Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door tequila »

Hoe de meningen over een muziekquiz zo kunnen verschillen. :roll:
Hoger wordt de Lennonquiz ergens vermeld als dieptepunt terwijl dit voor mij net een van de beste quizzen van het seizoen was. :shock:

In de 3° editie van de Scary Monkey quiz was duidelijk veel tijd en werk gestoken en de filmpjes mochten er zeker zijn. :clap:
Maar voor mij hoeft die multimedia-aanpak niet echt. Het beeld leidt eigenlijk teveel af van het geluid. Daardoor kwam de quiz op mij ook drukker over dan de editie van vorig jaar terwijl er toch heel wat minder theorie was. :?
Voor de rest vond ik dit weer een uitstekende quiz met heel wat toffe fragmenten en was de organisatie zeer in orde. :clap:

Zelf hebben we nogal wat punten weggeven door foute last-minute aanpassingen waar ondergetekende in grote mate mee voor verantwoordelijk was :angry-banghead: . Zo schrapten we bv. Glenn Frey omdat we die niet meenden te herkennen in het beeldfragment.
Dit had ons de tweede plaats kunnen opleveren. :(
Anyway, Sympathie vur den Duvel was werkelijk outstanding in Bissegem. :greetings-clappingyellow: Daar kon duidelijk niemand tegenop.

Volgend jaar zijn we er graag terug bij in het verre Bissegem. :auto-iroc:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door vinceluka »

Zoals altijd sta ik volledig open voor jullie leerrijke positieve en negatieve kritieken.

Het eerste wat ik altijd doe is zien of ik jullie geen blaasjes heb wijsgemaakt in de aankondiging en op de thread.

“Sound & Vision editie in samenwerking met Keiem
Moeilijkheidsgraad : in het verlengde van editie 2,
Muziek van '50 tot 2010 + beperkt aantal theorievragen"

Doordat de uitvoerders in beeld komen en er ook thema's zijn worden er minder titels weggeven en werd ook soms gekozen voor minder evidente singles of albumtracks (de meeste van classical bums, evenwel)

op papier is ie moeilijker dan editie 2, maar dat kan door de factor beeld nog alle kanten op.
Wel is het zo dat we voor het segment 90 - 2000+ het hoofdzakelijk gaan zoeken zijn in de alternatieve hoek
voor de 60 - 70 - 80 is er wel een evenwichtige balans tussen hits en alternatief.

Theorie : geen hoezen, foto's, teksten of rebussen
wel een aantal niet al te moeilijke vragen goed voor 8,65 % van het puntentotaal

Kortom we serveren jullie een pittige, eigenzinnige quiz met een hoge funfactor

Na de uiterst brede maar veel te moeilijke en de goed in elkaar geflanste maar uiterst hectische
Nu misschien de visueel verbluffende en meest relaxte
Wie zal het zeggen?
Jullie rond middernacht 22/01/11?”


Wat de moeilijkheidgraad betreft hebben we het bijna perfect aangekondigt
In het verlengde van editie 2, dat was het helemaal
Als ik mij baseer op volgende vergelijking toch
2011-2010
% TOP 4 : 83-78-78-78 / 79-79-79-77
% Nr 14 : 49 / 47
Laatste : 36 /31
Gebuisden 5 / 4
1 gebuisde meer, maar er was ook één deelnemer meer
Bovendien was de ploeg hypnoiz, geen bekende in het circuit, slechts met 2 personen.
Had ik dat op voorhand geweten dan konden de 2 fitte Clement leden misschien wel samen met hen een nieuw ploegje gevormd hebben?

Wat de theorie en de stressfactor betreft was het minder goed aangekondigd
Er was wel degelijk minder theorie 36 pt tov 96 pt.
Ik dacht door de theorie en tips sterk te reduceren automatisch op een meer relaxte quiz uit te komen. Maar dat was fout gedacht want het blijkt duidelijk uit jullie commentaren dat de hersenen opnieuw in overdrive moesten.
Wellicht was het veel beter geweest om de theorie volledig achterwege te laten.
Op zijn minste toch de vragen bij de thema-rondes (24pt) want ik heb de indruk dat de rockumentary ronde (12pt) wel gesmaakt werd op dat ene Pearl Jam fragment na misschien.
Die 24 punten, nog geen 6% van het puntentotaal hebben er voor gezorgd dat de stressfactor verhoogde.
Maar het is niet de theorie die het verknoeit heeft, het is eerder de combinatie van drie ingrediënten
- 100% beeld (constant naar het scherm kijken),
- de moeilijkheidsgraad
- de theorie (weliswaar beperkt)

Om het te zeggen op z’n Kuifjes / Goossens : Het was een gerechtje met ballen maar iets te sterk afgekruid.
Ik beloof plechtig hier rekening mee te houden bij een volgende editie.
Sowieso wordt het opnieuw het klassieke klank zonder beeld, maar inlassen van merkelijk meer doenbare fragmenten wordt een absolute prioriteit zodat jullie volgend jaar opnieuw zin krijgen om te komen eten.
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4076
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door rino »

Heerlijke avond beleefd zaterdag in Bissegem. Heel veel goeie muziek gehoord.
Toen algauw bleek dat ook deze editie van de Scary Monkey quiz zich bij de moeilijkere quizzen van het seizoen zou nestelen, vreesde ik even voor het oordeel van mijn teammaats. Onterecht, zoals zou blijken. Ik denk dat ook zij met een goed gevoel naar huis reden.
Oneindig veel respect ook voor het vele werk dat Vincent en Dimitri in deze quiz hebben gestoken, zowel qua muziekkeuze als qua beelden. De introfilmpjes waren bijwijlen hilarisch.
Naar de beelden bij de fragmenten heb ik maar sporadisch gekeken, moet ik toegeven. :oops:
Gewoon omdat het al hectisch genoeg was met de bijvraagjes, het nadenken op vorige nog niet ingevulde fragmenten en het noteren van de antwoorden. Enkel wanneer niemand bij ons een idee had van de uitvoerders, keek ik even naar het scherm om daar misschien alsnog een bekend gezicht te ontwaren. En natuurlijk ook toen Mud voorbijkwam, dat blijven schitterende Toppop herinneringen.
En ja, hoeft het nog gezegd: Sympathie vr den Duvel waren weer verduiveld sterk, ook dit keer weer met grote voorsprong de terechte winnaar. Ook applaus voor de Holly's die in extremis nog de 2de plaats afsnoepten van Scary Monsters.
Zelf waren we uiteindelijk tevreden met onze achtste plaats. Een sterke alfabetronde (3de plaats daar) maakte dat we nog een paar teams konden voorbijsteken. En alhoewel we zonder Dirk Kwistedadde zoals verwacht moeite hadden met de oldies, denk ik niet dat we mét hem beter hadden gedaan. Want, zoals al gezegd, zijn vervanger Frederik zorgde ook voor tal van punten.
Uiteindelijke conclusie: hoewel het moeilijk bleef, was dit voor mij de beste en aangenaamste van de 3 edities. De beelden-bij-de-fragmenten zorgden mijns inziens voor geen meerwaarde. Enkel bij de filmcitaten zorgden ze voor een geslaagd huwelijk tussen muziek en beeld.
Ik kijk nu al uit naar de 4de aflevering volgend jaar.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door Keiem »

rino schreef:Enkel bij de filmcitaten zorgden ze voor een geslaagd huwelijk tussen muziek en beeld.
Ik kijk nu al uit naar de 4de aflevering volgend jaar.
De rockumentary was dan ook de ronde waar ik het meest naar uitkeek. Veel ideeën daarvan zijn maar laat gekomen en eigenlijk mocht er wat mij betreft nog meer bijgezocht worden. Er waren bv nog enkele samples te vinden hoor: uiteraard Scooby Snacks/Tarantino, maar ook Too Funky/The Graduate ('are you trying to seduce me?'). En er zijn nog ettelijke leuke docu's te vinden over muziek en over de kantlijnen ervan. Zo is het bv jammer dat ik geen kwaliteitsvolle beelden vond van het L7 incident: op Reading gooide de zangeres ooit een (vers gebruikte) tampon naar een roepende fan. Hun reputatie was direct gemaakt... Van Spinal Tap had ik eerder het 'volumeknop gaat tot 11' gebruikt. Ook lachen die! Of Kanye West/Taylor Swift op de VMA's, Jarvis Cocker die de show van Michael Jackson onderbreekt, en Sinead 'O Connor die de paus verscheurt waren in me opgekomen. Maar sommigen waren eerder gedaan of de kwaliteit viel tegen.
Niets voor de echte puristen van de muziekkwissen blijkbaar, maar ik vind het kunnen en hoop zelfs om het op andere kwissen ook nog tegen te komen.
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door SpeedKing »

Ik vind de docu / filmvragen ook kunnen. Het is misschien geen pure muziekkennis, maar het zijn nu ook geen weer geen vragen over Griekse mythologie of Romeinse Goden. Zolang de link enigszins muzikaal getint is: why not?
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5051
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door Keiem »

SpeedKing schreef:Ik vind de docu / filmvragen ook kunnen. Het is misschien geen pure muziekkennis, maar het zijn nu ook geen weer geen vragen over Griekse mythologie of Romeinse Goden. Zolang de link enigszins muzikaal getint is: why not?
dat is toevallig, een ronde die er maar niet doorkreeg bij Vincent was over mythologie. Dit waren de fragmenten die ik al had gesuggereerd:
Cream - Tales of Brave Ulysses
The Waterboys - The Pan Within
Toploader - Achilles Heel
Midnight Star - Midas Touch
Battles - Atlas
Afro Medusa Pasilda
Apollo 440 - Lost in Space
Pierre Henry - Psyché Rock
Aphrodite’s Child
Luv - Trojan Horse
Odyssey
Bloc Party – Ares (geen single)
Eros Ramazotti
Kronos Quartet
Hermes House Band – I Will Survive
Public Enemy – Black Steel In The Hour Of Chaos
Styx
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door vinceluka »

kuifje schreef:en je hebt een gerechtje om van te geilen !
typfout Kuifje?

Ik dacht dat Sergio altijd zei 'een gerechje om van te geilen' :mrgreen:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
FJA
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 jan 2011, 15:35

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door FJA »

Hier de stand-in van Dirk-van-Rino. Eerst en vooral melden dat het gevoel van Rino klopt: jup, ik heb mij alvast ferm geamuseerd zaterdag!

Mijn opmerkingen:

Een box die goed luid staat, daar is iedereen mee gebaat, behalve misschien de ongelukkigaard - lees: bibi hier - die er nét voor zit (mijn mailtje naar Joke Schauvlieghe is al onderweg ;) ). Daardoor kon ik amper horen wat aan de andere kant van de tafel gezegd of vermoed werd (laat staan afluisteren bij onze achterburen :mrgreen: ).

Bovendien ben je door het werken met beelden genoodzaakt om de quizzers allemaal dezelfde kant te laten uitkijken, wat ook alweer voor een andere opstelling aan de (al bij al smalle) tafeltjes zorgt. En waardoor ik - bovenop het feit dat ik Rino amper hoorde - ook nog niet eens kon lezen wat hij had opgeschreven (kwestie van te kunnen dubbelchecken, helpen of (vooral) zelf bijleren).

Voor de rest niets dan lof: de filmpjes tussendoor vond ik zeer geslaagd (jullie intro heb ik intussen al drie keer herbekeken :dance: ) en ook de prijzentafel vond ik prima. Er zat weinig brol tussen, of toch beduidend minder dan bij de meeste andere prijzentafels. Zelfs de tweede helft van het klassement ging waarschijnlijk nog met een album huiswaarts dat tegen zondagmiddag nog geen dienst deed als onderzettertje of frisbee.
Wat misschien wel minder aangenaam is voor de uiteindelijke topdrie, is het feit dat ook zij vrede moeten nemen met één cd (of heb ik dat verkeerd voor?), maar goed: quizzen doe je voor de sport, niet voor de prijzen.

Een ronde met rockumentary moet kunnen. Die beelden horen intussen tot de collectieve muziekgeschiedenis en hebben hun plaats op een muziekquiz. Liever zoiets, dan een wereldkaart krijgen en moeten aanduiden van waar welke band afkomstig is, eerlijk gezegd.

Tot slot: ik dacht nochtans de mannen van Hypnoiz (concertwerking Ieper, organiseren ook al een jaar of twee een (iets laagdrempeliger) muziekquiz in het JOC aldaar) met vier aan een tafel te hebben zien zitten? Volgens mij zoeken ze gewoon uitvluchten hoor ;)
Gebruikersavatar
SpeedKing
Rock Legend
Berichten: 3339
Lid geworden op: vr 01 aug 2008, 13:26
Locatie: Merelbeke [Los Locos]

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door SpeedKing »

Keiem schreef:
SpeedKing schreef:Ik vind de docu / filmvragen ook kunnen. Het is misschien geen pure muziekkennis, maar het zijn nu ook geen weer geen vragen over Griekse mythologie of Romeinse Goden. Zolang de link enigszins muzikaal getint is: why not?
dat is toevallig, een ronde die er maar niet doorkreeg bij Vincent was over mythologie. Dit waren de fragmenten die ik al had gesuggereerd:
Cream - Tales of Brave Ulysses


Dit moet dan wel weer kunnen natuurlijk, het is zelfs een heel goeie ronde. Meer nog: er staat er eentje klaar voor onze quiz. Maar mss verschuif ik 'm nu wel naar 2012!
De enige Afrekening die er toe doet: de Riffraffrekening!
Gebruikersavatar
tequila
Rock Legend
Berichten: 1655
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 11:14
Locatie: Herent

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door tequila »

Voor mij mag er gerust wat theorie tussenzitten, hoor.
Ik denk niet dat de pure theorie dit jaar te stresserend was.
vinceluka schreef:Wellicht was het veel beter geweest om de theorie volledig achterwege te laten.
Op zijn minste toch de vragen bij de thema-rondes (24pt) want ik heb de indruk dat de rockumentary ronde (12pt) wel gesmaakt werd op dat ene Pearl Jam fragment na misschien.
Die 24 punten, nog geen 6% van het puntentotaal hebben er voor gezorgd dat de stressfactor verhoogde.
Maar het is niet de theorie die het verknoeit heeft, het is eerder de combinatie van drie ingrediënten
- 100% beeld (constant naar het scherm kijken),
- de moeilijkheidsgraad
- de theorie (weliswaar beperkt)
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door vinceluka »

FJA schreef:Tot slot: ik dacht nochtans de mannen van Hypnoiz (concertwerking Ieper, organiseren ook al een jaar of twee een (iets laagdrempeliger) muziekquiz in het JOC aldaar) met vier aan een tafel te hebben zien zitten? Volgens mij zoeken ze gewoon uitvluchten hoor ;)
Ik heb zelf heb het niet gemerkt de avond zelf.
Het was een van mijn medewerkers die dat achteraf zei.
Blijkbaar kreeg ik foute info, of misschien hebben er 2 het hazenpad gekozen tijdens de quiz. :?:
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door peegee »

Tonyvdb schreef:Over de eerste is er zelfs geen discussie : die quiz staat geboekstaafd als de moeilijkste ooit.
Ik weet dat die eerste heel hoog staat aangeschreven bij Marc Buysse (onze Polkaheer)
Om in lijstjes te spreken: zijn top 3 aller tijden wat betreft popquizzen:

1 - Knelpuntklup (10 mei 2009) (gevangenissen)
2 - de EERSTE Scary Monkey quiz (19-1-2008)
3 - "Fresh Garbage" Popquiz in Marke (15-1-2006)

De data heeft Marc uit zijn hoofd bijgezegd :ugeek:
Gebruikersavatar
vinceluka
Rock Legend
Berichten: 1895
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 21:03
Locatie: Heule / Scary Monsters - Would-be Monkees - Wag Team

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door vinceluka »

peegee schreef:
Tonyvdb schreef:Over de eerste is er zelfs geen discussie : die quiz staat geboekstaafd als de moeilijkste ooit.
Ik weet dat die eerste heel hoog staat aangeschreven bij Marc Buysse (onze Polkaheer)
Om in lijstjes te spreken: zijn top 3 aller tijden wat betreft popquizzen:

1 - Knelpuntklup (10 mei 2009) (gevangenissen)
2 - de EERSTE Scary Monkey quiz (19-1-2008)
3 - "Fresh Garbage" Popquiz in Marke (15-1-2006)

De data heeft Marc uit zijn hoofd bijgezegd :ugeek:
Waar gaan we dat schrijven, Mark Buysse die een datum verkeerd heeft :lol:
De 1ste ging door op 17-1-2009
Music should strike fire from the heart of man, and bring tears from the eyes of woman. - Ludwig Van Beethoven
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2208
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door One good reason »

De meningen zijn inderdaad heel verdeeld hier op deze topic.
Ik behoor tot de mensen die jullie intro en de clip-aankondigingen per ronde enorm appreciëren.
Maar ik behoor ook tot de groep die het allemaal wat té vonden.
Ik kwam werkelijk ogen en oren tekort.
Na de eerste 2 rondes had ik me er al bij neergelegd en liet ik het maar allemaal op me afkomen.
Van de 2 knorpotten uit de Muppet Show kon ik niets horen, of toch amper.
Helaas want ik heb ze graag. Ze zijn zowat de "Benidorm Bastards" avant la lettre :mrgreen:
En we moeten eerlijk zijn: dit soort quizzen is niet voor mij weggelegd hé :lol:
Toch is het vreemd, want ik vond dan weer dat de quiz van vorig jaar me makkelijker afging met de theorie.
Terwijl het nu meer op een regelrechte aanval leek.
Maar al bij al: ik blijf jullie heel graag zien zenne :romance-grouphug:
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Scary Monkey III - Bissegem - 22 jan 2011

Bericht door Devils answer »

One good reason schreef:Van de 2 knorpotten uit de Muppet Show kon ik niets horen, of toch amper.
Bij ons leken hun stemmen vaak professioneel gedubd door een collega met een Willebroeks accent van de tafel achter ons.
Ze leken het daardoor vooral over "jeanettenmuziek" te hebben... :o
;)
Plaats reactie