Toppers Vs. Beginners en tussenmoot

Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

vinceluka schreef:
Tonyvdb schreef: Ik hoop dat dit zwaar uit zijn context aan het gerakende onderwerp er niet toe leidt dat de quizzen volgend jaar allemaal een stuk vergemakkelijkt worden ...
Ik laat mij in ieder geval niet beïnvloeden door de roep naar '99 luftballoons' en 'Beat it'. Nu ben ik ook aan het overdrijven, alhoewel dit seizoen al gehoord op quizzen.
Mijn eerste quiz (17/01/09) zal een combinatie worden van bij het brede publiek minder bekende pareltjes en leuke niet afgezaagde radiohits.
Het is logisch dat een samensteller grotendeels zijn eigen smaak volgt om er zodoende ook wat plezier aan te beleven.
Dat is ook bij mij het geval, persoonlijke smaak primeert in de quiz van augustus, al zitten er deze keer ietsje meer 'weggevers' in, en ook wat commerciële dingen...
vinceluka schreef: Zolang dat je niet extreem begint te doen en louter obscure dingen vraagt zie ik geen reden tot paniek.
De als moeilijk ervaren Stardust quiz van Tony bvb. legt finaal een rapport voor van slechts 2-3 quizmastersolo's. OK alle topploegen waren aanwezig, maar dat bewijst dat er geen dingen gevraagd worden die niemand weet hé.
Vorig jaar was er bij ons geen enkele quizmastersolo, wat inderdaad bewijst dat er geen onmogelijke dingen werden gevraagd...
vinceluka schreef: Zelf heb ik trouwens de muziekquizmicrobe te pakken gekregen door quizzen als de Stardust (dichtst bij mijn kot) en de Verloren zoon quiz in Grembergen (eerste quiz met forum collega's).
Leuk te lezen dat je daar de microbe te pakken kreeg :D
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Bericht door Joe Roxy »

Toch geloof ik wel een beetje in de theorie van Devil's answer. Het aantal quizzen zit op een hoog aantal , maar door de "elite" is er niet veel andere ruimte meer.

Er haken blijkbaar wat middenmoters af. Waarom eigenlijk? Worden ze onbewust moe om te vechten tegen de bierkaai, hebben ze een minder fijn gevoel over na de quizavond en dit enkele malen na elkaar , ...

Vinden jullie ploegen van rond de 30-35 jaar jong ? Amai da belooft een mooie toekomst. :roll: Dat is een reden waardoor ik de theorie van Devil's answer in kan volgen. Dit onderwerp is ook om duidelijk te maken dat je juist moet investeren in de jeugd onder de 30. Ikzelf ben 25, en 3jaar geleden heb ik een beetje de smaak te pakken. Dit doordat ze in een JH een quiz organiseerde. Er zijn bij mijn weten altijd een paar jonge gelegenheidsploegen op een quiz. Het eerst is dat ze zich amuseren, en dat lukt meestal wel. Maar het tweede is , is da ze zich niet als een uitzondering voelen, die daar ver achter alleman laatst eindigen. Het gevoel krijgen we weten eigenlijk niks. We kunnen beter wegblijven.

En dat laatste gevoel had ik met die laatste quiz in Herentals. Als ze zo een quiz opstellen met eigenlijk weinig recentere dingen/ vele albumstracks, dan kan ik beter wegblijven van al dit.
Daarom stel ik me al langer voor mezelf de vraag of ik iets te zoeken heb op de inviduele quiz. En dat ik er dus beter wegblijf.

Sommige quizzen laten duidelijk merken wat je kan verwachten. Zoals de eigenzinnige quiz in Sint-Niklaas of een 90-00 quiz. Weet jezelf uit te maken wel of niet. Maar je komt is te weet van een quiz in eigen dorp , je wilt is meedoen en blijkt dat een quiz is met bijna enkel toppers. leuk is anders. Op de mogelijke aankondigigen staat dat echt niet hoor. En speciaal internetten om meer te weten, daar denk je toch niet direct aan als je gaat quizzen.

Ik wil maar duidelijk maken dat niet zo evident is te weten wat de moeilijkheidsgraad is van ne quiz. Toch niet voor gelegenheidsquizzers

ALs ik cru mag stellen, kunnen gelegenheidsgroepen beter op quizzen blijven georganiseerd van verenigingen ipv de quizploegen. !?
Gebruikersavatar
Vlassenbroek2000
Rock Legend
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 19:10
Locatie: Grembergen / Vlassenbroek2000, De Verloren Zoon

Bericht door Vlassenbroek2000 »

Joe Roxy schreef:Toch geloof ik wel een beetje in de theorie van Devil's answer. Het aantal quizzen zit op een hoog aantal , maar door de "elite" is er niet veel andere ruimte meer.

Er haken blijkbaar wat middenmoters af. Waarom eigenlijk? Worden ze onbewust moe om te vechten tegen de bierkaai, hebben ze een minder fijn gevoel over na de quizavond en dit enkele malen na elkaar , ...

Vinden jullie ploegen van rond de 30-35 jaar jong ? Amai da belooft een mooie toekomst. :roll: Dat is een reden waardoor ik de theorie van Devil's answer in kan volgen. Dit onderwerp is ook om duidelijk te maken dat je juist moet investeren in de jeugd onder de 30. Ikzelf ben 25, en 3jaar geleden heb ik een beetje de smaak te pakken. Dit doordat ze in een JH een quiz organiseerde. Er zijn bij mijn weten altijd een paar jonge gelegenheidsploegen op een quiz. Het eerst is dat ze zich amuseren, en dat lukt meestal wel. Maar het tweede is , is da ze zich niet als een uitzondering voelen, die daar ver achter alleman laatst eindigen. Het gevoel krijgen we weten eigenlijk niks. We kunnen beter wegblijven.

En dat laatste gevoel had ik met die laatste quiz in Herentals. Als ze zo een quiz opstellen met eigenlijk weinig recentere dingen/ vele albumstracks, dan kan ik beter wegblijven van al dit.
Daarom stel ik me al langer voor mezelf de vraag of ik iets te zoeken heb op de inviduele quiz. En dat ik er dus beter wegblijf.

Sommige quizzen laten duidelijk merken wat je kan verwachten. Zoals de eigenzinnige quiz in Sint-Niklaas of een 90-00 quiz. Weet jezelf uit te maken wel of niet. Maar je komt is te weet van een quiz in eigen dorp , je wilt is meedoen en blijkt dat een quiz is met bijna enkel toppers. leuk is anders. Op de mogelijke aankondigigen staat dat echt niet hoor. En speciaal internetten om meer te weten, daar denk je toch niet direct aan als je gaat quizzen.

Ik wil maar duidelijk maken dat niet zo evident is te weten wat de moeilijkheidsgraad is van ne quiz. Toch niet voor gelegenheidsquizzers

ALs ik cru mag stellen, kunnen gelegenheidsgroepen beter op quizzen blijven georganiseerd van verenigingen ipv de quizploegen. !?
De quiz die ik organiseer, Joe Roxy, staat ook aangekondigd als pittig, na de opmerkingen van vorig jaar. Maar ik probeer toch ook op de jongeren te mikken en dat zie je ook aan de samenstelling van de fragmenten (92 fragmenten van 180 zijn van 1990 of later). Maar er zitten ook minder voor de hand liggende fragmenten in, en niet de voor de hand liggende hitjes. Al zitten er van deze laatste wat meer in vergeleken met onze eerste editie.

Maar er zijn ook quizzen die aangekondigd worden als quizniveau voor iedereen, die dan onverwacht uit een pittig vaatje tappen. En hier kan ik mij ook in ergeren. En hierin ben ik niet de enige denk ik.

En wat die laatste opmerking betreft, dat vind ik helemaal niet, er zijn quizzen, georganiseerd door quizploegen die 'moeilijk' zijn (Stardust, Kas, Willy Jr., Bananen ...) maar er zijn er ook waar de moelijkheidsgraad (een pak) lager ligt en daarom zeker niet minder plezant zijn, ook voor de gelegenheidsploegen(Xenos, Boombastic, Koerier, Rock Monsieur, 2 in Bellem ...). Aan u natuurlijk de keuze waar je gaat meedoen en waar niet ...

Trouwens, dit is geen "probleem" dat zich enkel stelt bij muziekquizzen. Ik denk zelfs dat het in het algemene circuit nog een erger is (voor gelegenheisploegen bedoel ik dan he) Correct me if I'm wrong ...
BXR
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 11:08
Locatie: Beerzel
Contacteer:

Bericht door BXR »

Dit is mijn eerste post. Ik ben al wel een tijdje fan en lezer van dit forum en heb zo al een heel aantal leuke voor mij nieuwe artiesten leren kennen. Dus :thumb2: voor de vaste kliek.
Zelf ben ik al enige tijd actief in het algemene kwis milieu, niet als topper, maar laat ons zeggen bij een doorgedreven gelegenheidsploeg. En geregeld waag ik mij ook wel eens aan een muziekquiz.

Blijkbaar maken sommigen onder jullie zich zorgen over het voortbestaan van het muziekquizzen. Ik denk dat je daar zeker niet moet van wakker liggen. Kwissen is populairder dan ooit. En naar mijn mening stijgt ook het aantal muziekquizzen. Maar hoe zet je deze trend nu verder? En die moeilijkheidsgraden discussie die is volgens mij oneindig. Maar er kan wel verbetering in komen.

In het algemene circuit wordt er al een tijdje gewerkt met moeilijkheidsgraden. A, B, C en D. Waarbij A en B voor de toppers zijn. C toch al een behoorlijke kennis vereist en D zich vooral op gelegenheidsploegen richt. Iemand die een paar keer is gaan kwissen en hier mee door wil gaan vindt ondertussen echt al wel snel zijn weg hierin via internet en vooral het los flippos forum en de aleydis kalender. ( ik denk bij de meesten hier wel bekend ). Zo kun je elke week je eigen keuze maken en mensen die dan zowel boven of onder hun petje kiezen hebben dan ook niet meer te klagen vind ik over moeilijkheidsgraad. Mensen die op een foute kwis terecht komen zijn enkel de echte beginners die deze kanalen nog niet kennen. Volgens mij is het muziekkwis wereldje op dit gebied ( zeker mede door dit forum )een sterke inhaalbeweging aan het doen. Dus dat is zeker positief. :thumb1:

Er wordt hier ook geopperd dat een kwis voor iedereen zou toegankelijk moeten zijn en niet te moeilijk maar ook niet te gemakkelijk mag zijn. Dit is volgens mij schier onmogenlijk. En als je dit gaat doen wordt het door den duur alleen nog maar leuk voor de middenmoters. Er is echt niks fout aan een kwis te organiseren voor de "pro's" maar er is ook niks mis met een kwis van een vereniging die zich waarschijnlijk richt op mensen uit het dorp en waar dan ABBA en clouseau gevraagd wordt. Deze zaken worden hier nogal vlug afgeknapt vind ik persoonlijk. Je moet nu eenmaal rekening houden met het doelpubliek. Opbouwende kritiek en tips zijn natuurlijk altijd welkom en daar heeft de organisatie iets aan. Als je deze mensen afbreekt gaan ze het volgend jaar misschien niet meer zien zitten.

Probleem is natuurlijk dat het aantal muziekquizzen nog niet zo hoog ligt dan dat van de algemene. Als de keuze er niet is, kun je ze ook niet maken. Ik denk dat jullie "die hard" muziekkwissers hier echt wel veel kunt in doen om het circuit een extra boost te geven. Want er is volgens mij een breed vragend publiek. Een voorbeeld van een prachtig inititatief is dit van kwisploeg Tsjikatilo. ( algemeen circuit ) Zij organiseren komend weekend twee kwissen. Vrijdag een makkelijkere ( toppers worden zelfs niet toegelaten ) en zaterdag eentje voor de "elite". Dit is zeer duidelijk aangekondigd en wordt volgens mij overal positief ontvangen.
You couldn't fool your mother on the foolingest day of your life if you had an electrified fooling machine.
Joe Roxy
Popstar
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 12:32

Bericht door Joe Roxy »

Awel das mogelijk een idee om een soorrt van kwalificatie mee te geven en deze in het begin te duiden. Ofwel het wat explicieter melden. Want ja het gaat niet altijd op dat de ploegen die een quiz organiseren, zeer moeilijk zijn. Dat heb ik gemerkt op de site van Rock Monsieur

Het blijft wel subjectief, maar het geeft al wel een beeld voor alle ploegen. Tzal later ook wel gelegenheidsploegen meer begrijpen wat ze kunnen verwachten.

Maar hoe zien jullie het dan tenn opzichte van jong volk op suiz te hebben en blijven later terugkomen ? Eigenlijk nog niets reactie op gehad.

Mensen dit topic is niet opgestart om je quiz te verdedigen :wink:
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

Een paar jaar terug leek het er op dat wanneer topploegen zelf een kwis organiseerden, ze er een ‘kijk eens hoeveel wij wel niet weten’ tentoonstelling van maakten, met als doel indruk te maken op andere topploegen. Die andere topploegen gingen dan ook weer een stap verder waardoor de moeilijkheidsgraad bleef stijgen. Mede hierdoor is ook de (drang naar) kennis van de topploegen op een paar jaar tijd flink gegroeid en zijn een paar middenmotors deel gaan uitmaken van de top. Daar is op zich niks mis mee, maar het gevaar is natuurlijk dat er een elite ontstaat die mekaar de loef wil afsteken en dat de afstand met de middenmoot en gelegenheidsploegen te groot wordt. Willen deze topploegen nu voor mekaar een soort ere-divisie oprichten waar andere ploegen weinig te zoeken hebben ?

Elke ploeg die zich inschrijft betaalt deelname, consumeert en wil zich amuseren. Hoeveel amusement biedt een antwoordblad waarop men de helft van de antwoorden blanco moeten laten en één vierde moet invullen met antwoorden waarvan men vermoedt de titel in de tekst te hebben gehoord en vaag de stem van de uitvoerder denkt te herkennen? Hoe leuk is het niet te weten aan het hoeveelste fragment men zit omdat men al een paar keer geen antwoord meer kon invullen?

Een ideale kwis moet een moeilijkheidsgraad hebben die iedereen een uitdaging bezorgt, zonder tot frustraties te leiden. Frustraties kunnen vermeden worden doordat iedereen minimaal 50% scoort. De moeilijkheidsgraad is niet voor iedereen hetzelfde, maar als uit de punten blijkt dat er geen grote ‘gaten’ tussen de verschillende ploegen zitten, ttz dat gedurende de kwis elke ploeg de kans of de indruk heeft nog een paar plaatsen te kunnen stijgen, is er voor iedereen genoeg strijd en uitdaging. Hoeveel moeilijke vragen zijn er nodig om bij de topploegen voor de schifting te zorgen?

En veel kwissen zouden een pak boeiender kunnen worden wanneer er een beetje meer fantasie in de vragen wordt gestoken – het mag meer zijn dan een hele avond titel / uitvoerder noteren. Probeer er meer spelelement in te krijgen, zoek vernieuwing, stop in elke ronde een thema dat helpt bij het zoeken naar antwoorden of combineer kennis van muziek met andere zaken (zoals de filmronde op de kwis in Herentals).

Willy Jr lukt het elke keer om, ondanks het feit dat hun kwis te moeilijk is, er een interessante avond van te maken. De energie dat die mannen daar in steken staat recht tegenover het aantal deelnemers dat ze halen. Als je dan ziet hoeveel ploegen er aan sommige ‘in mekaar gesmeten’ kwissen deelnemen ... Volgens mij moet elke topploeg in staat zijn een topkwis te organiseren. Zij hebben de kennis en zijn gek op muziek en dus het best geplaatst om een perfecte kwis op te stellen. Zet daarom die ego’s opzij en doe het.
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Bericht door Tonyvdb »

Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Gebruikersavatar
WimW
Superstar
Berichten: 814
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:07
Locatie: Herenthout, Knelpuntklup

Bericht door WimW »

Om te weten onder welke categorie je quiz valt, kan je misschien de bepalingen (gedeeltelijk en eventueel aan te passen aan een muziekquiz) overnemen die ik vond op de Andes Survivorssite:

De score bestaat, zoals u al gemerkt hebt, uit 2 delen: ten eerste een aanduiding de kwaliteit van de quiz. De kwaliteit is een score op 20 en die weer de som van 4 categorieën die op 5 worden gequoteerd. Dat cijfer wordt gevolgd door een letter (van A tot D) die de moeilijkheid van de quiz aanduidt.

Kwaliteit:
Diversiteit
Dat duidt aan in hoeverre de vragen het brede gamma van de menselijke kennis bestrijken. Zijn er onderwerpen die niet of overdreven veel aan bod komen? Beperkt men zich tot 'klassieke' onderwerpen of is er een verrassing te beleven?
Correctheid en interessantheid
Ook deze categorie houdt verband met de vragen in de quiz (toch veruit het belangrijkste deel). Zijn de vragen ondubbelzinnig gesteld of is er ruimte voor discussie? Zijn de vragen saai, interessant, grappig of afgezaagd?
Comfort
Deze categorie handelt over de technische hulpmiddelen die ter beschikking staan en de algemene condities tijdens
de quiz. Worden de vragen vergezeld van videobeelden, dia's, computeranimatie of kleurenkopies? Worden de vragen (en antwoorden) achteraf uitgedeeld? Heeft iedereen een clubzetel of zit je op de schoot van je buurvrouw? Wordt het tijdsschema gerespecteerd? Krijg je regelmatig tussenstanden?
Prijzen
Is er een prijzentafel voorhanden? Is de inkomprijs redelijk? De prijzen van de consumpties?
Elk van deze categorieën wordt gequoteerd op 5. Dat geeft dus een maximum totaal van 20 punten.



Moeilijkheidgraad
Voor de moeilijkheidsgraad onderscheiden we 4 categorieën:

A Deze quizzen zijn uiterst moeilijk en enkel aanbevolen voor doorgewinterde quizploegen of quizzers met masochistische neigingen.
B Deze quizzen zijn vrij moeilijk. Geen weggevers. Het niveau is te vergelijken met TV-quizzen zoals 'kennis van zaken', 'mastermind' of 'university challenge'
C Deze quizzen zijn niet al te moeilijk en dus zowel geschikt voor quizploegen als voor gelegenheidsquizzers. Ook vragen over fait-divers, logo's, reclameslogans of VTM-programma's zijn mogelijk. Het niveau is te vergelijken met TV-quizzen zoals 'Twee voor Twaalf', 'Waagstuk' en 'Per seconde wijzer'
D Gemakkelijke quizzen. Ofwel meer oog voor populaire onderwerpen zoals TV, reklame en actualiteit, ofwel eenvoudigere vragen over de klassieke onderwerpen. Instapniveau voor gelegenheidsploegen of beginnende quizploegen. Minder geschikt voor doorgewinterde 'die-hard' quizzers.


Dus uiteindelijk krijgt een quiz een quotering bestaande uit een cijfer en een letter. Als een quiz bv. 15A krijgt is het een heel goede quiz, tenminste voor heel goede ploegen want de anderen gaan er zich vervelen. 15C is dan weer een heel goede quiz die gemakkelijker is en 9B is een vrij moeilijke, maar ook vrij matige quiz.


't Is maar een voorbeeld hoe het zou kunnen, he collegae !
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Misschien moeten we in navolging van Tony proberen allemaal onze eigen quiz in een bepaalde categorie onder te brengen? Kunnen we daar eventueel een nieuwe thread voor starten?

Zelf zou ik de 2-jaarlijkse muziekquiz van Rock Monsieur in categorie C onderbrengen. Die quiz zal volgend jaar normaal gezien doorgaan op ZATERDAG 6 JUNI.
Gebruikersavatar
Herr S
Groupie
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 19:55
Locatie: Westmalle

Bericht door Herr S »

Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Een paar kwissen opnoemen zonder iemand voor het hoofd te stoten, want dat was niet mijn intentie. Ik had het ook over een paar jaar geleden (vijftal jaar - ik kan mogelijk nog wel terugvinden welke kwissen dat waren). Wellicht doen deze organisatoren het niet om hun kennis te etaleren, maar zo komt het soms toch over. Als je een recent voorbeeld wil kan ik de kwis van Fanfare Heilige Familie noemen, voeg daar dan een presentator bij die giftig kommentaar geeft op muziekgenres die hem zelf niet liggen en de muziek van de jaren zeventig de hoogte in prijst (blijven steken zeker? :wink: zwanske hé, ’t is maar om te plagen) ...

Mijn commentaar was niet bedoeld als een aanval of als negatieve kritiek maar om aan te tonen dat de ene de andere meesleurt tot men op een bepaald moment een grens overschrijdt en de ‘gewone’ ploegen gaat afschrikken.

Ik vind het ook een prima idee om kwissen in een categorie onder te brengen maar is het aantal muziekkwissen en –kwissers daar niet te laag voor? Als ik op de site van Aleydis ga kijken vind ik voor juni en juli 33 kwissen waarvan enkel 3 muziekkwissen.

Ik gaf het voorbeeld van Willy Jr om aan te tonen dat er slechts 14 ploegen opdagen voor een prima georganiseerde kwis die helaas enkel de topploegen aanspreekt. Verdient al die moeite niet een hoger aantal deelnemers, het wordt toch beter als er minimaal 25 ploegen aantreden? Is het de bedoeling dat een klein aantal topploegen vooral voor mekaar kwissen gaat organiseren? Ik wou ook zeggen dat door een moeilijke kwis meer amusementswaarde/spelelement te geven de gewone ploegen er ook iets aan hebben. Als je naar huis gaat en je je vermaakt hebt, je gestimuleerd werd om met muziek bezig te zijn, nieuwe muziek hebt leren kennen (daar doe ik het oa voor) ook al was het moeilijk, dan is ’t goed. Heb je je zitten ergeren en ga je gefrustreerd naar huis, dan ... blijf je volgende keer weg.

Het lijkt misschien zinloos of belachelijk een aantal weggevers zoals Beat It of 99 Luftballons in een kwis te steken, maar als die bijvoorbeeld in een alfabetronde zitten helpt dat de gelegenheidsploegen een stuk op weg en hindert het de topploegen niet (nog genoeg andere letters in het alfabet).

Ik respecteer de topploegen, en nogmaals : zij kunnen de beste kwissen organiseren. Gaan zij dat doen voor een beperkt publiek (met het gevaar het wereldje klein te houden) of niet?
BXR
Fan
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 12 dec 2007, 11:08
Locatie: Beerzel
Contacteer:

Bericht door BXR »

Joe Roxy schreef: Maar hoe zien jullie het dan tenn opzichte van jong volk op suiz te hebben en blijven later terugkomen ? Eigenlijk nog niets reactie op gehad.

Jong is natuurlijk breed te interpreteren. Ook in het algemene circuit zijn er weinig echt jonge ploegen. Ergens vind ik dit wel logisch. Ook in mijn geval was het zo dat je onder de 25 meestal wel andere plannen hebt in het weekend dan gaan te kwissen. ( uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd ) Volgens mij is het publiek waarin zich de meeste potentiële nieuwe kwissers ophouden achteraan de twintig tot vooraan de dertig. ( waar ik mij ook in bevind )

Maar hoe zorg je ervoor dat ze blijven terugkomen en geregelde kwissers worden. Volgens mij is dit maar door één ding mogenlijk. Meer kwissen organiseren en vooral van een lage ( luftballon en beat it graad ). Ik ben ook geïnteresseerd geraakt in kwissen op D niveaus en nu waag ik mij al eens aan een C. Maar als je moet inpikken op C of B niveau als beginner, is het echt niet leuk. En hou je het volgens mij ook niet vol.

Wil dit nu zeggen dat de muziekquizploegen hun eigen kwis moeten laten zakken in niveau. Zeker niet en blijf ook vooral in je eigen moeilijkheidsgraad kwissen doen. Want daar amuseer je je het best. Maar voor diegenen die het kwisgebeuren echt een warm hart toedragen en het aantal ploegen willen laten stijgen zou ik zeggen: organiseer misschien eens een tweede, makkelijke, op beginners gerichte kwis.

Ik ben ik elk geval vragende partij.
You couldn't fool your mother on the foolingest day of your life if you had an electrified fooling machine.
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Rock Monsieur schreef:
Tonyvdb schreef:Noem eens die 'kijk eens hoeveel wij wel niet weten’-quizzen, waar je het over hebt? :evil:

Ik ben zeker een voorstander van een categorie-toekenning ... (zo zou ik - weliswaar NA het gebeuren - de voorbije Stardustquiz categoriseren als een dikke B terwijl ik van de komende Stardustquizzen (zowel de 1989-2008 in november als de 6e algemene in mei 2009) zal trachten een B-c (grote B, kleine C) te maken.
Misschien moeten we in navolging van Tony proberen allemaal onze eigen quiz in een bepaalde categorie onder te brengen? Kunnen we daar eventueel een nieuwe thread voor starten?

Zelf zou ik de 2-jaarlijkse muziekquiz van Rock Monsieur in categorie C onderbrengen. Die quiz zal volgend jaar normaal gezien doorgaan op ZATERDAG 6 JUNI.
in hoeveel categoriën ga je de quizzen dan indelen?
en je eigen quiz in een categorie onderbrengen, is wel niet zo evident, om maar te zeggen dat ik de quiz van Rock Monsieur zelf hoger inschat dan een C (hangt natuurlijk af tot welke letter je gaat, maar ik vermoed D)

welke criteria hanteer je dan? een quiz met louter Donna-muziek vind ik persoonlijk veel moeilijker dan de Stardustquiz....
Gebruikersavatar
Rock Monsieur
Superstar
Berichten: 982
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 20:01
Locatie: Kruisem
Contacteer:

Bericht door Rock Monsieur »

kasenco schreef:in hoeveel categoriën ga je de quizzen dan indelen?
en je eigen quiz in een categorie onderbrengen, is wel niet zo evident, om maar te zeggen dat ik de quiz van Rock Monsieur zelf hoger inschat dan een C (hangt natuurlijk af tot welke letter je gaat, maar ik vermoed D)

welke criteria hanteer je dan? een quiz met louter Donna-muziek vind ik persoonlijk veel moeilijker dan de Stardustquiz....
Als we quizzen in categorieën gaan indelen, dan stel ik voor om net zoals in het algemene circuit met A-B-C-D te werken.
Andere categorieën zouden in vergelijking met het algemene circuit alleen voor nog meer verwarring zorgen.

Als je 't moeilijk vindt om je eigen quiz in een categorie onder te brengen, organiseer dan desnoods op dit forum een poll.

En welke criteria ga je hanteren??? In onze quiz vertrekken wij altijd van het standpunt dat de gevraagde songs ooit zijn verschenen als single. Of anders vertaald: dat de song in één of andere 'hitparade' gestaan heeft.
(vb: top 30, ultratop 50, ultratip 20, de afrekening, ...). Af en toe zijn er ook in onze quiz uitzonderingen op deze regel, al is het dan om een bepaald nummer in een bepaald thema te doen passen.

Quizzen waarbij men overwegend album-tracks vraagt, lijken mij eerder een A of B niveau.

Het zijn maar ideetjes die ik hier lanceer natuurlijk. Om een echte indeling te maken zouden er meerdere criteria moeten overwogen worden (vb: verdeling 50-60-70-80-90-00).

Tot slot ... de indeling in categorieën hoeft niet echt voor mij ... mocht elke quizorganisator zijn quiz op correcte wijze aankondigen. En dat is het voorbije jaar toch een aantal keer grondig misgelopen vind ik.
Zeno
Lead Singer
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 24 sep 2007, 11:48
Locatie: Ex-quizzer (Vindikooks)

Bericht door Zeno »

Mag ik mij even aansluiten bij de vorige zienswijze?

Laat de organisator op zeer duidelijke wijze zijn quiz even toelichten en je staat al één stap verder om een keuze te maken.

Regelmatig plegen wij, als "tussenmoten", een e-mail met de verantwoordelijke met verzoek tot duiding. Steeds succes. Een aantal onder hen sturen zelfs de vragen van een vorige editie.

Te veel flyers en aankondigingen houden het zeer algemeen: van de jaren vijftig tot nu, van pop tot rock, van a tot z, ...
Vijf minuten meer werk en je kan de quiz beter plaatsen.

Een bijdrage van Zeno
kasenco
Rock Legend
Berichten: 2657
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 18:39
Locatie: Willebroek (Meerhof) / Kas & Co

Bericht door kasenco »

Rock Monsieur schreef:
Quizzen waarbij men overwegend album-tracks vraagt, lijken mij eerder een A of B niveau.
dat wordt dan ongetwijfeld A, maar zeker geen B, net zoals ik de Stardustquiz een duidelijke A geef en geen B zoals Tony dat vindt
Plaats reactie