Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Gebruikersavatar
DVNO
Superstar
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 02 jun 2008, 14:41
Locatie: Aalter - 4 Shota

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door DVNO »

peegee schreef: Dat woordje "spuien" klinkt nogal negatief, Gerookte !? U kennende weet ik dat het niet zo bedoeld is. Ik ben wel blij met uw analyse, een deel van de discussie hebben we trouwens dezelfde avond, vlak na de quiz, al gevoerd, is het niet?
Mijn 'kritiek' is ook totaal niet negatief bedoeld. Dat de Ultratopquiz nog lang mag blijven bestaan! :thumb2:
peegee schreef: Sam had mij gezegd, dat Ultratop niet alleen Ultratop is, maar ook "Ultratop", "Albumshitlijst" en "Dance Charts"...
Van de 141 fragmenten stonden er 130 in de Ultratop en "slechts" 10 in de Ultratop; bij sommigen was dat onvermijdelijk, dit om de themarondes goed te doen "sluiten". Eén song stond helemaal nergens, maar het album "Come away with me" van Norah Jones (bestgenoteerde van 2003 na eurosong for kids én Lotti's "pop classics in symphony", én nummer 2 aller tijden na Onderweg van Borsato) heeft geen enkel hit- of tip-single geproduceerd....
Ik kan er mij mee verzoenen dat Ultratop meer is dan de top 50, maar dit blijft voor mij toch de hoofdbrok. Neem nu een nummer als Oxia - Domino (een klassieker in het genre): heeft 18 weken in de dance-chart gestaan. Maar hoeveel % van de aanwezige ploegen zou dat geweten hebben?
@Berwt: ik kan u volgen in de redenering dat de kennis van originelen kan aanzien worden als een soort van 'theorie' bij de Ultratop. Daarentegen vind ik een albumtrack niet passen op deze quiz, maar da's ook maar één mening natuurlijk.
peegee schreef:
Gerookt'espe schreef: Ik miste van die foute pophitjes, die typische pop-poppetjes als Kelly Clarkson
Die zat er vorig jaar al in...
De aangehaalde poppetjes waren maar ter voorbeeld. Er zitten er zo 100-den in de top50 en zij vormen daarmee nog altijd een groot aandeel van het hitarchief. Vandaar dat ik hun aandeel in de quiz iets te weinig vond als je hun relevantie binnen de ultratop bekijkt.
peegee schreef:
Gerookt'espe schreef: maar hetgeen ik nog het meest van al gemist heb is het 'dance-genre'.
Daar hebben jullie effectief vorig jaar een "overdosis" van gehad, om het in mijn vaktermen uit te leggen :rofl2:
You can never have een overdosisken of dance - :banana: - music !!! 8)
peegee
Rock Legend
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 09 sep 2007, 12:31
Locatie: wondelgem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door peegee »

Gerookt'espe schreef:De aangehaalde poppetjes waren maar ter voorbeeld. Er zitten er zo 100-den in de top50 en zij vormen daarmee nog altijd een groot aandeel van het hitarchief.
100-den? Dan kunnen we volgend jaar een quiz samenstellen met poppetjes alleen ! :headbang: :thumb2:

Ik heb beloofd, dat hij (als het aan mij ligt) volgend jaar weer helemaal anders kan zijn.... (hoeft niet, kan ook weer meer in de stijl van de eerste zijn) afwisseling van spijs doet eten , dus ..... wie weet :thumb1:
baaigones
One Hit Wonder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 14:02

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door baaigones »

peegee schreef: Sara & Marino enkel juist geantwoord door Silent Dolphins, Spits én JPJSG :app:
Marino zal content zijn, eindelijk vraagt men eens naar mijn vroegere kwismakker uit café GB in Deerlijk :headbang:

En was leuk eens als 'complete underdog' meespelen. Mits wat meer concentratie (toch echt wel enkele onvergefelijke/onvergetelijke blunders :violent: ) konden we gewonnen hebben, maar als 'alternatief' ploegje is een derde plaats ook best netjes. Volgend jaar ben ik er graag terug bij :thumb2:
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Jorgen VG »

baaigones schreef:En was leuk eens als 'complete underdog' meespelen
Underdog ? Jullie ... nooit :mrgreen:
Wij zagen jullie vanaf dag 1 als één van de te kloppen concullega's.
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door berwt »

baaigones schreef:
peegee schreef: Sara & Marino enkel juist geantwoord door Silent Dolphins, Spits én JPJSG :app:
Marino zal content zijn, eindelijk vraagt men eens naar mijn vroegere kwismakker uit café GB in Deerlijk :headbang:
Aha, de GB in Deerlijk? Dan hebben we het over Marino van de Green Onions? :headbang:
Ik heb ook mijn connecties in Deerlijk... :wink:
Gebruikersavatar
berwt
Superstar
Berichten: 782
Lid geworden op: ma 01 okt 2007, 12:42
Locatie: Gent/ De Flosseklosser

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door berwt »

peegee schreef:
berwt schreef:Als Ultratop het volgend jaar nog ziet zitten, dan kunnen ze in mij weer een partner vinden.
zijt ge het na 1 x al beu om nog mee te spelen??? :think: :nono:
Don't get me wrong, Peter. Ik heb altijd gezegd dat ik 1x wilde meespelen om daarna terug de organisatie op me te nemen. Niet beu om mee te spelen, maar ook niet beu om de quiz in elkaar te steken. Liefst dus beide, maar dat zou niet echt eerlijk zijn.
baaigones
One Hit Wonder
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 14:02

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door baaigones »

berwt schreef:
baaigones schreef:
peegee schreef: Sara & Marino enkel juist geantwoord door Silent Dolphins, Spits én JPJSG :app:
Marino zal content zijn, eindelijk vraagt men eens naar mijn vroegere kwismakker uit café GB in Deerlijk :headbang:
Aha, de GB in Deerlijk? Dan hebben we het over Marino van de Green Onions? :headbang:
Ik heb ook mijn connecties in Deerlijk... :wink:
Inderdaad, Marino Dendooven, er is nu eenmaal maar één Marino in Deerlijk he :wink:
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Rock Monsieur »

Silent Dolphin schreef:
kasenco schreef:
en de jongste deelnemer van heel de zaal zat er ook bij, hij is zelfs in beeld geweest op RTV deze avond
Heb het ook gezien...

Iemand enig idee hoe ik dit kan opgenomen krijgen van de site van RTV ?
Ik weet niet of hierop al een antwoord kwam (heb niet alle reacties gelezen), maar het fragment is blijkbaar ook terug te vinden op Youtube. En om dingen op te nemen van youtube bestaat er genoeg software of websites. Veel succes.
http://www.youtube.com/watch?v=M_gCcmfiANw
UlTrAtOpPeR
Fan
Berichten: 1
Lid geworden op: di 09 nov 2010, 17:02

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door UlTrAtOpPeR »

DE HELAASHEID DER DINGEN

November 2009; Met een voldaan gevoel keren we huiswaarts.
Net een zeer leuke kwis gespeeld. Eindelijk eens een kwis met de muziek uit onze jeugd.
Eindelijk eens een kwis waar we als maten onder elkaar aan konden meedoen zonder het gevoel te hebben van Mars te komen.
Eindelijk eens een kwis waar we niet één van onze vaders moeten meenemen, omdat bijna alles ouder is dan ons.
Nog mooier: eindelijk eens een kwis waarvoor je niet naar Studio Brussel moet luisteren.
Eindelijk eens kwis waar we de dingen hoorden die we echt leuk vinden.
Wat maakt het ons uit dat we ergens voor de top dertig gestrand zijn.
Top 50 is een hit grapte één van ons nog. Hopend reden we de nacht in. Hopend op een vervolg van deze leuke avond.

Augustus 2010; Gejuich, bijna gehuil. Met verstikte tranen belt Stefan om te melden dat de Ultratopkwis opnieuw georganiseerd zal worden. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Geduldig wachten we op het startschot om ons te mogen inschrijven. Na de inschrijving houden we nauwlettend onze mailbox in de gaten, zodat we toch maar niet kunnen vergeten om ons inschrijvingsgeld te betalen. Het verlossende antwoord komt een paar dagen later: We zijn er bij !!!!

November 2010; Algemene stilte in de wagen. Niets zal ooit meer zijn wat het was. Wat is er in hemelsnaam gebeurd met die schitterende ervaring van vorig jaar. Erik oppert dat we ons waarschijnlijk van zaal vergist hadden. Dat het dit jaar niet in Perron M was. Stefan en ik schieten die mogelijkheid meteen af. Het logo van Ultratop was net iets te veel aanwezig om er niets mee te maken gehad te hebben. Niemand van ons begrijpt waarom de muziek dan zo raar was. Niemand van ons begrijpt waarom we plots namen moesten neerschrijven die we ooit, lang geleden, eens door onze ouders hebben horen vernoemen. Niemand van ons begrijpt waarom we plots de teksten, die we veel liever verkeerd zingen, moesten kennen. En niet zomaar hé. We moesten tijdstippen uit de tekst terugvinden. Waar was de muziek waar we zo van hielden ? Waar waren de fun en de hits ? Thuisgekomen betichten we ons vader er van dat hij misschien stiekem de kwis in elkaar gestoken had. De smaak leunde immers meer aan bij die van hem dan bij die van ons. Neen, dit was niet wat we gehoopt hadden. Ook al waren we een paar plaatsen gestegen in de eindstand. Het gevoel was er niet.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Tonyvdb »

UlTrAtOpPeR schreef:DE HELAASHEID DER DINGEN

November 2009; Met een voldaan gevoel keren we huiswaarts.
Net een zeer leuke kwis gespeeld. Eindelijk eens een kwis met de muziek uit onze jeugd.
Eindelijk eens een kwis waar we als maten onder elkaar aan konden meedoen zonder het gevoel te hebben van Mars te komen.
Eindelijk eens een kwis waar we niet één van onze vaders moeten meenemen, omdat bijna alles ouder is dan ons.
Nog mooier: eindelijk eens een kwis waarvoor je niet naar Studio Brussel moet luisteren.
Eindelijk eens kwis waar we de dingen hoorden die we echt leuk vinden.
Wat maakt het ons uit dat we ergens voor de top dertig gestrand zijn.
Top 50 is een hit grapte één van ons nog. Hopend reden we de nacht in. Hopend op een vervolg van deze leuke avond.

Augustus 2010; Gejuich, bijna gehuil. Met verstikte tranen belt Stefan om te melden dat de Ultratopkwis opnieuw georganiseerd zal worden. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Geduldig wachten we op het startschot om ons te mogen inschrijven. Na de inschrijving houden we nauwlettend onze mailbox in de gaten, zodat we toch maar niet kunnen vergeten om ons inschrijvingsgeld te betalen. Het verlossende antwoord komt een paar dagen later: We zijn er bij !!!!

November 2010; Algemene stilte in de wagen. Niets zal ooit meer zijn wat het was. Wat is er in hemelsnaam gebeurd met die schitterende ervaring van vorig jaar. Erik oppert dat we ons waarschijnlijk van zaal vergist hadden. Dat het dit jaar niet in Perron M was. Stefan en ik schieten die mogelijkheid meteen af. Het logo van Ultratop was net iets te veel aanwezig om er niets mee te maken gehad te hebben. Niemand van ons begrijpt waarom de muziek dan zo raar was. Niemand van ons begrijpt waarom we plots namen moesten neerschrijven die we ooit, lang geleden, eens door onze ouders hebben horen vernoemen. Niemand van ons begrijpt waarom we plots de teksten, die we veel liever verkeerd zingen, moesten kennen. En niet zomaar hé. We moesten tijdstippen uit de tekst terugvinden. Waar was de muziek waar we zo van hielden ? Waar waren de fun en de hits ? Thuisgekomen betichten we ons vader er van dat hij misschien stiekem de kwis in elkaar gestoken had. De smaak leunde immers meer aan bij die van hem dan bij die van ons. Neen, dit was niet wat we gehoopt hadden. Ook al waren we een paar plaatsen gestegen in de eindstand. Het gevoel was er niet.
Mooi plastisch omschreven en bewust wat uitvergroot uitgedrukt, maar dit lijkt mij wel de mening en gevoel te zijn van de gemiddelde 'ultratopper', daar zaterdag aanwezig.
Bijsturen lijkt aangewezen. Misschien een stel jongeren de quiz laten opstellen? Of Andries?
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Jorgen VG »

Rock Monsieur schreef:
Silent Dolphin schreef:
kasenco schreef:
en de jongste deelnemer van heel de zaal zat er ook bij, hij is zelfs in beeld geweest op RTV deze avond
Heb het ook gezien...

Iemand enig idee hoe ik dit kan opgenomen krijgen van de site van RTV ?
Ik weet niet of hierop al een antwoord kwam (heb niet alle reacties gelezen), maar het fragment is blijkbaar ook terug te vinden op Youtube. En om dingen op te nemen van youtube bestaat er genoeg software of websites. Veel succes.
http://www.youtube.com/watch?v=M_gCcmfiANw
Bedankt voor de tip Filip; Helaas blijkt dit wel de reportage van vorig jaar te zijn.
Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd aan RTV en krijg een opname op DVD.
Jorgen VG
Rock Legend
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 23:34
Locatie: Grobbendonk

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Jorgen VG »

UlTrAtOpPeR schreef:DE HELAASHEID DER DINGEN

November 2009; Met een voldaan gevoel keren we huiswaarts.
Net een zeer leuke kwis gespeeld. Eindelijk eens een kwis met de muziek uit onze jeugd.
Eindelijk eens een kwis waar we als maten onder elkaar aan konden meedoen zonder het gevoel te hebben van Mars te komen.
Eindelijk eens een kwis waar we niet één van onze vaders moeten meenemen, omdat bijna alles ouder is dan ons.
Nog mooier: eindelijk eens een kwis waarvoor je niet naar Studio Brussel moet luisteren.
Eindelijk eens kwis waar we de dingen hoorden die we echt leuk vinden.
Wat maakt het ons uit dat we ergens voor de top dertig gestrand zijn.
Top 50 is een hit grapte één van ons nog. Hopend reden we de nacht in. Hopend op een vervolg van deze leuke avond.

Augustus 2010; Gejuich, bijna gehuil. Met verstikte tranen belt Stefan om te melden dat de Ultratopkwis opnieuw georganiseerd zal worden. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Geduldig wachten we op het startschot om ons te mogen inschrijven. Na de inschrijving houden we nauwlettend onze mailbox in de gaten, zodat we toch maar niet kunnen vergeten om ons inschrijvingsgeld te betalen. Het verlossende antwoord komt een paar dagen later: We zijn er bij !!!!

November 2010; Algemene stilte in de wagen. Niets zal ooit meer zijn wat het was. Wat is er in hemelsnaam gebeurd met die schitterende ervaring van vorig jaar. Erik oppert dat we ons waarschijnlijk van zaal vergist hadden. Dat het dit jaar niet in Perron M was. Stefan en ik schieten die mogelijkheid meteen af. Het logo van Ultratop was net iets te veel aanwezig om er niets mee te maken gehad te hebben. Niemand van ons begrijpt waarom de muziek dan zo raar was. Niemand van ons begrijpt waarom we plots namen moesten neerschrijven die we ooit, lang geleden, eens door onze ouders hebben horen vernoemen. Niemand van ons begrijpt waarom we plots de teksten, die we veel liever verkeerd zingen, moesten kennen. En niet zomaar hé. We moesten tijdstippen uit de tekst terugvinden. Waar was de muziek waar we zo van hielden ? Waar waren de fun en de hits ? Thuisgekomen betichten we ons vader er van dat hij misschien stiekem de kwis in elkaar gestoken had. De smaak leunde immers meer aan bij die van hem dan bij die van ons. Neen, dit was niet wat we gehoopt hadden. Ook al waren we een paar plaatsen gestegen in de eindstand. Het gevoel was er niet.
Fijn om ook een keer "het geluid" van een speciaal op deze kwis afgekomen ploeg te horen.

En we kunnen er nog veel van leren...
Het bewijs dat je ook op een niet kwetsende manier (met een knipoog) kritiek kan geven :app:

Ik hoop dat jullie het niet opgeven en de kwis volgend jaar opnieuw een kans geven.
Ergens voel ik dat de ploeg achter de kwis zeker rekening zal houden met (niet kwetsende) kritiek.
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Devils answer »

Inderdaad een bespreking van UlTrAtOpPeR die heerlijk leest! :app:

Of de samenstellers van de quiz de verwijzing naar vader's smaak als niet kwetsend zullen incasseren is uiteraard hun zaak.
Elk heeft zijn eigen lange (of korte) tenen.

Als UlTrAtOpPeR hier de mening van vele andere (zwijgende) ploegen vertolkt (zoals Tony denkt), is er een probleempje.
Want dan was het blijkbaar geen goed idee van Peegee om een staalkaart van een brede muziekquiz te organiseren met een Ultratopnotering als enige leidraad.

Blijkbaar is "Ultratop" voor de ene niet "Ultratop" voor de andere, en botsen we hier zelfs in een speciale quiz (gewijd aan de periode vanaf 1995 én gekenmerkt door een duidelijke radiovriendelijkheid) op de eeuwige discussie op dit forum, die meestal wordt afgesloten met "smaken kunnen verschillen".

Als de Ultratopquizsamenstelling expliciet artiesten moet mijden die ook door een ouder publiek nog zijn gekend (van voor 1995 dus), dan zitten we toch al bezig met een speciale "vakjes"-quiz, en dat vrees ik dat ook dit initiatief nog vooral zal gesmaakt worden door de die-hard-fans en dus binnen een paar edities in een veel kleinere zaal zal kunnen plaats vinden.
Ik heb daar niets op tegen, maar dan mag ik mijn hoop voor de toekomst van integratie van nieuwe, jonge generaties quizzers in het breedselecterende quizcircuit wel opbergen.
En in het geval van UlTrAtOpPeR vind ik dat dubbel jammer, want zijn (haar?) schrijftalent zou hier door velen als een aanwinst worden "gesmaakt" :thumb1: . Daar valt nu eens niet over te twisten. :(
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door kasenco »

Ultratop begint in 1995. Al wat van voor die periode komt is geen Ultratop, dus not done !
Op een examen Frans krijgt men ook geen vragen over de relativiteitstheorie :wink:

Als je dan zo gebrand bent op het vragen van originals van voor die periode, steek je dat in een quiz waar het thuishoort, maar niet in een quiz waar jongeren op af komen om op hun domein uit te blinken....
Quasimodo
Backing Vocal
Berichten: 51
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 19:12

Re: Ultratop-quiz 6 november 2010, Mechelen

Bericht door Quasimodo »

Vraag is natuurlijk wat de quizmaster wilt bereiken...
Discussie die hier al enkele keer gevoerd is over het quizzen.
Ofwel maak je een quiz waar je jezelf in wilt bewijzen tegenover anderen ofwel maak je een quiz die iedereen een goed gevoel geeft maar toch spanning genoeg heeft.
Twee verschillende zaken !
Discussie is eindeloos...
Maar als je nieuw quizvolk wil rekruteren via een Ultratop quiz moet men zo verder gaan en binnen enkele jaren zie je weeral 20 dezelfde ploegen daar zitten en dan maar afvragen hoe het komt dat er vroeger 70 zaten en nu niet meer ...
Anders gewoon Ultratopquiz van maken en de HIT duidelijk uit de aankondiging weg laten...
Dat is mijn gedacht daar over.
Plaats reactie