Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door DVNO »

Elke schreef:........... euhm... wij vonden het een leuke quiz? Wij hebben veel dingen gehoord met een hoge 'OH MIJN GOD DAT GIJ DAT NOG ZO SNEL HERKEND SCHAAM U'-factor! (Serieus, Ann Lee en Fat Lip van Sum 41! Zo schaamtelijk!) Wij hebben het zelfs beter gedaan dan we hadden verwacht, en hadden het nog beter kunnen doen als ik de titels wat deftiger kon onthouden.
Om maar te zeggen: wij vonden het allemaal heel leuk, en we willen het zeker nog eens doen.

-

En om dan toch maar iets te zeggen over het hele 'dEUS is geen Ultratop'-debat: serieus? Ik neem nu de Ultratop voor mij, beste singles van deze week: Ozark Henry op 3, Hooverphonic op 6, twee 'traditionele' stubru-artiesten. Verder in de lijst: Cee-Lo Green, Kings of Leon, Goose en Editors.
Ik neem hier keiwillekeurig 28 december 2002: Eminem (Lose Yourself) op 2! Verder Avril Lavigne (Sk8terboi), Moby (In This World), Raymtzer (Kutmarokkanen?!), nog eens Eminem (Cleaning Out My Closet) en Camden vs. .calibre (Where Is My Mind?).
Ik neem de Ultratop Aller Tijden: Stash met Sadness op 6, Milow met You Don't Know op 7, Coldplay (Viva La Vida) en Kings of Leon (Sex On Fire) op 9 en 10. Verder in de lijst ook The Gossip (Heavy Cross), Milow (Ayo Technology, opgenomen vóòr stubru), Snow Patrol, nog eens Kings of Leon (Use Somebody), Kaiser Chiefs (Ruby), Gnarls Barkley (Crazy), Scissor Sisters (I Don't Feel Like Dancing) en Owl City (Fireflies).

Dat hokjesdenken mannen, dat is een beetje belachelijk, en het doet mij terugflashen naar 'Underworld hoort niet op Rock Werchter'. En het is hokjesDENKEN, want zoals hierboven gedemonstreerd met willekeurige steekproeven, koopt ook de alternatieve-muziek-minnende medemens al eens ne single.

Kijk ik begin mij weer te mengen in iets wat ik niet wil maar deze keer kan ik het toch niet laten.

1) ik krijg al jaren het vliegend sch*** van die hautaine houding: 'de alternatief-minnende medemens vs de blijkbaar no-brainers die OOK van Ultratop-muziek houden (dance, pop,...) En trouwens, door die alternatief-minnende medemens zo te benoemen ben je zelf aan het indelen in hokken.
2) dEUS hoort wel in de Ultratop, er is hier nergens het tegendeel beweerd. Het representeert het Ultratop-gevoel niet echt.
3) Ik apprecieer al uw opzoekingswerk maar als je eens goed kijkt dan zie je dat praktisch al deze artiesten voortkomen uit de laatste 3 jaar (maximum 5 jaar). Dat wil zeggen dat er nog minimum 10 jaar overschiet daarvoor waar het bol stond van de dance, hit-popjes... en geen 'stubru-muziek' (om het kind een naam te geven). Dan vind ik niet dat, als je al die Stubru-artiesten vraagt, je een duidelijk beeld geeft van de Ultratop.
Ik vrees dus dat je onderzoek gebaseerd is op een slecht 'ijkingsysteem'. Misschien toch nog eens de lijsten van vóór pakweg 2002 bekijken?
4) En laten we nu eerlijk blijven: Scissor Sisters, Owl City, Avril Lavigne => Stubru? :think: En Camden vs Calibre heeft er mss hooguit 1 week ingestaan op plaats 47 of zo? Kortom ik kan al je voorbeelden zo counteren met een overdosis aan tegenvoorbeelden.

Er is trouwens ook een verschil tussen hokjesdenken en mensen die van verschillende hokjes houden of die slechts 1 hokje verkiezen. In ieder geval, iedereen die hier ook zo overtuigd de strijd tegen hokjesdenken aangaat, moet zich wel bedenken dat ze meegedaan hebben aan een quiz die specifiek op een bepaalde muziekrichting is geïnspireerd.
Ik zal het nog eens proberen uitleggen: dEUS - The Architect => hit, dEUS-Slow => geen hit. 2x dezelfde groep, het eerste stelt Ultratop voor, het tweede niet. Ik vrees dat sommige mensen wat de voeling met de 'hitlijst' verloren zijn.
Thomatt
Roadie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 mar 2009, 16:18

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Thomatt »

Ik lees hier links en rechts wat kritiek op de ultratopquiz, en die vind ik eigenlijk totaal onterecht.

Ik heb zelf geen verschil gemerkt tussen dit jaar en vorig jaar. Degene die het 'te alternatief' vonden dit jaar kunnen er alleen maar van bijleren en dit zal hen dan ten goede komen op volgende quizzen.
Vaak aha-erlebnissen (we denken aan oa. Tina Bride :) ) en licht-nostalgische momenten (Andrea Bocelli, Vanessa Mae) gehad en dat is toch het belangrijkste van een quiz denk ik.

Ik denk ook dat liedjes à la Heads Will Roll of Papillon enkel tijdverlies zijn aangezien iedereen die echt wel kent, wat soms het tempo uit een quiz haalt. Maar natuurlijk mogen er ook weleens zulke panklare hapjes zijn voor de gelegenheidsquizzers.

Peter & co hebben dat alweer schitterend gedaan (niet alleen kwa quizopstelling, maar ganse organisatie in de prachtige zaal) en we hopen volgend jaar opnieuw van de partij te mogen zijn.

-Xylofoonquartet-

edit: ik las enkele pagina's terug (tenenkrullend) de naam 'Wheezer'. Ik veronderstel dat je het hebt over Wheatus (of Weezer, maar het ging over Ultratophits). Gelieve het dus niet meer over 'Wheezer' te hebben. :wink:
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2210
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door One good reason »

Thomatt schreef:edit: ik las enkele pagina's terug (tenenkrullend) de naam 'Wheezer'. Ik veronderstel dat je het hebt over Wheatus (of Weezer, maar het ging over Ultratophits). Gelieve het dus niet meer over 'Wheezer' te hebben. :wink:
Dat was ekkikke! :wink:
En ik kreeg ne rooie T(h)omattekop :oops: , toen ik dit las. :wink: (heb het inmiddels aangepast)
Was dus waarschijnlijk iets te vlug toen ik dat intikte, maar iedereen mag wel 'ns een foutje maken hé.
Maar kan ook zijn dat ik dus meer met Weezer in mijn hoofd zat, dan met Wheatus :mrgreen:
Gebruikersavatar
rino
Rock Legend
Berichten: 4077
Lid geworden op: za 11 aug 2007, 13:38
Locatie: roeselare / starbuk & apollo

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door rino »

Sta me toe eens mijn 14-jarige dochter als voorbeeld te nemen. Zij luistert de hele dag naar Q en kijkt naar de hitparade op JIM, maar zij kent de Ultratop hits van StuBru NIET.
Omdat de StuBru songs die de Ultratop halen daar niet of nauwelijks gedraaid worden. Meer nog: een nummer als "No Sound But The Wind" van Editors bvb. wordt in de Hitlist van JIM zelfs gewoonweg overgeslaan (waarschijnlijk omdat het volgens de JIM programmatoren niet 'past' op hun zender).
Daar knelt het schoentje dus volgens mij: veel gelegenheidsquizzers op de Ultratop quiz kijken en luisteren naar muziek op dezelfde manier als mijn dochter en komen daardoor niet of nauwelijks in aanraking met de StuBru hits die, zeker de laatste jaren door het laten meetellen van downloads, meer en meer de Ultratop halen.
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2210
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door One good reason »

Tot enkele jaren geleden waren mijn kids en ik trouwe kijkers van de Ultratop op TMF, toen nog geweldig gepresenteerd door ene Karen Meynen (sorry als het niet correct gespeld is) :wink:
Zij bracht een zekere humor en swing in de presentatie en mijn dochter was een grote fan (en ikzelf eigenlijk ook).
Zo zal ik nooit vergeten dat Karen een fles ketchup zou leegdrinken als "The Ketchup song" nog eens een week nummer 1 zou staan.
En ja ... ze had prijs! :mrgreen:
Sinds haar vertrek is het niveau flink gedaald en kijken we nog sporadisch op zondagnamiddag.
Of we nemen het op en "fastforwarden" de saaie(re) stukken. Maar hier worden nog degelijk en regelmatig de StuBru hits uitgezonden.
Jim hitlist is inderdaad iets commerciëler ingesteld en hier treft men niet dikwijls de alternatievelingen.
Maar who cares? :wink:
In ieder geval heeft deze quiz het nodige (of onnodige) stof weer doen oplaaien van wat Ultratopmuziek "hoort" te zijn.
Ik ben van mening dat Peter hier toch een mooi werkstukje heeft afgeleverd. :app:
Dat het dit jaar iets alternatiever was dan het vorige, doet geen afbreuk aan de Ultratop-spirit.
Het heeft hoogstens punten gekost aan de commerciëler ingestelde ploegen.
En last but not least ...:
We zouden de quizorganisatoren 'ns moeten bedanken.
Zij zorgen er immers voor dat we onze favoriete hobby elk weekend kunnen uitoefenen :!: . :headbang:
Laatst gewijzigd door One good reason op ma 15 nov 2010, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
lORD oF tHE bOARD
Groupie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:31

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door lORD oF tHE bOARD »

Zéér juist OneGoodReason :thumb1:
lORD oF tHE bOARD
Groupie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:31

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door lORD oF tHE bOARD »

Ik ga zeker voor een stuk akkoord met Gerookt'espe, maar volgens mij is deze discussie eigenlijk héél makkelijk op te lossen:

bekijk de hitlijsten (en dan mag dit evengoed de nr. 1 als de nr. 50 van Ultratop zijn) en kies fragmentjes in verhouding van de stijlen die je ziet in de lijst. Als bvb. 10 van de 50 nummers ietwat alternatief zijn dan kan je dus 1 op 5 van je fragmenten uit het alternatieve genre halen.
Ook Vlaamse hits (Bart Kaell en vriendjes) of kinderhits als K3, Eurosong for kids, kunnen dus aan bod komen.
Daarnaast zoals ik al zei, zeker de albums niet vergeten (maar dan mss enkel de albums die toch bij de bovenste 20, of 10 geraakt zijn)
Zo kom je het meest tegemoed aan elke ultratop-liefhebber/quizzer en geef je ook een heel goed beeld van wat Ultratop is.

Maar nogmaals, ik vond deze editie zeker geslaagd en goed in elkaar gestoken :wink: :thumb2:
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2835
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Jorgen VG »

Zoveel mensen, zoveel ideeën.
Er is maar één min of meer objectieve barometer:
De opkomst volgend jaar.

Dagen er evenveel of meer ploegen op... dan zat het dus wel degelijk goed.
Zakt het aantal deelnemende ploegen aanzienlijk... ofwel is dit voor de organistor geen probleem (elke organistor z'n goed recht om te kiezen voor zijn stijl) ofwel dient bijgestuurd te worden (al is het dan vaak moeilijk om verloren schaapjes terug te vinden - zeker gelegenheidsschaapjes).

Maar... dat zien we volgend jaar in November wel zeker ?
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

Ik denk ook dat liedjes à la Heads Will Roll of Papillon enkel tijdverlies zijn aangezien iedereen die echt wel kent, wat soms het tempo uit een quiz haalt. Maar natuurlijk mogen er ook weleens zulke panklare hapjes zijn voor de gelegenheidsquizzers.




ik heb deze maar als voorbeeld gegeven...
haalt dit het tempo uit een quiz ? :think:
speel dan 150 fragmenten waarvan er 140 (zeer) moeilijk zijn: ik denk dat dat het tempo uit een quiz haalt.... en dat er na de pauze een derde van de ploegen de zaal verlaat....

en ik sta voor 100% achter de mening van gerookt'espe en de ervaring van rino
Gebruikersavatar
Elke
Lead Singer
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 11 nov 2007, 20:24

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Elke »

Gerookt'espe schreef:1) ik krijg al jaren het vliegend sch*** van die hautaine houding: 'de alternatief-minnende medemens vs de blijkbaar no-brainers die OOK van Ultratop-muziek houden (dance, pop,...) En trouwens, door die alternatief-minnende medemens zo te benoemen ben je zelf aan het indelen in hokken.
Ik neem aan dat deze opmerking in zijn geheel aan mij gericht was? Welaan:
1.a.) Ik wilde daarmee dus bedoelen dat al die mensen die speciaal naar stubru luisteren voor de muziek die je wel op stubru hoort maar niet op andere zenders, en die we dan keigemakzuchtig maar alternatieve muziek noemen, ook singles kopen. Van die groepen die ze op stubru spelen maar minder tot niet op niet-stubru zenders. Kwestie van helemaal duidelijk te zijn. Dat daar dan een soort kwaliteitslabel aan gekleefd wordt, dat laat ik geheel voor uw rekening, want:

2.b.) ik stond bij Milk Inc. toen Metallica speelde op Werchter. Ik stond ook vooraan bij Robbie Williams, dat jaar dat iedereen vond dat zo'n ex-Take That'er niet op de wei hoorde. Ik fluit al eens graag een nummertje van de Spice Girls mee, en ik ben ook in het bezit van alle CD's van Nelly Furtado (ja, ook die Spaanse, die inderdaad niet... zo... heel geweldig is). Overigens luister ik ook nog graag naar wereldmuziek, Craig Armstrong en Dario Marianelli, heb ik de verzamelde teksten van Willem Vermandere op mijn nachtkastje liggen en is mijn favoriete groep aller tijden (verrassing!) Nine Inch Nails.
Om maar te zeggen: hokjesdenken is mij eigenlijk een beetje vreemd. En ik erger mij daar ook altijd heel erg aan. Maar dat is dan iets persoonlijks, voor mij zo. Ik word dus niet graag hautain genoemd als ik het niet ben.

Dat gezegd zijnde:
3) Ik apprecieer al uw opzoekingswerk maar als je eens goed kijkt dan zie je dat praktisch al deze artiesten voortkomen uit de laatste 3 jaar (maximum 5 jaar). Dat wil zeggen dat er nog minimum 10 jaar overschiet daarvoor waar het bol stond van de dance, hit-popjes... en geen 'stubru-muziek' (om het kind een naam te geven). Dan vind ik niet dat, als je al die Stubru-artiesten vraagt, je een duidelijk beeld geeft van de Ultratop..
Dat moet je tegen mij geen twee keer zeggen - ik moet hier dringend aan een verslag en een lesvoorbereiding beginnen, dus alles wat mogelijks uitstel is, is superaanlokkelijk:

9/9/1995: U2 (Hold Me Thrill Me Kiss Me Kill Me), K's Choice (Not an Addict), The Offspring (Gotta Get Away)
31/8/1996: Fugees (Killing Me Softly) (jaaaaaa, Fugees is begonnen als stubru-groepje, met Fu-Gee-La, dat ook in deze lijst staat), Alanis Morissette (Ironic), Adam Clayton & Larry Mullen
(Theme From Mission: Impossible), Metallica (Until It Sleeps - dat was ik zelfs al vergeten!), Neneh Cherry (Woman)
28/6/1997: Daft Punk (Around the World), The Cardigans (Lovefool), The Smashing Pumpkins
(The End Is The Beginning Is The End), No Doubt (Don't Speak)
7/3/1998: Anouk (Nobody's Wife)
20/3/1999: The Offspring (Pretty Fly)
29/4/2000: Bombfunk MC's (Freestyler), Metallica (Nothing Else Matters in die afgrijselijke stroopversie met de violen enzo), Blink 182 (All The Small Things), Moloko (The Time Is Now), Kelis (Caught Out There), Bloodhound Gang (The Bad Touch), Praga Khan (The Power of the Flower)
2/6/2001: Wheatus (Teenage Dirtbag), Crazy Town (Butterfly), Gorillaz (Clint Eastwood), Kosheen (Slip & Slide)

Mmmmm.... Precies toch niet. (En echt, eerlijk waar, hand op het hart: allemaal totally random gekozen).

Overigens, als dit lijstje iets bewijst dan is het wel dat 'strubru' niet garant staat voor 'meer kwaliteit'. :D

Enfin, het maakt niet uit welke nummers hoeveel weken waar stonden - sommige mensen vonden het fijn, sommigen zijn ontgoocheld. Persoonlijk vind ik een MIB-quiz zonder Björk nog steeds maar een half geslaagde MIB-quiz, maar dat ligt aan mij en niet aan de samenstellers. En neem het aan van iemand die als enige lid van haar quizploeg CCR te pruimen vindt: er zit verdomme veel CCR in al die quizzen, hoor.

Trouwens, ik heb dan maar eens de proef op de som genomen om te kijken hoeveel nummers er nu echt “stubru” waren, en dat waren er 40 van de 140. Wat inderdaad niet representatief is qua ‘genres’ (hoewel ik ook flink dingen als Faithless en R.E.M. meegeteld heb bij die 40).

En nu ga ik echt gaan werken, of mijn kindjes krijgen morgen een halve les over het Oude Testament, en dan niks meer :D
Thomatt
Roadie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 mar 2009, 16:18

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Thomatt »

One good reason schreef:
Thomatt schreef:edit: ik las enkele pagina's terug (tenenkrullend) de naam 'Wheezer'. Ik veronderstel dat je het hebt over Wheatus (of Weezer, maar het ging over Ultratophits). Gelieve het dus niet meer over 'Wheezer' te hebben. :wink:
Dat was ekkikke! :wink:
En ik kreeg ne rooie T(h)omattekop :oops: , toen ik dit las. :wink: (heb het inmiddels aangepast)
Was dus waarschijnlijk iets te vlug toen ik dat intikte, maar iedereen mag wel 'ns een foutje maken hé.
Maar kan ook zijn dat ik dus meer met Weezer in mijn hoofd zat, dan met Wheatus :mrgreen:
het is u al vergeven :)
Gebruikersavatar
One good reason
Rock Legend
Berichten: 2210
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:08

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door One good reason »

Thomatt schreef:
One good reason schreef:
Thomatt schreef:edit: ik las enkele pagina's terug (tenenkrullend) de naam 'Wheezer'. Ik veronderstel dat je het hebt over Wheatus (of Weezer, maar het ging over Ultratophits). Gelieve het dus niet meer over 'Wheezer' te hebben. :wink:
Dat was ekkikke! :wink:
En ik kreeg ne rooie T(h)omattekop :oops: , toen ik dit las. :wink: (heb het inmiddels aangepast)
Was dus waarschijnlijk iets te vlug toen ik dat intikte, maar iedereen mag wel 'ns een foutje maken hé.
Maar kan ook zijn dat ik dus meer met Weezer in mijn hoofd zat, dan met Wheatus :mrgreen:
het is u al vergeven :)
Oeffff! Kan ik eindelijk verder met mijn leven :banana:
Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door DVNO »

Om de Ultratop-verantwoordelijken te belonen voor hun keuze om toch wat meer die Stubru-kant op te gaan (want Ultratop is meer dan platte hits alleen :roll:), heeft de Jan (want zo mag ik mr Van Biesen noemen) beslist om de lijst niet meer te programmeren. Da moe beuj zijn.
Tip: zoek vooral eens in het artikel naar de reden waarom.


(wil niet rancuneus zijn, maar kon het gewoon niet laten) :lol:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GMT33OVAM
going_underground
Lead Singer
Berichten: 236
Lid geworden op: di 09 mar 2010, 14:32

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door going_underground »

Gerookt'espe schreef:Om de Ultratop-verantwoordelijken te belonen voor hun keuze om toch wat meer die Stubru-kant op te gaan (want Ultratop is meer dan platte hits alleen :roll:), heeft de Jan (want zo mag ik mr Van Biesen noemen) beslist om de lijst niet meer te programmeren. Da moe beuj zijn.
Tip: zoek vooral eens in het artikel naar de reden waarom.


(wil niet rancuneus zijn, maar kon het gewoon niet laten) :lol:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GMT33OVAM

Ik geef Jan Van Biesen 100 % gelijk. Op Klara of Q-Music spelen ze ook niet "De Afrekening", hé. :lol:
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

going_underground schreef:
Gerookt'espe schreef:Om de Ultratop-verantwoordelijken te belonen voor hun keuze om toch wat meer die Stubru-kant op te gaan (want Ultratop is meer dan platte hits alleen :roll:), heeft de Jan (want zo mag ik mr Van Biesen noemen) beslist om de lijst niet meer te programmeren. Da moe beuj zijn.
Tip: zoek vooral eens in het artikel naar de reden waarom.


(wil niet rancuneus zijn, maar kon het gewoon niet laten) :lol:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GMT33OVAM

Ik geef Jan Van Biesen 100 % gelijk. Op Klara of Q-Music spelen ze ook niet "De Afrekening", hé. :lol:
Ik ben het daar niet mee eens, Ludwig.

Ik vond het een "aangename afwisseling" en als ik hoor, wat ze er de zaterdagvoormiddag draaide, lag dat toch altijd wel zeer dicht tegen de smaak van de stubru-muziek aan.....
Plaats reactie