THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guess Who s Ozzy
Popstar
Berichten: 307
Lid geworden op: wo 13 feb 2008, 13:38
Locatie: Aarsele / Guess Who

THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Bericht door Guess Who s Ozzy »

THE NOTWIST, Ancienne Belgique, 13 april 2009

‘The Notwist wikt en weegt: van hard naar zacht, van integer naar opzwepend’

Wie even Googled naar “THE NOTWIST” komt naast de gelijknamige Duitse groep bijna even snel uit bij een resem andere muzikale projecten waarbij de broertjes Markus en Micha Acher afgelopen jaren hun artistieke ei kwijt konden. Bands als Lali Puna, Tied & Tickled Trio, Ms. John Soda, Console, Couch en 13 & God mogen dan al hun sporen hebben verdiend in de zogenaamde Weilheim scene (genoemd naar de thuisbasis van de Achers), het blijven illustere onbekenden in vergelijking met The Notwist. Het is dus niet te verwonderen dat omwille van hun drukke bezigheden met deze nevenprojecten de Achers slechts sporadisch een album uitbrengen onder de groepsnaam The Notwist; hun jongste werkstuk, ‘The Devil, You + Me’, werd vorig jaar zonder veel tromgeroffel op de wereld losgelaten, maar leverde de groep toch een plaats op als één van de headliners van het tiendaagse Domino festival in de AB.

Het imago van frontman Markus Acher vloekt op zowat alle vlakken met dat van de archetypische Duitser: hij neuzelt en fluistert, reageert verlegen op applaus en heeft al helemaal geen boodschap aan bindteksten. Verder dan de openingszin “Hello, we are The Notwist ... and this is our music” kwam Acher niet, maar zoals de man zelf aangaf is het de groep vooral te doen om hun muzikale prestaties. Het vijftal koos hierbij van meet af aan voor een ongewoon harde aanpak, waardoor de kenmerkende mix van melancholische indierock, subtiele electronica en knetterende samples bij aanvang van de set wat verloren ging. Zo kende het anders zo rustig voortkabbelend meesterwerkje “Pick up the Phone” een prettig overstuurde finale, drongen de bastonen tijdens “Where in This World” ongewoon brutaal door tot in de onderbuik, en verloor de groep zichzelf even in onnodig noise experiment tijdens een lang uitgesponnen “This Room”.
Acher & co namen na deze blitsstart even later gelukkig wat gas terug met het intieme “Sleep” en met een volledig omgebouwde versie van “Neon Golden”, het titelnummer van hun doorbraak album uit 2002. Gebruik makend van spaarzame gitaren, krakende samples en aritmische percussie mondde dit nummer uit in een verslavende repetitieve groove die ons prompt deed denken aan het meest toegankelijke werk van zielsgenoten Neu en Can. De groep maakte vervolgens een feilloos bruggetje naar “Pilot”, dat in vergelijking met de studioversie opnieuw volledig werd verknipt, in het midden een dub injectie kreeg en na een zoveelste tempowisseling vervolgens uitgroeide tot een groovy climax. Het breekbare titelnummer uit het jongste album, “The Devil, You + Me”, zorgde voor een intimistisch slot van de eerste concerthelft.

Ietwat onwennig doch duidelijk dankbaar door de massale publieksrespons keerde de groep tot tweemaal terug voor een bisronde. Hierbij kregen de iets oudere fans eindelijk ook iets te horen uit ‘Shrink’, het album waarmee The Notwist in 1998 definitief evolueerde van illustere Dinosaur Jr. adepten tot de nieuwe helden van de Duitse indierock. Naast het obligate “Chemicals” werd ook het openingsnummer uit dit album, “Day 7”, op herkenningsapplaus onthaald.
De knetterende beats van “Consequence” sloten na bijna twee uur de negende dag van het festival af met de hoofdletter D. De ‘D’ van de grensverleggende en gedurfde DOMINO affiche, de ‘D’ van de fluwelen Ayco DUYSTER die in de foyer mooie maar vooral duystere plaatjes draaide, en de ‘D’ van ‘The DEVIL, You + Me’ die alledrie een gezegende bron van inspiratie vormen voor de unieke doch onvoorspelbare live reputatie van The Notwist.

Ook na te lezen op http://www.musiczine.net
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Bericht door Tonyvdb »

uitstekende recensie, Ozzy ...

Al even uitstekend vind ik The Notwist, al baseer ik mij enkel op Neon Golden en Shrink, hun laatste plaat heb ik nog niet gehoord.

Heb ze in 1999 zelf nog gezien in wijlen De Kreun in Bissegem, samen met nog een man en een paardenkop en ook toen waren ze zeer te pruimen.

Hun beste nummer vind ik 'Your signs' (staat op 'Shrink')... heerlijk nummer! (die trompetjes !)
Keiem
Rock Legend
Berichten: 5049
Lid geworden op: vr 11 apr 2008, 10:04
Locatie: Keiem - Diksmuide / Paris Hilton Lookalikes

Re: THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Bericht door Keiem »

ik zal ze deze zomer waarschijnlijk zien (Cactus).
progres
Popstar
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 02 sep 2007, 15:35

Re: THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Bericht door progres »

ik was er ook bij en het concert was uiterst genietbaar
helaas dacht ik dat half elf het einde betekende van de show en miste aldus deel twee
(op domino mogen de concerten blijkbaar uitlopen)
ga ze zeker zien op het nu al indrukwekkende cactusfestival, wat een keur aan topartiesten!!!
Tonyvdb
Rock Legend
Berichten: 3030
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 10:54
Locatie: Kortrijk / Jan, Piet, Joris & Sam Gooris / Stardust

Re: THE NOTWIST (AB, Brussel, 13 april 2009)

Bericht door Tonyvdb »

progres schreef:ik was er ook bij en het concert was uiterst genietbaar
helaas dacht ik dat half elf het einde betekende van de show en miste aldus deel twee
(op domino mogen de concerten blijkbaar uitlopen)
ga ze zeker zien op het nu al indrukwekkende cactusfestival, wat een keur aan topartiesten!!!
Oooh yeah baby, wat een heerlijke affiche zeg, was compleet aan mij voorbijgegaan ...

Calexico, Cold War Kids, !!!, Gutter Twins, Notwist, Joan As Police Woman, Magic Numbers, Paul Weller, ... samensteller heeft goeie smaak ... hopelijk past het voor 'the missus' ...
Plaats reactie