal
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 18:01
Locatie: Sint-Niklaas / Goe Vur In Den Otto

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Dronevil »

tony servi schreef:Nieuwtje van de avond: niet alleen de topdrie stoot door naar de finale in de AB. Ook de beste vierde van de vijf voorrondes mag door. Alle vijf quizzen staan op 300 punten.
Hopelijk worden wij dan de 4de beste. Maar ik vrees er wat voor.

We hebben lang 2de gestaan maar we hebben het verkloot (sorry voor mijn woordgebruik) bij die Hollandse Hits vrees ik. Nu ja we hadden in ieder geval niet verwacht om zo hoog te eindigen.
Gebruikersavatar
beautiful freak
Rock Legend
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:34
Locatie: The Pale Riders From Philadelphia

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door beautiful freak »

Vlassenbroek2000 schreef:11 rondes die aangekondigd stonden om een drietal uur te duren... Om iets na 1u zijn we buitengekomen aan de Vooruit, kleine misrekening dus, maar vooraal aan hen zelf te danken...
Ze hadden al een heel stuk vroeger klaar kunnen zijn al ze bij het voorlezen van de oplossingen (netjes na elke ronde) niet elke vraag opnieuw hadden gesteld of elk audiofragment opnieuw hadden laten horen. Stel je voor dat het een pure audiomuziekquiz geweest zou zijn, we waren wellicht pas rond 4u naar huis gegaan, :mrgreen:.

Leverde ook veel tijdverlies op: het tafereel bij het binnenkomen, waar je eerst in de rij moest gaan staan om een stempel te krijgen om daarna weer naar de centrale hal gestuurd te worden ("De zaal is nog niet klaar", en toen was het al 19u40, :roll:) om vervolgens weer in de rij te moeten gaan staan om de zaal uiteindelijk binnen te kunnen. Het zijn natuurlijk 'details', maar als aftrap kwamen de woorden 'professioneel' of 'gestroomlijnd' niet meteen in me op. Overigens: wie zijn paspoort vergeten zou zijn op de avond zelf, hoeft niet te vrezen - die hebben we niet moeten tonen. Wel kwam er voor de quiz iemand aan tafel om even de namen (enkel de voornaam zelfs) te vragen, maar wie wil, kan daar natuurlijk eender wat aan de organisatie vertellen. De regeltjeslijst die daarna nog werd voorgelezen :teasing-blah: , deed me - zoals Stefan al zei - ook eerder denken aan een streng internaat dan aan een gemoedelijke quizavond. Maar alla...

De quiz zelf dan. Die heeft gebracht wat iedereen al vermoedde: veel theorie, weinig audio. En als er dan al muziek uit de boxen kwam, dan was die veelal erg kort. Een openingsintroronde (25 intro's waarvan je binnen het tijdsbestek van nog geen 3 minuten titel en uitvoerder moest geven), mashups, montages van 5 nummers aan elkaar. Een fragment van 40 seconden hebben we er niet gehoord, denk ik. De gespeelde muziek was evenwel zeer goed doenbaar voor ons (een mix van alternatief en toch ook wel hitwerk, met o.a. een subthema met 5 Hollandse hits), en uiteindelijk is het toch vooral die muziek, die ervoor gezorgd heeft dat we de tweede plaats wisten te behalen. Ook de meer muziekgelinkte theorie in deel twee was een meevaller.

Het eerste luik was van een heel andere orde. We stonden na drie rondes op de zevende plaats, vooral door nutteloze theorie en spelletjes, zoals anagrammen, Simpons-karakters, Lego-hoezen (al gingen die nu wel goed, maar het blijft bedenkelijk spul op een muziekquiz, vind ik). Maar vragen als 'Welke groep stond op de 10e plaats, wat betreft het aantal uitleningen in de bibliotheek van Kortrijk?' :silent: of 'Waar/Niet Waar'-spelletjes met stellingen waar je de helft van de tijd niet anders kan dan erop gokken, nee, dat is het toch niet helemaal. Daarnaast ook een stevige injectie van Belpop en Rock Rally-vragen. Wie gewapend wil zijn, bestudeert best even de podia en de jaartallen van de Rally's.

Wie erbij was op de Belpop-quiz in Leuven, zal ook nog een paar dingen zien terugkeren, zoals stukken invullen in songteksten (bij ons: drie steden in 'Mijn Vriend Benjamin' van Louis Neefs) en een volledige tekst over een bepaalde persoon/personen (bij ons Marcel Vanthilt en Soulwax), waarbij zo'n 20-tal woorden zijn weggehaald. Ook 'De Voorlaatste' was er nu weer bij. Een ronde die de stelling dat het voorlaatste nummer op het album altijd een slecht nummer is wil onderschrijven en dus voorlaatste tracks laat horen van zogenaamde classic albums. Bij ons waren dat tracks van o.a. Soul II Soul (Back To Life), The Streets (Dry Your Eyes) en Velvet Underground (Black Angel's Death Song).

Op het einde van de rit hebben wij ons met Bruce Horny ook wel goed geamuseerd, maar het soort quiz dat Humo hier heeft samengesteld, voelt meer aan als een tussendoortje dan als een muziekquiz zoals wij die kennen en (ik veronderstel toch de meeste?) het liefst spelen. Ze willen dan misschien wel "het muziekquizzen uit de achterafzaaltjes halen", maar als het erop aankomt zou kiezen tussen de muziekquizzen zoals we er het hele jaar door spelen in zogenaamde "achterafzaaltjes" of deze Humo-quiz voor mij toch niet zo moeilijk zijn. Hopelijk gaan ze in de finale dan ook voor iets meer muziek (in de puurste betekenis van het woord) en minder banale trivia. Ik ben er desondanks wel benieuwd naar, :ugeek:.

En eerlijk is eerlijk: de aanpak bleek over de hele lijn bekeken uiteindelijk wel professioneel (de prelude bij het binnenkomen en de trage aanloop was uiteindelijk niet representatief). De presentatie van Ayco Duyster was aangenaam, de bediening vlot, de voorstelling van vragen en antwoorden op twee schermen goed zichtbaar voor iedereen én de tussenstanden werden na elke ronde weergegeven in 4 slides van tien ploegen (van 40 naar 1). Mooi gedaan, toch. :handgestures-thumbupright: Prijzen waren er wel niet, misschien sparen ze alles op voor de finale?

Proficiat nog aan Tony Servi Big Band :clap:, die de hele quiz makkelijk aan de lading stonden, en aan Vlassenbroek 2000 :clap: om ook het ticket naar Brussel binnen te rijven.
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door PEKEBO »

beautiful freak schreef: Overigens: wie zijn paspoort vergeten zou zijn op de avond zelf, hoeft niet te vrezen - die hebben we niet moeten tonen. Wel kwam er voor de quiz iemand aan tafel om even de namen (enkel de voornaam zelfs) te vragen, maar wie wil, kan daar natuurlijk eender wat aan de organisatie vertellen.
Toen ik Koen aansprak met de naam Gilbert keken ze toch raar op, na het raadplegen van de deelnemerslijst, en vlogen we bijna de zaal uit. :P

Alles is hier gezegd, de ploegen die nog in actie moeten komen op een volgende preselectie zullen vanaf heden hun plan kunnen trekken met de tips die op deze pagina staan en halen nu al extra voordeel (voor de prijs van beste 4de) uit de analyse van de 1ste editie ;), want het concept zal meer dan waarschijnlijk hetzelfde zijn.

Leuk initiatief, dit evenement (want dat is het toch), maar geef mij maar echte muziekquizzen met veel fragmenten en weinig of geen theorie (tenzij foto's en albumhoezen)!

We gaan er een lang dagje van maken op zondag 27 januari, een dag met alles erop en eraan, zoveel is zeker! :dance:
Dronevil
Backing Vocal
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 18:01
Locatie: Sint-Niklaas / Goe Vur In Den Otto

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Dronevil »

Die lego hoezen waren wel leuk. Mochten er wat meer zijn voor mij.

In ieder geval proficiat aan de ploegen die sowieso al naar de finale mogen. Jammer dat het niet eerste vijf zijn die naar de finale mogen, maar tja het is nu eenmaal zo. En die eerste 3 zijn sowieso al sterke muziekquizploegen dus mogen we zeker niet klagen.
PEKEBO
Rock Legend
Berichten: 1007
Lid geworden op: ma 24 nov 2008, 21:50
Locatie: Overmere / Westende / Bruce Horny and the rest

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door PEKEBO »

Dronevil schreef: dus mogen we zeker niet klagen.
Klagen moeten jullie zeker niet, mooie/sterke prestatie voor een ploeg die weinig muziekquizzen speelt! :handgestures-thumbupright:
Iets meer aantreden is de boodschap in de toekomst want de basis/kennis is zeker aanwezig bij jullie!


3 ploegen per preselectie is inderdaad weinig. Ben benieuwd hoeveel ploegen de finale gaan spelen, 16 kan ik mij nauwelijks voorstellen (of welke mysterieuze gasten/ploegen mogen we nog verwachten in de AB), tenzij de organisator Humo en sponsor Belgacom maar 64 gratis abonnementen voor 5 jaar Humo en 64 iphone 5 in voorraad hebben, als prijzen. :P :dance:
Laatst gewijzigd door PEKEBO op zo 30 dec 2012, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Keiem »

PEKEBO schreef:tenzij de organisator Humo en sponsor Belgacom maar 60 gratis abonnementen voor 5 jaar Humo en 60 iphone 5 in voorraad hebben, als prijzen. :P :dance:
of ook weer gewoon... niets.
Dronevil
Backing Vocal
Berichten: 61
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 18:01
Locatie: Sint-Niklaas / Goe Vur In Den Otto

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Dronevil »

Ik gok dat er nog een aantal ploeg in die finale gaan zitten met muzikanten en dergelijke. Iemand van mijn team zei ook zoiets over die muziekquiz van de AB een tijd geleden.
bandai007
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 nov 2012, 20:50

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door bandai007 »

Zijn er tijdens de theorieronden meerkeuzevragen, of worden de spelers geacht het antwoord zelf te bedenken?
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door peegee »

Ik zat zojuist in mijn luie stoel naar een droevige film (Hachiko -Story of a dog) te kijken en tegelijkertijd mijn kwartaalboekhouding te doen (wie beweert er dat een man niet kan multitasken ??? :music-rockout: :music-rockout: ).... Krijg een sms-je, dat de preselectie in Antwerpen gedaan is...

TOP 3:
1. Kings of the Stoneage - 238 op 300
2. Wa valt er te lachen, maat?
3. Fanfare Heilige Familie
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Humo Popquiz - Preselecties

Bericht door Keiem »

Is er iemand die de punten van de top 4 weet, en kan posten?

Hier alvast een sfeerfilmpje van de preselectie in Gent.
Plaats reactie