SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door One good reason »

Net via een informant (die geheim wenst te blijven 8) ) vernomen dat er blijkbaar controle wordt uitgevoerd op "Billijke vergoeding" tijdens quizavonden.
Weet niet of dit allemaal klopt, vandaar deze post.
Het is de eerste keer dat ik hierover iets hoor.
En ... mocht dit kloppen, dan zijn we hier in dit landje toch wreed verkeerd bezig en wringt dit onze nek om als organisator van onze passie(s).
Graag jullie "correcte" informatie gezien omtrent dit item.
Gebruikersavatar
dendaffe
Superstar
Berichten: 719
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 07:57
Locatie: Aartselaar
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door dendaffe »

Meer info op www.ikgebruikmuziek.be.

Ik weet dat sommige gemeentebesturen dat regelen (dit betalen) voor hun zalen die ze verhuren en dat de gebruikers ervan dan niet nog eens moeten betalen, maar dat hangt van gemeente tot gemeente af.
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Rock Monsieur »

Volgens mij ben je idd. verplicht om zowel Sabam als Billijke Vergoeding te betalen. Maar aangezien het gemeentebestuur de kosten van de Billijke Vergoeding voor alle gemeentelijke zalen op zich neemt, hebben wij daar geen probleem mee.
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Rubby »

Blijkbaar hebben de mensen van Rue de la moer een controle gekregen rond de "billijke vergoeding"
Ze wisten hier niet van, hadden hun Sabam mooi betaald, maar krijgen nu achteraf nog een aparte rekening (38 eur) + boete wegens nalatigheid (117 eur !!!!). :x :(

Zijn er nog organisatoren die hier al problemen mee gehad hebben ?????? :think:

Wij betalen ook onze Sabam, maar geen billijke vergoeding (met het idee dat in Aalter dit door het gemeentebestuur voor de gemeentezalen wordt geregeld, maar dit zou dus niet het geval zijn :(
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Rubby »

nog eens wat verder opzoekingen gedaan en via deze link kan je nagaan of de billijke vergoeding reeds werd betaald voor de zaal.

http://www.ikgebruikmuziek.be/

nagekeken , en blijkbaar is dit reeds betaald voor de zalen waarin de quizzen doorgaan, ik heb de mensen van rue de la moer dan ook aangeraden om dit toch nog eens verder te bevragen en ook contact op te nemen met de gemeentelijke instanties.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2201
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door One good reason »

Rubby schreef:Blijkbaar hebben de mensen van Rue de la moer een controle gekregen rond de "billijke vergoeding"
Ze wisten hier niet van, hadden hun Sabam mooi betaald, maar krijgen nu achteraf nog een aparte rekening (38 eur) + boete wegens nalatigheid (117 eur !!!!). :x :(
Ik vind dit walgelijk!
Heb de site bezocht en vond het dan nog walgelijker! :puke-right:
Dit heeft niets meer met muziek te maken als men die vergoeding gaat baseren op aantal m², inkomprijs, drank, etc ...
Is eigenlijk Sabam part II.
Artiesten hebben absoluut recht op een vergoeding, maar dit is puur geldklopperij :naughty:
Persoonlijk vind ik dat de "zaalverantwoordelijken" de organisator omtrent zulke zaken moet informeren.
Wij kunnen ook niet ALLES weten hé :mrgreen:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door peegee »

Door Sabam te betalen hebt ge die van de billijke vergoeding blijkbaar "wakkergeschud", Rudy.

Nu, als ze al betaald is, dan zou ik zeker weigeren van ze opnieuw te betalen, natuurlijk.

Sabam betalen? Nu, de boete erop is "slechts" 15% op het te betalen bedrag; dus trek daar elk uw eigen conclusie uit....

En gaat die Sabam dan écht naar de artiesten? Of enkel naar die ene artiest, die nu dikke deur is bij Sabam???
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2655
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door kasenco »

peegee schreef:Door Sabam te betalen hebt ge die van de billijke vergoeding blijkbaar "wakkergeschud", Rudy.

Nu, als ze al betaald is, dan zou ik zeker weigeren van ze opnieuw te betalen, natuurlijk.

Sabam betalen? Nu, de boete erop is "slechts" 15% op het te betalen bedrag; dus trek daar elk uw eigen conclusie uit....

En gaat die Sabam dan écht naar de artiesten? Of enkel naar die ene artiest, die nu dikke deur is bij Sabam???
er bestaat maar 1 mogelijkheid: alles clandestien laten organiseren, geen locaties, tel nrs en namen van organisatoren vermelden --> die gegevens worden pas bij inschrijving op het forum via pb verstrekt nadat de inschrijver zichzelf kenbaar heeft gemaakt en ook verklaart dat hij geen medewerker is van SABAM en ook geen medewerkers van SABAM in zijn ploeg heeft zitten :P
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door peegee »

kasenco schreef:
peegee schreef:Door Sabam te betalen hebt ge die van de billijke vergoeding blijkbaar "wakkergeschud", Rudy.

Nu, als ze al betaald is, dan zou ik zeker weigeren van ze opnieuw te betalen, natuurlijk.

Sabam betalen? Nu, de boete erop is "slechts" 15% op het te betalen bedrag; dus trek daar elk uw eigen conclusie uit....

En gaat die Sabam dan écht naar de artiesten? Of enkel naar die ene artiest, die nu dikke deur is bij Sabam???
er bestaat maar 1 mogelijkheid: alles clandestien laten organiseren, geen locaties, tel nrs en namen van organisatoren vermelden --> die gegevens worden pas bij inschrijving op het forum via pb verstrekt nadat de inschrijver zichzelf kenbaar heeft gemaakt en ook verklaart dat hij geen medewerker is van SABAM
Tijdens het schrijven van mijn vorig berichtje zat ik daar ook aan te denken; gij kunt gedachten lezen, Luc ;)
Rubby
Rock Legend
Berichten: 4559
Lid geworden op: zo 12 aug 2007, 11:45
Locatie: BELLEM (Testedoene/Bellem Brug)

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Rubby »

peegee schreef:Door Sabam te betalen hebt ge die van de billijke vergoeding blijkbaar "wakkergeschud", Rudy.

Nu, als ze al betaald is, dan zou ik zeker weigeren van ze opnieuw te betalen, natuurlijk.

Sabam betalen? Nu, de boete erop is "slechts" 15% op het te betalen bedrag; dus trek daar elk uw eigen conclusie uit....

En gaat die Sabam dan écht naar de artiesten? Of enkel naar die ene artiest, die nu dikke deur is bij Sabam???
Wij betalen bij iedere quiz onze Sabam !
Maar nooit een billijke vergoeding.

De mensen van Rue de la moer hebben nu blijkbaar een controleur over de vloer gekregen (betalen ook altijd hun Sabam)
Boete is inderdaad 15 %, maar wel met bepaald minimum :cry:
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Jorgen VG »

Fijn... als dat er ook nog bijkomt maak ik voortaan verlies op m'n kwis.
Ik heb twee mogelijkheden:
1) Geen kwis meer organiseren
2) Geen prijzen meer voorzien

Eén ding staat vast : ik ga er geen geld aan toeleggen.

Toch eens een paar nachtjes over slapen (ik heb tijd, want volgend jaar staan er al twee eighties kwissen op de kalender - de mijne zou er toch één teveel zijn)
peegee
Rock Legend
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door peegee »

Silent Dolphin schreef:Fijn... als dat er ook nog bijkomt maak ik voortaan verlies op m'n kwis.
Ik heb twee mogelijkheden:
1) Geen kwis meer organiseren
2) Geen prijzen meer voorzien

Eén ding staat vast : ik ga er geen geld aan toeleggen.

Toch eens een paar nachtjes over slapen (ik heb tijd, want volgend jaar staan er al twee eighties kwissen op de kalender - de mijne zou er toch één teveel zijn)
Was het nu vorig jaar of 2 jaar geleden dat ik voor het eerst géén verlies op mijn quiz had gemaakt? En dat na 12 jaar :oops:
Van eighties kunnen we nooit genoeg krijgen; en iedere quiz heeft zijn eigen karakter, hoor, Jurgen.
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 981
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: SABAM en daarbovenop BILLIJKE VERGOEDING?

Bericht door Rock Monsieur »

peegee schreef:
Silent Dolphin schreef:Fijn... als dat er ook nog bijkomt maak ik voortaan verlies op m'n kwis.
Ik heb twee mogelijkheden:
1) Geen kwis meer organiseren
2) Geen prijzen meer voorzien

Eén ding staat vast : ik ga er geen geld aan toeleggen.

Toch eens een paar nachtjes over slapen (ik heb tijd, want volgend jaar staan er al twee eighties kwissen op de kalender - de mijne zou er toch één teveel zijn)
Was het nu vorig jaar of 2 jaar geleden dat ik voor het eerst géén verlies op mijn quiz had gemaakt? En dat na 12 jaar :oops:
Van eighties kunnen we nooit genoeg krijgen; en iedere quiz heeft zijn eigen karakter, hoor, Jurgen.
Ik heb nog nooit verlies gehad aan een muziekquiz. Integendeel. We slagen er in om al onze medewerkers (20-tal) het jaar na de quiz te trakteren op een (klein) etentje (t.w.v. 15-20 €/pp) en dan nog hou ik geld over. Desondanks proberen wij ons inschrijvingsgeld en de drankprijzen democratisch te houden, organiseren we geen tombola en denk ik dat we gerust mogen stellen dat we telkens weer een mooie prijzentafel kunnen aanbieden.

Daartegenover staat wel dat wij in onze gemeente kunnen beschikken over een degelijke infrastructuur (zaal + geluid + beeldinstallatie) die voor verenigingen kan gehuurd worden aan democratische prijzen. En voor onze prijzentafel doen we veel inspanningen om een aantal aantrekkelijke sponsors te vinden.
Ik begrijp dat niet elke organisator over deze luxe kan beschikken, maar mits enige inspanningen hier en daar is er m.i. toch wel veel mogelijk.
Plaats reactie