MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door Guess Who s Ozzy »

MORRISSEY, l’Aéronef, Rijsel, 10/11/2009

“Morrissey’s verrijzenis: te kort maar krachtig”

In 1987 werd het fanlegioen van The Smiths abrupt verscheurd in twee kampen. In het ene kamp de fans van het eerste uur, die de creatieve spil Morrissey (aka The Moz) en Johnny Marr op dezelfde eenzame hoogte als Lennon & McCartney de hemel in prijzen, maar MORRISSEY als solo performer maar een verschrikkelijke zagevent vinden. In het andere kamp de ware Moz adepten, die in hun platenkast naast oude Smiths albums evengoed ‘Viva Hate’, ‘Your Arsenal’ of ‘Vauxhall And I’ hebben staan. Voor die laatste groep fans leek 2009 heel even het jaar van de ultieme vervloeking te worden: een groot deel van Morrissey’s voorjaarstour werd geschrapt wegens ziekte, en toen de Moz dit najaar dan eindelijk terug op het podium verscheen was het plezier wel van heel erg korte duur toen de prille vijftiger twee weken terug in het Engelse Swindon al tijdens het eerste nummer zijn band in ijl tempo moest inruilen voor een medisch interventieteam. Afgelopen dinsdag klaarde de hemel dan eindelijk toch op boven Rijsel waar een herrezen Morrissey en zijn bijzonder gretig musicerende begeleidingsgroep neerstreken ter gelegenheid van de ‘Swords Tour’.

Ondanks zijn recente medische geschiedenis was Morrissey duidelijk niet afgezakt naar de tot de nok gevulde l’Aéronef voor een gezondheidswandeling. Want geef toe, wie opent met een bijzonder snedige versie van de Smiths evergreen “This Charming Man” krijgt probleemloos iedereen op zijn hand en kan rustig freewheelend nummers uit het jongste album ‘Years Of Refusal’ tussen dergelijke klassieke oudjes smokkelen. Morrissey & co trekken op dat album overigens ongemeen stevig van leer, en ook op het podium werden nummers als “Black Cloud” en de Calexico pastiche “When I Last Spoke To Carol” als potige rockers het publiek ingeslingerd. Maar even goed deed Moz zijn vermeende homosexualiteit alle eer aan en ontpopte hij zich tot een gentlemen crooner op de knappe single “I’m Throwing My Arms Around Paris” en het in vitriool gedrenkte “One Day Goodbeye Will Be Farewell”. Onze favoriete Mancunian bleek overigens opvallend goed geluimd, schudde regelmatig handjes met het publiek en nam dankbaar geschenkjes aan. Het stond allemaal wat in contrast met de ongeziene restricties waaraan elke concertganger zich diende te onderwerpen op expliciete vraag van Morrissey’s management: iedereen werd grondig gefouilleerd, en al wie ook maar aanstalten maakte om met zijn mobieltje een kiekje te nemen werd beleefd op andere gedachten gebracht door de talrijk aanwezige security. De onverlaten die dit laatste toch aan hun laars lapten werden in geen tijd bij de kraag gevat en niet altijd even discreet de zaal uitgezet.

Wie het enkel op de muziek had begrepen kreeg intussen een eigenzinnige ‘best of’ selectie voorgeschoteld. Uit het geslaagde come-back album ‘You Are The Quarry’ (’04) werden “First Of The Gang To Die” en “Irish Blood, English Heart” opgevist, en voor de fans van het eerste uur werd ook een blik Morrissey/Marr composities open getrokken. “Cemetry Gates”, een vergeten pareltje uit het onvolprezen ‘The Queen Is Dead’ (’86) werd op Moziaanse wijze opgedragen aan “people from the city with nothing to do, much like you really”. Nog meer zelfrelativering bij het nog steeds bijzonder catchy “Ask”, waar Morrissey de enthousiaste reacties van het publiek fijntjes counterde met “You see, the oldest songs are the worst”. Maar het prijsbeest van de avond bleek zonder twijfel en tot niemands verbazing toch weer “How Soon Is Now?”. In de persoon van Boz Boorer en Jesse Tobias waren er weliswaar twee gitaristen nodig om Johnny Marr even te doen vergeten, maar het was vooral The Moz zelf die met het nodige gevoel voor pathos deze 80ies classic deed herleven.

Met een vers hemd om het lijf opende Morrissey de bisronde met een verbeten “Something Is Squeezing My Skull”, en net toen het publiek al een volgend verzoeknummer in gedachten had nam hij droogjes afscheid met “Thank you Lille, and of course, thank me!”. De fans keken elkaar dan ook met blikken vol ongeloof aan toen de zaallichten luttele seconden later daadwerkelijk aanfloepten. Misschien moest The Moz zijn set wel beperken tot 75 minuten op doktersadvies? Hoe dan ook, de muzikale verrijzenis van Morrissey is een feit, al had de trip naar the light that never goes out beslist wat langer mogen duren.

Binnenkort ook na te lezen op http://www.musiczine.net
Gebruikersavatar
Devils answer
Superstar
Berichten: 956
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 11:22
Locatie: Aalst / Sympathie vur den Duvel / Greatest Tits / Testedoene

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door Devils answer »

Zoals steeds is het weer een plezier om jouw vlot geschreven verslag hier te lezen, Ozzy...

Even was ik er virtueel bij, daar in Rijsel! Bedankt! :thumb2:
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door PaulMcCartney »

Guess Who's Ozzy schreef:. In het ene kamp de fans van het eerste uur, die de creatieve spil Morrissey (aka The Moz) en Johnny Marr op dezelfde eenzame hoogte als Lennon & McCartney de hemel in prijzen,
Ik veronderstel dat deze vergelijking als grap bedoeld is.

Geen enkele van beide komt zelfs tot aan de enkels van Lennon & McCartney.
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door Keiem »

niet té veel eigen lof hé Paul...
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door PaulMcCartney »

Keiem schreef:niet té veel eigen lof hé Paul...
Dat heeft er niks mee te maken :mrgreen:

Een groep dat eigenlijk niks bewezen heeft vergelijken met dit duo is imbeciel.
Gebruikersavatar
dendaffe
Superstar
Berichten: 719
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 07:57
Locatie: Aartselaar
Contacteer:

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door dendaffe »

PaulMcCartney schreef:
Keiem schreef:niet té veel eigen lof hé Paul...
Dat heeft er niks mee te maken :mrgreen:

Een groep dat eigenlijk niks bewezen heeft vergelijken met dit duo is imbeciel.

Niks bewezen?! In de muziekgeschiedenis betekenen de heren Paul en John inderdaad veel meer dan de heren Morrissey en Marr en ik vind liedjes van the fab4 ook schitterend (net als hun muziekkennis), maar... ik kan er ook niets aan doen: ik ben één van die heren die deze 'wanker' fantastisch en geniaal (blijft) vinden. Niet dat ik hier een 'love him or hate him/them' discussie wil opstarten(smaken verschillen gelukkig), maar wie de Mozzer raakt...
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5048
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door Keiem »

ok, om deze eindeloze discussie voor eens en altijd te sluiten: zowel Smiths als Beatles kunnen nog een puntje zuigen aan DEZE MENEER wat betreft het beinvloeden van de muziekgeschiedenis!
PaulMcCartney
Superstar
Berichten: 943
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 13:30
Locatie: Canada (?)

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door PaulMcCartney »

@dendaffe

Over smaak valt inderdaad niet te discussieren en gelukkig maar.

Maar een vergelijking tussen deze 2 zaken is echt ridicuul. Een componistenduo zoals Lennon-McCartney of Richards-Jagger of Goffin-King vergelijken met Morissey-Marr is net zoals Manchester United vergelijken met Fc Itegem.

@Keiem

Onze Weird Al is geniaal in zijn vak - heeft schitterende persiflages gemaakt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 306
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door Guess Who s Ozzy »

Amai, lang geleden dat een openingszin van een concertrecensie zoveel commotie heeft teweeg gebracht. En wat hebben we vandaag geleerd Ozzy?

1. Ik ben in mijn opzet geslaagd: de eerste en de laatste zin van een recensie horen immers de belangrijkste te zijn om de interesse van de lezer te wekken. Hopelijk hebben jullie ook daar tussenin gelezen?

2. Er bestaan nog steeds heilige huisjes op dit forum. Ik heb even moeten zoeken, maar ik heb toch één zinvol element terug gevonden in de discussie: "Smaken verschillen"! Wie deze leuze hoog in het vaandel draagt leeft lang en gelukkig met zijn vrienden/collega's muziekliefhebbers. Neem het maar aan van een ridicule imbeciel...

3. Ik mijn plaats in het woelige landschap der rockjournalistiek beter moet kennen en daarom voortaan beter de echte kenners van HUMO (http://www.humo.be/tws/cd-reviews/5567/ ... miths.html) en DE MORGEN (http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Ge ... zijn.dhtml) aan het woord kan laten, toch?
Gebruikersavatar
dendaffe
Superstar
Berichten: 719
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 07:57
Locatie: Aartselaar
Contacteer:

Re: MORRISSEY (l'Aéronef, 10 november 2009)

Bericht door dendaffe »

:app:

En bedankt voor het prima verslag! Enkele maanden geleden Hem in Antwerpen gezien en had ongeveer dezelfde bevindingen (behalve de security dan, maar toen had hij nog geen fles naar zijn hoofd gekregen): kort maar goed!
Plaats reactie